Röntgen van rug laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 10:10

Wijslander ik moet er daarnaast óók geraken. Is niet bij de deur (2u rijden enkele rit)
Maar van mijn instructrice kan ik ook leren longeren dus hoef ik helemaal niet zover te reizen voor een dagcursus :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:30

Helemaal goed!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:30

Art_Ificious schreef:
Kennen jullie niks in België? Ik wil gerust bijleren maar heb geen geldboom voor álle cursussen te kunnen betalen als er ook nog eens reiskosten bij komen (is bijna net zo ver als feather light). En een sponsor heb ik helaas ook niet.

Welke regio? In Oost-Vlaanderen ken ik er wel wat, maar da's ook buiten je regio zeker, of niet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 11:45

Limburg eventueel Vlaams-Brabant maar niet richting Brussel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:40

Oei, nee, in die regio ben ik helaas niet thuis.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:42

Wat voor iemand zoek je juist Art? Ik ben zelf van Belgisch Limburg, ken wel een deel lesgevers hier in verschillende takken/richtingen, wat voor iemand zoek je?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:35

Ik woon ook in belgisch limburg en kan je ook wel het een en ander aanraden. Maar dan moet ik weten wat je specifiek zoekt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 16:58

Bedankt voor jullie aanbod.

Vandaag ging longeren echt goed. Draf aan losse lijn zonder naar buiten te trekken. Af en toe heviger geweest door andere paarden op de gang te horen stappen. Maar op zich vond ik het erg goed gaan, ook de galop ging goed.

Filmpje hebben jullie tegoed :)

Daarna lekker in vlecht gezet en heeft mijn zus foto's gemaakt

Voorproefje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:36

Hij lijkt alweer wat bekomen dus ? :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:05

Die tweede foto van Limo is erg leuk Marijke! Lief koppie heeft hij. Hoe ziet het schema eruit voor de komende dagen eigenlijk? :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:11

Knappe pony :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 18:26

Hij is idd alweer bekomen van alle stress :) had toch bijna een week geduurd.

Zijn schema: tot zondag moet hij nog gelongeerd worden, sinds vrijdag neem ik de galop er ook weer bij.
Ik doe nu opbouwend en vraag voornamelijk draf en aan beide kanten max 2 rondjes galop achter elkaar.
Hij denkt wel zelf na wat ik positief vind. Zo viel hij daarstraks na een misstap in overkruisde galop ging naar draf en weer in de goede galop zonder dat ik iets vroeg.
Heb daarna de ronde beëindigd.
Alleen het terug naar draf gaan is nog zo een snelle draf maar denk dat het voornamelijk met balans te maken heeft.
Rechtsom gaat de galop ook al beter en zonder vluchtgedrag. Waar ik erg blij mee ben.

Daarna moet ik de kliniek bellen voor mijn bevindingen. Maar weet niet goed wat zeggen, hij loopt namelijk zoals voorheen. Linksachter zet hij ook duidelijk niet altijd goed onder, dat viel mijn zus ook op vandaag. In stap doet hij het goed in draf minder.
Maar die achterbenen gaan op stal zelf door een dierenarts nagekeken worden (Röntgenfoto's en echo van SI/bekken).
Ik ga dit wel meedelen aan de kliniek dat ik dat ga laten doen door een dierenarts. En als zij het interessant vinden kan ik eventueel de foto's naar hen doorsturen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:48

Ik zou als ik jou was het longeren filmen zodat je dat aan je dierenarts kan laten zien.

Waarom ga je de achterbenen en de echo van het SI gewricht door een andere DA laten toen? Het lijkt mij fijner om bij de kliniek te blijven, die dan alle informatie samen hebben en daaruit makkelijker een diagnose kunnen stellen als wanneer alles versnipperd over de verschillende DA's gebeurt. Of anders in ieder geval het beeldmateriaal delen met de kliniek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 19:13

oji schreef:
Ik zou als ik jou was het longeren filmen zodat je dat aan je dierenarts kan laten zien.

Waarom ga je de achterbenen en de echo van het SI gewricht door een andere DA laten toen? Het lijkt mij fijner om bij de kliniek te blijven, die dan alle informatie samen hebben en daaruit makkelijker een diagnose kunnen stellen als wanneer alles versnipperd over de verschillende DA's gebeurt. Of anders in ieder geval het beeldmateriaal delen met de kliniek.

Longeren heb ik op film ;)

Ik kies bewust voor niet naar de kliniek te gaan omdat limo daar te veel stress ervaart en dat kan ik binnen korte termijn (3 weken) nog niet getraind krijgen om hem ook op andere plaatsen te leren ontspannen en aan de benen te laten komen door vreemden.

Op zijn vertrouwde omgeving blijft hij rustiger en laat hij makkelijker aan zijn benen komen. (Door Osteopaat toch) Als desbetreffende dierenarts hem dan ook sedeert zal het ook nog een stuk makkelijker en sneller gaan dan op de kliniek.
Die arts van de kliniek komt helaas niet aan huis wat ik uiteraard erg jammer vind.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:32

Okay, snap ik.

Je kunt wel aan de DA op de kliniek vragen hoe hij tegen fotoos van de achterbenen en si gewricht aankijkt en of hij bereid is evt het beeldmateriaal te beoordelen om tot een completer beeld te komen. Tenzij er natuurlijk een heel eenduidig antwoord op de problemen van Limo komt met de fotoos. Maar als het minder duidelijk is zou ik zeker ook met dat beeldmateriaal de kliniek consulteren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 21:40

Weer een update:

Waarom het laatste zo vertraagd? Let aub bij de laatste clip op het voorbeen linksvoor (voor ons rechts) hij zet deze amper neer voor hij alweer wegrent/bokt. Net of hij dit been ontlast.

Heb pas 30min hierna gelongeerd en zag niks vreemds van kreupelheid ofzo. (Filmpje volgt, die van zondag was helaas te donker dus hou ik jullie die van vandaag tegoed).

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:48

Zo en niet zo’n klein beetje ook. :oo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 22:02

De clip ervoor is tevens de werkelijke snelheid waarin hij bokte en liep. Best snel ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:32

Vergeet niet dat de paddocks echt hard zijn door de vorst en dat ze dan anders bewegen. Misschien struikelde hij en wilde hij het zo oplossen. Zeker als hij hierna gewoon prima liep. Ziet er wel apart uit!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:06

Persoonlijk zie ik hier een paard die zijn ei kwijt wil.
Ik denk als het paard echt last heeft, dit niet enkel maar een keer voorkomt. Zoals het filmpje toonde heb ik het idee dat hij wat ongelukkig neerkwam op dat been maar in mijn ogen niet ontlastend.

Als we op enkele gekke beenhoudingen, bij een paard die zich uitleeft, moeten gaan letten, dan maken we onszelf gek.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:08

Ik denk dat je wat spoken ziet, als je gekke bokkesprongen maakt, ga je wat scheef door de bocht hangen, en is het normaal dat je al eens een voet bij moet zetten om je evenwicht te houden, zeker in die modder, probeer het zelf maar eens uit. :)

Ik heb eerlijk gezegd in alle filmpjes nog niets verontrustends gezien dat ik als medisch zou beschouwen. Ik vind zijn bewegingen niet fout, snap zelfs niet wat ik er voor fout zou moeten aan zien: hij loopt regelmatig, in alle 3 de gangen, en het is dan nog een paard dat op boxrust staat, wat ik eigenlijk zelden of nooit positief vind (iets waarover ik vroeger met DA'en wel es in de clinch ging) omdat ze juist extra gek doen als ze buitenkomen met alle risico's van dien, ten tweede andere spieren verliezen, en ten derde een vals gevoel van genezing hebben.

TS, wat zegt je osteo erover?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 07:18

Heb het nog niet aan de Osteopaat getoond. Hij mankte niet hierna. Maar bij het wegrennen steunde hij ook niet helemaal op links. Terwijl bij de sprongen hiervoor hij wel op beide benen mooi lande en wegrende.

Maar misschien zie ik idd spoken en vond ik het vreemd omdat ik dit voor het eerst zag. Gaat ook razendsnel 2 sec duurde het om die sprong te maken en weer weg te rennen.

Het longeren gisteravond deed hij wederom braaf, eventjes deed hij gek (half springen graaien met voorbenen hoofd schudden en kont eventjes naar binnen draaien) maar was daarna weer rustig, dit duurde ook welgeteld 1-2 seconden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:05

Op zo'n filmpje kan je niet beoordelen of een paard al dan niet kreupel is. Hij maakt gekke sprongen, dat ze dan niet altijd hun benen gelijk belasten lijkt mij niet zo abnormaal. Als hij aan de longe op harde en zachte bodem correct is, dan is er volgens mij geen probleem. Opletten ook dat je na een tijdje niet overal spoken gaat zien ook. Als ik mijn paard op de weide gek zie doen en ik twijfel of hij mank is, dan neem ik hem altijd aan de longe om goed te beoordelen. Lijkt mij in dit geval ook het beste idee. En liefst nog met iemand anders erbij. Vaak kijk je zelf al te subjectief, heb ik ook voor :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:20

Nee, zie ook niets geks aan t filmpje. Een paard wat blij is even zijn benen te strekken. Vind hem zelfs wat losser in de rug ogen. Hij treed van achter alleen totaal niet onder, korte achterpas. Maar dit kan ook gewoon door zijn bouw zijn, heb daar niet een getraind genoeg oog voor. Inderdaad jezelf niet gek maken hoor TS. Hoe gaat het met het paardje van je zus?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 16:44

Dank je allen voor jullie input :) meerdere ogen geven beter inzicht.
Had ook de indruk dat hij losser door de rug beweegt. Bolt de rug ook iets meer al bij het bokken.
Of dit door de ontstekingsremmers is betwijfel ik want hij krijgt nog maar 0,5 zakje per dag (zondag de allerlaatste).
Als er een eventuele ontsteking zat in de rug kan de ontstekingsremmers er wel voor gezorgd hebben dat deze nu weg is.

Paardje van mijn zus is alweer beter. Ze was er op tijd bij maar heeft haar paard wel een aantal dagen rust gegeven gehad voor de zekerheid.