[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:51

Tja, daar ben ik weer als enige cavalesse-tester (zo lijkt het want er komt weinig tot geen respons op mijn opmerkingen rond cavalesse).... De kuur van drie maanden is sinds een week op. En wat gebeurt er.....ze schuurt als een wilde! Alle andere omstandigheden zijn hetzelfde gebleven dus ik moet wel concluderen dat het de ze (niet helemaal) onderdrukt heeft. Om nu met een nieuwe kuur van drie maanden te beginnen....het seizoen is hopelijk snel over. Ik kijk het nog even aan. Volgend jaar begin ik er vroeger mee maar ik ga het zeker weer gebruiken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:01

Oh dan heeft het voor jouw pony dus duidelijk wel een groot effect!
Had je haar ook nog onder deken staan of dat niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 06:08

wuswa:
en je paard schuurde dus niet toen je de cavalesse gebruikte?

dat is toch gewoon een vitamine/mineralen supplement?
had jouw paard tekorten dan dat het daarvoor zo goed werkt?
wat zegt je veearts ervan?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:33

Mijn 2-jarige kwpn-er stond niet onder een deken. Ik was van plan daar volgend jaar mee te beginnen (vroeg in het seizoen). Ze schuurde tijdens het gebruik van cavalesse wel (buik veel, manen iets) maar in vergelijking met wat ik nu zie was dat erg weinig.

En ja, het is een vitamine en mineralen supplement:
https://www.dierapotheker.nl/product/Zo ... e_60_g_gel)/?cid=172&did=7&a=1&zoekstring=1821

Geen idee of ze tekorten had, dat hebben we niet getest. Mijn da wees me op het bestaan van (o.a.) Cavalesse. Gaf ook aan dat bij de een dit werkt en bij de ander niet (precies wat ik hier steeds lees). Ik ben geneigd de nieuwste inzichten te volgen en de nieuwste dingen te proberen dus werd het Cavalesse.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:06

hmz, paard is dus mooi spontaan gaan schuren sinds ze ab enzo heeft gekregen :s drainagecompositum krijg ik als t goed is morgen binnen. hoe snel zou dat werken? want de staart is dus mooi bovenop al kaal :'(

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:42

@ zij: bij Kaspar ben ik nu zo'n 10 dagen bezig, merk nu al wel verbetering. :) Maar ik denk dat het bij ieder paard anders is.

Hier overigens the missing part of the tail:
Afbeelding

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:18

wuswa schreef:
Tja, daar ben ik weer als enige cavalesse-tester (zo lijkt het want er komt weinig tot geen respons op mijn opmerkingen rond cavalesse).... De kuur van drie maanden is sinds een week op. En wat gebeurt er.....ze schuurt als een wilde! Alle andere omstandigheden zijn hetzelfde gebleven dus ik moet wel concluderen dat het de ze (niet helemaal) onderdrukt heeft. Om nu met een nieuwe kuur van drie maanden te beginnen....het seizoen is hopelijk snel over. Ik kijk het nog even aan. Volgend jaar begin ik er vroeger mee maar ik ga het zeker weer gebruiken!

ik gebruik ook cavalesse

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:30

Forever_Jana schreef:
wuswa schreef:

ik gebruik ook cavalesse

Hehehe, eindelijk iemand! Hoe bevalt het jou? Ben je er al eens mee gestopt? Hoelang gebruik je het al?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:46

CS, Storm is ook ziekig, ik denk door de buitenrit van zondag; 3 uur gereden en tussendoor een dikke regenbui op onze kop dus toch te vlot afgekoeld denk ik. Hij heeft een droge hoest en is wat snotterig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:53

wat balen op=op.
Shadow had vandaag niet zo erg een snotneus meer, dus hoop dat het de goede kant op gaat.
Wel even nog zoveel mogelijk stal luchten na het strooien, beetje olie en vandaag toch maar een regendeken gekocht en over de eczeemdeken gegooid. Verder blijft ze nog even op rust zodat ze haar energie kan gebruiken voor aansterken.
Wel balen, want zaten net zo lekker in training, maja gezondheid gaat voor op dit moment.

Trouwens de nachttemperatuur gaat langzaam aan dalen naar onder de 10 graden, dus dat wordt redelijk positief!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:56

dat wel, maar overdag nog 20graden toch?
Is het dan niet te warm met de regendeken er overheen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:14

Ik vind 20 graden te warm voor een regendeken, dus daarom staat Senna nu nog zonder. Alleen vind ik 9 graden (nachttemp) in combinatie met regen/ wind en eczeemdeken ook weer niets. Dus ik zit me te bedenken wat ik nu het beste kan doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:22

@ Flosje: lastig he? Ik heb 'm gisteravond toch maar afgedaan..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:56

Ja, heb niet de mogelijkheid om hem om en af te doen, dus dan maar zo

[edit] Zie net dat ik de deken dit weekend wel even af kan halen.
Vanmiddag gaf die nog aan onder de 10 graden in de nachten, nu zit die alweer tegen de 12/14 graden. Overdag idem dito.
Als goed is werd het weekend ook wat warmer, dus dan gaat ie sowieso af.
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 16-09-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:58

Hier Daan met haar nieuwe Rambo SIH, ze had eerst een 175 nu een 183.
Ik merk vooral dat de hals een stuk langer is (zie foto's), dit is verder niet storend voor haar toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PYRC4ULO.jpg
Zo zat de 175.

Hoe vinden jullie hem zitten?

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:12

@ wuswa

Het bevalt me wel, ik gebruik het al van begin juli, het duurt wel 2 tot 3 weken tot het werkt heeft de veearts gezegd. Soms heeft ze wel nog wat last een schuurt ze met haar hoef in haar manenkam.Vandaag ben ik gestopt, want de flacon was leeg (en nu ging ik niet weer opnieuw beginnen want de zomer is bijna gedaan). Het is wel irritant dat er soms nog wat poeder aan de bovenkant van de flacon (waar het dekseltje zit) blijft plakken.
De cavalesse topical ( zalf voor wondjes op staartwortel en manenkam) help wel Zéér goed, maar niet tegen jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:21

gek weer hoor,had ik gister dus de regendeken met eczeemhals om gedaan?
stond ap er dus vanmiddag onder te zweten :+

te warm dus,nou ja dan maar eczeemdeken er weer op.
nachttemperaturen zijn nu nog rond de 12 graden he?
ideale omgevingstemperatuur voor een paard is 15 graden dus dat scheelt bijna niks.

ik wacht tot het onder de 9 graden zakt snachts en dan mag de regendeken er wel op

ohw ja..die aloe vera creme van de action?
dat is inderdaad best goed spul joh!
bij wijze van proef op een ander eczeempaardje geprobeerd en de plekjes trekken weg en de huid is veel zachter :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:28

*gaat binnenkort toch écht eens langs de action dan*

dids ziet er nog netjes uit, alleen die plekjes op zijn lijf..
ik dacht dat het misschien oude dazensteken waren oid? waar nu nieuwe huid op komt? :=
vind het echt gekke kleine plekjes..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:56

de ideale temperatuur ligt toch onder die 15 graden?
Snap er geen hol meer van, van het weekend gaat de regendeken er weer af en alleen eczeemdeken. Daarna zie ik het wel weer hóór. Zweten heb ik liever denk ik dan kou vatten (helemaal als ze nu al zo snel reageerd)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:17

kun je dan niet beter wat aan d eweerstand doen? kou vatten vind ik trouwens erg apart. een paard moet echt wel tegen een buitje kunnen hoor...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:01

@ Anne: ik vind 'm goed zitten hoor :j de hals wat langer vind ik zelf bij mijn paard wel prettig, nu is z'n voorpluk beter beschermd :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:43

Forever_Jana schreef:
@ wuswa

Het bevalt me wel, ik gebruik het al van begin juli, het duurt wel 2 tot 3 weken tot het werkt heeft de veearts gezegd. Soms heeft ze wel nog wat last een schuurt ze met haar hoef in haar manenkam.Vandaag ben ik gestopt, want de flacon was leeg (en nu ging ik niet weer opnieuw beginnen want de zomer is bijna gedaan). Het is wel irritant dat er soms nog wat poeder aan de bovenkant van de flacon (waar het dekseltje zit) blijft plakken.
De cavalesse topical ( zalf voor wondjes op staartwortel en manenkam) help wel Zéér goed, maar niet tegen jeuk.

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als jij ermee stopt. Laat je dat nog even weten. Hopelijk heb je niet dezelfde ervaring als ik. Ik ben ook later begonnen netzo als jij. Het schijnt dat je er veel eerder mee moet beginnen, dus als het seizoen begint. Gebruik jij verder nog wat anders zoals een deken, huidolie of wat dan ook. Speciaal voer?? Overigens heb ik vandaag nieuwe besteld. Ik ga het nog maar een maandje geven want zo gaat het niet!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:51

Anne, de hals is wel prima maar hij zit nu achter wel erg lang of niet? Gaat hij daardoor niet schuiven?

We hebben zondag een fikse rit gemaakt van twee uur. Toen hebben we een uur geluncht, waarbij ik Storm zo goed mogelijk heb laten afkoelen door ernaast te lopen, daarna nog een zweetdeken op en die steeds een stukje verder terug oprollen na een tijdje als hij daaronder al koud en droog was. Hij was eigenlijk al helemaal afgekoeld en grotendeels droog, toen we een stortbui kregen, ik had zijn zweetdeken toen nog opliggen eb heb die er na de bui afgehaald. Daarna hebben we nog een uur gereden, nu iets rustiger. Al met al was het een lange dag; om 10.00 gingen ze op de vrachtwagen en rond 7uur savonds waren we weer terug.
Waarom hij kou heeft gevat weet ik ook niet, is nog maar de tweede keer in zn leven dat hij verkouden is (toen kwam het door de overgang van we naar stal).

Ik heb bij Wisse vandaag de vliegendeken maar weer omgedaan ipv de Meulenkamp, het was zulk lekker weer!
Zal ze vrijdag weer ff een biertje geven :P
Ik merk nog niet echt verschil maar kan toch geen kwaad dus ach...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:56

zij schreef:
kun je dan niet beter wat aan d eweerstand doen? kou vatten vind ik trouwens erg apart. een paard moet echt wel tegen een buitje kunnen hoor...

Daar heb je gelijk in, maar een paard die onder een eczeemdeken staat heeft in de bui niks aan een goede weerstand. Want door de deken zijn ze constant nat tijdens de bui. ZOnder deken werkt hun natuurlijke warmte systeem, namelijk hun vacht. Maar met een deken kunnen de haren niet meer hun werk doen.

Vandaar dat mijn meisje de afgelopen 2 dagen tijdens de regen zonder deken heeft gestaan. Vandaag heb ik de eczeemdeken weer opgelegd...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:02

opisop_shop schreef:
Anne, de hals is wel prima maar hij zit nu achter wel erg lang of niet? Gaat hij daardoor niet schuiven?

Achter zit hij ongeveer net zoals bij de oude deken, misschien iets losser maar denk niet dat hij hierdoor erg gaat schuiven. De hals vind je dus niet te lang? zitten zoveel kreukels in als ze haar hals omhoog heeft :P