[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:43

Misschien moet je gewoon een tijdje stoppen met monnikspeper - de effectiviteit van dat kruid is sowieso al discutabel en.. het is bekend ( wetenschapsonderzoek!) dat het aan werkzaamheid verliest na langdurig gebruik. Dus misschien is het paardje wel verstandig en denkt "zo is het wel even genoeg".. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:05

Ik deed de monnikspeper in wat appelmoes. Ging er goed in zo.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:34

Tja, JP, ik heb geen zin dat hij vervolgens weer HB wordt deze winter en ik hem toch in moet laten slapen. De enige reden dat hij 2 jaar geleden niet ingeslapen is dat de monnikspeper voor hem wel werkt, hoe discutabel jij dit ook vindt.

Bedankt voor de tips, ik had ook een krentenbol bedacht, morgen eens kijken of hij dat wel eet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:58

Het gaat er niet om of IK het discutabel vind ( dank voor die sneer, alsof ik het leuk zou vinden dat je dier wat overkomt) maar wat uit onderzoek gebleken is. Maar fijn dat het voor jouw paard/pony werkt - ik hoop dat je een oplossing vindt. En met dit soort misselijk makende insinuaties van jou zeg ik dit topic goodbye.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:59

Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik in dit topic actief ben geweest. Maar hoop dat jullie mijn verhaal willen lezen. Ik probeer het zo beknopt mogelijk te beschrijven.
.29 juni 2014 kwam mijn pony Bisous hoefbevangen uit de wei. Oorzaak onbekend. Da gebeld en die heeft door bloedonderzoek vastgesteld dat ze Cushing heeft. Meteen met Prascend gestart, daarnaast kreeg ze Bute (Equipalazone) voor de pijn van de HB. Mijn da vertelde dat ze gewoon in haar graswei kon blijven, ze gewoon een handje brok mocht en op kuilgras (wat ik geef ivm astma ). Ik hoefde niks te veranderen. Zijn beweegredenen erachter was dat ze bevangen was door Cushing niet door voedingsstoffen. Aangezien ik mijn da volledig vertrouwde luisterde ik hier blindelings naar. Maar ik vond het wel vreemd.

De maanden die volgde kreeg ik de HB maar niet onder controle. Da zo vaak geweest, afbouwen met de Bute en weer opbouwen. In de tussentijd had ik, in overleg met de dierenarts, aangepast beslag met zooltjes laten meten. Maar ze bleef pijnlijk. Op een gegeven moment (pas in september waar ik achteraf heel veel spijt van heb door zolang te wachten) begon ik echt vraagtekens bij de behandelwijze van mijn dierenarts te krijgen. Toevallig was er een andere da bij ons op stal, zij adviseerde mij toen om haar van het gras af te halen en geen krachtvoer meer te geven. Ik heb toen speciale muesli gekocht voor Cushing paarden gekocht (Fiberforce van Cavalor) en een zandweide afgezet. Nadat ze twee weken op de nieuwe omstandigheden stond is ze opnieuw beslagen. Het was eigenlijk de bedoeling dat ze nogmaals zooltjes zou krijgen. Maar de hoefsmid besloot om er ijzers met twee lippen onder te slaan. Dit was 4 oktober. Op 9 oktober zag je een ontzettende vooruitgang in haar lopen. Ze was toen voor het eerst, na al die maanden, pijnvrij. Op donderdag 23 oktober is mijn dierenarts (die ik al die tijd heb gehad) gekomen om opnieuw bloed af te nemen om te checken of de ACTH waarde is gedaald. Hij vertelde dat ze hoefbevangen vrij is. Ik mocht haar terug in haar graswei zetten. Hij vond het wel verstandig om met het speciale voer verder te gaan terwijl hij dat destijds niet nodig vond. Maar dat terzijde. Donderdagmiddag stond ze weer op het gras. Vrijdag 24 oktober belde mijn da op dat de ACTH waarde gedaald was. Deze was eind juni was deze 41,4 , nu zat deze op 28,5. Oh ik was zo blij en opgelucht en blij. Maar helaas was het zaterdagmiddag weer helemaal mis. Er was geen sprake van een kleine terugval maar ze was echt ontzettend pijnlijk. Ik heb haar meteen van het gras afgehaald en de dierenarts gebeld.

Ze had alleen pulsatie rechtsvoor. Hij twijfelde of dit wel HB is. Ik moest haar in de soda zetten om een hoefzweer uit te sluiten. Ik twijfelde hier sterk aan maar mijn vertrouwen bleef bij hem. Ik ging het proberen, maar ze accepteerde de emmer Soda niet. Dus ben ik er meteen mee gestopt. Dinsdag was het zo erg dat ik meteen met pijnstilling begonnen. Dit keer met Metacam. Hierop deed ze het, hoe vreemd ook, ontzettend goed. Na een paar dagen ben ik weer gaan afbouwen met de Metacam. Na twee dagen zonder pijnstilling begon ze weer erg vreemd te lopen. Het beeld wat ik nu zag had ik al die tijd nog niet gezien. Al die tijd was het rechtsvoor het ergste. Nu zag ik dat ze pijnlijk was op alle 4 de hoeven. Ik zag echt iets raars in de achterbenen. Heel hoog optillen, zwaaiend naar voren zetten en neerzetten. Voor jullie beeldvorming: alsof ze voor de 1e keer transportbeschermers om heeft. Echt om de achterhoeven zolang mogelijk van de grond af te houden. In haar stal tilde ze om en om de achterbenen op. Dierenarts gebeld. Ik had de afgelopen maanden al zo vaak gevraagd om een foto maar de da zei steeds dat ik daar niet veel wijzer van zou worden. Maar nu stond ik erop dat er een foto gemaakt werd. Maar weer kreeg ik te horen dat het niet veel duidelijkheid zal brengen. Nu dacht mijn da weer aan een zweer aan een achterhoef. Kreeg het advies om nog even te wachten met pijnstiller om de mogelijke ontsteking te versnellen. Ik zou dan snel een verslechtering moeten zien. Het voelde niet goed. Een dag later geen verschil, vrijdag is er alsnog, na lang aanhouden, een foto gemaakt van rechtsvoor en rechtsachter. Dit is gedaan door een andere da van dezelfde praktijk. Op rechtsachter was een zwarte vlek te zien. Dit kon wijzen op een hoefzweer maar was nog niet te zeggen. Daarnaast was daar een kanteling te zien. Maar rechtsvoor waar het al die maanden al mis was, was een ernstige kanteling te zien. Er is meteen pijnstiller gespoten, en heb een nieuwe fles Metacam gekregen. Ze reageerde hier matig op.

Ik was mijn vertrouwen in mijn dierenarts toen helemaal verloren. Nu ik mijn verhaal aan het typen ben, ben ik echt verbaasd dat ik niet veel eerder naar een andere da ben gegaan. Ik had zoveel vertrouwen in hem. Pfff kan er met mijn verstand niet bij.... Teleurgesteld in mezelf. Ik heb toen besloten om haar naar de kliniek in Someren te brengen. Voordat ik er naar toe ging heb ik, op advies van de dierenarts van die kliniek, de ijzers eraf laten halen. In Someren is ze helemaal opnieuw onderzocht. Er zijn 4 foto's gemaakt van alle 4 de hoeven. Op 3 hoeven een matige tot ernstige kanteling. Ik was verrast dat het linksachter het allerergste was. Dit terwijl daar al die tijd niks vreemds aan te zien was. De da twijfelde over Cushing maar dacht eerder aan insuline resistentie. Het zag er slecht uit. Maar zij zag nog wel een kans dat ze pijnvrij zou kunnen worden. Dit door middel van speciaal orthopedisch beslag. Dit zou betekenen dat ik om de 8 weken naar de kliniek moest voor 4 kant beslag met zooltjes. Garantie was er niet, da zei letterlijk garantie tot de deur. Er zou pas na een maand of 6 te zeggen zijn of de behandeling aanslaat. Verder zou het gaan om permanent €300 per 8 weken, ik wil ver gaan maar dit kon ik niet betalen. Ze had zo'n pijn dat ik begin december had besloten om haar in te laten slapen. Ik vond dat ze al veel te veel pijn had gehad, ik wilde niet meer experimenteren met haar. Ik was er kapot van maar wist dat ik de juiste keuze had gemaakt. Niemand zou me nog aan het twijfelen brengen. De dierenarts stond er ook volledig achter. Het was de bedoeling om haar 29 december in te laten slapen, in de kerstvakantie. Ik ben docent dus dan had ik nog twee weken om afscheid te nemen. Ik ben na mijn bezoek aan Someren meteen met Bute begonnen, ze kreeg 1 zakje per dag. Gelukkig sloeg deze snel aan. Daarnaast kreeg ze in plaats van kuil , hooi. Ze leefde helemaal op, was super vrolijk en ontzettend tevreden. Heerlijk om te zien. Ik bleef reëel en dacht Kim het is puur pijnstiller wat je ziet, maak je geen illusie. Maar naar mate de dagen vorderde begon ik een onzeker gevoel te krijgen en begon ik wel te twijfelen. Ik had na maanden mijn pony weer terug, ze had (weliswaar met 1 zakje Bute per dag) geen slechte dag meer gehad. Ik twijfelde niet aan de constatering van de kliniek maar of ik haar nu in moet laten slapen. In overleg met de dierenarts heb ik toen besloten dat ik de Bute nog een keer af ga bouwen. Als ze slechter wordt dan weet ik het zeker en laat ik haar inslapen. De dierenarts adviseerde om per week af te bouwen. De eerste kerstvakantie week gaf ik 3 / 4 zakje, 2e week een 1 / 2 zakje en afgelopen week een kwart zakje. Wonder boven wonder bleef het goed gaan. Ik zag zelfs geen enkel verschil tussen de weken. Afgelopen maandag weer contact gehad met de dierenarts, ik zat nu in week 4. De volgende stap was om te stoppen met de pijnstiller. Afgelopen zondag heb ik voor de laatste keer Bute gegeven. Ik vond het doodeng maar had , gezien het verloop van afgelopen 3 weken, goede hoop. Maandag, dinsdag en woensdag geen verschil tegenover de andere weken daarvoor. Ooh ik was zoooo blij! Woensdagavond was ik om 22.30 nog op stal en kwam ze me voorbij gedraafd. Nog steeds hartstikke vrolijk.

Maar helaas kreeg ik donderdagochtend,, terwijl ik voor de klas stond, telefoon van de staleigenaar. Er was nu echt een achteruitgang te zien. Gelukkig nog niet kreupel maar wel stram, stijf en echt stuk minder comfortabel. Meteen contact opgenomen met de dierenarts. Helaas was mijn dierenarts voor scholing in Engeland. Een andere da adviseerde om de Bute meteen op te starten in hoge dosering. Donderdagavond heb ik 1 zakje gegeven en vanmorgen nog 1 heel zakje. Toen ik vanavond kwam was ze gelukkig al veel verbeterd. Net heb ik nog een 1/2 zakje gegeven. Mijn planning is om dit zaterdag en zondag ook te doen. Maandag is mijn dierenarts weer terug, dan overleg ik hoe ik nu verder moet.

Heel erg bedankt dat ik mijn verhaal hier mocht schrijven. Ben er helemaal kapot van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:08

De situtie die je beschrijft lijkt heel erg op wat ik met een van mijn paarden heb meegemaakt. En dat sleept al jaren lang voort. Een ding is zeker: op het moment dat ik Pauli op gras zet ( oook nu in de winter nu het gras relatief veilig is) dan is het meteen weer mis. Mijn paard is méér Insuline Resisent dan dat ze Cushing problemen heeft ( ACTH is nu normaal met prascend) en daar zat bij ons de truc: geen kuil- of voordroog meer geven, geen gras, Fiberforce, extra Vit E/MSM/Selenium, lijnzaad voor de Omega 3. En nu is ze in prima doen. Laat opnieuw bloed testen en tegelikertijd voor Cushing én IR testen - alle kans dat je IR waarden hoger zijn dan de ACTH)
Wil je meer concreet advies kun je me per pb benaderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:30

Ik zou mij ook meer op de ir. en de hb concentreren Kim. Ik heb daar al zoveel ellende mee meegemaakt dat mijn paarden alleen maar droog hooi krijgen en het pas weer goed gaat nou die van mij alleen nog maar met graasmasker buiten komt, maar ik denk echt dat dat al te veel is voor die van jou. Van het gras af en droog hooi. En pb jp, want die heeft al zo vreselijk veel ervaring met dit soort zaken, triest genoeg.,.

Trouwens @nado: monnikspeper hebben en jp en ikzelf, zoals vele anderen ook lang genoeg geprobeerd om te weten dat het niet helpen zal tegen cushing, als je niet tegen de antwoorden kunt die je hier krijgt, maak dan een eigen topic aan.

Want het is toch wel heel erg triest eigenlijk, dat door het trieste en hoogdravende gedrag van veel nieuwkomers o.a. Dit hele topic op zijn gat ligt. Want iedereen met kennis houd zijn mond tegenwoordig, zelfs ik ben er helemaal klaar mee, ik kan het jp dus ook helemaal niet kwalijk nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:40

Jongens, niet zo aangebrand reageren. De meesten hier zitten in een wat emotioneel gevoelige toestand door zorg om hun paard en dan reageer je niet altijd even genuanceerd. Daarnaast is elk paard toch weer een individu, dus wie weet is het paard van Nado zo'n uitzondering met de monnikspeper.
En Kim, ik mis een beetje de aandacht voor het bekappen in je verhaal. Er is veel ondersteuning mogelijk met goed bekappen en eventueel hoefschoenen en zooltjes.

Hier gaat het gelukkig goed met m'n oude dame, ik moet er alleen aan wennen dat haar smaak kennelijk veranderd is. De luzerne met zemelen wordt duidelijk minder gewaardeerd en ze maakt de stalbaas bezorgd door matig hooi te eten (2 verschillende soorten, gebit is niet het probleem). Voordroog lust ze wel, maar dat mag ze maar met hele kleine mate (wordt ze dwangmatig loperig van). Subli SP vind ze lekker en de coolstance ook, ze kan gelukkig ook wel tegen gras (met voorzichtigheid) en kan in de winter een paar keer per week een paar uur in een weiland met gras. Ze ziet er eigenlijk perfect uit, is weer vrolijk en wilde laatst met een buitenritje weer vanouds hard gaan.
De halve pil gaat moeiteloos in een stukje boterham gevouwen erin, hopelijk blijft dit allemaal zo nog een tijdje ;)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:42

Zo zonde want JP weet er veel van.

Kim sterkte ermee.

Kruipt wederom onder de meeleessteen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:43

@ Waratje,

Ze heeft, toen in de zomer, na een paar weken op de Bute gestaan te hebben aangepast beslag met zooltjes gekregen. Alleen aan de voorhoeven, destijds was ze alleen voor hoefbevangen. Voornamelijk rechtsvoor. Maar helaas deed dit beslag weinig tot niets.

De volgende keer bezoek aan de smid was het eigenlijke de bedoeling om nogmaals zoolbeslag te doen. Maar mijn smid koos ervoor om een ijzer met twee lippen eronder te slaan. Na een paar dagen begon ze een heel stuk beter te lopen, weer wat dagen later was ze geheel pijnvrij.

Maar na twee dagen op gras was het weer helemaal mis. Het lopen ging van kwaad tot erger. Op een gegeven moment besloten om naar een andere da te gaan. Die adviseerde aan de telefoon om de ijzers eraf te halen aangezien de nagels in een ontstoken gebied zaten. Paar dagen later ging ik naar de kliniek.

Nadat ze foto's hadden gemaakt en het er slecht uitzag, was het behandelplan om haar vierkant te laten beslaan met zooltjes door de orthopedische smid in de kliniek. Het doel was zodat ze zool aan kon maken. Dit zou ik dan om de 8 weken moeten doen. Naast de financiële consequenties die hier aan zaten (€300 per keer) was mijn pony op dat moment erg pijnlijk. Er was geen garantie, het zou uitproberen zijn. Ik heb toen besloten dat het genoeg is geweest...

Maar na 2 weken op 1 zakje Bute gestaan te hebben deed ze het ineens erg goed. Ondertussen kreeg ze ook hooi ipv kuilgras. Verklaring van de dierenarts was dat doordat de ijzers eraf waren de boel tot rust is gekomen. En het hooi zou er ook mee te maken hebben. In overleg met de dierenarts besloten om de pijnstiller af te bouwen. Zowel zij en ik hadden de verwachting dat ik niet verder zou komen dan 3/4 of een 1/2 zakje. Mijn reden om af te bouwen was meer gericht op het zeker weten van mijn beslissing om haar in te laten slapen. Aangezien het nu voelde alsof je een vrolijk en "gezond" paardje in wilde laten slapen. Maar ze bleef het, zelfs met 1/4 zakje goed doen. Haar hoeven zien er inmiddels niet meer uit. Afspraak met de smid stond eigenlijk vandaag gepland. Maar helaas liep het anders...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:36

cynthiar schreef:
Dat zijn inderdaad wel duidelijke signalen.
Hoe oud is jouw pony?
Waarom moet je daarvoor naar de kliniek? Bloed afnemen kunnen ze toch ook op stal?

Dankje voor je reactie geerke, ik weet dat er gelukkig medicijnen voor zijn! :)
Mijn pony is pas 14 jaar.. Ze kunnen inderdaad ook op stal bloed afnemen maar dan is het €40,- duurder, en het is maar 3 km naar de kliniek!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:00

Ok dan is dat logisch Annibel.
Mijn fjord heeft ook al sinds zijn 12e Cushing en is nu dik 26, dus maak je niet gelijk te veel zorgen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:05

Jeetje wat vroeg al hé.. Ik weet wel dat ze ook met cushing heel oud kunnen worden, maar vind het gewoon vervelend hoe ze op de wei staat. Als de anderen even gaan rennen blijft ze samen met de 21 jarige opa stil staan, terwijl ze altijd net zo gek mee deed. :(

Nou ja komt vast goed!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:34

Met medicijnen zal het wel goed komen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:49

Zijn jullie pony's/paarden ook al zo aan het verharen?

Vlek had ik voor de winter niet geschoren, omdat ze nu weinig tot niet gereden wordt (vorige winter wel). Maar ik kan er nu hele plukken uithalen, dat heb ik nog nooit gekund bij haar. Maar merk dat ze ook last heeft van jeuk, ze schuurt met haar hals en hoofd aan de voerbak. Dus ik denk dat ik haar alsnog ga scheren.

Naughty de shet is ook enorm aan het verharen. Zelfs afgelopen zomer verhaarde hij niet zo.

Ik heb beide sinds een paar weken op dat nieuwe voer van Dodson & Horrel staan, CushCare
http://www.rwdh.nl/paard-cushcare-condi ... shing.html Het is wel behoorlijk prijzig, maar ja dat is goed voer altijd.
Ze vinden het heel lekker. Er is ook monnikspeper aan toegevoegd, dus misschien dat ze daarom zo verharen.

Iemand anders nog die dit voert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:00

Geen enkele van mijn paarden verhaart al (ik heb slechts 1 cushing-paardje). Moet zeggen dat ik de vachten ook niet bijzonder lang vind hoor (behalve bij de shet dan, maar die heeft ook cushing) dus van mij mogen ze de jas nog wel even aan laten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:28

Hier ook al een begin met de verharing!

kim_bisous, heeft de smid gebruik gemaakt van alleen een zooltje? Want zooltje in combinatie met kit zal wellicht een stuk meer helpen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:51

Pppfffttt pony bezorg baas hardklopping. Hij ging dus tot 2x toe liggen in het natte zand van de bak. En je zou bij de laatste keer liggen toch wel denken dat als ik zijn maatje uit de bak zou halen en bak open laten dat hij wel achter me aan zou komen, maar nee hoor. Blijf gewoon liggen in het natte zand.....vind ik niet leuk en weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet. -O-

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:58

Mijn is niet aan het verharen maar hij is wel geschoren, de fjord van mij zonder cushing verhaart wel al wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:11

Marcella schreef:
Pppfffttt pony bezorg baas hardklopping. Hij ging dus tot 2x toe liggen in het natte zand van de bak. En je zou bij de laatste keer liggen toch wel denken dat als ik zijn maatje uit de bak zou halen en bak open laten dat hij wel achter me aan zou komen, maar nee hoor. Blijf gewoon liggen in het natte zand.....vind ik niet leuk en weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet. -O-

klinkt niet goed...kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt :(:) Bij Pablo zou dat echt een signaal zijn van zich absoluut niet lekker voelen of pijn hebben.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:33

Mijn merrie verhaart nu ook niet. Verharen gaat sinds de PPID sowieso al moeizaam.
Ik merk wel dat haar haren hun functie verliezen, ze staan niet meer overeind. Is er nog iemand met paarden 24/7 buiten die dit merkt?
Ze heeft overigens nu wel een dikke deken op hoor, koud heeft ze het niet. Maar zelfs voordat de eerste deken erop ging, en het iets kouder was dan gingen haar haren niet meer overeind staan. Terwijl ze een paar jaar terug in de strenge winter als laatste de deken op kreeg (en toen was ze al >25 en de enige arabier tussen de koudbloeden).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:11

Maar bizarre is wel dat hij gewoon normaal omhoog kwam (niet stijf ofzo). Maar hij wilde niet echt lopen toch even paar rondjes gewandeld. En toen moest hij ineens mesten en kreunde iets. Was vrij droge mest.

Normaal is ook al zijn hooi op, maar hij had nu ook nog over.

Heb maar extra scheut olie door zijn voer gedaan. Misschien beetje last gehad met mesten. Maar zag voor de rest niks aan zijn ogen/gedrag. Ben alleen niet gewend dat ik bij hem mag komen zitten om te kroelen en nu vond hij het best.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:26

hij is niet wat koliekerig? :7

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:29

Waarschijnlijk heeft hij koliek Marcella!
Illo heeft 3 weken terug ook 2x koliek gehad. Hij lag plat en wilde niet meer op staan. Dierenarts is er een paar keer bij geweest, opgevoeld, alles gecontroleerd zoals hartslag, ademhaling, pols, maar alles goed. Later toch diarree. Na darmontspanners knapte hij wel weer op.
Nu gaat het weer goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:38

Zat ik ook aan te denken, maar mist dan zo'n wazige blik in zijn ogen. Hij keek nu gewoon helder uit zijn ogen en was ook heel relaxt. Ook geen trappen of onrustig naar zijn buik kijken.

Heb na het losgooien even gepoetst en ook even hard gerost op zijn buik, maar geen reactie. Kreeg wel net het pilletje naar binnen en restant van het brood halve mini hap van genomen en toen liet hij het vallen.

Enige reactie was op zijn linker voorbeen die ik niet mag poetsen, maar die begin ook behoorlijk kaal te worden. Lijkt mok maar heb daar mijn twijfels over. Kan wel complete plukken haar er vanaf halen en heel soms met een korstje eraan.

Die van mij ging niet plat liggen. ;)

Het is wel een feit dat hij de pijnstiller afschuwelijk vind en dat terwijl wormenkuur zo erin kan doen.