Visitor schreef:Waar het op neerkomt, ik vraag me af wat de theorie achter homeopathie precies is. Ik had gehoord van het principe dat met verdunningen van iets dat de symptomen kan veroorzaken wordt gewerkt, waarvoor totaal geen aanwijzing is dat het inderdaad zo werkt. Lantaarnpalologie laten we maar zeggen. Leetje kwam met een uitgebreider verhaal, dus ik probeer te begrijpen wat dan het wereldbeeld/lichaamsbeeld is dat ten grondslag ligt aan de homeopathie. Ik probeer open te staan voor een andere opvatting, misschien zit er wel wat in. Ik probeer te begrijpen wat ze zegt. Want kennelijk is dat wereldbeeld totaal anders dan het 'reguliere' en het beeld dat ik met mijn gebrekkige kennis van zaken heb. Maar ik vind wat Leetje zegt niet duidelijk, ik word er geen wijs uit. Dat staat los van wat de reguliere geneeskunde/de wetenschap al dan niet te bieden zou hebben.
Ik waardeer het al als je het probeert te begrijpen.
Maar ik denk idd dat het wereldbeeld uiteenloopt en dat we er niet uit gaan komen.
Sommige vinden dit logisch, andere vinden het reguleren logisch en alles er tussen in.
Maar vind het wel fijn, zoals nu, er gewoon wel met respect met elkaar om gegaan word

Wat ik me wel afvraag is dat je alleen struikelt over het energetisch deel. En of je de logica van de voedingsbodem, van een persoon die reageert ipv alleen een ziekteverwekker te zien. Of je wel iets snapt van de tegengestelde werking, waar de homeopathie over gaat. Etc.
Dat energie iets ingewikkeld is, iets ongrijpends, dat is nou eenmaal zo. Snap jij hoe het werkt dat als ik een bepaald nummer draai ik dan - zonder draad - iemand aan de telefoon krijg? Dat emails door de lucht vliegen? Dat zie je toch ook niet? Het wordt zichtbaar gemaakt door een bepaalde opening, zoals bv je telefoonnummer. Maar alles wat daar tussen door de lucht vliegt zie je niet!
De energie waar ik het over heb wordt zichtbaar door gezondheid, of juist door ziekte.
Haha maar nu ga ik er toch weer over door

Babootje schreef:Ik zou wel eens willen horen wat nu de historische achtergrond is geweest van het potentieren en hoe men heeft uitgevonden dat het doet wat het doet. Hoe is het ontstaan?
Proefondervindelijk. Net als veel medicijnen overigens.
Hahnemann werkte met giftige dingen zoals bv arsenicum. En ging dit verdunnen maar merkte dat verdunnen alleen de werking verminderde.
Proefondervindelijk uitgevonden dat met verdunnen en schudden dit wel werkt.
Babootje schreef:Ik heb even je website gelezen Leetje, waardoor ik wel wat meer begrijp hoe je te werk gaat.
Door dezelfde prikkel te geven (als het symptoom) of een combinatie ervan bij meer symptomen wil je bewerkstelligen dat het lichaam tegengesteld op die prikkels reageert en daardoor zichzelf geneest, waarmee je ook de oorzaak van de symptomen aanpakt, alhoewel je niet precies weet wat die oorzaak is.
Dat is ook de reden waarom bij een homeopatische behandeling de klachten in eerste instantie ook kunnen verergeren.
Dat zal best een goede aanpak kunnen zijn voor een bepaald aantal ziekten, maar ik kan me ook zo voorstellen dat er ziekten zijn waarbij je heel voorzichtig moet zijn met deze aanpak omdat een ziekte mogelijk bij het verergeren ervan levensbedreigend kan worden en het lichaam geen slagkracht (meer) heeft zichzelf te genezen. Je zal ook niet alles kunnen oplossen en moet dus goed kunnen onderscheiden wanneer je iemand naar regulier doorstuurt of wanneer je er zelf aan peutert, zeg maar.
De oorzaak zit, mijn inziens, altijd in het immuunsysteem van het dier als je het hebt over fysieke klachten, aangestuurd door de levenskracht. En die ondersteun je eerst, vaak met plantaardige middelen om het probleem wat nu is op te lossen. Maar kun je versterken, vaak met mineralen middelen (mineraal is de basis van alles!).
De klachten kunnen idd verergeren. Maar vaak zie je de verergering met name juist bij chronisch zieke dieren, omdat die zo geprikkeld zijn, zo op scherp staan, dat ze overreageren. Omdat een acute klacht relatief gezond is, reageert de levenskracht ook minder snel extreem.
Daarbij komt wel dat de verergering ook afhankelijk is van de potentie. Een C-potentie werkt harder maar kan daardoor sneller extreme reactie krijgen als LM potenties.
Maar uiteraard is voorzichtigheid geboden.