[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 00:06

Peanuts voor honingzalf dat sneetje ja. :+
Ja wonderlijk, het ging ook sinds de honingzalf zo, zo vreselijk snel dat was écht niét normaal.
Niét normaal hoe snel het vanaf dat moment ging met het herstel.
Ik heb dus al jaren niks meer met hem, maar het blijft me gewoon bij.
We haalden na de eerste 24 uur het verband eraf in het ziekenhuis en we hebben letterlijk staan juichen, er stonden in no time 5 mensen naar de wonden te kijken met :wow: :wow: :wow: ogen.
Om vervolgens thuis een mega knuffel te krijgen en een dankjewel dat je met die zalf gekomen bent en dat hij je zo, zo dankbaar is voor dat wonderspul.
Hij woonde in Belgie ik in NL, maar het wondherstel ging zonder honingzalf zo beroerd dat ik eerder dan gepland op de trein ben gestapt met drie tubes Mesitran mee nav een topic hier.
Je kunt misschien wel stellen dat hij zijn arm nog zo goed gebruiken kan dankzij bokt.
Geen idee ook waarom ze enkel betadine gebruikten, het ging om regio ardennen, dorpsziekenhuisje.
Misschien leefden ze daar nog in het jaar nul qua wondverzorging en is dat elders beter, hoop ik. :+

Edit: bedenk me net dat ik ze daar overgehaald heb door de foto’s van een topic hier over een megawond bij een paard. :+
Ik had wat foto’s van die genezing uitgeprint om
te laten zien in het ziekenhuis, toen zijn ze dus direct gestart met mijn honingzalf.
Het had verder geen overtuiging meer nodig.
Waar bokt niet goed voor is soms.

Maarja lelijk wondje was het wel ja, halleluja to honingzalf.
Echt je zal zien hoe snel het herstelt en dat je denk ik elke dag weer versteld staat.

Jets

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:14

Wat een nare snee op een nare plek zeg!

Wij hebben vrijdag “even” een paal opgehaald. Door de file 4 uur onderweg geweest hahah. Neergezet en ze hebben er nog helemaaaaaal niks mee gedaan hahaha. Ik denk dat is fijn kan ze toch schuren zonder zich open te halen..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 09:21

Ik hoef iig het derde oor voor het halster en hoofdstel een tijdje niet te knippen.:+ Elk nadeel heeft zijn voordeel..

Speciale schuur mogelijkheden doen ze hier ook helemaal niks mee. Al diverse dingen geprobeerd maar de dingen waar ze kapot van gaan zijn veel fijner om aan te jeuken.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:51

Hahaha!

Nou andere mogelijkheden hebben wij dus niet. We hebben ervoor gezorgd dat ze niet kunnen schuren, maar dat vond ik wel sneu en toen dacht ik laten we zo’n flespaal neerzetten. Had toch wel war enthousiasme verwacht dus :+

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:28

ellepel schreef:
wat een rare snee?
ook best wel diep,maar ziet er schoon uit nu.
welke honingzalf heb je?
de gewone vind ik niet bijzonder,heb wel mesitran.
dat is wel goed.
maar ik smeer overal zinkzalf op,dat is mijn wonderzalfje :')

Ellepel, die zinkzalf, bedoel je daar sudocreme mee of bedoel je nog wat anders?

Ik heb net weer een aantal potten calendulazalf (goudsbloemzalf) gemaakt op basis van kokosvet, amandelolie en bijenwas.
In de tuin heb ik een hoekje waar ik de goudsbloemen zelf kweek. Hoe meer je plukt hoe meer bloemen je krijgt :) Ik vind het een ideale zalf maar kwam van de week ook een recept tegen om honingzalf zelf te maken. Die wil ik ook nog proberen.
Voor de liefhebbers hieronder het recept:

https://harmonycenter.nl/honingzalf/

Honingzalf kan ingezet worden bij wonden, maar ook bij brandwonden en schrammen.
Wat heb je nodig:

70 gram biologische olijfolie *
30 gram goede kwaliteit honing *
15 gram bijenwas
schoon uitgekookt glazen potje met deksel

* Omdat het om kleine hoeveelheden gaat is het handiger om het in gram te kunnen wegen. Daarom heb ik de vloeistoffen in het recept in gram weer gegeven.
Aan de slag:

Verwarm de olijfolie tezamen met de bijenwas in een pannetje au-bain-marie.
Wanneer de bijenwas smelt, roer het goed door de olijfolie heen, zodat er een geheel ontstaat.
Laat het nu in het pannetje afkoelen terwijl je regelmatig roert.
Je zal zien dat de was weer wat vastere vorm krijgt, doordat het aan de randen van het pannetje vaster wordt en een andere kleur krijgt. Roer het geheel goed. Nu is het moment om de honing toe te voegen. Mocht je een kookthermometer hebben kan je precies afmeten wanneer je onder de 45 graden kom(**).
Roer het goed door elkaar en schenk het in een schoon potje.
Laat de zalf afkoelen en sluit het potje dan af met een deksel.
Bewaar de zalf op een koele droge plek.

(**) Opmerking: honingzalf wordt vaak gemaakt door de honing op hoge temperatuur toe te voegen aan de gesmolten olie en bijenwas. Daarmee lost alles gemakkelijk op en krijg je een egale gladde zalf. Je verliest daarmee wel het grootste deel van de geneeskracht van de honing, omdat je honing eigenlijk niet warmer dan 45 graden moet maken. Ik vind dat jammer dus doe het anders. Als je bijenwas warm maakt (zodat het smelt en je het kunt mengen met de olie) en weer laat afkoelen (volgens onderstaand recept), zal deze bij ca. 50 graden en minder gaan stollen. Onder de 45 graden voeg ik de honing toe. Maar dat betekent wel dat de zalf minder glad is en een beetje korrelig wordt. Dit korrelige doet echter niets af aan de kwaliteit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:31

moonfish13 schreef:
Honingzalf zorgt voor een optimaal vochtig wondklimaat en doodt gelijk bacteriën.
Dat is gewoon magie voor het herstel.
Mijn ex had een huge jaap in zijn bovenarm die behandeld werd met betadine, enkel necrose elke dag weer het schoot niet op.
Verwachting een jaar minstens, waren kraters en het zag er ongezond uit.
Medsitran gehaald nav een topic hier en 10 weken en het was dicht.
Na 24 uur honingzalf waren de kraters prachtig gezond van kleur geworden en geen necrose meer.
Niemand verteld mij nog dat honingzalf niet werkt dan heb ik nog wel wat nasty foto’s voor ze lol.

Even in spoilers ze zijn vies, eerste niet voor zwakke magen.
Mislukte riblap gehalte is het, meeste mensen vinden hem ondanks de waarschuwing pittig.

Jeemig Moonfish, wat een heftige verwonding :oo

Toevallig heb ik honingzalf afgelopen week aangeraden bij een kennis die al 1,5 jaar aan het kwakkelen is met een diepe wond bij de heup. Dankzij een niet steriel injectiespuit eerder. In het ziekenhuis krijgen ze de wond maar niet onder controle. Ik zal jouw foto's ter illustratie ook even doorsturen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:08

Was er ook niet iets met koud of warm geslagen honing wat je zo als pure honing op wonden kunt smeren? Er staat me zo iets van bij maar kan het niet terug vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:27

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:46

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:58

Froukje schreef:
Was er ook niet iets met koud of warm geslagen honing wat je zo als pure honing op wonden kunt smeren? Er staat me zo iets van bij maar kan het niet terug vinden.

Warm geslagen schijnt niet te bestaan.
Wel kan je beter kiezen voor biologische honing. Echter is er laatst nog iets voorbij gekomen dat je beter geen pure honing los kan gebruiken. Als ik het vind zal ik het plaatsen.

Zinzalf is idd anders dan sudocreme.
In sudocreme zit oa lavendel en dat is niet fijn op een gevoelige huis.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:13

Helaas moet ik me hier ook melden voor pony lief. Shetlander, 8 jaar, had elk jaar wel schilfers in manen en daar jeuk aan maar was goed in toom te houden met leovet of skincalmin van vitalbix. Helaas nu, na 6 dagen antibiotica omdat hij erg ziek was, nu een uitbarsting van exceem. Veearts is al geweest en heeft, ook onder microscoop, al gekeken. Geen beestjes...
Nu ging het tot verleden week nog wel met skincalmin maar nu zag het er toch weer rotter uit. Arme pony. Ga morgen maar zo'n hals exceem deken bestellen. Heb al derfen lotion gekocht.
Smeren jullie dat puur erop? Stalgenoot mengt het met iets anders. Kun je derfen als het wat erger is dagelijks smeren of is dat te agressief?

Alvast bedankt!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:17

Honingzalf heb ik ook veel goede dingen over gehoord inderdaad.
Voor mijn eczemer gebruik ik altijd Aloe Vera. Zelf gebruik ik die van Forever Living. Als ze een wondje heeft pak ik de Gelly, die verkoelt, is een soort natuurlijke pleister en jeukstillend en als de huid wat verzorging nodig heeft pak ik de Propolis, die is wat vetter en super bij droge huid en trouwens ook door bijen gemaakt. Gebruik de tubes ook voor mezelf, dat scheelt als er iets niet helemaal op dreigt te gaan.

Op dit moment gebruik ik de Gelly veel, want ponylief schuurt als en malle. En niet aan de borstel die ik er speciaal voor heb opgehangen, neeeeeee, net eronder natuurlijk!
Maar volgens mij heeft die van mij voornamelijk last van de haartjes van de eikenprocessierups, haar hele hals zit onder de kale plekjes, ziet er niet uit als eczeem.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:09

Vraagje, wat zouden jullie doen in mijn geval? Pony kreeg exceem, mogelijk door de antibiotica als uiteindelijke druppel (zie mijn bericht hierboven).

Ik ben bezig met Derfen maar wil toch kijken of ik iets moet geven om de boel van binnen te herstellen. Twijfel tussen verschillende opties:
- soort van detox (welke dan ook)
- mariadistelzaad
- brandnetel en/of kleefkruid

Iemand goede tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:18

wat bij mijn ruin altijd wel goed hielp was Drainage compositum
ik deed 1 flesje, rustig opbouwen met de druppels en zag dan toch altijd dat hij daar wel van opknapte.
dus dat is een optie.
de kruiden die jij noemt kun je geven.
wat sowieso ook goed is om lijnzaadolie te geven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:23

Ik geef nu een tijd gedroogd brandnetel, maar dat doet hier niets.

Verder geef ik geen drainage meer, ik laat uitmeten en geef op basis daarvan wat nodig is. Anders is het net of je op de gok een paracetamol geeft, terwijl er misschien wel sprake is van misselijkheid (random voorbeeld).

Hier was dat liver comp, een andere detox zou dan zonde van mn geld zijn geweest. Brandnetel werd ook neutraal uitgemeten, dus ik voer het alleen nog op omdat ik het heb liggen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:47

Ellepel, die heb ik jaren geleden ooit eens gegeven. Merkte toen niets, geen idee dus of het iets is....
Lijnzaadolie krijgt hij al, 20ml elke dag.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:58

Ik ben voorzichtig blij. Plek lijkt best netjes te genezen ondanks dat ik 2 dagen niet heb kunnen smeren. Was iets rood maar ze had ook flink staan jeuken dus dat vind ik niet zo gek.
Spoiler:
Afbeelding

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:24

Froukje schreef:
Ik ben voorzichtig blij. Plek lijkt best netjes te genezen ondanks dat ik 2 dagen niet heb kunnen smeren. Was iets rood maar ze had ook flink staan jeuken dus dat vind ik niet zo gek.
Spoiler:
[ [url=m/TJAUBw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is mooi aant genezen.. Mijn haffie begint ook te schuren. Ffff en vandaag zyn weide maatje ook op d'r voorhoofd een wond.. Na lange tijd niet te schuren ffff, is idd om gwn bij te wenen. |o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:53

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:25

Zondagochtend manen en manenkam vol gesmeerd met derfen. Maandagavond gecheckt, niet erger geworden en stonk nog mooi. Kom ik vanavond op stal en is het veel erger geworden. Vraag me nu af of dat een reactie op de derfen kan zijn of dat het 'gewoon' de exceem is.......
Hele kale stukken nu, niet rood of dik (daar las ik wel iets over) maar beduidend erger, ik schrok ervan!
Bij andere paarden ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:34

Welke vorm van Derfen had je?

Oh wacht.de lotion he.
Dat stinkspul?
Kunnen ze op reageren,zeker met zon er op.
Goed er af halen en even niks smeren.
Huid laten drogen.
Met wat pech kan je dier er niet tegen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:00

Ik kom hier even binnenvallen met heel goed nieuws: ze lijkt bijna niet meer te schuren, zelfs nu ze het op de paddock de hele dag door zou kunnen doen! *\%/*

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:03

ellepel schreef:
Welke vorm van Derfen had je?

Oh wacht.de lotion he.
Dat stinkspul?
Kunnen ze op reageren,zeker met zon er op.
Goed er af halen en even niks smeren.
Huid laten drogen.
Met wat pech kan je dier er niet tegen

Klopt ja de lotion. Heb het gewassen nu met skincalmin shampoo en daarna wel ook die lotion erop gedaan. Durfde de derfen even niet meer. Maar lastig als je niet zeker weet waar het van is...... van het middel of de kwaal.

Bedankt voor je reactie!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:33

Hier begint de laatste kale plek weer dicht te groeien met manen *\o/*
Helaas is zn bibs nu wel aan de beurt, en zie ik hem sinds gisteren ook zijn buik schuren..
Zo charmant rollen en dan half opstaan om zijn buik te krabben. Lijkt net alsof ie een aanloop neemt om op te gaan staan :+

Toch maar derfen op zijn buik gaan smeren denk ik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:32

ingrid, mijn merrie had een paar weken terug een schuurplek bij haar staart.
zaten ook steeds vliegen op.
dus ik dacht van hey ik kan wel derfen er op doen.
dat houd de vliegen ook weg.
was het de volgende dag dus ook erger, wat pussig zelfs.
..ik heb de original
er zit toch iets in de derfen wat bij sommige dieren reactie geeft.

nala *\o/*