[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:01

Heftig joh! Kan me voorstellen dat je niet happig bent op het gebruik van medicatie. En Prascend geeft bij de meeste paarden wel een reactie.. Maar als je al meer vermoed zou ik dat eerst maar eens nader onderzoeken. Sterkte ermee!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:18

Hoe zou je erachter kunnen komen of de tumor al zo groot is dat hij op andere gebieden in de hersenen drukt..
Worden hiervoor CT scans gemaakt bijvoorbeeld? Of zijn er andere manier waarop je zulke antwoorden kan krijgen..
Het is zo moeilijk..

Merk ook dat hij zich af gaat zonderen op de wei, geen sociale contacten meer wilt etc..

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:30

Nammie schreef:
SuperRoos schreef:
Helaas is het vanavond al helemaal mis gegaan met Fiek.. (ik was al zo bang voor de bijwerkingen voor hem omdat hij extreem heftig reageert op medicatie..)

Werd gebeld door de boer.. Fiek was dwars door de staldeur gegaan, drijfnat van het zweet etc.
Telefoon erop gegooid en als een speer naar stal..

Hoopje ellende daar.. Drijfnat paard (echt geen droge haar meer aan zijn lijf)
Schuim op zijn borst. Vlas lag hoog tegen de muren aan. Groot gat in de staldeur waar de boer hem vond. 1 achterbeen zat vast, boer heeft hem met een breekijzer los moeten krijgen..
Echt een geluk dat zijn been niet gebroken is.. (geluk dat de honden aansloegen en hij ze hoorde, toen hij ze losliet renden ze regelrecht naar de stal van Fiek, de plek waar zijn been erdoor stak, daarom zag de boer het zo snel..)

Maargoed, wat er precies is gebeurd weten we dus niet.. Weten alleen dat dit niks voor Fiek is..
Kan aan de stal zien dat hij enorm onrustig is geweest.. Hoefsporen zaten tot hoog aan de deur.
Geen tekenen van koliek.. Dus paniekaanval? Gewone aanval (net als dat hij vorige week onverklaarbaar is gevallen in de wei, niemand heeft het gezien maar ook die sporen waren duidelijk..)

Was in ieder geval duidelijk dat Fiek behoorlijk van de leg was, zowat apatisch...
Erg sneu en vervelend allemaal... ;(

Edit: been is dik en pijnlijk, hij liep er wel op..

Sjesus!!!
Ik wordt er zolangzamerhand zo boos van dat BI geen kleinere tabletten maakt! -:(- -:(- -:(-

Echt triest dit...sterkte!

Mocht je toch verder willen gaan met de medicatie , dan zou ik nu minimaal 1 dag overslaan , en opnieuw beginnen met een/achtste.

Dat is wel even een klusje , maar wel te doen.
Pak een spiegel , en een scheermesje.
Prak een half tabletje fijn , en ''snij'' dat in 4 gelijke delen met het scheermesje.
Probeer dit zo netjes mogelijk te doen.
En plak vervolgens de 4 gelijke hoopjes in een vers stukje brood.

Je kunt ook een half tabletje oplossen in een spuitje van bv 10 cc.
Heeeel goed schudden vlak voordat je 2,5 cc op een stukje brood spuit.

Ik vind het heel naar voor je , en voor je paard !

Bij de apotheek zijn ook speciale apparaatjes te koop om medicijnen makkelijk te kunnen delen.
https://www.google.nl/search?q=medicijn ... h&imgdii=_

Heel veel sterkte met Fiek, wat ellendig zeg.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:35

Sterkte met Fiek

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:39

Phoe wat een schrik en een pech Roos. Heel veel sterkte!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:44

Essie73 schreef:
Bij de apotheek zijn ook speciale apparaatjes te koop om medicijnen makkelijk te kunnen delen.
https://www.google.nl/search?q=medicijn ... h&imgdii=_

Heel veel sterkte met Fiek, wat ellendig zeg.

Thanks, ik ken ze wel, gebruik ze ook op mijn werk..
Zometeen nog maar een keer poolshoogte nemen bij Fiek, en vanavond laat ook nog een keer..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:58

SuperRoos schreef:
Hoe zou je erachter kunnen komen of de tumor al zo groot is dat hij op andere gebieden in de hersenen drukt..
Worden hiervoor CT scans gemaakt bijvoorbeeld? Of zijn er andere manier waarop je zulke antwoorden kan krijgen..
Het is zo moeilijk..

Merk ook dat hij zich af gaat zonderen op de wei, geen sociale contacten meer wilt etc..

De hypofyse ligt buiten de schedel, en kan dus (wanneer hij zeer groot is geworden) enkel op de oogzenuw drukken.

Ik vraag me af of het door de Prascend komt, of dat het gewoon puur toeval is.... Het kan goed zijn dat je paard ook een soort aanvallen heeft, zoals mijn paard had (waarbij een stalgenootje het 1 keer heeft zien gebeuren, en 2 keer heb ik haar 's ochtends onder de wonden en bloed gevonden in de paddock). Nammie (uit mijn hoofd) haar paard heeft ook dit soort aanvallen gehad.
Na het starten met de medicatie is het hier nooit meer voorgekomen gelukkig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:25

Ik zal me hier ook eens melden met mijn zorgenkindje.

Zador (10 of 11 jaar oud) was al een aantal maanden niet in zijn goede doen, wat ik eerst afschoof op gewoon niet gelukkig zijn omdat hij door een blessure niet meer mag werken.
Lusteloos, traag, en sinds de ponies van de wei af zijn ook in korte tijd flink vermagerd.
Dierarts maar gebeld omdat ik hem niet weer op een normaal gewicht kreeg, wat raar is voor een paard dat van lucht dik werd.

Dierenarts kwam al snel met Cushing als optie en belde een weekje later terug met het nieuws dat dat inderdaad de oorzaak was.
Geen hele hoge waarde (44) maar als je gaat zoeken naar symptomen kan je hem wel als levend voorbeeld gebruiken.
Depressief, mager, hangbuik, ruggengraat die bovenop het paard geplakt leek in plaats van de brede wijnton die hij altijd was, hoefbevangen terwijl hij deze zomer de slankste van het weiland was en nauwelijks gras kreeg...

Voer is nu een paar weken flink opgevoerd en daar lijkt hij iets door op te vullen, en hij heeft vandaag voor de vijfde keer een halfje prascend gehad. Tot noch toe geen bijwerkingen ontdekt, hoop dat dat zo blijft! Verstopt in een plak brood met stroop heeft hij ook geen enkel probleem met pillen eten. :P

Ik zal meteen eens een vraag stellen. De vacht achter zijn oren is al erg dik en kroezig en jeukt duidelijk behoorlijk. Hij schuurt zich stuk zodra hij de kans krijgt. Zou het helpen als ik daar het haar weg knip/scheer?
Hij staat wel in een stal die niet tochtvrij te maken is, hoe veel kwaad kan het als hij dat kleine stukje geschoren is? Er hangen immers nog manen over...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:48

Ik meld mij hier ook!

Ik heb ook een pony met cushing. In juni is dit geconstateerd.
Zijn bloedwaarde was toen 16.6. Hij krijg sinds die tijd 0.5 gram pergolide.
Nu is het deze maand de bedoeling dat ik hem weer laat prikken voor controle.
Maar hoe kun je in de gaten houden, of cushing stabiel blijft (of niet) zonder te prikken?

Over hem:
Hij is 17 jaar, is verder in goede conditie. Hij word niet meer bereden vanwege een peesblessure.
Hoeven zijn goed (afgelopen vrijdag is de smid nog geweest) en met het enten, was de DA ook nog zeer te spreken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:10

Een waarde van 16,6 is gewoon goed toch ? Of is het met andere parameters gemeten ?

Ik begin het al vreemder te vinden dat zoveel paarden kennelijk "opeens" cushing hebben ....

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:18

Dat is een hele goede vraag.. Ik heb er nog weinig verstand van :o
Ze hebben op de kliniek bloed afgenomen en dat opgestuurd.. Kon hem verder mee naar huis nemen.
Ik moet ook zeggen, dat hij er al jaren zo bij loopt.. maar door de hoefbevangenheid kwam het boven water..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:20

Normaal gaan ze in Nederlandse laboratoria uit van een waarde van 37 of lager wat goed is, dus daar zit 16,6 ruim onder. Misschien moet je het nog eens navragen ?!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:29

Linnietje: jij hebt je paard in juni getest, dat betekend dat je vanaf een waarde van 20 al van Cushing kan spreken. Zie pag 1 van dit topic

Als het de acth waarde is, dan zit je daar nog onder. Ik zou je DA even bellen om te vragen in welke waarde is gemeten

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:33

Ga ik morgen meteen doen!
Als ik wat weet laat ik weer van me horen!

Al vast bedankt voor de reacties :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:34

Maris schreef:
Een waarde van 16,6 is gewoon goed toch ? Of is het met andere parameters gemeten ?

Ik begin het al vreemder te vinden dat zoveel paarden kennelijk "opeens" cushing hebben ....

De drempelwaarde is van november tot en met juli 6,7 pmol/L (29 pg/ml), augustus tot en met oktober 10,5 pmol/L (47 pg/ml).
De waarde waar Linnietje het over heeft zal waarschijnlijk zijn uitgedrukt in pmol/L.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:40

Mag ik vragen wat dat inhoud?
Sorry, maar heb er echt te weinig verstand van...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:00

Linnietje schreef:
Mag ik vragen wat dat inhoud?
Sorry, maar heb er echt te weinig verstand van...

Je hebt verschillende eenheden, zoals bij bij water. Dat kun je uitdrukken in liter en bijv cm3.
Hetzelfde geldt voor de ACTH. Je kunt het uitdrukken in pmol/L of in pg/ml.
Een waarde van 16 is wanneer het uitgedrukt is in pmol/L te hoog, maar wanneer het uitgedrukt wordt in pg/ml prima.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:57

Oke! Ik hoop ook (onder andere) door dit topic er meer over te leren.
Vind het lastig om goede informatie te vinden..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:32

Ben er zojuist voor de 4e keer naar Fiek gereden.. Hij lag (doet hij nooit zo vroeg) toen ik eraan kwam. Stond op door het geluid van de auto..
Drijfnat van het zweet, helemaal doorweekt, terwijl het op stal heerlijk fris is en geen van de andere paarden ook maar iets klammig is..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:42

SuperRoos schreef:
Ben er zojuist voor de 4e keer naar Fiek gereden.. Hij lag (doet hij nooit zo vroeg) toen ik eraan kwam. Stond op door het geluid van de auto..
Drijfnat van het zweet, helemaal doorweekt, terwijl het op stal heerlijk fris is en geen van de andere paarden ook maar iets klammig is..

dat komt echt door de cushing....heb je nog nagedacht om pergolide te gaan geven? :(:)

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:58

SuperRoos schreef:

echt geen koliek?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:03

geerke schreef:
dat komt echt door de cushing....heb je nog nagedacht om pergolide te gaan geven? :(:)

Was ik gisteren mee begonnen he..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:04

juulsoraya schreef:
echt geen koliek?

Nee, daar heeft hij geen kenmerken van verder..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:04

SuperRoos schreef:

Wat een nare beleving moet dat zijn geweest!
Een nachtmerrie voor iedere paarden liefhebber.. Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:10

SuperRoos schreef:
geerke schreef:

Was ik gisteren mee begonnen he..

inderdaad erg voorbarig van mij deze opmerking dat zweten bij cushing zou horen....Ik wacht even wat Fargo@ en JP@ hier van zeggen.
Ik weet er niets van...