[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:03

Haha nee ik bedoel meer qua via welk product :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:01

Aaah op die fiets :D ! Ik heb van Jacob Hooij. Of Hooy, dat weet ik niet precies meer hoe je dat schrijft.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:19

Ik kom even "inbreken"in het topic. Ik heb ondertussen veel gelezen en een hoop bijgeleerd. Mijn verzorg haf blijft tobben, ondanks andere aanpak voeding, gebruik van gluco balance en 2 weekse kuur van drainagecompositum. Een graasmasker is helaas geen optie, sloopt alles, net als niet op de wei. Staat wel s`avonds/ nacht op stal. Er spelen helaas ook wat andere lichamelijke problemen, waar aan gewerkt wordt dmv trainen, tendon compositum en onmigel. In 2 maanden tijd zien we echt wel verschil, zowel in het uiterlijk als gedrag. Maar momenteel lijkt hij niet verder op te knappen. Heeft iemand nog tips of suggesties? Hij wordt trouwens behandeld door een therapeut die samenwerkt met Laarakker. Alvast bedankt! (eigenaresse weet van dit topic en is blij met alle hulp ;) )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:36

Eliette, welkom in dit topic..
Zo te horen ben je qua behandeling al een heel eind op de goede weg!
Ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat hij een lange periode bleef hangen (op het gewicht dat hij het langs gehad had als het ware..)
Dit was echt een struikelblok en op een gegeven moment en het duurde lang maar toen we erover waren ging het weer sneller..

De drainage krijgt hij op aanraden van de therapeut? Zal dan wel goed doorgemeten zijn want sommige paarden krijgen teveel schommeling in hun suikerspiegel hierdoor waardoor afvallen ook even niet gaat en het insuline tijdelijk zelfs wat hoger kan zijn .
Op wat voor weide staat hij nu overdag, 1 die wel zo 'goed' mogelijk voor hem is?
Wie is je therapeut (mag ook via pb)
En misschien heb je nog foto's van zijn ziekste moment en hoe hij nu is, soms sta je zelf ook gewoon te dichtbij om echt goed verschil te kunnen zien :-)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:27

Foto`s van het dieptepunt zeg maar staan op m`n gsm, deze krijg ik met geen mogelijkheid verstuurd :(
Deze 2 zijn meen ik januari: Afbeelding Afbeelding
Dit zijn geen echte stand foto`s, maar voor het idee: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1291692 bij filmpje geluid uit hoor ;)
Deze van vorige week: Afbeelding Afbeelding

Na overleg gisteravond besloten om voorlopig zo door te gaan, zonder graasmasker. Tevens even verder gezocht wat pijn met de insulinespiegel kan doen. Ja, dan begrijpelijk dat het niet zo lekker gaat. Dus ook doorgaan met de massage en gel op de zere plekken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:03

Als hij nu inderdaad pijn heeft van dat andere dan is prikken nu sowieso niet handig, krijg je een valse uitslag omdat pijn de insuline laat verhogen..
Mogelijk kun je laten prikken als de pijn echt over is en dan nog 6 weekjes wachten, dan is het voldoende gedaald.. Misschien zie je dan het afvallen ook weer verder gaan of je kunt voor de zekerheid wat dingen laten testen..
Je zou eventueel wel onderzoek naar vitamine E, selenium en magnesium kunnen laten doen, dat is toch een ander onderzoek naar glucose en insuline
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 04-08-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:10

steenbok@
Wat een mooie haf! <3
Vooral zijn winterkleur!
Wat ik zie is dat zijn koker wel opgezet is....maar dat had je ook al gezien :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:41

steenbok :
is er ook bloedonderzoek gedaan en dan ook gekeken naar seleniumtekort?
kan nl ook verdikte koker geven,en wat voor andere lichamelijke klachten heeft hij dan?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:42

Ja, ik zeg altijd: een zomer en een winter paard, zolang de appeltjes maar blijven. Er is nog geen bloedonderzoek gedaan, wel door een therapeut "doorgemeten" en de IR sprong er erg uit, net zoals oud trauma knie. Maar door haar zijn wel mijn eigen vermoedens bevestigd. Vetophopingen, humeurig, geen energie om te lopen, obsessie voor eten, steeds stijver worden enz enz.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:03

dat zijn wel heel typisch verschijnselen die ook bij seleniumtekort horen,misschien niet onverstandig om daar dan op te laten prikken..
je weet maar nooit he.
appie had dat 2 jaar geleden ook, moe,sjaggie,niet willen lopen, en eten wil hij altijd dus dat was niet raar. :P
maar heb laten prikken en selenium was te laag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:08

steenbok1980 schreef:
Ja, ik zeg altijd: een zomer en een winter paard, zolang de appeltjes maar blijven. Er is nog geen bloedonderzoek gedaan, wel door een therapeut "doorgemeten" en de IR sprong er erg uit, net zoals oud trauma knie. Maar door haar zijn wel mijn eigen vermoedens bevestigd. Vetophopingen, humeurig, geen energie om te lopen, obsessie voor eten, steeds stijver worden enz enz.

klinkt ook alsof zijn schildklier niet helemaal naar behoren werkt,dat kun je ook laten controleren.
Bij mijn paard was dat ook het geval,die staat nu al meer dan 4 jaar op dagelijks een schildklierhormoon en heeft sindsdien geen terugval meer gehad...wel met streng dieet.(die is trouwens nog nooit te dik geweest)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:22

geerke komt dat eigenlijk vaak voor bij paarden dat de schildklier niet goed werkt?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:28

Ik kreeg net van TheHorse.com een artikel over dit schildklierhormoon wat Geerke geeft in combinatie met HB en IR. Ik heb het vluchtig doorgelezen maar de kost is iets te zwaar op de nuchtere maag.

Misschien is hier iemand die het kan vertalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:32

ellepel schreef:
geerke komt dat eigenlijk vaak voor bij paarden dat de schildklier niet goed werkt?

ik denk dat het vaak samen gaat met IR...maar ja...als dierenartsen daar niet aan denken of het niet per bloedproef controleren dan zullen we het nooit weten ben ik bang...
De de schildklier echt helemaal niets meer doet komt weinig voor,of het moet aangeboren zijn.
Maar een tragere werking kan een paard al erg veel last van hebben.

Stijve spieren en gewrichten,vocht vast houden,vetzucht,verstoorde vet/waterstofwisseling,trage hartslag,lagere lichaamstemp.daardoor erg moe.
De schildklier is verantwoordelijk voor heel veel functies.
En daar komt ook nog bij dat levothyroxine kan helpen bij IR....het doet iets met de insuline receptoren.

Je kunt beginnen met de temp. van je paard eens op te meten....misschien dat de meeste patienten hier ook wel een ietwat lage temparatuur hebben?
Ben ik eigelijk wel benieuwd naar...
Willen jullie dat eens doen?
De temp. van pablo is 36.4....met medicijnen :D (die van mijzelf ook...ja,mijn schildklier werkt ook iets te traag...ik ga steeds meer op mijn paard lijken :D )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:45

ik heb er bij appie vroeger wel aan gedacht,hij heeft een tijdje een bal (voelde aan als een tennisbal)in zijn keel gehad,toen kreeg hij zeewier door zijn eten en dacht ik dat de schildklier daardoor misschien was opgezet.
veearts erbij en die zei,van nou,dit is niks hoor,dat voel je wel vaker bij paarden.
gestopt met zeewier en een tijdje later was de bal weg.

appie zijn temperatuur is ook altijd lager,heb wel es gedacht dat de thermometer niet klopte,hij zit altijd zo rond de 36.7

haha dat je op je paard lijkt kan kloppen,dat heb ik nou ook! ( of hij lijkt op mij ;)
heb zelf de ziekte van Graves gehad,dan werkt je schildklier juist te snel, en ik heb een schommelende suikerspiegel.

toeval?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:46

Dus toch verstandig om bloedonderzoek te doen. Kunnen de mineralen en schildklier ook niet nuchter geprikt worden? Glucose niet, weet ik, maar door teveel pijn geeft dat nu ook geen goed resultaat. Nuchter: dan ook geen stro eten op stal? Hij eet stal vaak behoorlijk leeg, is ook zulk mooi stro op het moment :+

Aan de andere kant, ik weet dat ik bij het laatste contact met therapeut navraag heb gedaan naar evt. tekorten en dit was niet zo`n probleem. Zolang er wel bijgevoerd bleef worden met de muesli om tekorten te voorkomen. Huidige voer is toen doorgemeten en oke bevonden. Ik wil geen reclame maken, maar nu staat hij op 2* dgs 1/3 tot1/2 schep pavo nature`s best.

Tempen ga ik dit weekend doen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:55

ellepel schreef:

Bij Fiek was hij ook zeer en zeer slecht... Bij hem echter opgelost met homeopatische medicijnen.. Waardes zijn nu goed

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:56

geerke schreef:
Je kunt beginnen met de temp. van je paard eens op te meten....misschien dat de meeste patienten hier ook wel een ietwat lage temparatuur hebben?
Ben ik eigelijk wel benieuwd naar...
Willen jullie dat eens doen?
De temp. van pablo is 36.4....met medicijnen :D (die van mijzelf ook...ja,mijn schildklier werkt ook iets te traag...ik ga steeds meer op mijn paard lijken :D )

Fiek zijn normale temperatuur in zijn erge IR periode was soms zelfs 36.. 37,5 was voor hem dan ook al echt koorts (dierenarts lachte me uit)
Heb zelf ook een slechte schildklier (wordt nu op dezelfde manier behandeld als Fiek)
Ik zat vaak op 35.8 en dat wordt nu al hoger, heb ook veel meer energie, geen verkrampte spieren meer etc..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:25

Niek had ook een slechte schildklier en het is opgelost met homeopatie. Het is ongeveer 3 jr. geleden dat hij daarvoor is behandeld en z'n schildklier blijft een orgaan wat bij iedere controle goed in de gaten gehouden wordt. Meestal gaat het heel goed maar soms heeft hij even weer een zetje nodig.
De laatste keer dat ik Niek heb getemperatuurd is zo'n 6 jr. geleden. Hij heeft toen 5 wk. ziek gestaan vanwege Droes en ook hij had toen een hele lage temp., 36,4 gr. (was voor hem normaal) dus toen had hij wss ook al last van een trage schildklier. De DA zei dat dat kwam omdat hij een koudbloed was :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:15

singasong schreef:
Niek had ook een slechte schildklier en het is opgelost met homeopatie. Het is ongeveer 3 jr. geleden dat hij daarvoor is behandeld en z'n schildklier blijft een orgaan wat bij iedere controle goed in de gaten gehouden wordt. Meestal gaat het heel goed maar soms heeft hij even weer een zetje nodig.
De laatste keer dat ik Niek heb getemperatuurd is zo'n 6 jr. geleden. Hij heeft toen 5 wk. ziek gestaan vanwege Droes en ook hij had toen een hele lage temp., 36,4 gr. (was voor hem normaal) dus toen had hij wss ook al last van een trage schildklier. De DA zei dat dat kwam omdat hij een koudbloed was :+

:D leuke opmerking van de dierenarts....ik hoop toch niet dat hij serieus was? :o
Had je moeten zeggen....het is toch geen reptiel?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:50

Mijn dierenarts deed dezelfde uitspraak hoor..
Tsja, het is een koudbloed.. En koorts/ziek met 37,5 (ik met paniek in de stal) werd ik mee uitgelachen... :n
Dierenartsen, je hebt ze nodig, maar heel veel weet je ook zelf het beste over je paardje denk ik, beetje gezond verstand..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:18

geerke schreef:
:D leuke opmerking van de dierenarts....ik hoop toch niet dat hij serieus was? :o
Had je moeten zeggen....het is toch geen reptiel?

Hij meende het echt serieus en ik geloofde het ook nog :o wist toen nog niet beter.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:00

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:11

Ach dat meen je niet...?
Ik begrijp het wel als ik het zo lees.. Helaas geen eigen boerderij en centen zat want Flieck is wel echt een paardje waar ik op zou vallen... Hopelijk komt er een super iemand voor haar :j :(:)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:00

Dank je!