[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:59

XxSultanxX schreef:
Tinne schreef:
Daarnaast hoorde ik van mijn DA dat er een nieuw product op de markt is gekomen. De planning was dat dat gisteren op de markt zou komen, maar ik weet de naam dus niet.
Is schijnbaar een product dat werkt als Frontline (voor honden/katten). Als het werkt, scheelt het veel smeerwerk Knipoog .

toevallig advantage ???

Ik heb defendog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:48

mijn paard krijgt hooi en als de fructaanindex laag is dan mag ze zo'n 1 1/2 tot 2 uur gras eten. That's it Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:47

ellepel schreef:
henny:
ap dronk altijd te weinig,hij heeft daardoor zelfs een zonnesteek opgelopen een aantal jaar geleden!!!
hij dronk tussen de 5 en de 9 liter op een dag( moesten we toen in de gaten houden van de veearts)

nu drinkt hij echt goed,gedurende de nacht in elk geval al zwarte voerbak vol ( ze krijgen water in van die plastic voerbakken)
de paarden drinken bij ons altijd kraanwater, in de periode dat ap te weinig dronk kreeg hij slootwater/grondwater

Hier heb ik hetzelfde probleem gehad.
De ergste van de beide eczemers dronk ook amper een 10 liter per dag.
Wij gaven ook aldoor grondwater.

Toen we op kraanwater overgingen ging ze veel meer drinken.
Idem bij een goeie kennis van mij.
Die eczemer dronk ook heel weinig. Daar werd ook grondwater gevoerd.
Nadat er kraanwater werd gegeven ging dat paard ook veel meer drinken.

Het is niet de oorzaak van zomereczeem maar wel een aandachtspunt om rekening mee te houden denk ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:57

ellepel schreef:
ga ik trouwens nog bedenken wat we met kelly doen dit jaar qua smeersel.
kel heeft licht eczeem en schuurt alleen op een plek boven de schoft.
vorig jaar werkte de sweet itch alleen als je die elke dag aanbrengt,dit jaar wil ik eigenlijk wat anders proberen. maar heb nog geen idee wat..iemand nog een product wat we kunnen testen?
wil wel graag die lange manen behouden

Wat ook prima helpt is een half om half mengsel van douche olie en Kneipp eucalyptusolie.
De douche olie is van de Action. 1.58 euro meen ik.
De Kneipp olie is een badolie.
Er zijn div. soorten eucalyptus badolien maar die zijn veel minder sterk.
Kneipp is echt de sterkste. Samen met die douche olie mengen en ALLEEN op staart en manen aanbrengen. Hoeft er niet eens dik op maar het helpt echt tegen die rotmugjes.
Op de gewone huid kan eucalyptus gaan irriteren dus dat niet doen.

Deze combinatie gaat niet klonteren. Kneipp met andere huid of badolien wil soms niet samen Knipoog
Ik deed het in een flesje met een pompje erop en dan gewoon wat dotjes op de manenkam en met de hand wat uitwrijven.
's Ochtends en desnoods 's avonds nog een keer als de paarden 's nachts buiten lopen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:23

@ellepel, ik gebruik liberate en dat bevalt me goed!

Ben er toch tevreden van, het is nu al mei, ze staat op of tegen de wei en ze heeft nog steeds al haar manen en staart. Ook als ik een week niet smeer heeft ze er geen last van. Vorig jaar wel. Misschien is haar 'aantrek' van ZE geminderd omdat ze nu in een open gebied staat met amper 1 boom of water?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:30

hmm henny,klinkt niet zo denderend eigenlijk als ik eerlijk ben.
om dat op de huid te gaan smeren..als het regent lijkt me dat toch doortrekken...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:23

ellepel schreef:
hmm henny,klinkt niet zo denderend eigenlijk als ik eerlijk ben.
om dat op de huid te gaan smeren..als het regent lijkt me dat toch doortrekken...

Nee hoor, geen probleem.
Anders had ik het echt niet geopperd Knipoog
Ik heb het zelf ook wel op regenachtige dagen gebruikt. Omdat het op oliebasis is regent het nauwelijks uit de manen en staart. En als het er al afspoelt is het wel zodanig verdund dat er geen irritatie meer optreedt.
Bovendien als er al 's wat op de huid druppelt geeft het ook niet maar je moet het er niet flink mee insmeren.
Juist door de vettigheid blijft het langer werkzaam op staart en manen als de gemiddelde lotion.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:13

wij hebben al lang geen internet zit nu bij buren en feest in dorp enzo waardoor wij geen tidj hebben voor achter exczeemdeken aan te gaan. ondertussen smeer ik wat zalf op maar hij is flink aan het schuren.
binnenkort krijgen we stallen en dan gaan ze oook snachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:32

Blijven de manen onder een exceemdeken wel gewoon goed Lachen
mijn haflinger heeft lichte exceem en ik wil een deken voor dr aanschaffen maar blijven dr (mooie Bloos ) manen dr wel goed onder onder dat halsstuk ?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:34

bij de rambo sweet ich hoody is het gevoerd ofzoiets en daar voelt het zacht aan maar ik heb geen ervaringen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:35

ik heb de manen in vlechtjes onder de deken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:42

ikenindi schreef:

dan breekt het niet af ofzo Lachen ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:46

Yvank_ schreef:
ikenindi schreef:

Ik doe altijd een hengstenvlecht onder de halsdeken en dat werkt perfect. Mijn Fries heeft inmiddels hele lange manen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:50

ankem schreef:
Yvank_ schreef:

Ik doe altijd een hengstenvlecht onder de halsdeken en dat werkt perfect. Mijn Fries heeft inmiddels hele lange manen Knipoog

ok Ja hengstevlecht blijft nooit zitten Nagelbijten / Gniffelen maar dan maak ik wwel een paar gewone vlechten Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:01

hengstenvlecht gaat bij indi ook uit. ik heb losse gewone vlechtjes inzitten

idd. tegen het afbreken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:05

Citaat:

Citaat:
ok Ja hengstevlecht blijft nooit zitten Nagelbijten / Gniffelen maar dan maak ik wwel een paar gewone vlechten Ja

Gewone vlechten gaan bij mij vaak tegen de haargroei richting in zitten, ook al draai ik hem bij het omdoen met de haargroeirichting mee. Als ze zo opgevouwen onder de deken zitten, gaan ze juist breken.
Ik maak de haren, voor dat ik ze in een hengstenvlecht leg, eerst licht vochtig (bijvoorbeeld met een plantenspuit). Dat vlecht veel makkelijker en de vlecht blijft beter zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:06

Citaat:

Gewone vlechten gaan bij mij vaak tegen de haargroei richting in zitten, ook al draai ik hem bij het omdoen met de haargroeirichting mee. Als ze zo opgevouwen onder de deken zitten, gaan ze juist breken.
Ik maak de haren, voor dat ik ze in een hengstenvlecht leg, eerst licht vochtig (bijvoorbeeld met een plantenspuit). Dat vlecht veel makkelijker en de vlecht blijft beter zitten.[/quote]

tegen de haargroei ? hoe bedoel je dat Lachen de manen groeinen toch naar beneden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:56

simpel....als de manen aan de rechterkant hangen en je staat met je gezicht naar het hoofd van je paard, je doet de deken op en dan draai je het halsstuk als hij nog niet goed zit tegen de klok in (als je dus voor je paard staat). Op die manier trek je de manen niet naar de linkerkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:57

ooh zo Ja oke ik snap het

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:01

maar dan nog gaat ie uit hoor. of je nou nat maakt of niet. je moet ook niet te strak vlechten...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:15

Ik maak vlechten en die bind ik dan op met isolatietape. Ik heb de Rambo Sweet Itch Hoody en die heeft idd zo'n zijdegevoerde stuk ter hoogte van de manenkam en borst, blijven de manen lekker glad onder.

Licors manen waren weer mooi gegroeid in de winter. Ik heb deze winter ook extra op zijn voer gelet (Nova mix van Mijten, stengelig hooi of voordroog en bietenpulp) en hem nog een kruidenmengeling gegeven, maar helaas: hij staat nu 4 dagen weer op gras en hij schuurt weer dus hij heeft zijn deken weer enkele dagen op.

Liberate helpt voor Licor ook super, maar ik smeerde 1 pot per week en als je 47 euro per pot moet neertellen wordt dat wel een dure grap!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:36

Ik sprak vanavond iemand die frontline (met een spuitje) voor honden tegen vlooien in de manenkam en staart moest doen van de dierenarts en tot nu toe ging dat nog goed, dus ik ben benieuwd hoe dat blijft gaan.
Ook zei ze dat de vliegjes het meest in het gras zitten, dus dat kan ook de oorzaak zijn dat de paarden er meer last van hebben als ze in het gras staan.
De frontline is te koop bij de boerenbond of waarschijnlijk ook wel bij elke dierenspeciaalzaak en kost ong. 16 à 17 euro.
Iemand hier ervaring mee?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:20

die van mij heeft al flink lange manen, bijna op hoogte van de onderkant van haar buik. dus denk dat als ik dit zo lees ik ook maar vlechten ga maken.
doe je zoveel moeite om manen aan te groeien met die deken, dus je zien dat de deken juist de boel afschuurt Nagelbijten / Gniffelen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:24

Sokkebok schreef:
Ik sprak vanavond iemand die frontline (met een spuitje) voor honden tegen vlooien in de manenkam en staart moest doen van de dierenarts en tot nu toe ging dat nog goed, dus ik ben benieuwd hoe dat blijft gaan.
Ook zei ze dat de vliegjes het meest in het gras zitten, dus dat kan ook de oorzaak zijn dat de paarden er meer last van hebben als ze in het gras staan.
De frontline is te koop bij de boerenbond of waarschijnlijk ook wel bij elke dierenspeciaalzaak en kost ong. 16 à 17 euro.
Iemand hier ervaring mee?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar!

En anders ga ik het gewoon proberen. Heb nog frontline liggen. Dan heeft de hond pech, haha!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:23

Over dat Frontline, hoe vaak moet je zoiets doen? Het schijnt voor hondenen katten al niet heel gezond te zijn, ,hoe is dat met paarden?