Yamcha schreef:Ik kon dat idd ook niet zien op de foto's.
Ik adviseer nogmaals om te testen op pijn, met bute oid. Ook als je haar bute geeft en ze begint aan te komen, kun je ervan uit gaan dat ze pijn heeft. Dan is het aan jou en je budget hoe lang je haar bij je wilt houden.
Persoonlijk lijkt me longeren met bijzet vrij zinloos, het is niet omdat je de kop omlaag trekt dat de rug omhoog komt. Ze moet haar bekken kantelen, de rug omhoog brengen, en imo als gevolg daarvan komt het hoofd omlaag, niet andersom. En het is maar de vraag of ze dat kan. Lange lijnen vind ik daarvoor een goed middel.
MarjanB: vergroeiingen kunnen bij mijn weten spontaan optreden, het hoeft niet perse gevolg van een trauma te zijn.
TS gaf aan dat deze winter haar paard op paddock stond zonder of zeer weinig ruwvoer. Nu kan haar paard op de weide en krijgt het ook nog voer bij. Daarom dat ik adviseerde om eerst maar eens te wachten of het nieuwe dieet aanslaat en zoals Nammie zegt klinkt het toch ook wel positief dat TS haar paard goed uit de voeten kan bij de andere paarden. Volgens mij is dat de beste meter, want bij pijn krijg je meestal geen vrolijk rondrennend paard, maar eentje die zich afzondert en chagrijnig wordt. Niet allemaal natuurlijk, maar TS vind haar paard zelf enthousiast en ik denk dat zij hier het best kan over oordelen.
Als ik een paard met bijzet longeer dan zie ik toch wel degelijk verandering hoor. Ondertreden, rug naar boven. Hiervoor moet je het paard wel actief hebben en longeren met bijzet is iets dat je opbouwt en dus niet meteen 2 elastieken aanhangen en gaan, maar rustig met losse bijzet beginnen. Als het paard dit niet kan dan mag je er zeker van zijn dat er een wervel blokkeert of dat er pijn anwezig is. Ik zou het dus proberen om te zien of het paard rustig naar een ontspannen houding kan gewerkt worden. Als dit niet goed lukt dan weet je ook meteen dat het heel moeilijk gaat worden om dit ooit met belasting (ruiter) te bereiken, maar als het paard met bijzet een paar leuke stukken kan laten zien ondanks de serieus misvormde rug dan bestaat er toch nog een kans dat dit niet pressé belemmerend is voor het latere aanrijden.