Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:59

Op zich was ik super te spreken over het g.g. graasmasker voor mijn paard. Tot dat vorige week de tandarts kwam. Tanden zijn nog niet zo zeer horizontaal afgesleten maar bijna al het glazuur is vd voortanden af en hier en daar het tandbeen al zichtbaar. Met eten blijft ze dus steeds over de bodem vh masker schrapen. Toch wel geschrokken want dit hersteld niet zo snel. Nu dus paardmans overdag op het land zonder masker en 's nachts op stal (met slowfeeder) ipv 24/7. Wil nog wel een ander masker (bloempot) gaan proberen maar alles is momenteel zo'n beetje uitverkocht. Dus wie nog een maat XL heeft liggen ......

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:05

Ai, dat is vervelend Edith... Ik durf de GG ook niet gebruiken ivm het slijten van de tanden. Die van mij hebben gewoon een goedkope bloempot op. Daar doen ze het prima mee.
Maat XL moet toch nog wel te vinden zijn? Welk merk heb je meestal? Heb zelf de ervaring dat maten qua merk vaak sterk verschillen.
Mijn Haf heeft van IR maat cob, van HKM maat full.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:20

http://www.ej.nl/ had ze nog in de winkel hangen. Misschien zijn ze ook wel te bestellen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:32

joyce B schreef:
http://www.ej.nl/ had ze nog in de winkel hangen. Misschien zijn ze ook wel te bestellen.

Die van EJ zijn prutdingen. Daar had mijn minipaardje zich in 5 dagen doorheen gevreten.
Die van IR en HKM zijn beter, de onderplaat is van slijtvaster materiaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:37

Oei ik neem toch geen greenguard.

Bestond er maar een stevig rubberen ding in de vorm van de GreenGuard en dan van het soort rubber als wat IR en of HKM heeft. Veel beter voor de tanden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:23

dat kan je evt ook zelf maken.
ik moet wel zeggen dat ik het steeds vaker hoor de laatste tijd, dat paarden schade aan de tanden hebben bij gebruikt van de GG. Wij hebben nog steeds die simpele bloempotjes van 12,95 (merk Kerbl van Agradi og Ooteman), en dat gaat prima. wel hebben wij er een extra plaat in liggen met een kleiner gat omdat Mone zelfs met het normale gat nog teveel binnen weet te krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:07

Hoe zelf te maken dan? die Green Guard van een goeie Rubber? Als ik het wist dan deed ik het gelijk alvast voor de volgende zomer.

Of hee een idee de bloempotmodel maar dan met de voor/achter en zijkanten de model van de GreenGuard en voila een eigen gemaakte rubber aan t halster???

Veel paardevriendelijker (tand) ook.

Nog meer goeie iedeen hier?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:05

edith2 schreef:
Op zich was ik super te spreken over het g.g. graasmasker voor mijn paard. Tot dat vorige week de tandarts kwam. Tanden zijn nog niet zo zeer horizontaal afgesleten maar bijna al het glazuur is vd voortanden af en hier en daar het tandbeen al zichtbaar. Met eten blijft ze dus steeds over de bodem vh masker schrapen. Toch wel geschrokken want dit hersteld niet zo snel. Nu dus paardmans overdag op het land zonder masker en 's nachts op stal (met slowfeeder) ipv 24/7. Wil nog wel een ander masker (bloempot) gaan proberen maar alles is momenteel zo'n beetje uitverkocht. Dus wie nog een maat XL heeft liggen ......

Hier dus hetzelfde, dat zwarte binnenste is hier ook al bijna zichtbaar, al het glazuur eraf... en ik zag zelf niets, geen slijtage, maar keek gewoon verkeerd. Kan mijzelf wel voor mijn kop slaan... Greenguard gaat de deur uit, en dan maar iets anders verzinnen. Geen idee hoe ik dat volgende zomer moet gaan doen -O-

Andere maskers durf ik nu ook niet te proberen. Slijtage mag dan misschien minder zijn, nu moet dat echt zeer gereduceerd worden natuurlijk wil het nog wat 'herstellen' (als dat al mogelijk is)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:18

Ik heb een insuline resistent paard en ook nog een paard wat het gelukkigst is buiten in de wei, in een kudde. Natuurlijk roept iedereen 'graasmasker' bij zo'n paard (breek me de bek niet open), maar ik voel daar helemaal niets voor. Mijn paard houdt niet van dingen om zijn hoofd, hij houdt van vrij zijn, hij houdt van groomen met andere paarden en geef hem eens ongelijk. Ik heb van alles geprobeerd (schraal land/strookbegrazing/dagdelen op een zandpaddock), best gedoe. Het beste doet hij het op schraal land met hooi. Zowel fysiek als mentaal. Fysiek doet hij het het beste op zand, maar dat is amper te vinden in mijn omgeving en mentaal betekent dat bij hem gewoon weer veel verveling. Ik ben nu met een nieuwe stalling bezig waarbij hij zoveel uur op het land kan in de groep en er komt een soort paddock paradise, is de planning. Vaste maatjes om zich heen, niet steeds gedoe van nieuwe paarden erbij, want dat is ook iets waar ik niet zoveel mee heb. Als je ooit hebt gezien hoe hecht paarden onderling kunnen worden na jaren, dan wil je nooit meer anders. Maar wat ik vooral wil zeggen, wil je een graasmasker bij je paard, kun je doen. Ik zal het echt nooit bij mijn paard doen. Ik zoek het echt in andere alternatieven. :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:13

Twiggy2008 schreef:
Ik heb een insuline resistent paard en ook nog een paard wat het gelukkigst is buiten in de wei, in een kudde. Natuurlijk roept iedereen 'graasmasker' bij zo'n paard (breek me de bek niet open), maar ik voel daar helemaal niets voor. Mijn paard houdt niet van dingen om zijn hoofd, hij houdt van vrij zijn, hij houdt van groomen met andere paarden en geef hem eens ongelijk. Ik heb van alles geprobeerd (schraal land/strookbegrazing/dagdelen op een zandpaddock), best gedoe. Het beste doet hij het op schraal land met hooi. Zowel fysiek als mentaal. Fysiek doet hij het het beste op zand, maar dat is amper te vinden in mijn omgeving en mentaal betekent dat bij hem gewoon weer veel verveling. Ik ben nu met een nieuwe stalling bezig waarbij hij zoveel uur op het land kan in de groep en er komt een soort paddock paradise, is de planning. Vaste maatjes om zich heen, niet steeds gedoe van nieuwe paarden erbij, want dat is ook iets waar ik niet zoveel mee heb. Als je ooit hebt gezien hoe hecht paarden onderling kunnen worden na jaren, dan wil je nooit meer anders. Maar wat ik vooral wil zeggen, wil je een graasmasker bij je paard, kun je doen. Ik zal het echt nooit bij mijn paard doen. Ik zoek het echt in andere alternatieven. :j

Het is heel fijn dat jij een alternatief hebt gevonden, maar helaas is dat niet voor iedereen makkelijk te realiseren ;) In het begin wilde ilk er ook niet aan en vond het idee vreselijk! Daar ben ik nu zeker op terug gekomen.
Mijn pony is ook IR en ik heb de volgende keuze: Op het land bij zijn vriendjes (waar hij al 13 jaar mee staat) en graaskorf om OF alleen op stal.... Nou dan is de keuze gauw gemaakt hoor! Mijn pony houdt ook niet van dingen aan zijn hoofd, maar hij duwt nu gewoon zijn snuit in dat ding omdat hij weet dat hij dan naar het land gaat. Groomen kan overigens nog steeds hoor. Dat zie ik heb regelmatig doen ;)
Ok, ik zou ook liever willen dat hij zonder dat ding het land op kan, maar ik vind een graaskorf absoluut geen slecht alternatief!
Dus ik vind jouw opmerking een beetje kort door de bocht ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:00

Ben het wel met Lebedee eens. Voor de meeste mensen is de oplossing toch een graaskorf, om een paard wat IR heeft, HBV heeft of is geweest of simpelweg snel te dik wordt EN hun paard op de wei willen houden. Alternatieven, zoals Twiggy die zoekt en hopenlijk vindt, zijn er voor veel mensen niet.
Heb er zelf 3 met een korf op lopen, tis gewoon niet anders. Groomen gaat idd moeilijker, maar mijn Fries heeft ook altijd een deken op ivm ZE. Daar is echt geen andere mogelijkheid voor te vinden.
Groomen doen ze dan maar op stal.
Heb wel een vast groepje paarden, die twee aan twee lopen. Dus wel vaste maatjes voor beide, maar geen paddock paradise. Gewoon op de wei met korf. Geloof niet dat ze er minder gelukkig om zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:58

Voor mijn merrie is op de wei met korf veel fijner dan in de paddock met hooi. In de wintermaanden kreeg ik haar echt niet slanker, en ook nu ze meer in de paddock loopt en ook weer voordroog bijgevoerd krijgt, zie ik het gelijk terug ohi n een dikkere manenkam. In de paddock moet ik in porties voeren vanwege haar dieet en had ze tussendoor steeds weer honger. In het land kon ze de hele dag door kleine beetjes eten. Geen verveling en ook niet echt honger. Alleen die tanden vanwege de greenguard... Moet volgend seizoen echt een bloempot proberen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:38

Even voor de mensen die toch Greenguard willen, maar last hebben van slijtage...
Mijn vorige pony had dat ook. Ik heb toen in het Duits een uitgebreide mail gestuurd naar Greenguard. En die mensen waren heel welwillend. Als ik anderen zou vinden die ook een zachtere rubber versie zouden willen, wilden ze kijken wat ze konden doen.
Ik heb mijn pony verkocht naar Zweden, waar ze veel minder rijk gras hebben, dus voor mij heeft het geen zin meer. Maar even lobbyen en een nette mail sturen kan denk ik best wat teweeg brengen. Wellicht wat proefmodellen oid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:42

Twiggy2008 schreef:

Fijn maar wat is je punt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:25

merrieveulen schreef:
dat kan je evt ook zelf maken.
ik moet wel zeggen dat ik het steeds vaker hoor de laatste tijd, dat paarden schade aan de tanden hebben bij gebruikt van de GG. Wij hebben nog steeds die simpele bloempotjes van 12,95 (merk Kerbl van Agradi og Ooteman), en dat gaat prima. wel hebben wij er een extra plaat in liggen met een kleiner gat omdat Mone zelfs met het normale gat nog teveel binnen weet te krijgen.

Ik heb nu een extra plaat erin met even groot gat (uit een kapotte korf), uit welk materiaal heb jij de plaat met kleiner gat gemaakt? Zal hier ook nodig zijn :\

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:56

Ik heb een stuk plastic genomen van zo'n waterreservoir (zo'n grote witte tank met een kooi eromheen), gewoon uitgezaagd. Het gat heb ik gedaan met een boortje van 20 mm en daarna bijgevijld.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:18

Is dat plastic niet te hard? Waarschijnlijk niet als je het gebruikt hebt :+ , maar ik bedoel, ik heb toch het idee dat dat lastig is voor hun tanden.... heb je het ook IN de korf liggen of erop gelijmd oid?
Zo'n tank heb ik staan eigenlijk. Dat plastic is wel hard en vlak, kan ze dan heel weinig eten of valt zelfs dat nog mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:21

StalNollie schreef:
Fijn maar wat is je punt

Dat ik het zoek en heb gezocht in andere alternatieven. Ik vind het overigens prima als het bij iemand's paard prima werkt, een graasmasker, maar ik ken mijn paard als geen ander en heb hem nu twee maanden alleen al met halster om in een paddock gehad en dat was al drama. Gelukkig heb ik een andere plek gevonden, waarbij hij 24/7 buiten staat, gedeeltelijk op gras, maar dus niet de hele dag, dus nee, geen graasmasker hier. Maar gewoon wat gras en verder hooi. Hier is het ook lastig vinden, zo'n plek, maar ik heb echt heel, heel goed gezocht en toch gevonden. Ik persoonlijk vind het gewoon niets zo'n graasmasker bij mijn paard, omdat hij een gewoon halster al niet eens trekt. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:12

@ Ponyzotje, voor zover we nu kunnen beoordelen is het plastic niet te hard, het is een beetje raar want de tanden van paardlief lijken goed te blijven, maar het plastic verslijt nauwelijks. kán zijn dat het gewoon het meest geschikte materiaal is, maar het kan ook zijn dat er toch slijtage van de tanden is, maar dan heel langzaam. We houden het in de gaten...
Mone kan er prima mee eten, zelfs met de korf met die plaat aan was ze nog bol toen ze net nieuwe wei hadden gekregen.
Wij hebben de plaat er gewoon los in liggen, kan geen kant op omdat ie niet/nauwelijks buigzaam is, hij kan alleen ronddraaien.

@ Twiggy, als je paard er dusdanog problemen mee heeft dan wordt het mijns inziens ook een ander verhaal. echter, de meeste paarden leren ermee overweg kunnen, en dan is er geen enkel probleem meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:20

Ik ken maar een paar paarden die met een grasmasker op lopen/liepen. De een had er een wond van op zijn kin, de ander liep alleen maar met zijn hoofd te schudden, was gewoon zielig om te zien, weer een ander berustte er in en graasde er gewoon mee. Als je zoiets bij mensen op zet, zouden we wel allemaal raar staan te kijken. Of niet dan? ;)

Nee hoor, ik denk dat we paardwaardigere plekken zouden moeten creeeren, waar paarden gewoon een normaal leven zonder allerlei toestanden aan hun lijf kunnen leven. Dus eet je paard teveel gras, is hij/zij gevoelig voor teveel gras, dat je de mogelijkheid hebt om ze (gedeeltelijk) op zand kunt houden ofzo. En dat is lastig te vinden, want het gros van de paardenstallingen, die land hebben, willen groen, grasrijk land met alle gevolgen van dien. En dat terwijl steeds meer paarden last krijgen van teveel gras. Wanneer gaat hierin nou de knop eens om in paardenland?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:38

en wat als je paard dan ook zand eet. ik denk dat je je iets meer moet verdiepen in dit onderwerp want kale of kapotte plekken houdt simpelweg gewoon in dat het niet het juiste spul of maat is voor dit paard.
in het laatste bericht komt pas je punt naar voren de andere niet echt.
je vind het dus zielig om het even kort te zeggen.

maar dat voegt verder niks toe aan dit onderwerp

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:46

Tja, was het maar zo makkelijk...
Of allemaal verhuizen naar een plek met "arme" grond. Waar ik woon hebben ze alleen maar super vruchtbare kleigrond.
Hoefijzers staan bij mensen ook raar, een bit of een zadel ook, maar t is gewoon niet anders.

Ik blijf er bij dat ik nog steeds liever mn paardje op het land zie met een korf om, dan allen op stal of in een paddock,
want de rest zal zn paard niet in een paddock zetten als ze gewoon lekker op het land kunnen, dus staat ie alsnog alleen.

Maar ik heb ook het idee dat jouw mening vooral gebaseerd is op je "slechte" ervaring?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:12

StalNollie schreef:
en wat als je paard dan ook zand eet. ik denk dat je je iets meer moet verdiepen in dit onderwerp want kale of kapotte plekken houdt simpelweg gewoon in dat het niet het juiste spul of maat is voor dit paard.
in het laatste bericht komt pas je punt naar voren de andere niet echt.
je vind het dus zielig om het even kort te zeggen.

maar dat voegt verder niks toe aan dit onderwerp

En wat als mijn paard en niet op vol gras kan en zand eet? Dan maar op stal? Mijn paard staat nu op beide (gedeeltelijk gras/gedeeltelijk zand/steen met ruwvoer in een ruif/bak) en dat gaat prima. Ik geef uit voorzorg wel wat lijnzaadolie en voer ruwvoer dus echt altijd uit een bak. Want ik geloof dat mijn paard op het land (veengrond) meer zand bij het grazen binnen kreeg dan uit de paddock, als ik het goed bekeek. Maar dat is mijn ervaring. :)
En ja, ik vind het zielig bij mijn paard. Die is gesteld op zijn vrijheid, groomt graag met zijn vriendinnetjes/vriendjes, trekt graag een sprintje en heeft het liefst niets om zijn hoofd. Wat ik inmiddels heb gemerkt is dat verandering van plek hem veel slanker heeft gemaakt, dus een andere manier van hem buiten houden. Op mijn huidige stalling (ik ga eerdaags verhuizen) riepen ze ook altijd dat ik 'maar een graasmasker' op moest doen, terwijl het naar mijn idee meer een kwestie is van een andere manier van houden. Natuurlijk moet dat mogelijk zijn, maar waarom willen zoveel stallingen daar niet eens naar kijken? Vind ik gewoon erg jammer en ben blij dat ik nu een veel betere plek ga krijgen over een paar weekjes. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:17

Leedebee schreef:
Tja, was het maar zo makkelijk...
Of allemaal verhuizen naar een plek met "arme" grond. Waar ik woon hebben ze alleen maar super vruchtbare kleigrond.
Hoefijzers staan bij mensen ook raar, een bit of een zadel ook, maar t is gewoon niet anders.

Ik blijf er bij dat ik nog steeds liever mn paardje op het land zie met een korf om, dan allen op stal of in een paddock,
want de rest zal zn paard niet in een paddock zetten als ze gewoon lekker op het land kunnen, dus staat ie alsnog alleen.

Maar ik heb ook het idee dat jouw mening vooral gebaseerd is op je "slechte" ervaring?

Mijn mening is gebaseerd op mijn eigen paard. En op mensen die maar blijven aangeven, als ik vraag of mijn paard ook op een schraler stukkie kan, dat hij 'dan maar een graasmasker op moet'. Dat vind ik dan symptoombestrijding en ik kijk liever verder en zoek naar een oplossing. Anders houden dus. En nee, is niet simpel, vertel mij wat, maar voor mij wel de enige oplossing voor nu. :j

En natuurlijk snap ik dat je je paard liever op het land ziet met graaskorf dan op stal. Snap ik echt, maar er zijn inmiddels behoorlijk wat paarden die last hebben van het fructaan in het gras. Ik heb nooit begrepen waarom die op pensionstallingen (heb er bij een paar al deze ervaring mee) bij wijze van spreken niet samen op een (schraler) land konden. Waar ik nu sta, staat alles door elkaar. Lijkt mij handiger om sobere paarden samen te houden en de paarden die meer nodig hebben op vettere weides te zetten. Nu moesten de paarden die te mager werden juist weer enorm bijgevoerd worden. Wat een gedoe, wat je naar mijn idee als pensionstalling iets beter zou kunnen oplossen. Snap je nu wat ik bedoel?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:08

als je 't dan hebt over symptoombestrijding... bij een heleboel paarden die een korf nodig hebben zit de oorzaak van de vreterij helemaal niet in de wei, maar in het paard zelf. verstoring van de hypofyse bijv. komt meer voor dan gedacht en kan vraatzucht veroorzaken, evenals bepaalde tekorten aan voedingsstoffen.

ik denk dat je een beetje doorslaat, paarden in NL hebben geen vrijheid. een groep mensen in een omheinde wei met stroom op de draad om ze erin te houden zou ook raar staan, denk je niet? sowieso ontneem je het paard vrijheid wanneer je erop rijdt, ermee werkt, überhaupt een paard houdt.

Ik snap heel goed wat je bedoelt mbt het weiden van de paarden, en ja, in pension staan kan daardoor nogal wat frustraties geven. Echter, het gros van de paardenmensen in NL heeft een paard in pension staan, en momet het dus doen met de aldaar geldende regels. wij staan bijv. op een stal bij een ouderwets boertje, hij heeft nog nooit van fructaan gehoord en houdt paarden zoals men dat vroeger deed. en de werkpaarden toen, die 8 uur per dag werkten, konden zo'n rijke wei goed hebben. onze hobbypaardjes niet, maar dat verschil lijkt niet aan zijn verstand te peuteren te zijn. buiten dat is het een erg fijne, goede stal en zijn we veel te blij om zomaar weg te gaan.

perfectie bestaat niet, en zolang je, zoals bij ons, ziet dat het paard zich prima schikt in het dragen van de graaskorf, moet je niet uit eigen principiële overwegingen de zaken moeilijker maken dan ze zijn. dieren houden is beschikken over een bepaalde objectiviteit, een paard ervaart de dingen anders dan een mens. als ik het koud heb heb ik gauw de neiging te denken dat de paarden het ook koud hebben, maar zij bewijzen keer op keer het tegendeel. MIJ lijkt het vreselijk om dan in de regen te staan, de paarden doen het ermee en maken zich niet druk. waarom zou ik dat dan wel doen?