[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scott

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:06

Bedankt voor de Tip .. heb jij enig idee hoeveel je daarvan zou moeten gebruiken... en of je dat eerst in de neus zou moeten spuiten en daarna Nostrilvet.

Alvast bedankt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:07

Geen idee.. Sorry!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 22:14

Mijn beestjes gaan nog steeds supergoed, niks geen last ervan. Wel hou ik er wat rekening mee omdat dit typisch HS weer is en een ander paard bij ons op stal wel wat liet zien vandaag.
Ik heb, zoals een aantal mensen hier wel weten, gigantische verschillen gezien met spanning/ ontspanning en algehele dagelijkse omgang en training. Met de juiste training is mijn pony nu nog steeds klachtenvrij. Als ik het me goed herinner is dat nu dus het tweede seizoen zonder klachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:10

filmpje van gisteren

valt dus allemaal nog best mee :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:58

Ik meld me hier (helaas) ook maar...

Nlay is deze winter gaan schudden met zijn hoofd. In het begin alleen met sneeuw. Hierdoor dacht ik dat hij paniekte omdat hij de dwarrrelende sneeuwvlokjes verwarde met mugjes ( nilay heeft zomereczeem). Maar het werd steeds erger. Eerst begon hij te schudden bij elk drupje water. En nu ook steeds vaker zonder neerslag als het zonnetje flink schijnt. Niet alleen met rijden. Maar ook als hij vrij loopt. De enige plek waar hij het echt niet doet is op stal. Ik ben me gaan inlezen op het onderwerp headshaking en ben er inmiddels achter dat Nilay minimaal een klasse 3 en misschien zelfs wel klasse 4 headshaker is. Hij kan onder het rijden ineens tegen een muur op lopen en stil staan en is dan pas met zeer veel moeite weer vooruit te krijgen. Ook schud hij zijn hoofd zo hoog dat hij mij zowat raakt. Hij moet ontzettend veel pijn hebben. Maar ondanks dat probeert hij nog zo goed uit te voeren wat ik hem vraag... Ik voel me machteloos. Ik kan dit probleem voor mijn paard niet oplossen. De enige echte oplossingen zijn hele dure operaties die ook nog eens amper kans van slagen hebben. Mijn plezier in rijden raak ik op deze manier wel kwijt en ik vraag me steeds vaker af of ik nog wel een paard moet houden. Alle ellende die ik met dit paard mee maak... is het het allemaal wel waard? Voor Nilay ben ik nu in ieder geval op zoek naar manieren om de symptomen te bestrijden. Een masker bijvoorbeeld (ik hoop zo dat het nut heeft).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:02

Heel veel sterkte met het vinden van een oplossing voor je paard. Het is echt een rot-aandoening.. Ik zou idd beginnen met de simpele dingen: neusnetje, hoofdmasker, puur pollen, osteopaat, nostrilvet, evt. cortico steroiden, andere manier van trainen... Succes!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:30

Voor een beeld: ditvwas van de winter op een van de ergere dagen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:32

Wat heb je tot nu toe geprobeerd?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:42

Eigenlijk nog niets. Ik wist niet waar ik het in moest zoeken. In eerste instantie bracht ik het nog in verband met zijn zomereczeem en toch al overgevoeligheid en snelle gestrestheid. Misschien wilde ik ook niet meer zien. Zijn gebit is pas gedaan, hij heeft niets aan zijn oren en allergieen lijken mij ver gezocht gezien hij in de winter begon met het gedrag en hij in 2011 uitvoerig is onderzocht.

Ik wil nu dus beginnen met een goede zonnekap zodat ik dingen uit kan gaan sluiten en hem hopelijk verlichting kan bieden. Dat moet er wel een zijn die hij altijd kan dragen... Ook met regen en die dus heel stevig is over de ogen. Ik kwam al een plaatje tegen van een masker met kunstof koepels over de ogen. Maar die ben ik in de verkoop nog niet tegen gekomen. Overigens vond hij de kappen die hij eerder op kreeg (ivm zomereczeem en verbranden) verschrikkelijk.

Het liefst zou ik ook eens schullgelegenheid op het weiland zetten. Maar ik vrees dat het geen optie zal zijn voor de eigenaar van het weiland ( bovendien ben ik van plan te gaan verhuizen en kan dus qua huisvesting nu niet veel gaan investeren).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:44

Mijn paard is ook in de winter (van 2011-12) begonnen. Ik heb evt. nog wel een net relief riding mask liggen die je zou mogen overnemen...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:47

@Malenka: Ow je paard had het toen wel heftig zeg.

@ellepel: Zo doet Luna dus ook. Hele tijd met der neus naar beneden lopen soms zo zachtjes knikken.

Maar moet zeggen dat ze het al een weekje niet meer heeft gedaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:23

Malenka schreef:
Eigenlijk nog niets. Ik wist niet waar ik het in moest zoeken. In eerste instantie bracht ik het nog in verband met zijn zomereczeem en toch al overgevoeligheid en snelle gestrestheid. Misschien wilde ik ook niet meer zien. Zijn gebit is pas gedaan, hij heeft niets aan zijn oren en allergieen lijken mij ver gezocht gezien hij in de winter begon met het gedrag en hij in 2011 uitvoerig is onderzocht.

Ik wil nu dus beginnen met een goede zonnekap zodat ik dingen uit kan gaan sluiten en hem hopelijk verlichting kan bieden. Dat moet er wel een zijn die hij altijd kan dragen... Ook met regen en die dus heel stevig is over de ogen. Ik kwam al een plaatje tegen van een masker met kunstof koepels over de ogen. Maar die ben ik in de verkoop nog niet tegen gekomen. Overigens vond hij de kappen die hij eerder op kreeg (ivm zomereczeem en verbranden) verschrikkelijk.

Het liefst zou ik ook eens schullgelegenheid op het weiland zetten. Maar ik vrees dat het geen optie zal zijn voor de eigenaar van het weiland ( bovendien ben ik van plan te gaan verhuizen en kan dus qua huisvesting nu niet veel gaan investeren).

Wat sneu je paard zo op het filmpje te zien ;( Heel herkenbaar. Die van mij heeft ook jaren zo gestaan.

Eigenlijk zou je voor een eerste 'verlichting' een stal moeten hebben waar hij uit directe wind en zonlicht kan staan. Die van mij voelde zich daar het prettigst en zocht dat ook echt op. Ging dan met z'n neus in een hoekje staan.

Hier gaat het nog steeds goed, al heb ik de Hypericum Perforatum wel klaar staan!

edit: http://robwillemse.nl/homeopathie/middelen/hyper.html
edit: hier staat ook nog interessante info. http://annetanne.be/kruidenklets/uit-de ... janskruid/

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:48

FCSA,
Ik heb je een pb gestuurd.

Magica,
Van de winter was dat wel het meest heftige dat ik heb gezien. Maar nu is dat eigenlijk de mildste manier waarop hij het uit. Het is dit, nog erger of niet. Het liefst vlucht hij heel hard naar de stal.

Singasong,
Ik denk ook dat een schuilhok de beste oplossing is voor hem als hij op het land staat. Echter heb je die niet zomaar geplaatst helaas. Na de verhuizing ga ik zeker op zoek naar een plekje waar hij ook kan schuilen. Voor het werken hebben we dan nog geen oplossing. Maar misschien dat maskers al gaan helpen.

Ik kreeg ook de tip zijn lever te laten testen. Een slecht functionerende lever zou deze klachten ook kunnen veroorzaken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:38

Malenka schreef:
Ik kreeg ook de tip zijn lever te laten testen. Een slecht functionerende lever zou deze klachten ook kunnen veroorzaken.

Die slechte werking van lever/nieren is vaak het gevolg van te veel afvalstoffen die niet verwerkt kunnen worden.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:54

Heftig hoor Malenka, zo stond mijn paardje er ook bij. En ook nog slaan met het voorbeen.
Ik hoop dat je een oplossing vindt, succes met de zoektocht.
Mijn paardje had overigens ook 24/7 een kap op. Ik had die van bucas die 80% UV werend is. Mijn paard reageerde namelijk erg op zonlicht.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:01

singasong,
In de meeste gevallen is dat inderdaad zo. Nilay krijgt vanwege zijn zomereczeem al een heel sober dieet. Het moet dan dus echt in het ruwvoer zitten. Ergens anders kan het niet aan liggen. Hij heeft altijd beschikking over schoon water, staat overdag op een vrij arm weiland en krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer van (helaas) wisselende kwaliteit. Van de winter kreeg hij zo'n 1 tot 2 kilo wortelen per dag. Maar daar ben ik al een maand of 2 mee gestopt.

Debski,
zijn benen gebruikt hij gelukkig (nog) niet. Hielp de kap bij jouw paard?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:19

Ik ben vandaag het bos in geweest, met neusnetje en nostrilvet. Viel me alles mee! Hij knikte zo nu en dan een heel klein beetje, maar op de momenten dat hij de bovenlijn ontspande had hij nergens last van. Wel wilde hij steeds krabben aan zijn been, dat heb ik zo nu en dan toegelaten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:38

Malenka schreef:
singasong,
In de meeste gevallen is dat inderdaad zo. Nilay krijgt vanwege zijn zomereczeem al een heel sober dieet. Het moet dan dus echt in het ruwvoer zitten. Ergens anders kan het niet aan liggen. Hij heeft altijd beschikking over schoon water, staat overdag op een vrij arm weiland en krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer van (helaas) wisselende kwaliteit. Van de winter kreeg hij zo'n 1 tot 2 kilo wortelen per dag. Maar daar ben ik al een maand of 2 mee gestopt.

Debski,
zijn benen gebruikt hij gelukkig (nog) niet. Hielp de kap bij jouw paard?

Het voer kan een trigger/druppel zijn maar waarschijnlijk is dat niet de oorzaak. Als een lichaam goed functioneerd en niet wordt belaagd door een bacterie/schimmel/virus o.i.d., kan het lichaam overweg met goed ruwvoer/ voeding, zeker als je al sober voert.
Je zult, als je dit wilt, de oorzaak ergens anders in moeten zoeken.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:05

In principe hielp de kap enigzins bij mij. In het begin had ze alleen om met zonnige dagen, daarna moest ik toch over naar altijd als ze buiten stond en uiteindelijk moest ze hem ook op stal om.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:20

zo'n kap zou appie ook helpen,echter wil hij niks om zijn hoofd hebben.
gisteren schudde hij weer meer :j
mocht er nog belang zijn,ik heb op youtube veel filmpjes van appie zijn schudden staan.
mijn acountnaam is ellepel37, heb van de afgelopen jaren daar de filmpjes van appie op gezet, sommige vrij extreem,andere weer wat milder

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:04

Hier gaat het nog steeds goed met het spulletje, Zondag was wel echt zo'n risicodag, je rook het stof gewoon als je in de wei reed. Stiekem hou ik dan toch nog mijn antennetjes extra op, maar tot op heden nog altijd klachtenvrij!
Zneddie had wel wat irritatie van rondvliegend los haar van 't weekend, maar geen echte HS. Tijdens het poetsen trok hij zo'n gezicht, ben maar opgehouden met poetsen en vlug aan het werk gegaan om 't lijffie weer lekker los te werken, niks aan 't handje.

Ik meen dat het dit seizoen twee jaar geleden is dat mijn Zned echte HS heeft laten zien, of had ik dat al geschreven?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:08

He Iris, jij ook hier. Het schudden wat nilay doet herkende ik gelijk. Heb het filmpje dan ook niet afgekeken, Zem doet exact hetzelfde. Het ene jaar meer als het andere jaar. Gisteren had hij weer last. :(:)
Inderdaad uit de wind zal al wel wat schelen, ik merk dat als er een windje staat Zem er meer last van hebt. :j

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:39

Nou de mijne is ook weer begonnen sinds zondag... :(
En ik ben er zelf compleet depressief door :(
Is een maand later dan vorig jaar... Niet zonlicht gebonden, maar ze wordt wel getriggerd door vliegjes en pluisjes die rondvliegen. Binnen geen klachten ondanks dat de grote poort altijd open staar en de pollen daar dus ook in de lucht moeten hangen... Ga ik buiten ( kon tot voor zondag perfect probleemloos buiten rijden) wordt ze dadelijk erg onrustig en voel je dat ze ertegen vecht...

Eind juni verdwijnt het ook weer... En zie het echt niet zitten... Paard is binnenste buiten gehaald met als resultaat veel geld kwijt maar 0,0 resultaat...

Ik zou niet meer weten waar beginnen..
Bestaar er geen medicatie voor mensen met hooikoorts om aan paarden te geven? Anti histamunicum?
Of iets in de neus smeren dat ze het niet ruikt? Nivea?

Ik word er knettergek van :( zucht

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:18

MMM... update,,aangezien zaterdag Ceasar niet te rijden was vanwege alles wat er rond vloog. Dacht ik gisteren nou toch trainen voor wedstrijd aankomende zaterdag. Neusnetje op... tig x gespoten met Nostrilvet (wat ik nog van vorig jaar had).. Van netje werd hij knettergek.. proesten proesten.. dus ik maar weer af.... Ben in onze grote buitenbak gaan rijden rond 19 uur.. klein zonnetje.. wind dat wel.. en geen proestende of knikkende Ceasar.... dus ik blij..... maar snappen doe ik t niet.... Vandaag bijrijdster naar buiten gegaan rond 15 uur.... geen Nostrilvet.. maar ook wederom geen last....

Dus vertel mij het maar.... vanaf heden ga ik echt een dagboek bijhouden want wil toch weten.. hoe en wat.. misschien moet ik ook de windrichting in mijn dagboek meenemen.. en luchtvochtigheid ofzo...

Hoe vergaat t de andere..

Ik ben weer redelijk positief ingesteld....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:19

WildThing schreef:
Nou de mijne is ook weer begonnen sinds zondag... :(
En ik ben er zelf compleet depressief door :(
Is een maand later dan vorig jaar... Niet zonlicht gebonden, maar ze wordt wel getriggerd door vliegjes en pluisjes die rondvliegen. Binnen geen klachten ondanks dat de grote poort altijd open staar en de pollen daar dus ook in de lucht moeten hangen... Ga ik buiten ( kon tot voor zondag perfect probleemloos buiten rijden) wordt ze dadelijk erg onrustig en voel je dat ze ertegen vecht...

Eind juni verdwijnt het ook weer... En zie het echt niet zitten... Paard is binnenste buiten gehaald met als resultaat veel geld kwijt maar 0,0 resultaat...

Ik zou niet meer weten waar beginnen..
Bestaar er geen medicatie voor mensen met hooikoorts om aan paarden te geven? Anti histamunicum?
Of iets in de neus smeren dat ze het niet ruikt? Nivea?

Ik word er knettergek van :( zucht

Je kunt nostrilvet proberen. En cortico steroiden (pillen) schijnen direct goed te werken, maar je mag er geen wedstrijden mee starten. Ik hou dat als optie achter de hand.