Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:45

Tjee wat zonde zeg. Heeft hij KI? En in welke mate?
Kun je niet (om zeker te weten dat hij geen pijn meer heeft) onder pijnstillers zadelmak maken? Dan weet je het ook gelijk.
Verder hier goede ervaringen met Zenn Oral Solutions (innerlijke rust bij stressvolle paarden). Bij ons op stal gebruikt voor het zadelmak maken van een erg stressvolle merrie. Heeft goed geholpen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:56

KI? Bedoel je KS?
Zijn 12e t/m 14e wervel staan tegen elkaar aan, maar zijn niet vergroeid en geen botoplossing. Daarnaast is het volledig stabiel sinds een jaar, want hij is een aantal maanden geleden opnieuw op de foto gegaan, geen enkele achteruitgang. Een stukje terug staan nog wel foto's geloof ik en anders op de site in mijn onderschrift, mocht je benieuwd zijn.
Het lijkt erop dat we hem inderdaad weer opnieuw zadelmak moeten gaan maken. WEER. Terwijl hij het heel goed heeft gedaan nadat hij in training heeft gestaan (eerst om van het bokken af te komen, voor we wisten dat ie KS had, daarna ergens anders, waar hij eerst van de grond werd getraind om zijn rug rust te geven en waar hij verder is doorgereden) maar daarna niet goed is opgepakt. Eeuwig zonde dus!

Ik was zelf voorzichtig begonnen met wat eerste stapjes van het zadelmak maken, door eerst te longeren met zadel, hangen, zitten, stappen. Daarna het drafstuk opgepakt door zadeltassen met gewicht op hem te hangen, wat hij ook niet een heel goed plan vond, maar had het idee dat ie het eerder irritant dan pijnlijk vond: haalde een paar keer uit en ging in een gespannen gallop door de baan, maar niet aan de ren. Dat verbeterde met de dag en dag 5 reageerde hij er niet meer op. Daarna is mijn zadeltas helaas overleden :+
Het aparte is dat hij uiterlijk weinig stress vertoont, maar wel degelijk stress heeft. Hij wordt dan erg introvert en mager. Zou geen verkeerde zijn om eens te kijken naar zoiets inderdaad.
Woensdag ga ik inderdaad ook overleggen over de pijnstillers, om uit te sluiten dat dat het inderdaad is, al zegt mijn gevoel dat het momenteel echt in het koppie zit en deels in de balans. Dank voor de tips!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:15

Ik bedoelde idd KS. :D Als je pijn nu hebt uitgesloten, dan is het gewoon een zadelmakmaakprobleem en dan dan is het denk ik toch een goed plan om een professionele zadelmakmaker aan het werk te zetten. Gert van t Hof is dan een uitstekende keuze. Misschien gek, maar juist bij stressvolle paarden is zijn aanpak (beter de stress in 1 x dan iedere keer opnieuw stress) misschien ook nog wel de juist.
Persoonlijk zou ik niet "zomaar" een "internetaanbieder" aan het werk zetten. Het zadelmakmaken moet nu niet meer misgaan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:32

Ik denk eerlijk gezegd dat het inderdaad een zadelmakmaakprobleem is, dat wil zeggen: hij is zadelmak gemaakt voor ik hem kocht, na een paar maanden gaan rodeoen. Heb hem in training gezet waar ze er echt goed doorheen (wel rustig trouwens) hebben kunnen rijden.Voor haar was hij prima te doen, maar ik was er zelf nog helemaal niet aan toe om weer op te stappen. Heb dat uiteindelijk wel gedaan, met helaas weer een valpartij als gevolg van mijn eigen paniek. De stal erna was tevens professioneel, maar ook toen durfde ik er nog niet zelf op, waarna ik iemand heb gezocht om hem door te rijden. Helaas is het daar misgelopen, omdat we nogal een andere manier hadden van omgang met onze paarden, waardoor hij niet is doorgereden en een half jaar lang onder het zadel alleen maar heeft gestapt.
Gert zou misschien best een optie zijn hoor, maar hem een keer hierheen halen is niet voldoende. Ik weet van de vorige keer dat hij een behoorlijke aanhouder is, dus met 1 dagje rodeo uitzitten ga je het hoogstwaarschijnlijk niet redden.
Ben inderdaad nu goed rond aan het zoeken naar iemand die dit kan. Via via (ik sta inmiddels op een wat grotere stal) heb ik wel wat goede namen gekregen, maar die komen alleen niet op locatie, wat ik overigens goed begrijp. Geen 'internet-aanbieder' voor mij dus, maar het zou wel goed kunnen dat iemand met een naam komt waarvan ik denk: hey verdomd, daar heb ik nog niet aan gedacht! Het liefst zou ik een (jonge?) springruiter hebben die voor een van de grotere stallen de paarden zadelmak maakt oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:43

danoesje schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het inderdaad een zadelmakmaakprobleem is, dat wil zeggen: hij is zadelmak gemaakt voor ik hem kocht, na een paar maanden gaan rodeoen. Heb hem in training gezet waar ze er echt goed doorheen (wel rustig trouwens) hebben kunnen rijden.Voor haar was hij prima te doen, maar ik was er zelf nog helemaal niet aan toe om weer op te stappen. Heb dat uiteindelijk wel gedaan, met helaas weer een valpartij als gevolg van mijn eigen paniek. De stal erna was tevens professioneel, maar ook toen durfde ik er nog niet zelf op, waarna ik iemand heb gezocht om hem door te rijden. Helaas is het daar misgelopen, omdat we nogal een andere manier hadden van omgang met onze paarden, waardoor hij niet is doorgereden en een half jaar lang onder het zadel alleen maar heeft gestapt.
Gert zou misschien best een optie zijn hoor, maar hem een keer hierheen halen is niet voldoende. Ik weet van de vorige keer dat hij een behoorlijke aanhouder is, dus met 1 dagje rodeo uitzitten ga je het hoogstwaarschijnlijk niet redden.
Ben inderdaad nu goed rond aan het zoeken naar iemand die dit kan. Via via (ik sta inmiddels op een wat grotere stal) heb ik wel wat goede namen gekregen, maar die komen alleen niet op locatie, wat ik overigens goed begrijp. Geen 'internet-aanbieder' voor mij dus, maar het zou wel goed kunnen dat iemand met een naam komt waarvan ik denk: hey verdomd, daar heb ik nog niet aan gedacht! Het liefst zou ik een (jonge?) springruiter hebben die voor een van de grotere stallen de paarden zadelmak maakt oid..

Komt hier even binnen vallen :P
Ik denk met zo'n paard dat je niet weer moet willen proberen met iemand anders. Van Gert weet je dat de slagingskans groot is, bij andere zadelmakmakers weet je dat maar nooit. Ik zou dit echt als probleemgeval aanpakken, niet weer iemand zoeken die hem opnieuw gaat proberen zadelmak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:46

De DA kan beoordelen hoe veel ruimte er nog tussen de wervels dienen te zijn als je er nog op wilt stappen....want weet wel, als je er op gaar zitten met een paard dat nog moet leren zijn rug te gebruiken de wervels meer naar elkaar toe komen. De beweeglijkheid tussen de wervels is anatomisch klein, als er al minder ruimte is, kan het zijn dat ze elkaar met de punten wel raken en dan zal er snel dus wel vergroeiing en botwoekering ontstaan.

Ik zou na een half jaar weer foto's laten maken en op laten meten hoe de stand van zaken is, met de moderne apparatuur kunnen ze dat met de pc heel mooi schematisch vastleggen..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:58

Joolien, dat begrijp ik, maar ik weet ook dat hij enorme stress krijgt om weer te moeten verhuizen en dat wil ik hem niet aan doen, om het er maar niet over te hebben hoe ik het zelf vind om hem voor de zoveelste keer weg te brengen...Van gert is het slagingspercentage groot, maar ik weet niet hoe het op lange termijn zit?
Russel, door de dierenarts heb ik een 'go' gekregen, om hem welliswaar met beleid, door te trainen. Hij heeft zelfs ter revalidatie bij een dierenarts gestaan en is daar ook een maand of 2 weer onder het zadel geweest, waarna er opnieuw foto's zijn gemaakt: exact hetzelfde als bij aanvang. Misschien inderdaad wel een idee om over een tijdje weer foto's te maken, vorige keer was ik biJ E-digit E175 kwijt dus dat is wel te overzien:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:58

Ik heb een paard neigend naar KS gehad, gewoon 10 jaar zonder problemen gereden, must is een goed passend zadel, veel over de rug laten lopen, ik heb de eerste 6 maanden alleen grlongeerd door een sterke bovenlijn te creeren...paard had nl snel de neiging met hoofd omhoog te lopen, kocht hem zo, met sterke onderhals en een totaal verkeerde manier van lopen.....

Heb de eerste 2 jaar in de rats gezeten, maar rug bleef aandachtspuntje....

Goed dat je hem onder controle houdt....

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:05

Russel, dat biedt toch weer perspectief. Mijn grootste geluk is dat ik m snel 'stil' (lees onbelast) heb gezet waardoor het niet is verergerd, heb ik me laten vertellen. Ben nu alleen maar bezig met nagevelijk maken, wat hij altijd al lastig vond, want hij kruipt liever bovenin, los nog steeds trouwens, zo kocht ik hem ook, net als jij. Gaat de laatste weken overigens ineens met sprongen vooruit en van de week was ik echt een paar dagen onder de indruk dat ie durfde te zakken in de hals. Hij loopt als een plaatje met veel veer, maar zou veel functioneler moeten lopen en vooral kleiner, dus daar ben ik met lange teugelwerk mee aan de slag, wat echt heel goed gaat: maandag les gehad, ging zozo, en gister was t kwartje gevallen :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:05

Update van onze merrie met KS:

inmiddels word ze niet meer gereden, behalve heel af en toe met een kindje rondhobbelen.
We houden haar wat in beweging door wandelen en longeren. Pony is 19 en heeft behoorlijk last van artrose, niet alleen in de rug maar nu ook steeds meer in de achterhand. Met intevsiever werk ohz ging ze toch snel stressen en we zijn het er over eens dat dat bij haar duid op pijn.

Omdat het arme beest laatst heel slecht was (lag in de wei en liep zeer moeizaam) krijgt ze een paar dagen metacam (restje wat ik nog had). Als dat op is gaan we met de volle dosis duivelsklauw proberen de pijn onder controle te houden. Lukt dat niet zal het toch einde verhaal worden vrees ik.

Voor mij gaat het te ver om een dier langdurig op DA-pijnstillers te zetten als je weet dat het niet beter gaat worden. Bovendien zit je dan weer met bijwerkingen.
Een kruidenmengsel vind ik dan een tussenoplossing die wel nog te proberen valt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:20

jeetje, die van mij doet het eigelijk gewoon goed. ik heb ook niet het idee dat ze pijn heeft als ik erop zit.. maargoed, pijn zie je altijd te laat. maar dr flapoortjes zeggen genoeg denk ik zo!

danoesje wat een enorme pech heb je zeg! heel eerlijk gezegd, en dan bedoel ik het nie verkeerd, heb je zo'n beetje ALLES gedaan om je beestje pijnvrij te krijgen. ik zou als laatste ding nog pijnstilling proberen. dan weet je het gewoon. :)

ik heb echt met je te doen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:37

Ik zou inderdaad de veearts een keer laten komen. De rug laten uitverdoven en dan gaan rijden.
Dan weet je meteen of het ligt aan pijn of dat het een gedragsprobleem is. Lijkt me fijn om te weten voor je cowboy praktijken gaat uithalen met hem. :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:21

Suzanne, rijden is voor mijn geen optie, zodra je aandraaft gaat ie enorm aan de kletter. Zelfs met 10 kg op zijn rug is ie vertrokken zodra je draf vraagt, heb ik evt wel een filmpje van. Op pijnstillers zetten is dus zeker een optie, maar dan nog heb ik een cowboy nodig om uit te proberen of hij zwaar verdoofd nog steeds bokt en ik gok zomaar van wel dus dat risico neem ik zelf niet meer...Gedragsprobleem is wel verklaarbaar ook, met alles wat ie heeft meegemaakt.
Kortom, woensdag afwachten, pijnstillers erin en dan alsnog op zoek naar een goeie cowboy...ware het niet dat mijn zadel niet goed lijkt te zijn en ik dus eerst daar weer mee in mijn buik zit. Want je moet het zadel weer onbelast beoordelen. Zucht... Dus ik wil een 2nd opinion van een andere zadelmaker, alleen die kan pas over 6 weken. Ga met dit paard nu niet de gok nemen om er een niet goed passend zadel op te leggen, ook niet voor wat stapwerk, dus ik ga er maar vanuit dat als ie woensdag wel goed wordt verklaard, ik blijkbaar die tijd nodig heb om hem nog beter/gehoorzamer/sterker te maken:)
*Zet zwartkijkersknop uit en helder licht aan :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:42

Nee geen pijnstillers. Dat bedoelde ik niet. Ik bedoel echt de rug uitverdoven met injecties, plek voor plek. Geen enkel paard gaat zo aan de kletter als je opstapt zonder pijn.
Ik zou hier absoluut niet mee doorgaan zo. Je breekt het paard als je er een cowboy opzet en hem laat uitbokken. Ik zou eerst willen uitsluiten dat hij pijn heeft.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:48

wat balen he dat zo gaat met hem, pijnstillers zou je idd kunnen proberen.
ik zou er zelf ook geen cowboy op zetten daar krijgt hij denk alleen maar trouwma van ook omdat hij geen leuke ervaringen heeft met iemand op zen rug(jij ook niet als ik zo lees)

sterkte er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:53

kalliexxxx schreef:
wat balen he dat zo gaat met hem, pijnstillers zou je idd kunnen proberen.
ik zou er zelf ook geen cowboy op zetten daar krijgt hij denk alleen maar trouwma van ook omdat hij geen leuke ervaringen heeft met iemand op zen rug(jij ook niet als ik zo lees)

sterkte er mee

Dat hoeft niet, het kan ook oude angst zijn voor pijn. Sommige paarden zijn er enkel nog bang voor en ervaren de pijn niet meer. En die meoten daar dan doorheen. Daar is een Gert vh hof voor.
Maar misschien eerst eens idd met pijnstilling gaan kijken of het dan nog hetzelfde is, dan kun je pijn wel of niet uitsluiten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:49

Joolien, inderdaad. Ik zou me ook goed voor kunnen stellen dat hij bang is geworden voor een ruiter. Hij is nog jong, was max een half jaartje onder het zadel en dan dit. Kan me goed voorstellen dat dat in het koppie zit. En 't is niet altijd een makkelijke, hoe enorm lief hij ook is.

Uiteraard ga ik geen cowboy op een paard zetten met pijn! Als ik dat had gewild, had ik al lang geleden een ander pad gekozen in plaats van de lange weg van trainen vanaf de grond, vertrouwen opbouwen, sterker maken. Dit is een jaar geleden in training ook prima gegaan en toen was hij lichamelijk slechter dan nu, want daarvoor had hij een hele tijd stilgestaan, waarmee alle ellende is begonnen. Helaas is hij daarna niet voldoende bevestigd doordat ik had besloten een andere weg te kiezen.

Enne.. cowboy is denk ik ook niet de goede benaming, omdat ik bepaald niet iemand wil die hem vol achter zijn broek aan zit en hem wel even een lesje zal leren oid, maar juist iemand die met beleid en rust hem laat zien dat een ruiter niet eng is en dat er geen pijn meer is. Ik snap heel goed dat hij daar bang voor is geworden, ondanks dat de pijn hoogstwaarschijnlijk weg/sterk verminderd is. We zijn dit nu aan het opbouwen met zadeltassen/gewichten. Ook hier reageert hij al op. Bovendien bokt hij door zodra de ruiter eraf ligt, wat in mijn ogen onlogisch zou zijn als hij inderdaad pijn heeft, omdat ik me voor zou kunnen stellen: druk weg (=ruiter eraf) = pijn weg dus niet meer bokken. Het lijkt mij dus meer protest te zijn. Maar uiteraard ben ik niet bepaald een pro dus misschien zit ik er helemaal naast.

Suzanne, de rug stuk voor stuk uitverdoven zou een idee zijn als ik in het beginstadium zou zijn, nu gaat dat niet meer, ook door het financiële stukje. Bovendien weet ik precies waar de KS-plek zit, aangezien die al een aantal keren op de foto is geweest. Je weet natuurlijk nooit zeker of mogelijke pijn inderdaad daar vandaan komt of dat bij bijv is gaan compenseren, maar goed..
Ik denk echt, en meerdere (professionele) mensen met mij, dat het inmiddels echt tussen de oren zit. Om uit te sluiten dat het uit pijn komt, wil ik hem inderdaad wel op de pijnstillers hebben de eerste keren dat er iemand 'echt' op gaat, maar ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat hij alsnog aan de rodeo gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:05

danoesje schreef:
Suzanne, de rug stuk voor stuk uitverdoven zou een idee zijn als ik in het beginstadium zou zijn, nu gaat dat niet meer, ook door het financiële stukje. Bovendien weet ik precies waar de KS-plek zit, aangezien die al een aantal keren op de foto is geweest. Je weet natuurlijk nooit zeker of mogelijke pijn inderdaad daar vandaan komt of dat bij bijv is gaan compenseren, maar goed..
Ik denk echt, en meerdere (professionele) mensen met mij, dat het inmiddels echt tussen de oren zit. Om uit te sluiten dat het uit pijn komt, wil ik hem inderdaad wel op de pijnstillers hebben de eerste keren dat er iemand 'echt' op gaat, maar ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat hij alsnog aan de rodeo gaat.

Als je precies weet waar het zit is het helemaal makkelijk. Injectie op die plek zodat je zeker weet dat daar hij daar geen pijn heeft en dan erop.

Weet je, je hebt weinig keuze. Je wilt er uiteindelijk zelf mee gaan rijden neem ik aan. Maar met het gedrag wat hij nu vertoont kan dat niet. Dus je moet gaan kijken waarom hij dit gedrag vertoont. En dat is eerst proberen wat hij doet als je de rug uitverdoofd en daarna pas volgende stappen nemen.
En als je hem aan de longeerlijn houdt kan er niet heel veel gebeuren. Dan kan degene die hem longeert snel stilzetten als het mis gaat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:10

Suzanne, dat is nu juist het probleem: de laatste keer rodeo Was aan de longeerlijn. Hij was zo enorm snel en zo heftig dat hij niet te houden was. En er zat toch best een ervaren persoon aan vast en een goede ruiter op.
Ik ben op het punt dat ik moet gaan overwegen om hem, ook als hij toch goed zou zijn lichamelijk, weg te doen. Op het moment kan dat niet, want de kans dat ie dan verkeerd of in de frikandel terecht komt is me te groot. Daarom wil ik in ieder geval dit nog proberen. Volgens de dierenarts was hem aan de metacam zetten voldoende. Alleen, dat ie gaat bokken ondanks pijnstillers geeft aan dat het tussen de oren zit, maar sluit pijn niet uit, alleen voor dat moment..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:14

Danoesje, je bent nu al een heel traject ingegaan met diverse kenners. Is er ooit in dat traject iemand gewoon opgaan zitten en mee gaan rijden?

Want behalve angst kan het ook gewoon brutaliteit zijn en weten dat ie er mee weg komt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:18

Ja hoor, na een paar flinke rodeo's is ie gewoon onder het zadel geweest. En daarna ook bij iemand anders, wat ook prima ging en waar hij nooit ook zelfs maar schieterig is geweest. De ellende is pas teruggekomen nadat ie een half jaar niet fatsoenlijk onder het zadel is geweest. overigens wel goed doorgetraind onbelast, zij het niet helemaal op de manier die ik zelf graag had gezien en waar hij niet altijd beter van is geworden.
Ik wil pijn graag uitsluiten, maar ik denk wel degelijk dat het tussen de oren zit. Ik denk ook dat ie echt wel een tik op zijn ego heeft gehad, maar gezien zijn karakter sluit ik brutaliteit zeker niet uit, want hoe beter hij zich voelt, hoe meer praatjes en momenteel zit hij best goed in zijn vel. Mede daardoor moet er gewoon iemand op die dat goed in kan schatten, zijn bokken uit kan zitten etc. Want zoals ik zei, er zit best een kop op. Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. Echter zou ik het mezelf niet vergeven als ik iemand hem door zou laten pakken en hij blijkt toch flink pijn te hebben, vandaar de pijnstillers.
Laatst bijgewerkt door danoesje op 02-05-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:21

Het klinkt heel hard hoor wat ik nu zeg, maar waarom niet. Waarom niet een keer doorpakken. Heel eerlijk, als ik naar de sportschool ga en ik moet daar echt aan de bak, doen bepaalde spieren goed pijn. Maar door die te trainen gaat ze steeds minder pijn doen. Maar ik moet daar wel doorheen!

Fysio is hetzelfde verhaal, soms pijnigen die je zo dat het daarna verlichting biedt. Dat is vaak met problemen in de wervelkolom van een paard ook. De spiermassa moet de functie van het skelet overnemen maar daarvoor moeten die spieren wel getraind worden!

Er lopen zoveel paarden op hoger nivo met KS die het gewoon goed doen, omdat die dusdanige spieren hebben dat ze het skelet verlichten.

Succes!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:29

R12312 schreef:
Het klinkt heel hard hoor wat ik nu zeg, maar waarom niet. Waarom niet een keer doorpakken. Heel eerlijk, als ik naar de sportschool ga en ik moet daar echt aan de bak, doen bepaalde spieren goed pijn. Maar door die te trainen gaat ze steeds minder pijn doen. Maar ik moet daar wel doorheen!

Fysio is hetzelfde verhaal, soms pijnigen die je zo dat het daarna verlichting biedt. Dat is vaak met problemen in de wervelkolom van een paard ook. De spiermassa moet de functie van het skelet overnemen maar daarvoor moeten die spieren wel getraind worden!

Er lopen zoveel paarden op hoger nivo met KS die het gewoon goed doen, omdat die dusdanige spieren hebben dat ze het skelet verlichten.

Succes!

ik snap wat je zegt, maar heb jij een paard met Ks? ik ben namelijk heel wat voorzichtiger dan wat jij nu voorsteld! :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:33

Femo, ik kan me wel vinden in wat R12312 zegt hoor. Door verkeerde houding gaan natuurlijk allerlei spieren in het lijf verstrakken, waar hij ook niet echt beter van wordt. En ik, en ik denk iedereen hier, ben het er zeker mee eens dat de spieren goed getraind moeten worden, extreem goed, om het lijf steviger te maken. Ik heb deze 'aanpak' vaker gehoord en vind zeker dat er wat voor te zeggen valt: een paard kan nu eenmaal niet bewust kiezen om een houding aan te nemen en zal dus kiezen voor de houding die hem de minste last bezorgt, ongeacht of dit goed is voor zijn lijf. Soms zal hij bij 'correctie' inderdaad pijn ervaren, bijvoorbeeld door strakke spieren die opspelen maar die wij willen stretchen om bijvoorbeeld de bovenlijn soepeler te maken. Voor paardlief niet fijn, maar wel onmisbaar om zijn lijf te beschermen, wat hij zelf niet kan. Wij willen erop zitten, maar moeten dan wel zorgen dat hij zo kan lopen dat hij niet destructief beweegt zeg maar. Nja, dat was dan een beetje mijn hersenspinsel :)

Wederom: als ze maar konden praten zou het een stuk makkelijker zijn. Als je pijn gemakkelijk kon meten ook. Als je die 100% uit zou kunnen sluiten, maakt dat je beslissing natuurlijk een stuk makkelijker om al dan niet 'door te pakken' omdat je er dan gevoeglijk vanuit kunt gaan dat ie of een loopje met je neemt of een kronkel in het koppie heeft gekregen uit angst voor mogelijke pijn.
Laatst bijgewerkt door danoesje op 02-05-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:37

Over pijnstilling gesproken: Metacam is echt niet voldoende. Die van mij stond flink op de Metacam maar bleef kreupel toen. Pas toen ze gingen uitverdoven liep ze helemaal rad.