Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:27

De tent is ook best stevig (en zwaar), ik geloof dat de afsluiting (hek met poort) al 75 kilo weegt en de rest van de panelen 50 of zo.
Dat ding heeft zijn geld ondertussen al wel opgebracht. Ooit gekocht als kraamstal omdat ik 3x3 voor Boon met veulen te klein vond en hij staat nu al vanaf 2009 :)

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:35

Ziet er idd solide uit dubbelfun.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:42

Jemig wat een zorgen hier allemaal, met luchtwegen, darmen, tanden.. en zelfs een overleden geitje.
Heel veel sterkte iedereen, nix aan, je zorgen maken over je geliefde dier.

Ik heb gelijk even op de camera gekeken naar die van mij of die niet aan ging sluiten bij jullie rijtje. Maar ze staat er patent bij. Dus ik ga er vanuit dat het goed gaat.
Afgelopen zaterdag was ze echt baldadig, ik denk dat ze het toch wat koud had en dus heb ik haar zondag maar een dikkere deken op gedaan. Nu lijkt ze weer meer tevreden. Het is ook wel guur bij tijden met koude wind en veel waterkou enzo.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:53

Goedemorgen!

Het is zeker fris Sanet. Blij dat jouw oudje er weer tevreden bij staat en gelukkig geen klachten heeft. Prijs je gelukkig zou ik zeggen! <3 Hoe oud is ze inmiddels?

Ik hoop dat de bodem een beetje rap ontdooit hier maar vrees dat het nog wel even gaat duren. Mijn 13 jarige gaat uit z'n stekker als ik hem te lang laat staan (en terecht; ik zou me ook gaan vervelen). Oudje doet het prima zonder tanden, krijgt praatjes net als voor de operatie. Ik houd er van.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:11

Fijn dat die van jou er goed bij staat Sanet :)

@sachertorte, wat fijn dat die van jou het goed doet zonder tanden en dat hij zijn praatjes weer terugkrijgt. ;) Ontdooien? Is het zo koud bij jou? Hier gelukkig niks bevroren...

Mijn oudje ging vanochtend weer uit zichzelf in galop de weide op ondanks zijn benauwdheid.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:36

Heel veel sterkte voor iedereen met zorgen!

Fijn dat het met de jouwe goed gaat Sanet.

Wat een geruststelling is het wanneer ze goed eten als de tanden eruit zijn sachertorte.

Wat leuk dat jouw oudje in galop door de wei ging Somebitch! Heerlijk om die sprintjes te zien.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:43

@Somebith: wat fijn dat hij lekker de wei op galoppeert! En ja het vriest hier nog steeds (-1,2 op het moment). Dus alles is nog vrij hard buiten.

@Carola: dank je wel!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:16

Mijne stond er gisteren beter bij en ook niet zo schokkend of knijpend aan het ademen. Ze was met het aan de hand werken ook echt fijn, ze had een goede dag en deed de oefeningen makkelijker dan op sommige andere dagen. Heel fijn. Ze was ook minder boos dan de afgelopen dagen := Dus die dag hebben we weer in onze pocket <3

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:35

Ah, wat goed om te horen dat ze er gisteren beter bij stond Trancreda4. Fijn ook dat ze heerlijk meewerkte aan de hand en niet meer zo boos was. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:49

Goede berichten over de paardjes met problemen +:)+

Hier gelukkig niks bevroren, geen regen alleen waterkoud. Dus Boon houdt mooi haar 200 grams op.
Straks met uitmesten eens kijken of ze nog schone billen heeft. De laatste tijd wat slappe mest en mestwater. Dus nu een beetje qua voer aan het uitvogelen waar dat evt. van komt. Het gras komen ze sowieso al niet meer op, maar ik kan niet tegenhouden dat ze af en toe wat van de bladeren eet. Maandelijks krijgt ze al een psylliumkuur en ik zie ook geen wormen in de mest (ik ontworm weer in december).

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:51

Dat door de wei galopperen...
De mijne heeft een onregelmatige hartslag blijkbaar en ruis. Onder narcose gaan is geen optie meer en daarbij de waarschuwing dat zijn hart wel op 1 staat als mogelijke doodsoorzaak.
Hij mag zich niet druk maken en ik moet niet raar opkijken als hij bv tijdens een sprintje een black out (vallen) zou krijgen (ivm hart/zuurstof) of nog groter hartfalen.

Tip dierenarts: hou hem zo rustig mogelijk. Maar hij weet dat zelf niet natuurlijk. Hij is behoorlijk rustig maar af en toe heeft hij nog wel even zijn gekke 5 minuten, ziet even iets spannends of komt hij naar het hek gegaloppeerd. Aan de ene kant fijn om te zien dat hij dat nog kan en doet, aan de andere kant hou ik mijn hart vast als dat gebeurd.

Ik ben ondertussen (net als hij) een stuk grijzer geworden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:01

Ik kan me indenken dat je daar grijze haren van krijgt en kan me goed in denken dat je er heel dubbel in staat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:05

Pfoe dat is wel spannend ja..

En die grijze haren.. Volgens mij krijg je die gratis bij de aanschaf van je (oudere) paard. Sinds ik de mijne heb ben ik opeens heel rap grijs aan het worden. _O-

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:11

En dan sta je aan het hek met je 'ho...ho....hooooo, doe eens rustig. Kom maar manneke' _O-

Mafklapper kijkt me dan net aan alsof ik dus echt niet spoor...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:46

@Binck8 Pfoe... dan gaat je eigen hart ook tekeer als hij een sprintje trekt, wat eng... Ik controleer zelf dagelijks de hartslag maar ik denk dat dat wellicht niet veel zin heeft bij die van jou omdat het onregelmatig is... Alhoewel als hij 'drukker' is de hartslag natuurlijk omhoog gaat maarja, dan weet je dat het te hoog is maar kan je nog lastig je paard kalmeren natuurlijk...
Het lijkt me wel heel eng...

Hier komt de dierenarts (andere dierenarts als die geweest is) morgenochtend om half 9, ik heb er geen goed gevoel bij en ben me nu al dagen zo'n zorgen aan het maken dat ik niet wachten tot vrijdag eind vd middag... Dan had de dierenarts pas tijd... Die nu komt die had helaas vandaag ook geen tijd maar wel morgenochtend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:52

@Somebitch: balen dat je vaste DA niet eerder kon, kijken wat morgen brengt dus.
@Binck8: moeilijk hoor. Je kunt/wilt er toch ook geen 'kasplantje' van maken.
Maar goed dat ze er zich niet van bewust zijn en gewoon lekker leven.

Hier ondanks de droge billen vanochtend nu weer een paar flatsen en vieze billen, maar je moet elke verandering even de tijd geven om 'in te dalen'.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:33

@somebitch, ik hoop dat je snel meer weet. Vervelend dat je eigen dierenarts niet kon.

@dubbelfun, weer vieze billen nu? Irritant als je niet je vinger erop weet te leggen waar het nu precies door komt. Onze shet heeft het ook nogal snel, bij iedere weeromslag ook af of ander hooi of als er even iets spannends is geweest... Maar dan is het wel na een paar dagen weer oke.

Als mijn Fries zich druk maakt of iets spannend vindt dan zie je eigenlijk al dat zijn hartslag verstoord is, in de hals kun je dat al goed zien. Als ik dan mijn hoofd tegen zijn hals leg hoor ik zeer duidelijk de onregelmatigheid. Oppervlakkige slagen, even niks en dan hardere slag enzo.

Dubbelfun, wat jij zegt vind ik eigenlijk wel mooi:

Maar goed dat ze er zich niet van bewust zijn en gewoon lekker leven.

Eigenlijk zijn ze daarin een mooi voorbeeld, geen zorgen en leven zolang het kan. Zou willen dat het bij mensen ook zo was :(:)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:51

Mijn Fries heeft ook een ruis maar DA zei daarvan dat er bijna geen paard boven de 20 is die dat niet heeft. Maar onregelmatige hartslag is wel wat anders natuurlijk.

Bij die v mij nu eigenlijk geen proppen meer gezien en hij doet t lekker op zijn huidige voer. Hij heeft flink wintervacht dus staat onder een 0grams regendeken.

Onze groep is echt een oude-van-dagengroep. Jippe van 22, onze welsh c arabier merrie van 21, dan nog een oudere merrie v 27 of 28 ook zonder voortanden en uitstekend tongetje (deze dame trekt af en toe de wildste sprintjes), nog een merrie van ik dacht 24 en 1 van 12 die liefst ook niks doet. Ik zeg altijd Jippe met zijn harem haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:34

Dat is met recht een bejaardenclubje :)

Ik heb net van de klok in de gang de uurwijzer maar een tikje omhoog gegeven... ik was buiten aan het bladruimen en ging thee drinken. kom ik binnen, kijk naar de klok en denk 'kan net zo goed meteen de paarden eten geven'. Bleek het pas iets voor 3 uur te zijn ipv 4 uur. %)
Ik heb de paarden niet horen klagen :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:13

Dubbelfun wat een goede investering die tent dan!

Binck, jeetje dat is een naar probleem ook zeg! Je kan er zo weinig aan doen... rustig houden, maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Sterkte met deze situatie :(:) Kan hij er nog medicatie voor krijgen eventueel?

Somebitch, sterkte morgen, ik hoop dat ze jullie kunnen helpen :(:)

Zilfstar, wat lief zo'n bejaardensoos bij elkaar <3

Mijn merrie had afgelopen nacht een stuk meer gegeten dan de afgelopen 2 weken, positief! Ik heb ook niet zoveel proppen gevonden. Fingers crossed dat dit doorzet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:43

Goedemorgen!

@Tancreda4: Wat fijn zo'n goede dag. Die kan je maar weer noteren. <3

@DubbelFun: Lastig probleem dat mestwater. Heb er helaas ook tijden mee te maken gehad. Hopelijk kan je uitvogelen waar het aan ligt.

@Binck8: poeh dat lijkt me erg eng zo'n onregelmatige hartslag en dan proberen je paard rustig te houden. Die heeft natuurlijk totaal geen weet van zijn probleem. Kan me voorstellen dat het voor zorgen en extra grijze haren zorgt.

@Celebi: ja grijze haren krijgen we er gratis bij met de zorgen om onze oudjes. -O-

@Somebitch: succes daar! Hoop dat de dierenarts je verder kan helpen. Ik duim voor jullie.

@Zilfstar: oh wat een mooi bejaardenclubje en ook een met een uitstekend tongetje. Ik moet er wel aan wennen hoor.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

Zo'n oudevandagenclub lijkt me geweldig. Ik kwam op een stal waar de club juist heel oud was. Met name was.. De twee oudsten waren achteraf gezien al lang overleden toen ik kwam en wat er toen in stond was (sommige ongeveer) 3,7,14,25. Heel divers en op zich helemaal prima voor mijn oudje van toen 24. De 14 jarige is weg en inmiddels staat er nog eentje van een jaar of 6 ofzo en een nieuwe 3 jarige en de verwachting is dat er nog een 2 jarige bij wil. Dan knijp ik 'm wel een beetje met een oudje hoor. De groep is nu eigenlijk te jong aan het worden voor hem. Helaas heeft het andere oudje niet veel interesse in hem. Die is juist vrij gemeen altijd.

Blijft altijd lastig dit soort dingen. Maar voorlopig doet ie het goed. Durft weer goed liggend te slapen, heeft geen kleine gaatjes meer in de dekens en mag vaak genoeg eten van het onbeperkte buffet. Oké soms sturen ze hem even weg, maar hij had vet reserves genoeg om niet de hele dag te moeten kanen. Stond juist een beetje op rantsoen met bijvoeding haha. En hij wil niet altijd perse met me mee de groep uit, wat ik op zich ook een goed teken vind. Al heb ik nu nieuwe snoepjes en die vindt hij zo lekker dat hij soms al naar het hek komt als ik aankom. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

@celebi: klinkt toch wel als een beter plek voor hem.
@Tancreda4: weer een goede dag 'in the pocket' :)

Boon had net nog droge billen, dus ook 'fingers crossed' :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Wat fijn dat ze er beter bij stond Tancreda4, klinkt als dat ze beter in haar vel zat en fijn dat ze een stuk meer is gaan eten.
Hopelijk kom je erachter waardoor ze mest water en slappe mest heeft DubbelFun.
Logisch dat dit je grijze haren geeft Binck8, leg een paard maar uit dat die rustig aan moet doen ivm het hart.
Wat balen dat je dierenarts niet eerder kon komen Somebitch, hopelijk is hij er vanmorgen vroeg.
Fijn dat je paard geen proppen meer maakt en het voer goed eet Zilfstar. Leuk zo'n seniorengroep!
Klinkt als een betere plek voor hem Celebi en zulke snoepjes zijn ideaal dan.

Tres heb ik net onder 450 gezet, die had met het 300 nog niet warm en was ook niet aangekomen. Dus er gaat per dag nog een kg voer extra bij 1. Zo even kijken naar een dikkere onderdeken bestellen want verschillende onderdekens op elkaar leggen lijkt mij ook niet zo wat.
Verder doet ze het goed, begint te hinneken wanneer ze mij ziet en staat na het rollen ook weer redelijk soepel op. Mag behalve het gewicht niet klagen met haar 25 jaar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Goedemorgen,

@Trancreda4 wat fijn dat je merrie afgelopen nacht veel heeft gegeten en dat je minder proppen hebt gevonden! :)

@Celebi, fijn dat die van jou weer goed liggend durft te slapen! Slaap is zo belangrijk, zeker voor de wat oudere paarden. :)

@DubbelFun, fijn dat Boon droge billen had! :D

@C_arola, oeh 450 grams al? Mijn oudje staat nog altijd onder een 50 grams, maar ik durf vanwege zijn benauwdheid ook niet een dikkere deken op te doen. Gelukkig voelt hij prima aan onder de 50 grams :)
Wel fijn dat ze het goed doet en ze hinnikt als ze je ziet en dat ze na het rollen ook weer goed op kan staan! Is die van jou te mager voor het 'mooie'?

Hier is de dierenarts vanochtend om half 9 geweest. Ze hoorde geen piep meer in de ademhaling wat de andere dierenarts wel hoorde dus dat is voor mij positief. Wel vond ze het vreemd dat hij geen snotneus heeft en niet hoest maar de ademhaling dus wel verhoogd is.

Hij heeft een injectie gehad met prednison (of hoe je dat ook typt) het is kiezen tussen twee kwaden, hopelijk wordt hij niet hoefbevangen (heeft geen verleden van hoefbevangenheid maarja je weet het nooit). Met deze injectie zou je na een paar dagen verbetering moeten zien, als dat zo is moet hij op zakjes prednison. Zien we geen verbetering dan moeten we weer verder zoeken. Verder Respulmin gehad om 2x per dag te voeren en nog een soort hoestdrankje ook al hoest hij niet. En gaan we verder met het vernevelen van NaCl ook al lijkt dat niet veel te doen baat het niet dan schaadt het niet.

Die mafketel van mij ging wel in rengalop de weide op... snap ik dan toch ook niet hoor dat die paarden zo vrolijk blijven terwijl je toch duidelijk ziet dat hij niet 'normaal' is qua ademen.

Dusja afwachten maar, morgen einde van de dag moet ik even bellen hoe het gaat en of ik al verbetering zie. Verder in de gaten houden dat hij niet stijf gaat lopen want dan komt de hoefbevangenheid om de hoek kijken.