Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:00

Hier is het ook al meer dan 5 maanden geleden gelukkig.
Ik maakte gisteren foto’s in de paddock en toen dacht ik zo daar staat ie hoor knappie 8-)
Ik merk dat ie nu almaar sterker wordt, probeer nog wel heel gedoseerd te bewegen. Longeren zijn we mee gestopt dan is knotsgek en dat heeft echt geen enkele meerwaarde. Deze week gaan we starten met de aqua. Met rijden geeft ie de afgelopen week echt een mega goed gevoel. Afbeelding
Afbeelding
Dit was een week na de operatie. Bizar toch hoe ze kunnen herstellen.

Afbeelding

linda2008

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:27

Wat fijn dat het nog steeds allemaal goed gaat :D
Chess en Kaitlyn, kunnen jullie al zeggen dat je bijna terug bent op "oude niveau" qua africhting en conditie? En hoe lang heeft dat geduurd? Hoe lang hadden jullie ze nu precies weer onder het zadel?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:57

Nee op m’n oude niveau ben ik nog niet.
Ik rijd nu vanaf eind maart. Hij wordt wel merkbaar sterker maar doe het zelf ook echt rustig aan en probeer heel bewust bezig te zijn met het trainen op uithoudingsvermogen kracht en sterker worden van de bovenlijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:12

Cerosa schreef:
Jeetje! 5maanden terug al weer. Wat gaat de tijd snel. Weet nog dat je het topic opende. Wat fijn dat jullie er weer samen zo op uit kunnen. Langzaam aan zorgen vrij denk ik zo, stapje voor stapje!

Ja ergens is het "alweer 5 maanden", maar ergens is het ook nog steeds "pas 5 maanden". Ik krijg steeds een beetje meer rust en minder angst voor nog zoiets. Maar als ze dan donderdag avond echt zichtbaar moe erbij staat dan ben ik toch nog wel ongerust, ook al weet ik dat het erbij hoort. :o

Jet schreef:
Oh, wat top! Nog maar 5 maanden geleden en dan al weer zoveel kunnen doen, geweldig! Zo snap ik dat mensen nog een keer een koliekoperatie overwegen bij een volgend paard. Super dat het zo goed gaat, ga zo door!

Ik zou inderdaad direct weer een koliekoperatie overwegen, ook al weet ik dat het heel anders kan aflopen. Sterker nog, zou dit paard ooit nog een keer de pech krijgen (ik hoop het toch echt niet) dan zou ik ook haar nog een keer laten opereren.

Chess, hij ziet er goed uit! Gibbie kan inderdaad ook zo gek doen met longeren, dus we (ik :+ ) hebben een compromis gemaakt. De eerste paar minuten mag ze compleet uit haar plaat gaan, daarna is het tijd om te werken. Dan maak ik ook pas de touwtjes vast en doe ik de elastieken band om haar achterhand. In de wei doet ze ook meermaals per dag zo gek als een deur, en hoewel ik dat doodeng vond de eerste keren is er nog steeds niets gebeurd, dus ik probeer dat maar los te laten.

linda2008 schreef:
Wat fijn dat het nog steeds allemaal goed gaat :D
Chess en Kaitlyn, kunnen jullie al zeggen dat je bijna terug bent op "oude niveau" qua africhting en conditie? En hoe lang heeft dat geduurd? Hoe lang hadden jullie ze nu precies weer onder het zadel?

Gibbie is 14 januari geopereerd, en 29 februari zat ik er voor het eerst weer op. Dus dat was net geen 7 weken na de operatie.
Nog niet helemaal, maar ik ben misschien ook wat voorzichtiger dan nodig. Morgenavond hebben we dus voor het eerst weer dressuurles, maar ik denk dat we dressuurmatig wel weer op dezelfde lijn zitten als voor de operatie. Ik begin nu ook pas tegen dingen aan te lopen, waar ik voor de operatie ook tegenaan liep. Vorige week hebben we voor het eerst weer een stukje contragalop gedaan, overgang galop - stap - galop, klein stukje appuyement. Een wissel van de ene naar de andere kant sprongen we al een aantal weken en overgang stap - galop ook, maar galop - stap is moeilijker voor haar, maar dat deed ze verbazingwekkend goed.
Inmiddels kunnen we dan zo'n 2 uur naar buiten, voornamelijk stap, paar stukken draf en een klein galopje, daar is ze naderhand zichtbaar moe van. Eerder kon ze makkelijk een halve dag mee naar buiten en was er niks aan te merken.
Een paar weken geleden hebben we op ongeveer BB niveau (80/90 cm) rond gesprongen op stal, voorheen zaten we op L (110/115cm) niveau in training, en we zouden net de overstap gaan maken voordat ze geopereerd werd. Van het weekend wil ik eens naar een andere locatie om daar voor mezelf wat te kunnen oefenspringen, en dan ook aanvoelen wat ze aan kan. Over een aantal weken gaan we dan eens een rondje B springen ergens.

Dus nee ze is er nog niet, maar begint er wel grotendeels te komen. Buiten rijden hebben we natuurlijk heel weinig gedaan, en wil dat nu eigenlijk wekelijks gaan doen. Even genieten van het feit dat ik met die lange dagen ook na het werk op buitenrit kan. :D De laatste keer met springen was ze echt nog superfit daarna (wel relatief kort gereden), maar hebben we nog heel weinig mee gedaan, dus even afwachten hoe dat blijft gaan. Maar nu gaat het hard hoor, we gaan steeds intensiever trainen, steeds wat meer/langer/zwaarder (beetje afhankelijk van wat we doen en hoe zij aanvoelt). Ik blijf wel met alles luisteren naar Gibbie, merk ik dat het te zwaar is dan doen we een tandje minder. Maar je moet ook stapjes vooruit maken omdat ze anders niet sterker worden of meer uithoudingsvermogen krijgen. Dat vind ik soms nog wel een lastige grens hoor. Ik voelde mij donderdagavond ook wel een beetje schuldig toen ze op stal stond, maar vrijdags was ze weer helemaal fit. Dat was wel een geruststelling; ze mogen best eens moe zijn, als ze daar maar wel snel van herstellen en ze er niet dagen lang last van hebben.

Zo weer een hele lap tekst. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:14

Kaitlyn schreef:
Ik blijf wel met alles luisteren naar Gibbie, merk ik dat het te zwaar is dan doen we een tandje minder. Maar je moet ook stapjes vooruit maken omdat ze anders niet sterker worden of meer uithoudingsvermogen krijgen. Dat vind ik soms nog wel een lastige grens hoor. Ik voelde mij donderdagavond ook wel een beetje schuldig toen ze op stal stond, maar vrijdags was ze weer helemaal fit. Dat was wel een geruststelling; ze mogen best eens moe zijn, als ze daar maar wel snel van herstellen en ze er niet dagen lang last van hebben.

Dat is precies waar ik ook mee zit! Ik dacht er goed aan te doen om haar (inmiddels)15 minuutjes gewoon te laten lopen en dan de laatste 5 of 10 minuutjes wat meer aan het werk te gaan zetten. Anders blijft ze rondjes rennen, om zich heen kijken, er is geen enkele focus bij mij en daar worden haar spieren ook niet beter van.... Maar mijn instructrice vind dat ik haar nog niet te veel moet oppakken. Gewoon alleen simpel wat rechttoe rechtaan. Ik begrijp haar punt heel goed, voor Raika haar balans enzo is dat misschien wel beter, Raika is natuurlijk ook nog maar heel kort onder het zadel bezig. Maar aan de andere kant denk ik; als ik een marathon wil lopen dan kan ik wel blijven wandelen maar dan ga ik nooit die marathon kunnen hardlopen. Ik zal dan toch moeten beginnen met 5 minuutjes hardlopen, of zie ik dat verkeerd :?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 11:18

Hoe is je schema nu qua werken als je erop zit?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:38

Kaitlyn schreef:
Hoe is je schema nu qua werken als je erop zit?

Ik rijd 4 dagen per week, eerst 10-15 minuutjes stappen en draven.
Ik gok 1 minuut stap, 4 draf, 2 stap, 4 draf, 3 stap. Ik hou het niet met een stopwatch bij... en nee! Langer stappen aan het begin is onmogelijk := (raika mag nog niet los ofzo, als ik te lang blijf stappen dan bouwt ze te veel spanning op).
Enige wat ik vraag is dat ze niet onder me uit mag rennen en ik probeer voorzichtig haar aandacht bij mij te krijgen. daarna pak ik haar 5 tot 10 minuten echt op en dan eis ik ook haar volle aandacht! Dan nog uitstappen. Al met al zit ik er 25-30 minuten op, waarvan 5-10 minuten echt werken zijn...

Het leek mij zo goed te gaan. Ze is duidelijk moe na het werk, maar heeft niet lang nodig om daarvan te herstellen. Maar mijn instructrice vind dat ik haar nog niet moet willen oppakken enzo... hmm moeilijk!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 11:48

Oh ja die 1 minuut stap vind ik niet schokkend hoor, als Gibbie een drukke dag heeft ga ik ook relatief snel even draven.
Hoe rijd je die eerste 10/15 minuten? Laat je haar al wel wat buigen, en wellicht een pasje opzij zetten?
Ik zou al wel op verbinding rijden vanaf het moment dat je opstapt, dus al proberen haar te laten ontspannen in te laten buigen. (als het al kan met haar buik) ook voltes meepakken en verkleinen/vergroten daarin, slangenvoltes (deze bochten kun je ook redelijk flauw maken), maar al wel aan het denken zetten. Ga dan tussendoor gewoon even stappen en ga weer verder. Mag je inmiddels al galopperen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:42

Nee, zijgangen kende ze sowieso nog niet, ze was pas een half jaartje onder het zadel. Ik probeer dat in stap wel mee te pakken voor de afwisseling. Maar ze mist balans dus het word een rommeltje als ik dat doe.
Galopperen mogen we nog niet, halverwege deze week mochten we dat voorzichtig gaan meepakken :D
Ik ben vooral bezig met tempocontrole, stelling en buiging. Ik merk dat ze sinds de operatie haar linker buikspieren niet wil oprekken. Dus dat probeer ik vooral aan te pakken zodat we eerst weer gewoon rechtuit kunnen en links en rechts kunnen buigen om een normale volte kunnen maken...

Natuurlijk ben ik blij dat ik er weer op mag, begrijp me niet verkeerd! Maar jeetje zo veel stappen terug is wel heftig hoor vind ik :o :=

edit: woensdag 24 juni hebben we weer een echo. Dan hoor ik of de infectie volledig weg is, of we het rijden verder mogen uitbouwen, of ze weer los mag, en of ze ooit nog een veulen zal mogen dragen... echt mega spannend!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:31

Chesss, fijn dat het bij jou ook goed gaat!

Linda, ken jij zelf de oefening schouderbuitenwaarts? Met paarden die wat doordenderen vind ik dat wel een fijne oefening om de haast er wat uit te krijgen op een vriendelijke manier. Je kan eigenlijk gewoon rustig aan beginnen met wat stelling naar buiten zonder dat je verder veel van buiging in het lichaam vraagt en als ze dat snappen en rustiger doorstappen daarin, kan je zo steeds wat meer buiging in het lijf vragen. Alleen de rechte stukken en dan rijd je de bochten en de korten zijde weer met normale stelling. het lijkt me best lastig als ze nog maar weinig onder het zadel gewend zijn om dat na zo'n lastige operatie ( of eigenlijk ook met alle naweeën daarvan die jij ook gehad hebt) weer voort te zetten.
Wat ik zelf ook fijn vond was werk aan de hand, dan zit je zelf niet in de weg, zijn ze onbelast en zo kan je in stap wel wat buigingsoefeningen doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 19:12

Hoe gaat het hier met de paarden?

Gibbie doet het super, 2 weken geleden onze eerste dressuurles weer gehad en ze doet het zo goed! :))

Gisteren zijn we voor het eerst alleen naar het bos/hei geweest. Iets wat we eerder bijna altijd alleen deden, maar nu vond ze het wel een beetje spannend. Had ik eindelijk de ontspanning, kom ik middenin een militaire training terecht. Ze liepen niet op het pad, maar in de bosjes. Ik dacht nog; oh leuk om te filmen.

Toen gebeurde dit:

:')

Iedereen heeft het overleefd.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:26

Haha, blijven zitten dus? Of net niet. Wel lekker weer, zo samen het bos in!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:26

Hehe je bent er op gebleven toch :p zeker op de ginkel?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 19:29

Cerosa schreef:
Haha, blijven zitten dus? Of net niet. Wel lekker weer, zo samen het bos in!

Ja gelukkig wel. :')
Maar er was wel even een moment dat ik dacht; oh oh daar ga ik!

Hannanas schreef:
Hehe je bent er op gebleven toch :p zeker op de ginkel?

Yep :D

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:37

Ook ik meld mij hier.

Wat een super fijn topic, ik heb het serieus 2 x helemaal doorgelezen.
Fijn om ervaringen te kunnen lezen dat geeft mij hoop.

Helaas heeft mijn haflinger 1 juli ook koliek gekregen, zo binnen een half uur was ze mega ziek, DA erbij, gespoten daar knapte ze maar heel klein beetje van op, hij was nog maar net weg of ze lag alweer van de pijn,dus weer gebeld en in overleg besloten naar de kliniek te brengen, 3 kwartier in de trailer echt doodsangsten uitgestaan, maar gelukkig zijn we heel over gekomen en kreeg ik nog een sprankje hoop dat het met een sisser zou af lopen maar de echo wees anders uit, dat het echt niet goed was, toen overleg wat gaan we doen, toch een operatie.
En daar sta je dan zonder paard in een vreemde kliniek... Zo.n vreselijk moment gelukkig was een vriendin mee.
Dus naar huis gegaan en spannende uren af gewacht, na ruim 3 uur het verlossende telefoontje dat het allemaal goed was gegaan en dat de eerste dagen heel spannend zouden zijn.

De reden van de koliek was dat haar dunne darm klem is komen te zitten in het net waar ze in hangen, daar zat een opening wat daar niet hoort te zitten ( aangeboren afweiking)
Ze hadden geen stuk er tussen uit gehaald van de darm, dus spannend was dat of het weer ging werken zo niet dan moest er alsnog een stuk tussen uit gehaald moeten worden.
Gelukkig werkte het allemaal en langzaam knapte ze weer op, verbazend wekkend hoe fit een paard kan zijn na zo.n zware operatie!
Na 5 dagen mocht ze weer mee naar huis, maar in overleg besloten toch nog evn te laten staan tot de 8e dag, omdat ik het vreselijk spannend vond.
Maar goed ook want toen kreeg ze koorts.
Wss een virus opgelopen dus uiteindelijk heeft ze 11 dagen op de kliniek gestaan.

Inmiddels zijn we ruim 3 weken na de operatie, en ht gaat goed! ( Durf het bijna niet te zeggen) we stappen 3 a 4 x per dag met haar zo.n kleine 10 minuten en tussendoor smikkelt ze lekker gras uit de berm.
En tot nu toe is ze braaf.

De wond lekte helaas nog wel, vandaag was hij voor het eerst droog.
Heb nog evn overleg met de Lingehoeve en zei vermoeden een onderhuidse ontsteking, advies is om schoon te blijven maken.
Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan want ze kan mega schoppen!
Afgelopen week de hechtingen er ook uit gehaald toen is ze ook maar verdoofd want het was levensgevaarlijk!
Maar begrijpelijk want het doet natuurlijk ook pijn.
Ik vind het allemaal ontzettend veel energie kosten, zoveel stress brengt het met zich mee.
Gelukkig heb ik hulp als ik moet werken van m'n bijrijdster en mijn man.
Normaal staat mijn paardje altijd buiten zo veel mogelijk en nu alleen maar stal.
Maar goed Tis nu effe doorzetten en hopelijk kan ze over een paar maanden weer lekker de wei op bij de anderen.
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 22:14

Sanowa wat vreselijk inderdaad, ik weet nog heel goed hoe ik mij voelde toen ik haar moest achter laten.
Wat fijn dat ze nog op de kliniek stond toen ze koorts ontwikkelde, dan staat ze in ieder geval op de goede plek.

Blijf hier vooral posten en om ervaringen vragen, ik (en vast nog wat anderen) beantwoorden graag alles. :j
Ik hoop dat de wondgenezing vanaf nu voorspoedig gaat, en je paard ook weer helemaal opknapt!

Gibbie haar operatie is nu bijna 6,5 maand geleden, en die tijd is echt voorbij gevlogen achteraf gezien. Nu kan en doet ze alles weer, ook springen. En vorige week zijn we een paar dagen weg geweest en heeft ze 4 dagen mogen bos crossen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:42

Oh wat vreselijk zeg, het slurpt inderdaad energie!! :(:)
Fijn dat het wel de goede kant op gaat!

Tja wij zijn inmiddels 5,5 maand verder en ik ben ook weer volop “up and running” maar ik merk wel nog steeds dat haar kracht, energie en balans niet terug is zoals voor de operatie. Wat dat betreft lijkt het soms heel hard te gaan terwijl dat stiekem nog wel tegen kan vallen... dan besef je wel weer even wat een zware rot operatie het eigenlijk is :(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:28

Sterkte met het herstel Sanowa, gaat vast goed komen met jouw zorgen!

Leuk stukje in de Hoefslag Linda!

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:05

Bedankt!

Kaitlyn fijn dat je alles weer lekker kan doen met je paardje!

Linda, fijn dat het bij jullie ook goed gaat!

Vrijdag was de wond gestopt met lekken, maar helaas vandaag lekt hij weer, word er een beetje moedeloos van.

Verder gaat het gelukkig goed met haar, heb al een bijt in m'n arm gehad want ze wou 1 van de jaarlingen weg jagen toen we daar langs moesten en daar zat ik net tussen. ( Maar zo ken ik haar weer )

Zal vanavond evn foto maken mss hebben jullie nog tips

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:09

Sanowa, is het echt het litteken zelf dat lekt of lekt het ernaast? En wat voor kleur is het wat lekt? Ik ben wat bang voor lekkende wonden na een koliekoperatie, aangezien die van mij een MRSA-bacterie erbij heeft gekregen, waardoor er een aantal pusplekken waren gekomen. Dit heeft er destijds voor gezorgd dat de peesplaat niet zo mooi geheeld is ( inwendig) als zonder die bacterie wel had gekund. Ook heeft ze daardoor toch een stuk langer boxrust gehad, ook zonde.

Sterkte hoor, een koliekoperatie is niet niks!

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:35

Afbeelding

Zo ziet het er nu uit.
Bij die bacterie, komt daar ook koorts bij?

Ik temp meestal 2 x per dag, vorige week was het steeds 37,8 in de ochtend en in de avond 38,2.

Nu sinds vrijdag is het 37,6 en 38,0 in de avond

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:39

Oei, die zou ik wel laten testen op MRSA. Raika had dat ook en die had ook geen koorts...

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:13

Linda, heb foto naar Lingehoeve gestuurd maar Peter was niet echt onder de indruk, gewoon blijven schoonmaken en dan kijken we wel bij de echo zei die.

Stel dat het wel die bacterie is, wat gaan ze dan doen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:17

sanowa schreef:
Linda, heb foto naar Lingehoeve gestuurd maar Peter was niet echt onder de indruk, gewoon blijven schoonmaken en dan kijken we wel bij de echo zei die.

Stel dat het wel die bacterie is, wat gaan ze dan doen?

Was bij mij ook, ik stond op nader onderzoek dankzij de ervaringen van Jet via dit topic. Bij Raika kwam er inderdaad MRSA bacterie uit en toen kreeg ik andere AB...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 20:31

Ik zou inderdaad laten testen hoor! En als het geen mrsa is dan kun je daarover opgelucht ademhalen! :j