Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:32

ja het is droge mok. ik heb er trouwens wel veel over te zeggen alleen niet of ze binnen mag staan.. daar gaat de eigenaar wel over.

Orchid

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:55

Ben ik ook weer eens..
Ik heb Orchid ruim een week niet behandeld om maar even af te wachten hoe haar huid zou reageren.
Maar de korstjes zijn iets dikker geworden, dus dit weekend weer de zuurkool truc, en daarna verder met zinkzalf.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:32

Hier ook lichte mok, het begint.
Aan 4 benen, zelfs de zwarte!

Iemand advies wat dat betreft?
De huid is gevoelig, vertoont een paar korstjes. Benen staan dik.
Heb een goedje gehad van de va, geen idee hoe het heet, moeilijke naam. Het is een doorzichtig goedje, lijkt wel water. Ruikt naar zonnebrandcreme.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:54

Hoe zit het met droogzetters (voor koeien) kan je dat ook bij een drachtige merrie gebruiken? Ik ben nu nog steeds aan het smeren met sudocreme en 1 x in de week pootje in de biotex, gaat heel goed, maar net het allerlaatste wat ik graag weg wil hebben lukt niet !

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:35

vraag even na bij je DA of je het ook op drachtige merries kan gebruiken. Droogzetters heb ik nog niet gebruikt maar hoor ik goede verhalen over!

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:42

ja de DA komt toch zaterdag onze paarden inenten, ik zal hem dan direct vragen !

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:23

Ik zal weer eens foto's maken van Lio's mok... Het gaat nu echt heel goed! Ik ben 2 pillen omlaag gegaan in haar dosering en zit nu op 6 cure mok pillen per dag. Verder eet ze alleen muesli en kuil/hooi.
Ik was of smeer niet meer... Al met al heeft ze nu toch al weer een jaar mok, waarvan ik zeker 8 maanden aan het vechten ben!

Hoe gaat het met Arabel Evita?

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:05

heey ik heb een vraagje krijgen jullie paarden ook schruftmijt...

De mijne heeft schurftmijt en mok tegelijk!

Tis een frieze merrie van 2.5 jaar oud en heeft dit al met haar 1e jaar!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:13

Met Arabel gaat het goed. Stabiel, af en toe maak ik het eens schoon want ze staat in de wei. Dan zitten er wat korstjes maar niks ernstigs. Het been blijft wel dik, zal nooit meer de oude worden...

Friezen hebben veelal mok. Schurftmijt is een oorzaak van mok, dat had Arabel ook. De enige manier om het te bestrijden is een verandering van leefomgeving/voer/levensstijl...want met alle middeltjes bestrijd je het even en dan komt het weer terug.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:52

en wat bedoel je met levenstijl... Schone stal en droge ondergrond neem ik aan??

Maar voer??? wat zou ik daar aan kunnen veranderen???

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:24

trouwens als ik al die fotos zie dan heeft lieke niet zulke mok.. Ze heeft geen wondjes enkel korstjes en geen dikke benen...

En het probleem is echt enkel in de winter!
Komt dus waarschijnlijk door de nattigheid..

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:44

Liekjuh schreef:
heey ik heb een vraagje krijgen jullie paarden ook schruftmijt...

De mijne heeft schurftmijt en mok tegelijk!

Tis een frieze merrie van 2.5 jaar oud en heeft dit al met haar 1e jaar!

Daar staan friezen om bekend, je kan droogzetters volgens onze DA het beste gebruiken voor Friezen die mok en schurftmijt hebben. Dus misschien een tipje voor jouw paard?

Trouwens hij raadde het af voor KWPN ers omdat die vrijwel geen schurftmijt hebben.
Sudocreme (of in iedergeval iets met zink erin) vond hij een goed smeersel en een schone droge stal als 1e vereiste!!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:29

Liekjuh,
komt idd waarschijnlijk door het seizoen.
wat voer je nu?
wat is haar beweging?
Wat heb je op de stalgrond liggen?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:36

Mijn veulen van 8 maanden heeft er nu ong. 3 weken last van ik was t met betadine shampoo maak de benen schoon masseer de korstjes eraf maak t droog en smeer er mok zalf op wat ik gehaald heb bij de ruitershop...nu staat mijn veulen elke dag op een natte wei met dit weer en ik kan 3 dagen in de week niet naar hem toe ivm werken iemand een tip hoe ik hem t beste kan behandelen en waarmee....want zo schiet t niet op ik behandel hem plamuur hem dicht met zalf en ben genootzaakt hem WEER op een natte wei te zette...

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:27

Tja om echt van de mok af te komen zal je veulen op een droge(re) plek moeten staan anders ben je echt voor niks aan het smeren.

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:10

Even een vraagje....

Wij krijgen de mok bij onze paarden niet weg. Wegens verhuizing is hun afweer niet zo best en de eerste 2 dagen zijn ze in de modderige uitloop geweest omdat de nieuwe bak nog niet klaar was.

We hebben hydrocortiderm geprobeerd (2,5 week lang uiteindelijk maar gestopt want onze merries zijn drachtig)
De korsten zitten ook aan de zijkant van de kogel en vanvoor, t wordt steeds erger. We wassen om de dag met betadine shampoo, maken het goed droog en nu smeren we de korstjes een beetje in met vaseline met teatree erin zodat ze los komen, dat werkt wel!
Maar daar is de mok natuurlijk niet mee over, we ziten eraan te denken om de benen te behandelen met Neocidol (Sebacil)
Maar mag dat wel bij een drachtige merrie en gaat t helpen?
Doet dat bij een paard geen zeer als dat spul in een wondje komt??

Ik hoop op reacties!!

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:40

sebacil mag je niet gebruiken bij drachtige of zogende merries...

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:57

D-Tox van de paarden drogist helpt bij die van mij heel goed..
Enja op die site staat ook goede uitleg over mok geschreven!

Is goed voor het afweersysteem=mok heeft namelijk niet altijd met te nat staan te maken(fabel)
Maar door meerdere oorzaken die het afweersysteem aantastten..

En dan Uierzalf of vaseline erop voor evtueel de regen of natte andere rommel en natuurlijk zoveel mogelijke beweging'beweging is genezing'

Sterkte gr Milena

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:36

hoe besmettelijk is mok eigenlijk? Wij hebben er nu eentje op stal met mok en er zijn mensen die vinden dat die nu even niet in de bak moet rijden omdat het zo besmettelijk is ook via het zand? Zijn hier ideetjes over?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:11

Volgens mij is het niet besmettelijk.
Ik heb 4 paardjes en een ervan heeft mok de rest niet.
Ze lopen in dezelfde bak en ik gebruik voor alle paarden dezelfde spullen. Niets aan het handje bij mij. (op de mok van die ene na dan)

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:19

Die van mij hadden het ook heel erg ook dikke benen.
Ze kregen toen antibiotica poeder en verder mnoest ik ze met betadine wassen de ene dag en daarna insmeren met mokzalf van de dierenarts.
Verder moest ik het uitwassen met een middel dat infecties verhielp.
Nu 5 dagen verder is het bijna weg.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:31

tijdje niets meer van me laten horen in dit topic, ik doe eigenlijk al best lang niets meer aan de mok, behalve droog houden en zo nu en dan es wassen met betadine, en tis nu echt bijna weg....hehe eindelijk!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:39

sabineG schreef:
Cure-mok van VSM hielp bij mijn paard super goed.... Heeft er nu totaal geen last meer van terwijl hij dagelijks in een paddock staat die modderig is.... te verkrijgen bij de paardendrogist...

Smeer er geen tandpasta op, doe dat maar eens bij jezelf op een wondje... auw!!!!!! en al helemaal geen afgewerkte olie... zit VOL bacterien!!!!!!!!

Als het echt heel erg is gewoon naar de dierenarts!!

Ja ook zeer goede ervaringen mee. ( samen met beweging en versobering van voer.) Dat hield bij mijn paardje in , geen luzerne.

Gilraen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:12

|Wat is mok PRECIES? Hoe komt een paard eraan en wat doe je eraan?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:46

Mijn vztrekpaard Fleur heeft ook al heel dr leven last van mok. De ene keer meer dan de andere keer, maar dit jaar is het echt niet meer normaal!
Ik heb dr benen weer kort geknipt en we zijn ons kapot geschrokken van wat er onder vandaan is gekomen! Er zitten wonden onder van wel meer dan 5 cm! En ook heeft ze nu echt van die diepe kloven.
We proberen regelmatig naar strand te gaan, maar dat kan eigenlijk alleen maar bij eb, want Fleur durft de zee niet in.......
Ik heb nu sebacil gehaald. Dat hebben ze vroeger ook wel eens gedaan en dat hielp toen goed, dus dat gaan we nu maar weer gebruiken. Betadine doet niet echt veel meer.
Ik heb alleen het idee dat ze ook schurftmijt heeft, want die wonden zitten nu tot boven d'r knieën en ellebogen; zelf op de hals komen plekjes!!!! Morgen bel ik met de DA wat we gaan doen en mogelijk komt hij/zij even kijken.
Wordt er echt radeloos van; ik doe mn best om het zo goed mogelijk te verzorgen, maar het lijkt wel of het steeds erger wordt.
Ik las, dat een paard er bloedvergiftging van kan krijgen. Dat is toch niet dodelijk hè????

Ik zal morgen eens foto's van d'r benen maken, dan kunnen jullie het beter inschatten