[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:53

nu al bijna geen manen meer, of had ze sowieso niet zoveel na de winter?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:59

ze had eind van de winter bijna handbreedte weer.
en nu heeft ze achchter de oren een stukje, en de rest is ong 2 cm lang,
voorpluk is nog wel in orde zit nu net over de frontriem heen.

trip is echt een zorgenkindje. van alles geprobeerd maar jeuk vrij wordt ze helaas nooit.
dus proberen we maar het beste van te maken.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:01

Las net in het oude topic (even opgezocht) dat ik mijn paard vorig jaar 13 april de deken op heb gedaan. Hij had toen geen jeuk, wel een beetje ribbels.
Nu staat mijn paard ook nog zonder exceemdek, toont totaal niet jeukerig. Maar alle andere exceempaarden/pony's in mijn omgeving staan ook nog zonder dek/geen jeuk. Heb zo'n idee dat als het weer warmer wordt binnenkort dat dan het dek op moet/de jeuk begint..
Ik smeer trouwens niets, dek (RSIH) alleen is voldoende, zo ook bij de paardjes in mijn omgeving.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:11

Ik heb ook het idee dat het dit jaar wat later gaat komen.
Mijn deken lag er toen ook al op...omdat ik haar voeding sinds vorig jaar drastisch aangepast heb leef ik op hoop, maar ik vrees ook dat het erge er nog zit aan te komen.
Spekrimpels zijn weg, een buikje heeft ze nog maar ja :') heb de laatste 6 maanden stil gelegen omdat ze hoefbevangen stond...ze zit de laatste dagen weer kiplekker in haar velletje (lees: hangt weer de "bitch" uit tss de kudde) :o ....hoop doet leven, goh het moest maar eens zijn dat het dieet en de reiniging aanslaat :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 03:38

Met mijn haflinger gaat het nu goed,
Zijn buiknaat is weer dicht net als zijn koker.
Alleen zijn staart krabt hij een beetje en zijn hoofd ligt open, van die zwarte vlekken,
De flymax derm is weer binnen dus ik denk dat ik morgen een blij paard op stal heb staan.
Mijn veendrenkstof is ook bijna weer op dus vanmiddag nieuwe bestelt.
Ik zit nu alleen in dubio om hem op ander voer te zeten,
hij is meega sloom met rijden dus als dit op is ga ik denk ik over op de kentucky lite e.
Ik durf hem niet op de brokken te zetten, of doen jullie dat wel bij de eczeem paarden?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:39

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:37

/3 er rijst mij toch een vraag ...onze fjord van bijna 6 heeft kriebels dat wil zeggen hij jeukt zijn staart af en toe zijn manen en hij schuurt soms zijn buik ..afgelopen jaar op land ging ik elke morgen vroeg hem inspuiten en s,middags zoveel als wij konden ..zijn bovenkant staart was ontploft en een beetje manen dat was het ..in de winter op stal zonder deken veel inspuiten ..nu heeft hij net zoveel jeuk als elk ander paard niet extreem meer dan anderen die geen ze hebben hij krijgt anti itch en hooi ,hij krijgt geen fruit ,wortels of andere zoetigheid ..jullie hebben het over zwarte plekken en dergelijke dat is dat toch wel extreem neem ik aan of heeft onze fjord het gewoon in lichte mate??(doe wel derfen om de 3 dagen )barst maar los

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:06

Hier worden de paarden kaal en schuren zich tot bloedens toe al ik niets doe, maar ribbels heb ik nooit gezien. Waarschijnlijk omdat ik bij het ontdekken van het eczeem meteen ben gaan behandelen.

Toen wij Blacky kregen waren we al een paar seizoenen met Famke bezig dus we wisten hoe te beginnen.
Vandaag heeft Blacky zijn deken op gekregen omdat hij begon te schuren toen hij even op stal stond om te eten.
Niets kapot, precies op tijd erbij.
We blijven doorgaan met Derfen en TWM Horsemix.

Famke is nog jeukvrij *\o/* maar die staat dan ook bij schemer binnen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:27

ik heb hier ook nog nooit ribbels gezien.
paard gaat ook voor de schemer naar binnen.
en we hangen voor de avond een hooinet op zodat hij een beetje afgeleid word.
het schuren is minimaal hier, derfen helpt bij mijn paard niet,
het enigste is dat hij stinkt en dat je zelf liever niet meer in de buurt komt van hem.
wij zijn erg tevreden over de flymax derm.
wel duur maar dan heb je ook wat.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:59

Heeft er iemand ervaring met medicijnen die voor mensen tegen allergieën gebruikt worden (antihistaminica) bij hun paard? Ik denk eraan om eens te overleggen met mijn dierenarts wat op dat vlak mogelijk is. Tenslotte kunnen mensen ook allergisch zijn aan insectenbeten...

Liliannee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:00

Halloo,
Mijn haf is sinds gisteren een klein beetje begonnen te schuren aan haar staart en manen.
Het gaat nu al beter dan vorig jaar (ook al werkte het weer toen niet echt mee en voer ik nu heel anders).
Nu wil ik graag haar eczeem deken erop doen. Dat gaat altijd heel goed, alleen op één of andere manier worden haar manen dan altijd ontzettend dun en valt het gewoon uit.
Hoe houden jullie de manen mooi onder de eczeem deken? Hebben jullie tips voor mij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:31

Elfenor schreef:
Heeft er iemand ervaring met medicijnen die voor mensen tegen allergieën gebruikt worden (antihistaminica) bij hun paard? Ik denk eraan om eens te overleggen met mijn dierenarts wat op dat vlak mogelijk is. Tenslotte kunnen mensen ook allergisch zijn aan insectenbeten...

Er staat me iets bij over bijwerkingen en het nodig zijn van erg hoge doseringen, waardoor dit bij paarden geen optie is.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:24

Liliannee93 schreef:
Halloo,
Mijn haf is sinds gisteren een klein beetje begonnen te schuren aan haar staart en manen.
Het gaat nu al beter dan vorig jaar (ook al werkte het weer toen niet echt mee en voer ik nu heel anders).
Nu wil ik graag haar eczeem deken erop doen. Dat gaat altijd heel goed, alleen op één of andere manier worden haar manen dan altijd ontzettend dun en valt het gewoon uit.
Hoe houden jullie de manen mooi onder de eczeem deken? Hebben jullie tips voor mij?

Je kan vlechten in zijn manen doen,
Verder zou ik het niet weten, mijn haf krijgt alleen platte manen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:32

Ribbels is het gevolg van een 'ontstoken' manen kam.
Dit kan komen doordat ze op het gras reageren, of door insectenbeten noem maar op.
Maar ook vetopslag, wanneer een paard veel te dik is.

Je hoeft dus geen ribbels te hebben, dit is erg paard verschillend.

Hier gaat het nog steeds hartstikke goed :D
Geen jeuk, en de deken blijft nog steeds goed liggen (geen strontdekens meer).

Gisteren reden wij in de auto door het landschap in een regenbui.
Toen de bui weg was, zag je ineens alle paarden in de weides rondlopen, en stampen.
Arme paarden toch, had wel met ze te doen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:34

Hier gaat alles ook nog steeds goed. Nog geen jeuk (alleen dr hoofd een beetje omdat die flink aan het verharen is) en nog geen deken op. Super fijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:47

suuszzzz schreef:
Hier gaat alles ook nog steeds goed. Nog geen jeuk (alleen dr hoofd een beetje omdat die flink aan het verharen is) en nog geen deken op. Super fijn!

hier ook zo! :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:55

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:36

Hier alles nog rustig, maar in België is er nu véél regen en wind :j

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:12

HIer ook nog steeds geen geschuur. Smeer ongeveer 1x per 2 weken derfen (manen, staart, en tussen de navel en de uier).
Maar ook nog best koud 's nachts, met niet zo lang geleden nog vorst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:25

Iemand enig idee of penagron nog bestaat? Ik weet niet of je dit zo schrijft hoor!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:57

marjoleinft schreef:
Liliannee93 schreef:
Halloo,

Je kan vlechten in zijn manen doen,
Verder zou ik het niet weten, mijn haf krijgt alleen platte manen

Ik probeer nu een beetje antiklit/glans spray op de manen. In de hoop dat de deken er meer overheen "glijd' ipv schuurt.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:16

Hier ook al een aantal dagen geen jeuk meer *\o/*
Koker en buik zijn weer mooi aan het genezen.

TKC Lotion is ook binnen, hopen dat het een beetje gaat helpen als hij weer erge jeuk onder zijn buik gaat krijgen.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:44

tamary schreef:
Elfenor schreef:

Er staat me iets bij over bijwerkingen en het nodig zijn van erg hoge doseringen, waardoor dit bij paarden geen optie is.

Ok bedankt, klinkt best logisch :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:54

aerdenhout: heb even gegoogled,maar bedoel je het bedrijf panagro?
Of bedoel je totaal iets anders?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:56

Hier veel staartgezwiep en irritatie, maar nog geen geschuur. Hij staat nu wel 5 dagen met eczeemdeken op en 2x pw smeer ik verdunde derfen. Hier spot ik helaas al een hoop ongedierte. Misschien ook logisch door het weer? Overdag heel nattig en 's avonds bij ons veel zon..