[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:29

Bedankt voor je antwoord, zal is bellen naar de da of ze het ook op stal wil doen, zal stuk makkelijker zijn.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:54

@tantesam, moet me aansluiten bij pearlie. gewoon endoscopie laten doen. en ze kunnen in de voorste en dieper gelegen delen kijken. ik heb het zolang geleden nog niet ook bij mijn paard laten doen. en hebben het gewoon op stal gedaan. ben ik niet voor naar de praktijk hoeven gaan.
veel succes alvast.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:14

Ceesje, filmpje staat gewoon op YouTube en IS dus al openbaar

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:12

Scopie geeft idd zoveel duidelijkheid! Mijn paard doet ongeveer hetzelfde als de jouwe tantesam, hoest niet op stal of bij de prikkel bij de keel, alleen bij erg stoffige bak na het rollen, of na een paar rondjes draf 1of 2x.

Afgelopen weken zag ik haar langzaam weer achteruit gaan, ze staan nu ook niet meer op het land. Gisteren weer begonnen met de medicijnen, want ik vond haar teveel knijpen en echt weer zo'n 'vouw' in haar buik bij het uitademen. Conditioneel is ze nog wel goed en dat wil ik graag zo houden. Ook wil ik haar longen niet teveel schade toebrengen, dus daarom nu toch weer op de medicijnen.

We gaan eerst eens 3 dagen volledige dosering, kijken hoe dat gaat en als het kan afbouwen. Zo niet, dan nog 3 dagen volledige dosering en dan afbouwen. Het is iig van belang dat het slijm los komt en afgevoerd gaat worden.
Helaas is het precies hetzelfde moment als vorig jaar dat ik weer begonnen ben, maar goed, het is het weer icm de omstandigheden denk ik dan maar.
We hebben iig de afgelopen 4 maanden zonder medicijnen gedaan en daar ben ik al heel blij mee, dus ga het nu ook proberen zo kort mogelijk te houden.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:28

Heb vanmorgen gebeld voor scopie op stal, doen ze niet
Ik ga een andere da bellen.
Gister maar 1 kuch, er komt altijd een bries achteraan.
@Jibbel, bij mijn paard is de hoest juist wel opwekbaar. Bij de ene x dat de da kneep deed ie het niet, zodra ze weg was dacht ik, dat doen we nog eens... en kuch.
Ook hoorde ze toen niets op zijn longen, maar aan de andere kant, hoe betrouwbaar is dat, als ze al geen hoest kan opwekken?

Sterkte allemaal, voor jullie paarden!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:31

Het luisteren van buitenaf is niet echt betrouwbaar. Er zijn heel veel omgevingsgeluiden en het kan heel erg afhankelijk zijn van het moment of je wat hoort of niet. Mijn DA gaf iig aan dat luisteren 'leuk' is, maar dat je er geen diagnose mee kan stellen en adviseerde juist een scopie. Combi scopie+luisteren geeft een beter beeld, omdat je ook kan zien hoe geïrriteerd te luchtpijp is en of er veel slijm in de luchtpijp ligt.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:53

Nou mijn paard is weer helemaal terug bij af. Gister en vandaag wilde hij weer niet draven, ook was hij weer flink aan het hoesten. Vandaag waren de paarden op het land aan het rennen, mijn paard deed ook mee, maar na een kort sprintje haakte hij alweer af. Dit is niks voor hem normaal doet hij altijd vrolijk mee. Het lijkt er op dat ook de laatste optie, de pufjes niet werken bij hem. Wat wel gek is, is dat als ik de pufjes heb gegeven dan hij 5min daarna flink begind te hoesten, de houd dan zo'n 2uur aan en de rest van de dag hoor je hem eigenlijk niet. Gister heb ik hem voor het rijden geen pufjes gegeven, maar dat was geen suc6 toen wilde hij helemaal niet draven, hij heeft ook niet gehoest. Vandaag toch maar weer zijn pufjes gegeven voor het rijden, hij was weer flink aan het hoesten en wilde met pijn en moeite een stukje draven. De pufjes doen wel iets anders gaat hij ook niet 5min later hoesten, maar het is niet genoeg. Ben iinmiddels al weer ruim 2 maanden aan het puffen maar hij lijkt nog niet op te knappen.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb volgens mij zo ongeveer alles geprobeer om hem te kunnen helpen maar niks lijkt te helpen. Het zit ook zo ontzettend diep bij hem, dus dat maakt het behandelen ook wel erg moeilijk. Hij heeft ook last van zijn spieren, waarschijnlijk door het hoesten, hij is soms erg stijf. Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen om mijn maatje te helpen en dat is echt heel frustrerend.

Ik heb er wel nog aan zitten te denken om hem ff een tijdje stil te laten staan, maar ben erg bang dat het dan nog slechter met hem gaat omdat hij het slijm niet meer ophoest door de beweging. Maar aan de andere kant hebben z'n longen misschien wat meer rust. Tja moeilijk.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:40

Hallo!

Gisteren had ik mijn pony z'n deken op gedaan omdat ze zeiden dat het rond de 7à8 graden ging zijn 's nachts. Toen ik enkele uren terug kwam, zag ik dat hij aan het zweten was bij z'n borst en achter de schouder.
Ik heb het deken maar afgedaan want dat vond ik niet normaal. Hij stond wel in stal, dus ik heb hem niet al zwetend buiten gezet.

Toen ik het deken aan het afdoen was, gaf hij een hoest. En enkele minuten later nog 1 en daarna nog 1.

Z'n weidemaatje heeft ook net een verkoudheid gehad, dus wss heeft hij het nu ook. De eigenaars vn dat paard hebben geen DA laten komen, maar ik ga het wss wel doen.
Het probleem is een beetje dat hij soms ook hoest vanwege het stof. In de lente met die lange droogte was er dus veel stof en hij hoestte dan ook regelmatig. Maar aangezien er nu niet veel stof meer is, denk ik niet dat het daarvan is.

Wat denken jullie?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:50

Jibbel schreef:
Ook ik merk idd dat met longeren en 9 van de 10 keer geen hoest is, maar met rijden (bij 1e x aandraven) wel. 'Grappig' dat wij dat allemaal merken bij onze paarden. Eerst dacht ik dat het aan het bit of aan de halshouding lag (onder het zadel loopt ze meer nagevelijk dan aan de longe).

Mook hoest ook vaak bij het aandraven. Daarna briest hij even flink. Dit doet hij als hij voor de kar staat en met fietsen. Voor de rest hoor ik hem niet, niet op stal en tijdens het mennen/fietsen. Hij heeft van de zomer droes gehad en er is zijn heel veel etensresten in zijn longen gekomen. Hij is ondertussen weer helemaal opgeknapt, op dit hoesten bij het aandraven na. Kan dit komen door een lichte beschadiging? Dit hoesten deed hij eerst niet. Ik maak me er op zich niet druk om, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:24

Even een vraagje omdat ik me toch zorgen maak. Ik heb enkele maanden geleden een dampig paard gekocht (bewust ;) ) en hem 24/7 buiten gezet, waarna ik hem niet meer hoorde hoesten. Zijn ietwat piepende, hoorbare ademhaling bleef wel, maar zijn flanken zijn rustig en hij pompt niet. Ik geef hem supplement bij voor zijn luchtwegen, eerst een soort hoestsiroop, en nu een poeder/kruidenmengsel, dat je in twee stappen moet geven (twee potten) van Cavalor.

Sinds ik dat poeder begin te geven (en dat is veel op één dag, 60 gram in totaal) hoest hij weer. Het zijn echt diepe kuchen waardoor hij soms zelfs moet protten :') Nu lees ik hier stilletjes mee en zie dat de hoest opwekken soms juist goed is? Hoe zit dit juist? Want zoals hij nu kucht, zou ik liefst de dierenarts bellen, maar als hij juist slijmen moet ophoesten... help?

Hoe staat hij erbij: 24/7 buiten in een kleine groep, regendeken op bij slecht weer, voordroog te eten (maar soms ook hooi, hier heb ik hem nog niet anders op weten reageren de vorige maanden), emmer bietenpulp/lucerne/krachtvoer met daardoor het poeder gemengd. Hij kucht twee-drie keer en dan is het weer over. Gaan we aan de hand wandelen en maakt hij zich druk (veel hinniken naar de achterblijvers) dan kucht hij steeds na het hinniken, meestal zo intens dat hij tegelijkertijd een prot laat. Daarna is het kuchen ook wel gedaan en wandelt hij rustig verder (geen pompende ademhaling).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:52

haha,wat bedoel jij met protten?
dat is zeker weer een Belgisch woord :D
ik denk dat je een poepje/scheet bedoeld of niet??
teken dat hij wel met veel kracht hoest als dat gebeurd

klinkt dan een beetje alsof zijn longen ergens geirriteerd op reageren
wat zit er in dat poeder en maak je het ook nat als je het door het voer doet?
soms irriteerd het als ze het inademen.
dat kan ook door de lucerne komen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:54

De lucerne is geperst (dus met melasse) dus dat irriteert niet denk ik. Ik maak het poeder niet nat en heb wel de indruk dat het wat kan irriteren, het stoft nogal. Ik zal straks eens kijken wat er precies inzit. Mijn zus heeft lichte astma en toen zij de paarden ging voederen, moest ze spontaan hoesten van het poeder dat stofte.

Haha, een prot is inderdaad een scheet :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:08

het is wel een heel mooi woord :))
maar ik weet van appie dat die heel erg reageerde op stoffig voer/poeders,dus denk dat je dan toch moet proberen om het iets vochtig te gaan maken als je dat poeder mengt door het voer..
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-11-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:17

Ga het straks meteen proberen, hopelijk is het dat gewoon. En anders toch misschien best de dierenarts bellen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:18

als er niks veranderd dan zou het wel verstandig zijn om te overleggen met de arts :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:46

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:05

@Solleke_Noah Als er slijm zit dan moet dat opgehoest worden. Dus is niet zo vreemd dat ie gaat hoesten als ie iets krijgt wat het slijm oplost. Hoesten is dan een teken dat het slijm uit het lichaam verwijderd wordt. Met lichte beweging wordt het hoesten ook opgewekt, omdat de longen in werking worden gezet. En dat is ook prima. Alleen niet te gek, en goed blijven letten op wat je zegt zijn ademhaling, pompen e.d. En bij geen vertrouwen, dierenarts contacteren. Maar zoals je hier wellicht hebt kunnen lezen, werken die middelen van de da maar kortstondig of maar half. Mijn ervaring is er ook (net zoals bij zovelen hier) niet goed mee. Maar goed soms kun je niet anders.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:25

Verder nog even een update hoe het hier gaat. Vorige week had ik hem al een aantal dagen niet meer gehoord, buiten dan die ene kuch bij het aandraven (en dan alleen bij dressuurmatig rijden, met een buitenrit is het 2 van de 3x totaal geen kuch). Dus ik dacht gaat de goede kant op hier. Afgelopen vrijdagavond had ik les en hij hoestte me toch een aantal keren flink op stal (op stal had ik hem al heel lang niet meer gehoord). Zonder iets, gewoon een paar flinke kuchen. Kreeg meteen weer teveel. Ik dacht nou dacht ik gisteren nog dat het de goede kant op ging en nu dit weer. Onder de les toch alleen maar 1 kuch gegeven bij de 1ste x aandraven. Zaterdag ook 1 kuch bij aandraven en dat was het weer. Gisteren en vandaag niet gereden, ook niks meer gehoord, ook niet op stal of bij het rollen. Valt me wel op ondertussen dat zijn neus droger is, eerder had hij toch meestal een vochtige (doorzichtig, helder vocht) neus. Dus ja mijn conclusie is dat het toch (ondanks afgelopen vrijdag) de betere kant op gaat.

Wat krijgt hij (nog altijd): de homeopatische hoestpoeder (2xdaags) met druppels (dit zijn ondertussen nieuwe druppels. Eerste flesje was al op en na overleg met de homepaat en nadat ie hem nog eens nagekeken had, 1 flesje voor 's morgens,10 dr. en 1 flesje voor 's avonds ook 10 dr.).
En iedere dag de schwarzkummelolie. Daar doet ie het over het algemeen heel goed op. Valt gewoon op zelfs bij anderen. Heb al meerdere malen te horen gekregen de laatste tijd wat ziet ie er goed uit (buiten zijn goede verzorging haha, wijd ik dit toch aan de olie). Hooi krijgt ie al een aantal maanden niet meer, maar dat had ik vervangen door compactgras. Nu krijgt ie kuil en krijgt ie zo af en toe nog eens compactgras.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:10

Fijna dat het de goede kant op gaat met jou paardje. Met de mijne gaat het nog steeds niet veel beter. Het ging ff een aantal dagen heel goed, maar kreeg daarna toch weer een terug val. Hij hoest nog steeds, is nog regelmatig benauwd en draven gaat nog steeds niet van harte. Pfff....ik weet het niet meer heb alles geprobeerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:22

flappie,maar jouw paard staat toch gedeeltelijk op stal??
heb je niet ergens de mogelijkheid om je paard buiten te laten met een schuilstal?
dat blijft toch het beste voor paarden met zulke luchtwegproblemen. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:29

Ellepel, hoe gaat het met jouw paardje? Heeft hij nog last gekregen, of blijft het goed gaan?

Ik heb die van mij nu 2 weken op de medicijnen terug. Gaat wel beter en zit nu al op 1/3 van de dosering. Merk vooral dat ze veel makkelijker briest/het los komt met de medicijnen. Anderzijds merk ik ook dat ze sinds de medicijnen sneller een open neus heeft en sneller ademhaalt en lijkt dus conditioneel minder. Zal ongetwijfeld samenhangen met de werking van de ventipulmin.

Ik weet wel dat de oplossing bij mijn paard heel simpel is en dat is gewoon naar buiten. Van de zomer ging het super, ook zonder medicijnen en eigenlijk vanaf het moment dat ze weer binnen staan overdag is het weer mis. Ondanks dat ze zoveel mogelijk buiten komt op een dag, heeft het toch meteen zijn weerslag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:20

appie is helemaal genezen denk ik
ik heb hem vrijdag nog flink laten lopen in de bak.,maar geen enkele hoest komt er uit.
ademhaling is oke en ook geen neusuitvloeiing meer :D

wel blijft hij gewoon buiten.
momenteel loopt hij nog gewoon op de wei onder een ongevoerde deken ,en straks als het echt weer gaat regenen of te koud word dan gaat hoij snachts in zijn paddock met schuilstal.
appie komt niet meer binnen,want dan weet ik dat hij gewoon echt last krijgt.

heb je geen mogelijkheid om jouw paard ook buiten te laten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:08

@ellepel. 24/7 maakt voor mijn paard weinig verschil lijkt wel. Vorige winter stond hij buiten met schuil stal en is toen 4 maanden ziek geweest. En ook dit jaar is het begonnen toen hij nog 24/7 op het land stond. Nu op dit moment gaat hij om 8uur de wei op en gaat om 8uur weer op stal. zijn stal is gemaakt onder een overkapping. Hij heeft 1dichte wand en 3 wanden die tot iets hoger zijn als borst hoogte en hij heeft een dak natuurlijk. Dus hij heeft echt een hele frisse stal nu. Ben wel aan het kijken om hem weer 24/7 buiten te laten lopen maar dat word pas volgend jaar.

Ik zit er steeds meer aan te denken dat er iets mis is met z'n weerstand. Elk jaar in september begind het en duurd dan zo'n 4 maanden. Als of hij een flinke verkoudheid krijgt in september. De rest van het jaar hoest hij ook wel, maar dan eigelijk alleen een opstart kuchje. Of eens een keer een kuch als het erg droog en stofig is in de zomer. Ik denk aan een probleem met z'n weerstand waardoor hij dus zoveel last krijgt van z'n bronchitus. Maar dit is natuurlijk maar een gedachte of dit de oorzaak is en of het kan wat ik zeg weet ik niet.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:38

@flappie2, verdorie zeg dat er toch nog weinig verbetering is. en ben je ook nog bezig met die pufjes? die baten dus ook niet echt? was er maar voor iedereen een 1-duidige oplossing, maar helaas. en zoals ik het lees met hoelang ie buiten staat en zijn stal, dan kan het daar toch ook bijna niet aan liggen. dan zou er op zijn minst enige verbetering moeten zijn. misschien toch eens die homeopaat laten komen?

ik vanmorgen gereden en na twee dagen niet gereden te hebben, twee kuchen bij de eerste draf en later een klein kuchje in de galop. dus ook weer iets meer dan ik hoopte. maar goed dit is verder natuurlijk goed te doen. morgen ga ik een buitenrit doen. ben benieuwd of er dan wel of geen kuch komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:39

flappie, wel apart inderdaad dat het rond die periode begint.
ik heb dan zelf wel de neiging om het te koppelen aan meer binnen staan of in elk geval dan contact met een stof waar je paard dus allergisch op reageerd?

als je denkt aan weerstandsproblemen dan zijn daar wel een aantal middelen voor om die te ondersteunen.
echinaforce valt voor paarden ook prima te gebruiken en een weerstandoppepper in de vorm van probiotica en een multivitamine is ook erg goed :j

bij mij op stal zijn de paarden vanaf smorgens 8 tot het donker word buiten ,en ik heb er alweer 2 gehoord die ook weer een stalkuchje hebben bij inspanning.