Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:30

Bij mij is het nu een week geleden en hij doet het goed...

Hoelang wachten jullie gemiddeld met weer naar buiten doen ? denk dat hij het inmiddels wel verdiend om even een rondje te lopen , maar ben zo bang dat het openknapt als hij gek gaat doen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:00

Heb je hem nu op stal staan of in een paddock?

Beweging is juist goed voor hem, mijn hengst heb ik gewoon in de paddock laten lopen. De volgende dag weer een uurtje op de wei, maar nu is hij van zichzelf al vrij rustig, dus hij ging niet rennen of bokken, alleen rustig grazen. ;)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:22

hij staat nu nog in zijn stal... maar kan hem in de paddock zetten voor een half uurtje..
langer is te heet voor ze... :-)

Denk ook niet dat hij nu nog snel iets geks zal doen...

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:24

Jaaaa... Freire heeft na 3,5 week stalling weer op de wei gestaan (sinds de castratie via de buikholte). Zal deze week eens kijken of ik het filmpje kan plaatsen! Hij moest wel even zijn energie kwijt...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:54

Even update-tje.. wel de laatste, want ik kan het topic verlaten.

Toot is echt zo schaapmak en überlief. 'Niks' van over haha.
Het is nu 4 weken geleden gebeurt en zo lief ! Hij staat al samen, samen op de trailer, in open box en volop in training. Geen gehinnink, geklauw, en weet ik het haha :D. Zo zie je maar, wat hormonen doen :+!! Hij heeft zaterdag zijn L1 debuut gehad, en 197 en 202 punten !! Nou.. heb in igg geen spijt van de castratie :D.

Afbeelding

Wie weet over 2 jaar ? Als nummer 2 gecastreerd moet worden haha.

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:01

Mijn ex-hengst ijslander is inmiddels ruim 2 weken geruind, het gaat supergoed. Hij staat helemaal onder in rang bij de ruinen in de wei. Als er een merrie langs komt, bromt hij nog wel, maar steigeren, bijten en voor je uit proberen te lopen is al helemaal verdwenen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:22

Ik heb vele vragen.

Mijn fjord arabier hengst is nu 10 jaar oud. Omdat hij hengst is, word niet aangenomen op de meeste stallen, dat terwijl ze vaak niet eens weten wat zijn gedrag is.

Het is een makkelijke hengst zonder gekke hengsten gedrag, hij heeft 1 maal een veulen mogen produceren, en als ik nu langs merries loop is er nog steeds niets aan de hand.
Hij gedraagd zich super, bijt niet, slaat niet en super onderdanig. Het is dus niet zo dat hij een enorme drang heeft om over merries heen te gaan.

Nu wil ik hem laten castereren. Maar spoken mij vele vragen door het hoofd:
Hoe, waar en hoe duur word de casteratie?

Hij is 1.40 hoog, enorm makkelijk overal in zelfs met pijn.

Wil iemand mij meer informatie geven over mijn vraag?

Vriendelijke groet,
Maralyn

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:44

Mijn 6 jarige, foto hierboven, is vorige maand gecastreerd.
Liggend, thuis gedaan. Met antibiotica en alles was ik 250euro kwijt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:12

ohhh....dat valt allemaal dus wel mee....
Ik dacht van nou, 500 euro ofzo....Naar een kliniek omdat hij al 10 jaar is....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:14

Als alles gewoon goed hangt, kan het gewoon thuis. In ieder geval bij mijn oudere hengst en Dierenarts :j.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:19

Toot ziet er alsnog super stoer uit Amber ! t blijft een tof beest met of zonder ballen ! ;-)

Saithan zijn hele koker was opgezet en gezwollen vanmorgen... ben toen maar gaan koelen met koud water want wist zo 1 2 3 niet wat ik moest doen... toen de DA kwam wilde hij 2 ijs kompressen er tegen aan binden wel met handdoek ertussen ( met touwen om zn middel/kont zal zo even de foto uploaden.. ) nou dat deed hem zo vreselijk zeer..

heb hem nu in een afgesloten stal waar de airco even op vol staat ... hij heeft inmiddels wel geplast waar ik bij was dus daar was ik wel blij om ! arm beestje had gehoopt dat het goed zou gaan zonder pijntjes enz... maar helaas is dit niet het geval en ook onkunde van de DA ( en ik heb de kennis niet helaas.. :( )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:28

@Amber,

Jaa bij rus hangt alles goed op zijn plek...Hij heeft 2 zichtbare ballen. En je mag er ook aan komen.
(Vaak moeten doen IVM steekmuggen, deet opsmeren) Ook heeft hij een veulen ermee kunnen produceren.
Het veulen is nu een maand oud en kern gezond.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:29

KimberleyE schreef:
Toot ziet er alsnog super stoer uit Amber ! t blijft een tof beest met of zonder ballen ! ;-)

Saithan zijn hele koker was opgezet en gezwollen vanmorgen... ben toen maar gaan koelen met koud water want wist zo 1 2 3 niet wat ik moest doen... toen de DA kwam wilde hij 2 ijs kompressen er tegen aan binden wel met handdoek ertussen ( met touwen om zn middel/kont zal zo even de foto uploaden.. ) nou dat deed hem zo vreselijk zeer..

heb hem nu in een afgesloten stal waar de airco even op vol staat ... hij heeft inmiddels wel geplast waar ik bij was dus daar was ik wel blij om ! arm beestje had gehoopt dat het goed zou gaan zonder pijntjes enz... maar helaas is dit niet het geval en ook onkunde van de DA ( en ik heb de kennis niet helaas.. :( )

Dank je wel haha :D !

Toot was ook gezwollen... ik moest veel koelen, veel afspuiten met koud water.
En veel laten stappen, dat zou alles eerder af laten nemen. Hopelijk gaat snel beter. :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:40

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:31

Alles goed gegaan Nouvel?

Zielig om ze zo te zien wankelen, vond het bij Balou ook zo sneu om naar te kijken.
Wel een goed teken dat hij toch alweer probeert te grazen.

Staat hij inmiddels alweer wat vaster op de benen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:49

ja sielug zijn ze dan... :(:)

hij ging al vrij vlot wat beter bewegen, staat nu nog even apart, als 'ie weer helemaal goed bij is gaat 'ie weer bij de rest...

ging allemaal vlot en netjes!
nu hopen dat het goed herstelt zonder ontstekingen enzo...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:50

De castratie van onze nu-ruin heeft nog een staartje gekregen. Escada is op 7 mei gecastreerd en is vijf dagen op de kliniek gebleven, om de kans op infectie zo klein mogelijk te houden. Hierna is hij naar huis gekomen en hebben we nog een week gekoeld. Echter begon z'n koker na een aantal dagen erg dik te worden. We hebben even navraag gedaan, maar z'n temperatuur was niet bijzonder hoog en het kon dus geen kwaad. Schijnt wel vaker voor te komen wanneer de wond zich gesloten heeft. De koker begon ook langzaam weer wat dunner te worden, dus wij dachten eigenlijk dat het zichzelf zou oplossen.

Nu had hij woensdag ineens pus uit z'n theezakjes lopen en z'n temperatuur was omhoog geschoten naar 39,2 (nu was dat ook net de warmste dag, dus die temperatuur was niet dramatisch, maar wel te hoog). Kliniek gebeld en DA is langskomen om te kijken. Het blijkt dat er toch iets is gaan ontsteken, wat nu gesprongen is. Het grootste gedeelte van het abces was al leeggelopen, maar voor de zekerheid heeft ze de wond wat groter gemaakt zodat alles eruit kan. Escada kreeg vervolgens zeven antibiotica spuiten en gisteren ook nog vier. Ze komt vandaag weer terug met vier spuiten en we krijgen een en ander om in de komende weken te geven, omdat ze het andere theezakje ook niet vertrouwt en het liever even goed aanpakt. In de tussentijd moet hij zoveel mogelijk bewegen.

Al met al zijn we erg blij dat we een castratieverzekering hebben afgesloten. Was even 80 euro, maar dat bedrag hebben we er ruim uit gok ik zo!

Qua gedrag is hij overigens wel al bijna helemaal hengst-af. Hij stond ook gewoon te drinken terwijl hij de injecties kreeg, haha! Hij is echt superbraaf geworden, en het is pas twee weken geleden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:09

jeetje wat schrikken zeg!
hopen dat het snel in orde is!

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:32

Op een leeftijd van 2 tot 3 jaar.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:46

Ik lees nog wel mee hoor dames ;)

Ik mag dus wel met trots zeggen dat Montoyo absoluut niet gecastreerd gaat worden *\o/* (als Utrecht goed uit de bus komt)
Hij heeft afgelopen zondag een 2e premie in ontvangst mogen nemen.
Er is zelfs een behoorlijke kans dat hij over een paar jaar naar een 1e premie kan gaan *\o/*

Montoyo gaat nu voor de sperma test en spat onderzoek door en mag dan als GGK Dekhengst door het leven gaan :D

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:22

Ik wil mijn hengstje ook zsm laten ruinen. Hij is nu 4 maanden en heeft al 1 ingedaalde bal.
Dus ik lees even met jullie mee :)