[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dabbo19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:46

nee geen schimmel denk eigenlijk regen maar maak wel een foto

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:53

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:17

volgens mij ziet het er anders uit maar weet niet zeker maak nog wel een foto weet je wat ik er het beste op kan doen

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:21

Maak er inderdaad maar een paar foto's van..
Die van mij heeft ook 'regenschurft' maar dat zijn ook niet zulke rondjes op de kont zoals op de foto hierboven. :)
Ik moet om de dag wassen met betadine shampoo tot het weg is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:43

zoals je ziet had die van ons heel erg veel plekjes. We hebben gewassen met betadine maar was niet te doen, deed hem echt ontzettend zeer en bovendien was het oktober toen hij kwam, dus koud en geen warm water op de wei. We hebben hem dus geschoren, ook niet geheel pijnloos op sommige plekken dus eerst korstjes gekrabt voorzichtig beetje bij beetje. Daarna een deken op en regelmatig luchten, want dat is heel belangrijk bij regenschurft!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:15

Goedemorgen!

Mag ik vragen wat jullie voeren aan jullie's jeukende paard ter ondersteuning?
Zowel koudbloed als warmbloed (aka groot sportpaard).

Ik heb Metazoa nu thuis, en spelt, piannissimo van Cavalor nog een halve zak, een zak basisbrok van Havens en Luzerne van Havens.

Momenteel krijgt de koudbloed een krappe halve maatschep basisbrok met een handje luzerne, een handje spelt en als de basisbrok op is dan krijgt hij de metazoa. (per voerbeurt van krachtvoer, dus x2)
De warmbloed krijgt nu een halve kilo piannissimo per voerbeurt, halve schep luzerne en een halve schep spelt. Als de piannissimo op is dan wil ik hem ook op de Metazoa zetten.
De warmbloed is hier pas, heeft een slechte kwaliteit van de hoeven en is jeukerig, glimt wel. De fjord ziet er prachtig uit maar schuurt nog weleens zijn staart.

Wat denken/vinden jullie?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:34

Ik ben sinds een maand of 2 overgegaan op pure feed easy. Het voer stond mij erg aan, voerde eerst care4life, ook mooi voer, alleen het continu kruiden geven stond mij tegen. Vandaar dat ik pf ben gaan voeren kan ik zelf evt kruiden geven als ik denk dat het nodig is. Zeer laag in suiker en zetmeel. Maar toch moet ik vooral de laatste weken uitkijken dat hij niet schuurt en heb hem nog steeds een halsje op, staart gaat prima.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:38

Matheno schreef:
Goedemorgen!

Mag ik vragen wat jullie voeren aan jullie's jeukende paard ter ondersteuning?
Zowel koudbloed als warmbloed (aka groot sportpaard).

Ik heb Metazoa nu thuis, en spelt, piannissimo van Cavalor nog een halve zak, een zak basisbrok van Havens en Luzerne van Havens.

Momenteel krijgt de koudbloed een krappe halve maatschep basisbrok met een handje luzerne, een handje spelt en als de basisbrok op is dan krijgt hij de metazoa. (per voerbeurt van krachtvoer, dus x2)
De warmbloed krijgt nu een halve kilo piannissimo per voerbeurt, halve schep luzerne en een halve schep spelt. Als de piannissimo op is dan wil ik hem ook op de Metazoa zetten.
De warmbloed is hier pas, heeft een slechte kwaliteit van de hoeven en is jeukerig, glimt wel. De fjord ziet er prachtig uit maar schuurt nog weleens zijn staart.

Wat denken/vinden jullie?

Ik heb ook een hoop voer geprobeert (healthy herbs, C4L, dieetmix, vitbrok pavo) en heb eindelijk het meest optimale gevonden. Subli ponybrok (laag in suiker/zetmeel, relatief hoog in vitamine/mineralen), Omega 369 olie (ter ondersteuning ontstekingen en wisselen vacht) en nu nog biotine in de vorm van een kruid en luzerne (voor de hoeven en luzerne heeft ook biotine, maar is ook voor het stimuleren van het kauwen bij de brok).
De eerder genoemde brokken at hij erg slecht, kreeg vitamine tekort, kwam slecht door zn vacht, werd sloom/lusteloos. De ponybrok bevat wel melasse, maar ja, als je uit 2 kwaden moet kiezen. Hij had slechte hoeven en daarom blijf ik bij biotine. De omega olie is echt ondersteuning voor de ZE.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:51

appie krijgt maar 3x per week krachtvoer.( zelf voeren,dus hij krijgt alleen als ik er ben)
en dan geef ik subli dieetmix.
3/4 schep met daar doorheen een schep veteranensupplement van NAF.
gaat hartsikke goed zo en op de weide ligt een zoutblok

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:32

Wat vragen jullie verder van de paarden? Mijn pony krijgt een stuk meer te eten, maar loopt wel dagelijks flink.. Dus vindt dat ook iets om mee te nemen in de keuze voor soort en hoeveelheid :)

Ik voer trouwens Care4life met lijnzaadolie erover :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:00

Mijn paardje wordt reining getraind, dus veel galopwerk. Wordt zo'n 5x per week gereden......

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:50

morgen de ZE-deken eindelijk af? vorige week was te snel, na 2 dagen weer omgedaan.....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:41

Als het morgen vriest kan de deken af :D

Mijn paard krijgt rond de kilo per dag, ik train hem 5 a 6x per week dressuurmatig waarvan 30 a 45 minuten intensief en dan 2x10 min in/uitstappen. Of grondwerk/cavaletti's

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:44

Amalarab schreef:
morgen de ZE-deken eindelijk af? vorige week was te snel, na 2 dagen weer omgedaan.....

Maar het morgen volgens knmi nog niet dag en nacht onder de 10 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:45

Die van mij staat momenteel op (ongeveer) 600g per dag Care4Life.
Qua werk zijn we momenteel nog aan het opbouwen, maar het doel is voornamelijk voor de koets, en daarnaast dressuurmatig werken onder het zadel en vanaf de grond (longeren/lange lijnen).

Gisteren was hij iets geïrriteerder door de vliegen die er zaten, waren er wat meer, dus op de poetsplaats wat meer stampen enzo. Maar puur op het aanwezig zijn van de vliegen, want jeuk had hij nog steeds niet... Zo'n tegenstelling tot pakweg een maand geleden, ben benieuwd wat het nu gaat doen nu het kouder & vochtiger wordt..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:03

de mijne krijgt dagelijks 1 bakje Subli Semit. In de zomer niks extra's erbij. Nu krijgt ze er hooi bij omdat er op de wei weinig gras meer staat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:46

Dus, wat ik begrijp is dat Omega369 vooral belangrijk is bij ZE en jeuk?
Dat is dus lijnzaad.

Subli kan ik wel krijgen, alleen ik bestel meestal bij de groothandel. De merken die ze hebben zijn Cavalor, Pavo, Havens, Hartog, Hippostar en Equiral.

Wat raden jullie aan als jullie mochten kiezen uit deze merken?
De koudbloed wordt niet mee gewerkt, met de warmbloed dagelijks.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:53

Ik kon me niet beheersen. Ik heb net de deken afgedaan. Ben morgenochtend weer op stal, dan maar even kijken hoe hij erbij staat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:16

Die van mij wordt zo'n 5 a 6x per week getraind, door mij wat fanatieker (3x per week) en door bijrijdter(s) meer de basis. Krijgt na het rijden een kilo brok, in zijn geval Pavo all sports en daar doet hij het goed op. Hij kreeg gemengd met Subli Zonder maar vindt dat hij het hier beter op doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:34

Amalarab schreef:

pas als het overdag onder de 5-8 graden is kan de deken af, die vliegjes zijn nog actief tot ongeveer 5-8 graden boven nul.
zou er toch echt even mee wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:23

@matheno ik zou kiezen voor havens heb daar hele fijne ervaring mee :j

Ik heb de deken al week of 2 af :=

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:47

Ik ga de deken en toebehoren morgen af doen. Hij heeft al geen jeuk mee maar het was me nog te warm. Vanaf nu wordt het herfst qua weer en moet het naar mijn idee kunnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:33

Hier viel het vandaag wel mee qua kleine vliegjes, alleen een paar normale vliegen. Misty was aardig rustig. Maar wel gewoon nog deken om hoor, ik weet zeker dat ze zonder deken alsnog last krijgt. :(:)

Yvanka, wow dat is apart! Als ik dat had gedaan dan hadden we echt wel een probleem gehad. Dan had Misty nu waarschijnlijk wel een belachelijk goede conditie gehad... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:05

Die van mij heeft de deken ook nog op. Ik wilde eigenlijk wel zijn gevoerde regendeken op gaan gooien. Maar die is 200 gram. Hij blijft zo ook iets dunner in zijn vacht. Maar ik vraag me af of dit te warm is?
Voor tinkers is Amigo trouwens ideaal :D Voor kwpnérs is de hals misschien te kort om als eczeemdeken gebruikt te worden, maar voor tinkers is de hals ideaal :D
Afbeelding

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:13

Hoe bevestig jij de hals Mindim ? Ik heb precies dezelfde deken.. maar geen ringetjes erin zitten.