Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:18

maagzout (natriumbicarbonaat) geven voor acute verlichting en neutralisatie vh maagzuur

kan je geen hooinet extra vullen zodat ze toch extra ruwvoer ter beschikking heeft. Als goede eters gaan knoeien met hun voer is dat geen goed teken. Het niet willen lopen/werken wijst al op pijn, want tijdens het lopen wordt het maagzuur opgegooid tegen het bovenste gedeelte van de maag, en daar is de maagwand niet zuurbestendig en bevinden zich de meeste maagzweren.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:24

Hmm dat lijkt dan toch wel erg op maagpijn...

Wij geven 's avonds voordroog bij in een slowfeeder (little bit tas), maar de staleigenaar legt het op de grond.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:16

Maagmedicijnen zijn duur als je ze bij de dierenarts haalt. Via Abler bestellen is in verhouding veel goedkoper. Medicijnen zijn de enige remedie om de eventuele maagzweren de kop in te drukken. Ga er van uit dat je gewoon weer met je paard aan de slag kunt als de maagzweren genezen zijn en meestal zelfs al een paar dagen nadat je bent begonnen met het geven van de medicijnen. Wegbrengen met een maagzweer naar een oude van dagen stal vind ik niet fair t.o.v. je paard. Daarmee is het probleem nl. niet opgelost. :(

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:21

Hoezo wegbrengen met een maagzweer? Ze verhuist naar een plek waar ze ook behandeling krijgt als dat nodig is, én onbeperkt voordroog eten... Lijkt mij de beste optie. En dat gaan we ook doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:47

Iranda schreef:
Hoezo wegbrengen met een maagzweer? Ze verhuist naar een plek waar ze ook behandeling krijgt als dat nodig is, én onbeperkt voordroog eten... Lijkt mij de beste optie. En dat gaan we ook doen.

voordroog is zuurder dan hooi....je wilt toch niet het maagzuur nog zuurder maken?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:03

Dit is hele droge, bijna hooi zeg maar. Dus goed geschikt. Op de huidige stal krijgt ze soms natte zure, daar is het denk ik door gekomen. Heb t in dec paar keer gezien en rond die tijd begon ze wat moeilijker te eten...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:07

Duidelijk zo had ik het niet uit je berichtje begrepen, dan heb ik een verkeerde conclusie getrokken, sorry daarvoor. Ik hoop dat je een goede oude van dagen stal kunt vinden. Ik ben ook een tijdje op zoek geweest en mijn ervaring was dat aan goede verzorging op maat een behoorlijk prijskaartje hing en dat de verzorging bij de iets minder prijzige stallen beperkt bleef tot binnen en buiten zetten en standaard voer. Omdat mijn paard véél verzorging nodig heeft i.v.m. zijn maag- en darmproblemen hebben we het niet aangedurfd, hij staat nog steeds thuis en dankzij de maagmedicatie wordt hij nu weer intensief gereden :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:45

Iranda schreef:
Dit is hele droge, bijna hooi zeg maar. Dus goed geschikt. Op de huidige stal krijgt ze soms natte zure, daar is het denk ik door gekomen. Heb t in dec paar keer gezien en rond die tijd begon ze wat moeilijker te eten...

De mijne heeft ook altijd heeeeel goed voordroog gekregen en ik dacht dat gaat prima.

Sinds zijn 2e koliekoperatie krijgt hij nu standaard goed hooi, dat valt bij hem echt veel beter. Hij heeft daardoor ook minder last van gasvorming en eet goed door.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:59

In het andere topic al geroepen maar ook even hier: het gaat beter! Ze eet beter door en kijkt niet meer zo zuur. Over precies een week staat ze op haar nieuwe plek, waar ze goed verzorgd gaat worden. Altijd eten beschikbaar, dat is hemel op aarde voor La Roche :-)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:54

Ik kom ook even binnen vallen :).
Sinds een tijdje gaat het niet helemaal lekker mijn mijn jonge paardje en is het allemaal een beetje vaag.
Hij heeft tijdens het rijden ineens last van stress, spanning explosies, begin van luchtzuigen, knarsentanden tijdens het rijden en nu wil hij niet meer draven. Hij kan wel draven maar op bepaalde punten gaat hij met zijn staart zwiepen en een soort galop sprong met zijn voorbenen maken en dan wil hij het liefst stilstaan.
Hij is nu 2x bij de chiropractor/dierenarts geweest, bekken zat vast maar verder kan zij niks vinden wat het niet draven of de stress kan veroorzaken.
Zadel ligt ook goed, hoefsmid is geweest en dat is het ook niet.
Nu las ik een tijdje geleden iets over maagzweren en dat vond ik wel heel herkenbaar. En moet eerlijk denken dat ik daar steeds meer aan moet denken nu ik er meer over lees. En ook de dierenarts/chiropractor heb ik iets tussen neus en lippen gevraagd ivm stress en maagzweer en die kwam ook aan met maag compositum en voer etc maar goed, consult ging toen over zijn rug dus verder zijn we er niet op ingegaan.

Ter informatie: hij staat 24/7 buiten, onbeperkt hooi/heel droog voordroog, leuke weidegenoten en 300gram Dodson and Horrel muesli als hij "gewerkt" heeft (2x per week 30 min in de bak of in het bos). Idealer kan volgens mij niet??

Wat is nu de beste stap?
Ik las dat er aangeraden word medicijnen te geven om te kijken of dat beter word, en daarna evt onderzoek.
Dat vind ik prima, wil hem ook niet voor niks een slang door zijn neus duwen.
Maar wat kan ik het beste geven? Ik las de site van Adler, maar die ligt eruit??
En maagzout? Kan je dat ook gewoon uit de (natuur)winkel halen?
En ik heb gehoord van het geven van groene leem? (voor het rijden?) heeft dat zin?

En... Hoe snel kan je resultaat zien? En hoe lang kan het duren voordat ze weer een beetje aan het werk zouden kunnen? (dit ivm enorme pens die hem ook in de weg gaat zitten :o )

Allemaal vragen. Ondertussen lees ik dit topic door voor tips, trucs en ervaringen :)

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:41

Succubi,
Zag dat je keek op de site Adler maar het is ABLER.com
Ik had na 2/3 dagen al resultaat met de Abprazole.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:34

maagzout vind je in de supermarkt of apotheek (natriumbicarbonaat)

groene klei heb ik recent ook eens gegeven op aanraden ve fysio en fytotherapeut. Kan alleen niet zeggen dat ik daar veel verschil mee gemerkt heb. Al zal het wel ondersteunend werken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:28

Sorry, verkeerd getypt :o. Maar ik had ook op Abler gekeken gister maar zie dat de site het nu weer doet :).

Daarnet mijn dierenarts gesproken en zij willen hem eerst onderzoeken en behandelen voor wat ze vinden en als dat niet helpt en ze verdenkenmaagzweer dan pas dat onderzoek te doen en evt behandelen.
Hij is alleen al helemaal nagekeken door een andere da/chiropractor.
En de dierenarts zegt ook dat ze liever eerst alles uitsluiten omdat maagzweren een hoog kostenplaatje met zich meebrengt...

Hij krijgt voor nu iig groeneleem en luzerne, baat het niet, schaad het niet.
En dan haal ik morgen maagzout en ga ik ook even overleggen met lesgeefster en chiropractor... Leuk man, paarden... :')

Bedankt voor de tips! En ik blijf verder lezen in dit topic :)

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:46

Zo hehe het hele topic doorgelezen vanmiddag, zocht op gedroogde goudsbloemen en maagzweer,maar er is zo weinig over te vinden en zo weinig over bekent.Wij hebben nu 2,5 jaar een nieuw paard en eigenlijk vanaf dag 1 problemen met haar, hoofd omhoog gooien tijdens het rijden,niet willen zadelen en dan met name het aansingelen, zuur tegen ons ander paardje en in omgang een zeer gevoelige sensibele merrie. Bloedonderzoek laten doen, masseur en fysio, maar niks wat de problemen verbeterde. Drie weken geleden raakte ik aan de praat met iemand op de manege over haar en die vroeg ook of ze veel gaapt en luchtzuigt en tandenknarst en daar moest ik met ja op antwoorden en toen zegt zij ik weet bijna 100 % zeker dat je paard last heeft van een maagzweer en adviseerde mij om haar dagelijks gedroogde goudsbloem te voeren door de lucerne heen en ze zegt als het een maagzweer is dan moet ze met een week of drie toch wel opknappen. Morgen krijgt ze het twee weken en ik moet zeggen ze is nu al een heel ander paard, gaapt nauwelijks meer en is veel rustiger in de omgang met mij en ons andere paard en staat ook met haar hoofd naar de grond als ze even een siësta houdt tussen het eten door(dit deed ze echt nooit,stond altijd met een gespannen rug en hoofd omhoog) En wat heel bijzonder is ze eet minder maar wordt wel voller,ze hebben hier 24 uur beschikking over hooi en normaal hebben ze dat zeg maar 'smorgens ook gewoon op,maar nu zit er nog in de hooinetten als ik bij ze kom. Ze heeft nu ook veel vastere mestballen en mest ook grotere hopen en veel minder waterig. Ik wil haar nog een weekje rust geven en haar daarna weer langzaam aan op gaan pakken met wat grondwerk en longeren. Ik wou dat ik dit veel eerder had geweten,dan hadden we denk ik een veel leukere tijd met ons paardje gehad(ze staat ook al lang te koop,maar willen haar nu nog niet kwijt en willen eerst even aanzien hoe het straks gaat) Ik vind het met name voor haar zo zielig als blijkt dat ze deze jaren dit gedrag heeft vertoont puur omdat ze pijn heeft. Ik hoop dat we weer een goede band met haar gaan krijgen en dat ze toch niet verkocht hoeft te worden.

Dus als je vermoedt dat je paard of pony een maagzweer heeft zou ik zeggen bestel gedroogde goudsbloemen en ga dit een aantal weken dagelijks voeren, het kost niet veel en is een natuurlijk product,dus ook gezonder dan al die andere middelen. Ik hoop dat andere die er ook ervaring mee hebben een keer een berichtje plaatsen,want ik ben ook wel benieuwd naar ervaring van andere mensen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:35

Weet iemand hoeveel je van de groeneleem moet voeren?

Ik ben alweer een tijdje verder met die van mij.
Bleef vage klachten houden en het werd er alleen maar slechter op.
Die van mij is nu gestart sinds gisteren met de gastroguard.
Als dit het niet is en ze er niet beter wordt dan weten we niet meer wat ze heeft..
Dus hopelijk gaat het snel beter met haar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:39

ik moest voor een grote pony/klein paard van +/- 400kg 2x daags een koffielepeltje geven. poeder in een beetje olie mengen tot een papje zodat het zeker niet kon gaan klonten in de maag.

goudsbloem is ook vermeld op cursus, zal het eens opzoeken.
Kamillebloesem kan ook een goede aanvulling zijn voor paarden die snel gestresseerd zijn.

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:05

Ik zou eens wat meer willen weten over omeprazol waarover jullie hier spreken want GG is inderdaad heel erg duur. Nu keek ik daarnet op de abler site maar bovenste 4 zijn
Abprazole Plus™ AbFen™ Bundle
Abprazole™
Abprazole Plus™
Abler™ Omeprazole

Welke gebruiken jullie?
Want ik zie dat de ene hier Abprazole gebruikt en de ander over omeprazole spreekt :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:34

abprozole is de merknaam van Abler, maar dat is gewoon omeprazole (met een coating om de zure paardenmaag te weerstaan)
ik gebruik de gewone "Abprozole" met goede resultaten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:10

Ik gebruik de Abprozole (de korreltjes) omdat ik dat fijner vind werken dan een spuit met pasta. De Abprozole plus (ook zakjes met korreltjes) is met probiotica dus bij maag- en darmklachten een aanrader. Abfen is volgens mij een wormenkuur. De bundel is een combinatiepakket van Abprozole en Abfen. Ik doe de medicijnen op een boterham met stroop. Als ik het door het voer doe, blijft het keurig op een hoopje achter in zijn voerbak.... :D

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:40

Dankjewel !! :D en de abler Omeprazole ? Deze lijkt me hetzelfde als de gewone abprozole, maar dan in 1 pil ipv in korreltjes. Ik zie dat deze ook een beetje goedkoper uitkomt. Is er een reden dat jullie toch voor abrozole kiezen en niet voor de abler Omeprazole :D

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:18

Die pillen hebben, net als de korrels, een coating die de omeprazol beschermt tegen het maagzuur. Ze moeten dus onbeschadigd doorgeslikt worden. Dat is lastiger met pillen dan met korrels.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:03

Wat zijn de verzendkosten eigenlijk en is dat gemakkelijk te bestellen??

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:09

ah zo bedankt xanne ! :D

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:12

Trouwens voor de gene die een gastogard kuur hebben gedaan.. Mijn arts adviseerd om er niet 1 te doen maar het nogmaals te herhalen.. hebben jullie dit ook gedaan??

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:39

Ben het topic aan het doorspitten voor medicatie en heb het woord Rennie zien vallen.
Omeprazol zit ook in Losecosan, wat je in de drogist kan halen en bevat 20mg Omeprazol.
Rennies word aangeraden als je af en toe last hebt, Losecosan juist voor constante klachten

Nu zit ik de Abler leveranciers site door te spitten naar de hoeveel Omeprazol die er in dosis zit, maar kan niet echt iets duidelijks vinden. Wel zie ik staan 4.0 mg/kg, zou dit kloppen?