EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:20

Nicky1963 schreef:
Zojuist teruggekomen van de kliniek met Palouse. Bij het klinische onderzoek vond de arts alles goed meevallen, alleen linksonderin zag hij een beschadigde snijtand. Maar zeker weten doe je het pas na röntgenfoto's en die....... waren niet best. Heel slecht zelfs. Alle snijtanden en een ruinentand zijn aangetast, zodanig dat het veel pijn veroorzaakt. Want hij heeft dus de meest pijnlijke vorm van EOTRH, die de tand oplost.
Heb wel even een traantje weggepinkt bij het zien van de rofo's, beseffende hoeveel pijn hij toch moet hebben, dat arme arme dier. Maandagmiddag wordt alles eruit gehaald, ook 1 aangetaste ruinentand.
Gelukkig kan het staande onder plaatselijke verdoving. Ik heb gevraagd om pijnstilling voor de komende dagen en die kreeg ik natuurlijk mee, de arts wilde dit zelf ook al voorstellen.
Hopelijk slaat de pijnbestrijding aan en houdt ie het nog ff pijnarm vol tot de operatie.

Zijn kiezen zijn tot mijn verbazing en grote opluchting goed. Helemaal niks mis mee en alles stevig vast.

Sterkte volgende week! Hopelijk geneest het allemaal voorspoedig.

Toen bij mijn paard al haar tanden getrokken moesten worden, zag ik er ook best wel tegenop. Maar dezelfde avond stond ze alweer te eten. Het verbaasde mij hoe snel het allemaal genezen was.

Queelens

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:42

Sterkte Nicky, hopelijk is het snel achter de rug!
En inderdaad het is toch allemaal even best rot hoor. Ik zie er ook als een berg tegen op als het bij de mijne zo ver is. voor nu eet die zn wortels nog makkelijk en geeft die geen seintjes van ongemak. Dus in het voorjaar laat ik pas foto’s maken (mits de situatie veranderd natuurlijk) en dan hoop ik dat we de pijn bij hem voor zijn.
Maar vind het al sneu dat ze weer naar de kliniek moeten, verdoofd worden en al die ellende weer over zich heen laten komen (want eigenlijk is het bizar wat paarden allemaal voor ons doen. En ook voor zichzelf dan maar dat weten zij niet :P ).
Maar indd een troost dat ze er zo snel van opknappen uiteindelijk :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:37

Nouja, bekijk het van de andere kant..er is tenminste wat aan te doen en ze kunnen pijnvrij gemaakt worden en nog een aantal jaar pijnvrij leven. Daar is ook wat voor te zeggen, ik zou willen dat ik die van mij ook die kans zou hebben gehad.

Nicky, heel veel sterkte en gelukkig dat de kiezen niet aangetast zijn!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:25

Bij mijn paard zijn in maart alle tanden en 2 kiezen verwijderd. Hij is opgeknapt, heeft totaal geen moeite met eten maar ik had niet verwacht dat hij zo'n last zou hebben van zijn ton tijdens het rijden. In stap gaat het wel, dan hangt de tong gewoon ontspannen uit zijn mond maar in draf of galop ziet het er echt niet relaxt uit, voor mij de reden om vrijwel alleen nog maar te stappen :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:09

maras schreef:
Bij mijn paard zijn in maart alle tanden en 2 kiezen verwijderd. Hij is opgeknapt, heeft totaal geen moeite met eten maar ik had niet verwacht dat hij zo'n last zou hebben van zijn ton tijdens het rijden. In stap gaat het wel, dan hangt de tong gewoon ontspannen uit zijn mond maar in draf of galop ziet het er echt niet relaxt uit, voor mij de reden om vrijwel alleen nog maar te stappen :(

Maar die tong eruit komt niet door last ergens van. Normaal hebben ze de tanden waar de tong achter ligt. Nu komt het gewoon naar buiten. Bij de een wat meer dan bij de ander en bij de een zie je het sneller bij werk of juist niet.
Als je gewoon normaal rijdt, hebben ze daar niet echt last van.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:23

Wij maken alleen bosritten en in een galopje slingert die tong er echt ver uit van links naar rechts, dat lijkt me heel oncomfortabel maar misschien ervaart mijn paard dat anders, ik kan het hem echter niet vragen dus ik vul maar voor hem in dat het niet fijn is. In de zomer word ik door vrijwel iedere voorbijganger aangehouden met de opmerking dat mijn paard dorst heeft.........

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:13

Misschien ander bitje proberen of een tong lepel, die heb je ook van rubber die je om je eigen bit kan doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:26

Ja, waar rij je mee dan? De shet doe ik aan de longe of met vrijspringen geen bitje in. Met mennen wel een gewoon trensje, maar kan ook bitloos.
Zou iemand laten meekijken, want dat klinkt eerder als een ander probleem. Had ie misschien met tanden ook, maar dan zie je niet alles.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:07

Ik zat ook aan een tonglepel te denken, maar geen idee of dat zou kunnen werken. Wat zegt de dierenarts daar over die hem behandeld heeft?

Natuurlijk is ieder paard anders, dus misschien werkt het bij hem gewoon zo.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:20

Afbeeldingdeze foto is in stilstand, bij beweging komt hij steeds verder uit zijn mond.
Hij wordt bitloos gereden, al jaren, dus ook voordat zijn tanden waren getrokken. De dierenarts gaf voor de operatie aan dat het ethisch mooier was om 1 tand te laten staan voor zijn tong maar dat zijn tanden daar al te slecht voor waren. Maar als ik het goed begrijp dan hebben jullie paarden de tong er niet steeds uit??

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:49

Maras, die van mij wel hoor. Die laat constant haar tong hangen. Nu merk ik niet dat ze er last van heeft. Met rijden sowieso niet, want in nagevelijkheid doet ze de tong naar binnen, maar op rust ook niet. Soms wordt de tong wat droog en dan trekken we er zachtjes aan zodat ze de tong weer even naar binnen trekt, maar verder heeft ze echt geen last.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:11

Bij een werkje soms wel hoor. Maar zag laatst ook dat hij tijdens een werkje zijn onderlip erg liet hangen. Alles zonder bit. Bit heeft ie in tijdens mennen en dan zie ik het eigenlijk verder niet. Rij zonder contact met hem.
Het is niet altijd hetzelfde, dus mate van inspanning, spanning en ontspanning zullen wel meetellen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:00

Dan denk ik dat ik het nu begrijp en is het eigenlijk een goed teken ; hij is gewoon continu in opperste mate van ontspanning! Dat klopt ook wel want ik laat hem volledig los met rijden ( geen teugel contact) en we rijden enkel nog bosritjes.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:17

Gisteren mijn Palouse naar de kliniek gebracht waar hij vanmiddag verlost wordt van zijn door EOTRH aangetaste tanden.
Hebben jullie misschien nog nuttige tips voor wat betreft voer? Ik heb geen idee wat en hoe hij zal kunnen eten, wellicht heeft iemand van jullie ervaring met wat het beste werkt voor de eerste dagen totdat zijn wonden hersteld zijn.
We hebben een apart stukje weide waar lang gras staat, daar mag hij de eerste dagen lekker alleen lopen (met zijn goede vriend naast zich met een draad ertussen). Maar qua krachtvoer en ruwvoer: zijn er misschien goede producten voor hem?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:22

Bij mij stond hij apart op het land en kreeg hooi. Gras ging teveel aan zijn wonden plakken naar mijn idee. Ook kreeg hij brok. Granen mogen ze niet hebben.

Ik zag dat die van mij 1 van zijn ruinen tand ook is aangetast. Die gaat er aankomend jaar er maar uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:28

Nicky1963 schreef:
Gisteren mijn Palouse naar de kliniek gebracht waar hij vanmiddag verlost wordt van zijn door EOTRH aangetaste tanden.
Hebben jullie misschien nog nuttige tips voor wat betreft voer? Ik heb geen idee wat en hoe hij zal kunnen eten, wellicht heeft iemand van jullie ervaring met wat het beste werkt voor de eerste dagen totdat zijn wonden hersteld zijn.
We hebben een apart stukje weide waar lang gras staat, daar mag hij de eerste dagen lekker alleen lopen (met zijn goede vriend naast zich met een draad ertussen). Maar qua krachtvoer en ruwvoer: zijn er misschien goede producten voor hem?

Onze shet is in Utrecht gedaan. Toen we hem 's avonds gingen opzoeken, stond hij gewoon hooi te eten. Had wel voor de zekerheid sp gekocht, maar volgende dag kwam hij thuis, ging direct terug bij zijn vrienden en at goed mee. 2x daags eruit gehaald om hem wat sp te geven, maar was niet nodig en hij at het ook niet van harte.

Ze stonden niet op gras, maar we gingen wel graze en deed hij ook direct goed.

Ze zeiden dat ik niet hoefde te spoelen, omdat sommige paarden dat lastig vinden. Maar we hebben het wel gedaan en nooit problemen om gehad.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:23

Mijn paard at ook dezelfde dag weer hooi. Toen ik haar de volgende dag ophaalde vanuit de kliniek, heb ik haar gelijk in de wei gezet. Gras eten ging prima. Van haar bix heb ik in het begin een papje gemaakt omdat er medicijnen doorheen moesten. Ze kon ook alweer snel uit een hooinet eten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:37

Ook die van mij was direct hooi aan het eten na de ingreep. Heb haar niks aangepast gegeven qua voer omdat ze alles at. Had haar alleen tijdelijk een waterton gegeven zodat ze makkelijker kon drinken en op die manier met het water ging spelen en de wonden schoner hield. Verder was alles zoals voorheen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:47

Oke, dus hooi ging er goed in bij jullie paarden. Gelukkig.

Zojuist hebben we mijn Palouse weer opgehaald. Toen ik bij zijn box aankwam zag ik een heel klein randje tong tussen zijn lippen. Daarna heb ik geen tong meer gezien. Inmiddels zijn we thuis en hij kwam dravend en hinnikend de stal in. Hij voelt zich topfit en ging direct zijn hooi eten.
Ik ga steeds even bij hem kijken hoe het met zijn tong zit... Had me erop ingesteld dat ik een vlekkenbekkie met een tongetje zou zien, maar tot nog toe houdt hij zijn gevlekte lippen mooi op elkaar :D

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:07

Fijn dat het goed gaat! Is toch best spannend, zo'n ingreep.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:15

Ootie schreef:
Fijn dat het goed gaat! Is toch best spannend, zo'n ingreep.

Heel spannend inderdaad!
Hij voelt zich echt een stuk beter! Nu pas merk je hoe hij zich toch de afgelopen weken wat terug had getrokken uit het stalgebeuren.
Hij eet goed, grazen gaat hem al goed af en hij is in een opperbest humeur.
Alleen het schoonmaken met gaasjes lukt niet goed. Ik zet de waterslang in zijn mond en spoel een poosje, hopelijk is dit ook goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:41

Met gaasjes? Hoe moet je dat doen dan? Ik zette ook gewoon de slang in de mond en heb zo een tijd gespoeld.

Fijn dat het goed gaat.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:30

Fijn dat het zo goed is gegaan! Toch mooi dat ze dan zo snel weer opknappen he.
Ik ga mezelf alvast mentaal voorbereiden voor het spoelen als bet bij de mijne zover is. Die heeft er zon scheithekel aan als je aan zijn mond zit. Laat staan daar dingen doet. Behalve een bit in doen, dat doet die dan weer zo. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:52

Kun je niet nu al beetje oefenen? Je moet de straal heel zacht zetten in het begin. Beetje spelenderwijs doen en niet teveel in 1x.
Heb die van mij denk ik eerder leren drinken uit flesjes.

Maar als ze het eenmaal leuk vinden is het ook bloedirritant, dus de middenweg is het beste kan ik je vertellen :p

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:31

Of met een grote injectiespuit (zonder naald uiteraard...). Zo hebben wij het gedaan, want mijn pony moest niks van de tuinslang hebben.