[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:21

Patricia_29 schreef:
....meerdere mensen waaronder de Dierenarts hebben hun mening uitgesproken ne gezegd dat ik misschien moet nadenken om terug naar de fokker te brengen.... ik ben echt in twijfel over wat ik moet doen ik wil een paard geen 20 jaar met pijn laten lopen en jeuk en 100.000 verschillende troepjes gebruiken voordat ik eindelijk iets heb wat misschien wel een beetje helpt

Zoiets dergelijks heb ik vorig jaar ook gehad.
Hele mooie shetlandmerrie gekocht van 1,5 jaar, had alles wat ik graag in een komende menpony zie, maar al snel bleek ze hier te vergaan van de jeuk (wonen tegen bosrand aan). Bij de fokker had ze nergens last van, dus toch nog even geprobeerd mede via tips hier, met smeersels en voer, maar ik ging echt iedere avond met schrik naar de wei. Dan stond ze continu te stampen, te krabben of te rollen. Enige wat nog zou gaan werken zou een deken zijn, maar daar wilde ik perse niet aan beginnen omdat dit in de praktijk (niet dagelijks daar en daarmee andere mensen er mee opschepen) niet zou werken.
Na een paar weken aanzien op deze manier, heb ik de knoop doorgehakt, gebeld en haar terug laten halen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:54

Even een update over Vita.
Ze staat inmiddels onder een ZE deken. De Pagony maat 195 past haar perfect, had niet kleiner moeten zijn. Ze komt wel apart van de andere paarden te staan (iig een lintje ertussen), want er lopen veel bijterige paarden in de kudde. Dan zou de deken het niet lang overleven.
Ik hoop dat de deken gaat helpen en dat Vita over een paar weken jeukvrij is.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:20

oh wat fijn dat hij goed past!
Kun je een foto plaatsen?

Wel jammer dat ze apart staat, is er niet eentje die erbij kan staan die niet sloopt?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:23

Waarschijnlijk wel, alleen de staleigenaren gaan vanavond of morgen het land even anders indelen, dus wachten we er even mee.
Maar er zit alleen maar 1 stroomdraadje tussen haar en de andere paarden, dus contact genoeg :) . Ze staat in een kudde ook het liefst apart (staat zij helemaal achteraan bijv. als de rest vooraan staat). Dus Vita vind dit wel prima zo :) .
Heb geen foto, maar kan ik binnenkort wel even maken :j .

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:44

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:08

die zit inderdaad prima. Hij zakt ook niet naar achteren?
Grappig dat ze zo'n grote maat past :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 03:05

Ik ben ten einde raad en weet eventjes niet meer wat te doen :(

Mijn pony is 1 mei naar een nieuw plekje verhuisd, en een week later is ze begonnen met schuren...
Ik heb haar op aanraden van de VA elke dag met isobetadine shampoo en elke dag op de jeukerige plekjes insmeren met Dog Eczema.
Toen allebei de flesjes leeg waren heeft ze me een flesje gegeven waar iets inzat tegen de luizen. Ze zag geen luizen maar het proberen kon geen kwaad. (Ga morgen voor de 2de keer wassen)
Ze was er van overtuigd dat ze geen ZE had omdat ze niet schuurde aan haar manen en staart. (Wel hoofd en nek)
Ik had daarna wel een ZE deken gekocht van Rambo. Nu heeft ze deze bijna 3 weken op en ze heeft nog altijd jeuk :(
Ik ben haar ook drainage compositum aan het geven, vandaag heeft ze voor de 4de dag gekregen.
Ik probeer haar nu ook 2-3 x in de week te laten bewegen door te gaan wandelen of longeren want ze is wel te dik!

Ik ben er nu serieus over aan het nadenken om haar de cortisone spuit te laten geven omdat ik denk dat ik te laat begonnen ben en het misschien volgende keer kan voorkomen.

Is het normaal dat het ZE deken nog niet werkt? Iemand nog andere tips?
Ik ga ook nog Derfen kopen maar ik vind het nergens in België dus zal het via internet moeten bestellen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:26

ik denk in dit geval dat 3 weken inderdaad nog te kort is.
zeker als je dier dus al die tijd daarvoor zonder deken liep duurt het langer om de allergie te verbeteren.

in elk geval wel die deken er steeds op houden. en kun je de pony niet in minder gras zetten?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:11

@ yellomofoon, ik lees even mee mijn paard schuurt namelijk ook alleen zijn staart, en doet dit bovendien alleen op stal. Mijn vermoeden is omdat ie zich dan verveelt. Ze staan van half 8 tot 6 uur buiten. Wat me opvalt is dat ie vaak begint tijdens voer? Verder zie ik het hem niet doen maar zie 's morgens wel dat ie heeft geschuurd. Buiten heb ik em nooit kunenn betrappen op schuren. Zijn huis is verder intact, geen wondjes wel wat schilfers, en zijn staart werd wat pluizig.

Iemand enig idee? Ik heb tea tree druppels vermengd met water gegeven en em met zalf ingesmeerd, staart gewassen, maar lijkt nog niet echt te helpen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:45

Ik heb de proeffalcon derffen binnen en Vän net ingesmeerd. Een half flesje is op. Wat heeft hij alweer een jeuk. De hele manenkam vertoond al schuurplekken en ook zijn staatwortel heeft al korstjes. Hij heeft zijn deken inclusief hoofdkap 24/7 op. Overdag mag hij wat gras hier en daar eten Bv de kantjes langs mijn pad en snachts met wat oud hooi in de paddock.
Hoe snel merkte jullie dat derffen werkte? Wat een lucht trouwens, alleen daar komen al geen vliegen meer op af.
Ik heb van het voorjaar ook een drainagekuur gedaan. Ik zie geen effect. Zou het een idee zijn om hem te laten onderzoeken op insuline resistentie?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:40

ellepel schreef:
ik denk in dit geval dat 3 weken inderdaad nog te kort is.
zeker als je dier dus al die tijd daarvoor zonder deken liep duurt het langer om de allergie te verbeteren.

in elk geval wel die deken er steeds op houden. en kun je de pony niet in minder gras zetten?

De deken hou ik inderdaad altijd op!
Ze staat nu op een redelijk kale wei, ze hebben nog wel te knabbelen maar echt niet zo veel, ze krijgen s'avonds ook hooi bij en ze staat in een kudde, is dus wel moeilijk om haar als enige ergens anders te zetten.
Maar als ze naar de andere weide gaan kan ik misschien vragen om ze 's nachts binnen te zetten, al is dat weer niet goed voor haar artrose en stofallergie...

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:02

hoi allemaal,

mijn paard krijgt 2 x per dag puur culico en smeer hem in met anti jeuk gecombineerd met deken gaat dit aardig goed.. nu ga ik verhuizen naar een nieuwe stal waar je zelf t voer mag regelen.. geven jullie bepaalde brok tegen zomerexceem? en welke is aan te raden..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:55

Ik raad de Nova-Mix van Mijten aan! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:10

ik geef gewoon normale basisbrok, met geloof ik zelfs 32% zetmeel en suikers.
is equiral stud
op zch niet belangrijk welk merk je geeft denk ik ,als je maar weinig geeft en het liefst het tekort aanvullen met een vitamine poeder.
zo krijgen ze weinig ballast stoffen binnen en je weet wel zeker dat ze alles krijgen wat nodig is.

appie krijgt dagelijks een kleine halve voerschep brok met wat gerst, en daarnaast dan vitaminepoeder en wat olie.
doet hij het prima op :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:12

marstall excem muesli!

Derfen werkt overigens direct tegen de jeuk (en vliegjes), maar pas na 1 a 2 weken zie je ineens dat de huid weer rustig wordt. De korstjes laten dan ook los. Niet iedere dag erop doen overigens, dat is teveel van het goede (om de dag in begin en steeds meer afbouwen). Ik kan nu 1 keer in de week smeren en ZE-deken op (alleen met zonsopgang en zonsondergang en 's nachts). En ook dun erop doen. Een drupje hier en daar en inwrijven. Ik deed eerst teveel op en dan wordt het vies en kan irriteren. Ook breken de haren dan af.

Mijn paard is jeukvrij sinds ik deze maatregelen heb genomen en tevens op marstall (koeken) en hooi ben overgegaan (Pavo krachtvoer en kuil was drama!). Ook mijn paard ging schuren na de castratie (en enting). Ook hebben we opnieuw ingezaaid met speciaal paardengrasmengsel. In de lente niet langer dan 8 uur weidegang en aanvullen met hooi.
De deken en Derfen gebruik ik preventief. Helemaal zonder deken op de echte vliegendagen is vragen om problemen, dus daar begin ik niet meer aan.
Ik ent ook niet meer jaarlijks (al dit soort dingen kan trigger zijn, belasting imuumsysteem).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:24

tja niet meer jaarlijks enten....word hier moeilijk met een pony in de sport

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:26

klopt, ik kom er ook niet onderuit, zoals de meeste mensen (of wedstrijd, of stalverplichtingen)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:10

Zucht... ik ben bang dat ik toch echt serieus een graasmasker moet voor Bregh.. iemand hier ervaring ermee? Ze heeft nu al een paar dagen wat gasjes van de grasjes, niks engs of ernstigs, maar toch wat opgetrokken flankjes en wat spanning op de buik. Heel groene mest, eergisteren ook wat minder maar gisteren en vandaag haar normale hoeveelheid en ook gewoon goede mest. Vooral nadat het hier lekker geplenst had had ze last, gras gaat dan natuurlijk ook de eiwitjes en fructaantjes in de strijd gooien en ze wordt ook echt wat dikker nu...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:11

opisop_shop schreef:
klopt, ik kom er ook niet onderuit, zoals de meeste mensen (of wedstrijd, of stalverplichtingen)

Tuurlijk kan het wel, kwestie van een andere keuze maken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:14

Dan kun je nog beter voor winter enten, iig niet in lente of zomer.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:31

Een vraagje aan de eczeem kenners, wat vinden jullie hiervan ??
Ik heb mijn paard nog nooit zien schuren,ik vraag mij af of het wel eczeem is??
Op de foto zie je een flinke kale plek. Je ziet geen schilfers, afgebroken haren of
kapotte huid.Het is kaal "onder" zijn manen,de onderste rij zeg maar !Over de kale
manenkam vallen nog mooie gezonde manen.Je zie de plekken alleen als je de manen wegslaat
naar de andere kant .Ze zitten zeg maar "verstopt".
Zou dit wel eczeem zijn ?
Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:55

10tje2 schreef:
opisop_shop schreef:

dus ik moet maar op een minder paardvriendelijke stal gaan staan zodat mijn paard geen verplichte enting krijgt?
En waar hij misschien anders gevoerd wordt en daardoor meer jeuk krijgt dan door een enting? (die ik overigens voor het seizoen aan doe expres en er niets van merk dus).
Of moet ik maar een bank overvallen zodat ik paarden aan huis kan houden en dus niet hoef te enten :P

kortom: beetje simpel gedacht ;)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:26

Citaat:
Tuurlijk kan het wel, kwestie van een andere keuze maken

Citaat:
dus ik moet maar op een minder paardvriendelijke stal gaan staan zodat mijn paard geen verplichte enting krijgt?
En waar hij misschien anders gevoerd wordt en daardoor meer jeuk krijgt dan door een enting? (die ik overigens voor het seizoen aan doe expres en er niets van merk dus).
Of moet ik maar een bank overvallen zodat ik paarden aan huis kan houden en dus niet hoef te enten :P

Als je het echt belangrijk vindt dat je paard niet verplicht wordt geent, maak je dus een andere keus. Geen wedstrijden of een andere plek. Heb ik ook gedaan hoor. Die plek moet er verder natuurlijk niet op achteruit gaan. Dat bedoel ik met keuze maken. Is niet simpel gedacht, maar principieel, vanuit het welzijn van het paard.

Ik respecteer ieders keuze, daar gaat het niet om. En ik weet dat het lastig is om andere keuzes te maken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:35

opisop_shop schreef:
10tje2 schreef:

En dan nog, Ik heb mijn paardjes thuis (heb geen bank overvallen ;) ) maar dan zou onze dochter niet meer naar wedstrijden mogen. Onze pony wordt in oktober geent en ik zie er eigenlijk nooit een reactie op.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:07

Citaat:
[dus ik moet maar op een minder paardvriendelijke stal gaan staan zodat mijn paard geen verplichte enting krijgt?

Citaat:
En dan nog, Ik heb mijn paardjes thuis (heb geen bank overvallen ;) ) maar dan zou onze dochter niet meer naar wedstrijden mogen. Onze pony wordt in oktober geent en ik zie er eigenlijk nooit een reactie op

Voor jou is het waarschijnlijk ook niet echt een punt om eronderuit te komen, prima verder natuurlijk.

Het ging mij om deze zin: klopt, ik kom er ook niet onderuit, zoals de meeste mensen (of wedstrijd, of stalverplichtingen)
(ik heb de naam van de schrijfster er uitgelaten, boeit me verder ook niet, maar het gaat me om de denkwijze)

Als je echt onderuit wilt komen, dan kan dat dus gewoon wel! Dat is het punt dat ik maken wil. Wedstrijdregels veranderen zal niet snel gaan, dus stop je met wedstrijden. Stalverplichtingen zijn wellicht bespreekbaar en anders vertrek je daar.