[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:37

kim1207 schreef:
Jullie ervaringen met finecto +?

Ik heb er ervaring mee, ik voer het nu 3 en een halve week aan mij merrie en ik merk wel degelijk verschil qua mijten (niet meer stampen en bijna alle plekjes zijn weg). Of het echt helpt tegen de zomereczeem moeten we nog achter komen met de warme dagen in aantocht :)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:01

Die van mij staat ook weer ingepakt :( Afbeelding

Kim_W

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:50

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:10

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:24

Die van mij staat sinds vandaag helaas ook weer ingepakt. Had het idee dat ze iets geschuurd had. Beter te vroeg dan te laat.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:25

Vraag me af wat de ingredienten zijn

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:41

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:35

Hallo, ik kom even meelezen hier. Tijdje terug een paard gekocht die een paar kleine plekjes op de manenkam had dus bij de koop nagevraagd of ze geen zomerexceem had aangezien het wel op een schuurplek leek maar dat was niet het geval volgens haar. Ze dacht eerder aan een parasieten/mijt. Bij de eerste keer kijken was het me niet opgevallen maar bij het ophalen zag ik het wel. Ik besloot het even aan te kijken maar het werd dus met de week erger. Nu schuurt ze haar voorhoofd, staart en manenkam, boven op de billen redelijk vaak. Ik ben gaan wassen met byemite omdat het wel heel erg leek op mijt. De byemite deed niks dus ik heb de veearts laten kijken die het onderzocht heeft. Geen mijt of luis en het staat nog op kweek voor schimmel.
De merrie stond bij mij 24/7 buiten op een grote wei met schuilstal en kreeg een handje muesli en droog hooi. Nu staat ze even op stal om zadelmak te maken en schuurt ze ook. Nu eet ze voordroog, vitalbix en staat ze op vlas. Ze is niet erger gaan schuren. Zomerexceem kan nu niet lijkt me. Ik hoop niet op Atopie.. ik heb haar gekocht om mee te fokken dus een exceem wil ik zeker niet. Hier misschien nog tips of ideeen of dingen die ik de veearts kan laten checken?

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:12

Oei _Zsazsa_ ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand is!

Een klein vraagje voor de mensen met eczeem-deken.
Laten jullie de deken de hele zomer bij jullie paard om? Ook met hoge temperaturen?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:37

Ja mijn paard heeft de deken de hele zomer op. Ik doe hem niet af want dan heeft het helemaal geen zin meer. Als ze eenmaal gestoken zijn kunnen ze we weken last van hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:40

Die van mij draagt hem ook 24/7. Kan hier sowieso niet anders, bloot staan is hier geen optie tijdens het dazenseizoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:00

Ik heb voor de echt hele warme dagen een iets dunnere vliegendeken liggen.
Die doe ik dan op :j

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:49

Kiekeboefje schreef:
Hoi! Ik heb een vraagje: mijn pony heeft bultjes in haar vacht, en veel jeuk. Ze rolt ook om de minuut. Ook heeft ze het snel heel warm, dus wij hebben haar luchtpijp en oksels geschoren. Hier waren de bultjes ook het ergst. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Update: de bultjes zijn weg op haar borst en oksels. Je ziet er nog resten van, maar jeukt nog minimaal.

Misschien is de oplossing dan toch scheren? Last van de warmte?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:05

Hier staat mijn fjord nu onder een gewone vliegendeken. Morgen ga ik haar wassen en dan gaat de eczeemdeken erop. Maar hoe doen jullie dat met rijden? Ik rijd altijd buiten en ook door het bos, maar dan is er toch ook makkelijk kans om gestoken worden? En die vliegjes komen die ook binnen, of vliegen ze veelal buiten? Ja misschien stomme vraag, maar ze staat in de schuur, en als de vliegjes daar minder zijn kan ze bijv haar hoofd masker af doen. (Is nu mijn eerste echte jaar met eczemer, dus is vrij nieuw voor mij)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:25

Ik rij ook alleen maar buiten en dan heb ik een zebra uitrijvliegendeken :) Ze zijn voornamelijk buiten, maar als je de deur oid open doet of laat staan kunnen ze natuurlijk altijd binnen komen. Mijn fjord staat 24/7 buiten, maar ik zou een masker op stal af doen denk ik.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:18

Hij lijkt geen jeuk te hebben, Wat zou dit kunnen zijn?

Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:33

Lijkt wel allergische reactie of iets?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:35

Zijn dat geen eiwitbultjes?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:38

Ja zou kunnen maar waarvan? Hij had het laatst ook al toen was ok net begonnen met mais voeren maar daar toen direct mee gestopt. Maar nu heeft ie het weer

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:39

Ja, andere pak hooi? Kuil? Gras? Brok? Vaak in ieder geval iets met voer..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:42

Ja hebben hier van die halfgrote vierkante balen verpakt en 5 paarden dus wel 2x per week een nieuwe baal. Wel allemaal van dezelfde snede/oogst. Verder staat ie op zand en altijd hetzelfde brok haha

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:58

Mijne zit ook onder de bultjes

Hoeveel zijn jullie kwijt voor allergietest DA vraagt bijna €200

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:16

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen.
Mijn 17 jarige ijslandermerrie is nu 9,5 maand drachtig en heeft sinds een week of 2 jeuk en dan vooral onder de manen. Ze heeft een hele baan onder haar manen kaalgeschuurd. Haar manen heeft ze keurig heel gelaten. Staart jeukt ook niet. Daar heeft ze ook niet geschuurd.

Omdat ze vorig jaar een beetje last van luizen had en ik zonder overleg met de dierenarts niet zomaar met de byemite aan de gang wilde, heb ik de dierenarts 2 weken geleden laten kijken. Die zag ook niets lopen en heeft hydrocortiderm voorgeschreven.

De jeuk bleef helaas. Als ik haar hals borstel, dan leunt ze helemaal tegen de borstel aan. Vandaag is de dierenarts weer terug geweest. Weer geen luizen gevonden, bij haar paddockmaatje wel. Ze heeft mijn paard Dectomax gespoten en dat moet ik nu afwachten. Ze heeft ook een afkrabsel gemaakt en daar komt eind van de week de uitslag van.

Er werd al over een eczeemdeken gesproken, maar ik heb in de afgelopen jaren zoveel eczemers gezien dat ik dit er echt niet op vind lijken.
Ze krijgt nu een halve schep merriebrok per dag. Hiermee ben ik al overgegaan op een ander merk vanwege de jeuk. Van Subli naar Pavo.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:25

Fjordengek93 schreef:
Mijne zit ook onder de bultjes

Hoeveel zijn jullie kwijt voor allergietest DA vraagt bijna €200

Ik heb daar last ook de dierenarts voor aan de telefoon gehad. Bij die van mij kost het 180 euro voor alleen de test, en daarna nog eventueel ongeveer dat bedrag voor desensibilisatie kuur...
Dus ongeveer hetzelfde als die van jou.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:13

Marsu schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen.
Mijn 17 jarige ijslandermerrie is nu 9,5 maand drachtig en heeft sinds een week of 2 jeuk en dan vooral onder de manen. Ze heeft een hele baan onder haar manen kaalgeschuurd. Haar manen heeft ze keurig heel gelaten. Staart jeukt ook niet. Daar heeft ze ook niet geschuurd.

Omdat ze vorig jaar een beetje last van luizen had en ik zonder overleg met de dierenarts niet zomaar met de byemite aan de gang wilde, heb ik de dierenarts 2 weken geleden laten kijken. Die zag ook niets lopen en heeft hydrocortiderm voorgeschreven.

De jeuk bleef helaas. Als ik haar hals borstel, dan leunt ze helemaal tegen de borstel aan. Vandaag is de dierenarts weer terug geweest. Weer geen luizen gevonden, bij haar paddockmaatje wel. Ze heeft mijn paard Dectomax gespoten en dat moet ik nu afwachten. Ze heeft ook een afkrabsel gemaakt en daar komt eind van de week de uitslag van.

Er werd al over een eczeemdeken gesproken, maar ik heb in de afgelopen jaren zoveel eczemers gezien dat ik dit er echt niet op vind lijken.
Ze krijgt nu een halve schep merriebrok per dag. Hiermee ben ik al overgegaan op een ander merk vanwege de jeuk. Van Subli naar Pavo.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Zouden overactieve talgklieren kunnen zijn...een exfolierende zalf doet in dat geval wonderen.