Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:41

Ja klopt, dat begreep ik ook zo. Maar sarcoidose wordt ook getriggerd door UV, dus dat been moet ook beschermd worden.

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:15

Dank je voor het uitzoeken
Pallatin schreef:
Ik zal zo je topic even lezen. Ik heb geen ervaring met equicrown maar mij lijkt het met die haakjes vrij lang duren om ze aan te doen. Ik zou bang zijn dat die randen misschien kunnen gaan schuren dat risico loop je met de whinnys iig niet. Groter nadeel vind ik dat ze zo kort zijn; de kootholte blijft onbeschermd. Je kunt ze via VLC per 2 of per 4 kopen. Houd er rekening mee dat je ze regelmatig moet wassen (ikzelf heb er nu 6 of 8 geloof ik; voor 2 benen). Gezien de afmetingen van de hoef kom je denk ik op cheval de selle uit qua maat. De grootste, hoef is vrij lang zo te zien. Je vindt de maattabel ook terug op de site van VLC

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:18

Onderstaande klopt inderdaad ik wilde de bokkers graag een volledig beeld geven en niks achterwege laten.

Pallatin schreef:
Volgens mij was dat een hoofdmasker/vliegenmasker omdat het paard met het hoofd schudde/ last heeft van pollen. De problemen met het been zijn later ontstaan als ik het goed begrijp ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:45

De equicrown fit sokken heb ik op equiday mee in de handen gestaan, maar ik durfde ze zelf niet aan te schaffen. Hier kon het been soms nog dik worden als reactie op iets en daarin zit minder rek dan de whinny’s. Ook merkte ik dat ze een dunne huid kreeg door de aandoening en was bang dat de haakjes dan te hard zouden zijn.

De sokken heb je na even oefenen zo aan, maar je kan ook flyboots van bv lemieux proberen :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:02

EvelienKiss schreef:
Ja klopt, dat begreep ik ook zo. Maar sarcoidose wordt ook getriggerd door UV, dus dat been moet ook beschermd worden.

Je hebt gelijk hoor :j maar geloof dat dat wel duidelijk was :D

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:04

Dan ben ik blij dat ik die niet heb besteld dank je wel voor het meedenken.

RianneH schreef:
De equicrown fit sokken heb ik op equiday mee in de handen gestaan, maar ik durfde ze zelf niet aan te schaffen. Hier kon het been soms nog dik worden als reactie op iets en daarin zit minder rek dan de whinny’s. Ook merkte ik dat ze een dunne huid kreeg door de aandoening en was bang dat de haakjes dan te hard zouden zijn.

De sokken heb je na even oefenen zo aan, maar je kan ook flyboots van bv lemieux proberen :)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:41

Ik heb inmiddels 2 equicrown compressie sokken in de kast liggen (1 voor, 1 achter) en ik ben er beide keren zeer tevreden over geweest. Ik heb ze beiden met rits en als je er een beetje handigheid in krijgt zijn ze prima aan te krijgen. Mijn merrie heeft ook enorm last gehad van zwelling in haar benen waarbij het vocht door de huid naar buiten gedrukt werd en zo nieuwe korsten veroorzaakte en deze sokken hielpen enorm om dat in toom te houden. De eerste sok (inmiddels 9 jaar geleden gekocht) heeft een rits die het niet goed meer doet en is aan vervanging toe.

Ze verkopen overigens ook en goedje dat SkinRelief heet en dat is echt wonderspul. Zonder te krabbelen of peuteren krijg je de korsten van de benen af zonder dus opnieuw wondjes te veroorzaken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:31

robert1990 schreef:
Dan ben ik blij dat ik die niet heb besteld dank je wel voor het meedenken.

RianneH schreef:

Als ik je ermee kan helpen, ik heb nog 2 nieuwe sokken liggen in de grootste maat paard. Had ik als voorraad voor m’n eigen paard maar haar vasculitis blijft nu weg door rood licht. Deze mag je evt overnemen. De whinny socks

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 01:03

hallo

hier weer even een update.
Ik ben op Stal geweest bij Pallatin en heb van haar een sok te leen gekregen.
Graag wil ik nog kwijt dat ik het hartverwarmend vind dat iedereen zo behulpzaam is hier mijn dank hiervoor.
De sok gaat makkelijk om en het been blijft dun. En de Winnie Zakt niet af harry had erg veel korsten en ik verwacht ook niet dat deze er binnen een paar dagen afvallen ik ben benieuwd of ze straks allemaal weg zijn.
ook heb ik die zelfde avond zelf ook sokken besteld in Frankrijk waarin hier eerder al gesproken was.
Ik vond het bestellen eigenlijk best makkelijk gaan. ik heb geen creditcart of paypal maar heb betaald via bankoverschijving. De volgende dag kreeg ik al bericht dat het geld goed was aangekomen :).
nu wachten op het pakketje.
ook de wisseling van voer gaat naar wens Harry eet het nieuwe voer goed. (VITALstyle Gut & Gastro en oerbalans )

en ik heb Horseloverl een bericht gestuurd of ze de winnies nog heeft.
mischien dat ik die nog kan overnemen extra is nooit verkeerd denk ik
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:29

Wat een fijne update Robert! Ik hoop dat de bestelling snel binnen komt! Ik had achteraf gezien je beter 2 sokken mee kunnen geven maar dat is achteraf gepraat :D
Mijn ervaring is dat t snel gaat via VLC. Dan kun je mooi regelmatig van sok wisselen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:27

Goed geregeld en fijn dat het werkt!

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:29

Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeen of tips voor de vasculitis bij mijn paard. Ik heb grotendeels al het topic gelezen, maar niet alles

Mijn paard staat sinds december al aan de prednisolon voor vasculitis (bevestigd dmv biopt) aan beide achterbenen en ik kom er maar niet vanaf. Ik heb het idee dat UV wel een trigger is en daarom staat hij overdag met de horseware flyboot . Deze zitten opzich prima, maar zakken en draaien snel toch wat naar beneden. Ik heb ook de silver winnys geprobeerd, maar deze zijn na 1 nacht helemaal afgezakt. (ondanks goede maat). Nu wil ik heel graag van die medicatie af, maar eigenlijk zodra we onder de 450 gram p/d gaan, komen de plekken gelijk terug.

Heeft iemand nog tips voor goede UV beschermers of andere ideeen? DA geeft aan dat medicatie de enige oplossing is.....

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:40

Hier een jaar geleden dat we de pony bijna hebben laten inslapen. Verhuizing van stal, daarna stoppen met de pred, en het is nooit meer terug gekomen. We scheren de benen ook weer kort, en ze staat dus ook niet met beschermers buiten.
Ik vraag me nog steeds af of het echt het UV is waar ze op reageren, of dat het ook iets in de bodem of het hooi kan zijn. We zullen het nooit weten. Maar wilde deze positieve ervaring nog wel delen.

Wij hebben heel even de benen ingepakt gehad, hier bevielen de Arma Boots ons het beste.

Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:33

Mijn paard is gevoelig voor uv. Nu er zonnigere dagen zijn heeft dat effect op haar benen die deze winter helemaal schoon waren en toen kon zij ook een tijdje zonder beenbeschermers. Maar ik ben ook van voer veranderd en merk dat dat toch ook uitmaakt. Wat de trigger was in het andere voer weet ik helaas niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:05

Voer in de zin van krachtvoer?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:15

Eerst gaf ik de balancer van Pure Feed. Nu geef ik Rust en herstel van Voermeesters dus biks. En het is nu veel minder.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:23

Floorg18 schreef:
Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeen of tips voor de vasculitis bij mijn paard. Ik heb grotendeels al het topic gelezen, maar niet alles

Mijn paard staat sinds december al aan de prednisolon voor vasculitis (bevestigd dmv biopt) aan beide achterbenen en ik kom er maar niet vanaf. Ik heb het idee dat UV wel een trigger is en daarom staat hij overdag met de horseware flyboot . Deze zitten opzich prima, maar zakken en draaien snel toch wat naar beneden. Ik heb ook de silver winnys geprobeerd, maar deze zijn na 1 nacht helemaal afgezakt. (ondanks goede maat). Nu wil ik heel graag van die medicatie af, maar eigenlijk zodra we onder de 450 gram p/d gaan, komen de plekken gelijk terug.

Heeft iemand nog tips voor goede UV beschermers of andere ideeen? DA geeft aan dat medicatie de enige oplossing is.....

Als de whinnys zo makkelijk afzakken zijn ze dan niet te groot? En heb je het tapen van de sokken geprobeerd? Dat hielp hier eigenlijk prima, kijk daarvoor even op de site van whinny socks.
En anderen hier hebben goede ervaringen met het was protocol, is dat misschien een optie?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:24

Floorg18 schreef:
Hallo,

Bij mijn paard was naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van verminderde weerstand, twee wondjes en luzerne de trigger.
Na enkele weken prednisolon, een paar keer wassen met betadine scrub en pijnstilling kreeg ik het aardig onder controle. Daarna nog wekenlang doorgegaan met poeieren met zwavelbloem en inpakken met Premiere mudboots.

Ik poeierde ‘s ochtends voor het inpakken de nare plekken. ‘s Nachts deed ik de boots af en poeierde ik nogmaals in. Toen de boel eenmaal echt rustig werd, dus bijna alles dicht met korsten, pakte ik wel ‘s ochtends in, maar poeierde ik alleen nog ‘s avonds bij het afdoen.

Deze gebruikte ik: https://www.dekroo.nl/paard/beenbescher ... N8sf2VlQGS

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:14

Zijn die wel geschikt voor deze tijd van het jaar? Dicht oppervlak?

robert1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:35

Sinds ik de winny sokken gebruik is het volledig weg zonder medicatie!! :) alleen Nog iets op de kroon rand maar dat probeer ik nu op te lossen met een springschoen omdat de sok onder iets opkrult. Qua voer ben ik volledig om gegaan ik wil geen suiker en geen luzerne in het voer dat is een hele uitdaging.
Ik voer nu gut en Gastro van vitalstyle en slueslimix en oerbalans en magnesium

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:39

Rizette schreef:
Zijn die wel geschikt voor deze tijd van het jaar? Dicht oppervlak?

Bedoel je die ik noem?
In dat geval: geen flauw idee. Bij mijn merrie speelde het in jul-aug-sep, en het was erg warm. Maar deze werden me aangeraden en het werkte als een tierelier. Fijn is ook dat ze in principe dus niet kunnen afzakken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:30

Whinnies vond ik ook niet handig werken.

Ik gebruikte tubigrip met isolatietape. Moest wel dagelijks opnieuw getapet worden, soms lukte 2 dagen voor opnieuw tapen, maar gaf ook minder problemen met afzakken dan de whinnies. De whinnies gingen een beetje knellen doordat je veel veel materiaal in de kootholte kreeg.

Overigens is mijn paard er nu (klopt af) ook vanaf. Heeft wel een paar jaar geduurd, maar werd elke zomer minder heftig. Wel afgelopen winter een opvlamming door broeiend verband (andere oorzaak), maar was onder controle te houden met hydrocortiderm

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:40

Pallatin schreef:
Floorg18 schreef:
Hallo,

Als de whinnys zo makkelijk afzakken zijn ze dan niet te groot? En heb je het tapen van de sokken geprobeerd? Dat hielp hier eigenlijk prima, kijk daarvoor even op de site van whinny socks.
En anderen hier hebben goede ervaringen met het was protocol, is dat misschien een optie?

Ik weet het niet, het opdoen en voornamelijk het afdoen is een hele klus. Een maat kleiner en ik ben echt bang dat ik ze helemaal niet meer uitkrijg! Tapen heb ik nog niet geprobeerd. Doe je dat gewoon met dat isolatie tape?

Afbeelding

Afbeelding

Over het wasprotocol heb ik gevraagd aan Utrecht, hier schijnen zij nog geen echt goede resultaten mee behaald te hebben.

Voor de rest staat hij al jaren op dezelfde stal, krijgt altijd zelfde voer. Alleen hooi koop ik in en geef dat afwisselend met het voordroog van stal. Maar ook dat doe ik al enkele maanden. Ik ben van plan om wel eens te wisselen met zijn brok om te kijken of dat nog verschil maakt.

Het vervelende is ook dat hij door een chronische blessure helemaal niet meer aan het werk is. Hij is niet heel dik, maar dun is hij ook niet. Hij moet uiteindelijk ook niet bevangen staan door de medicatie..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:28

Zijn dit extra lange whinny socks? Ik doe ze iig nooit over de hak, lijkt mij dat ze dan daardoor al uitrekken en makkelijker afzakken. En volgens mij is het idd isolatie tape, het is wel een gedoetje maar dat vind ik sowieso wel hoor met de sokken. Maar hier helpen die sokken echt goed en heb in t weide seizoen ook wel eens een tijdje tape gebruikt, werkte prima. Is t nodig dat ze zo hoog zitten? Ik zou het anders gewoon eens proberen tot de hak en met de tape, maar kijk wel even goed op de site voor uitleg.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:36

Voor het wasprotocol zou ik wel echt contact opnemen met Wapenveld en niet met Utrecht. Mark werkt er niet meer maar ze weten er ongetwijfeld vanaf.

Edit: prednison onderdrukt en het wasprotocol maakt doeltreffend de eiwitten stuk, dus dat zou kunnen waarom je er maar niet vanaf komt.