[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:55

HELP!!!

Ik heb sinds vorige week vrijdag een friese hengst van 11 maanden oud, zondag kwam ik er achter dat hij een grote plek heeft zitten in zn manenkam die ik niet kon thuis brengen... open grijs lijkt op grijs eelt ;( ... ik de dierenarts gebeld de zeikerd die ik ben .... maandag komt die beste man en zegt oei meid dat is ZE ... pfff daar gaat je geluk .... goed balen dus... ik de fokker gebeld en die beweerd hoog en laag dat het niet kan omdat hij bij hem ook nergens last van had.. (hij stond in Den Bosch).... meerdere mensen waaronder de Dierenarts hebben hun mening uitgesproken ne gezegd dat ik misschien moet nadenken om terug naar de fokker te brengen.... ik ben echt in twijfel over wat ik moet doen ik wil een paard geen 20 jaar met pijn laten lopen en jeuk en 100.000 verschillende troepjes gebruiken voordat ik eindelijk iets heb wat misschien wel een beetje helpt... als hij daar geen last heeft en hier (sliedrecht) wel waar moet ik dan voor kiezen ?! Jullie tips of ideeen??????

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:56

cyclo86 schreef:
*knip*
Nu staan mijn beestjes op schraal weiland met elke dag strookje gras bij dus ze krijgen ook wel eens wat zand binnen (soms gras met wortel uittrekken ed helaas niet aan te doen) ik gaf voorheen mijn paard dan eens in 2-3 maand wat mash bij met vezels psylliumzaadjes (had nog geen pony paard stond ergens anders). dit werkte opzichg oed echter toen ik de pony paar weken had heb ik ze ook beetje van dat gegeven (kuur is 1 weekje met die psyllium zaadjes pony kreeg 1 handje mash om die zadjes door te mengen andes eten ze dat neit), maar hier reageerde hij op met schuren verbaasd me niets zit immers veel suiker in. Ik ben hier dus mee gestopt maar ik vroeg me af wat ik als alternatief hiervoor zou kunnen gebruiken? bietenpulp ofzo? wat gebruiken jullie hiervoor? of behandelen jullie nooit preventief tegen zandkoliek?

Ik geef het Bregh droog, met een scheutje olie erdoor en dan door haar muesli/brok mengsel. Nu krijgt zij geen zaadjes maar de vezels,de husk. Die zetten wel heel erg uit in volume, maar als het nat is is het een soort klei die ze dan echt niet graag opeet. En met een beetje olie erdoor krijgt ze geen extra suiker (ik neem dan de gewone slaolie van de plaatselijke super, en echt zo maar een scheutje dat het een beetje plakt) wel wat extra vet, maar wat ik begreep wordt veel van de olie niet opgenomen maar weer via de mest naar buiten getransporteerd. :D Overigens krijgt Bregh het om de dag, omdat zij een zeer notiore zand eter is.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:13

Breghje schreef:
Ik geef het Bregh droog, met een scheutje olie erdoor en dan door haar muesli/brok mengsel. Nu krijgt zij geen zaadjes maar de vezels,de husk. Die zetten wel heel erg uit in volume, maar als het nat is is het een soort klei die ze dan echt niet graag opeet. En met een beetje olie erdoor krijgt ze geen extra suiker (ik neem dan de gewone slaolie van de plaatselijke super, en echt zo maar een scheutje dat het een beetje plakt) wel wat extra vet, maar wat ik begreep wordt veel van de olie niet opgenomen maar weer via de mest naar buiten getransporteerd. :D Overigens krijgt Bregh het om de dag, omdat zij een zeer notiore zand eter is.

Ik had altijd gehoord/gelezen dat het nie zo goed werkte als je het vaak gebruikt omdat de darmen er dan aan "gewend" raken (wat mij logisch leek). dus ik geef het slechts 1 keer in de maand max en dan 1 week aan een stuk, maar is afh. van de hoeveelheid zand die ze mogelijks opeten. nu dus minder vaak omdat ze meer gras hebben als ik minder gras heb is het dus max 1 keer in de maand. Mijne krijgen dus helemaal geen musli/brok behalve die bigs (zijn vrij grote vaste dingen heel fijn om te geven mjah dat werkt dus niet met vezels toevoegen) Mijne krijgen ook vezels. en dat wordt idd heel plakkerig, olie is wel goed idee opzich mara moet dan een basis musli/brok bijzoeken anders wordt het nog niks. Ben hier echter wat terughoudend tegenover omdat ik neit denk dat ze het nodig hebben en eerder tegennatuurlijk is.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:27

Citaat:
mijn beestjes op schraal weiland met elke dag strookje gras bij dus ze krijgen ook wel eens wat zand binnen (soms gras met wortel uittrekken ed helaas niet aan te doen) ik gaf voorheen mijn paard dan eens in 2-3 maand wat mash bij met vezels psylliumzaadjes (had nog geen pony paard stond ergens anders). dit werkte opzichg oed echter toen ik de pony paar weken had heb ik ze ook beetje van dat gegeven (kuur is 1 weekje met die psyllium zaadjes pony kreeg 1 handje mash om die zadjes door te mengen andes eten ze dat neit), maar hier reageerde hij op met schuren verbaasd me niets zit immers veel suiker in. Ik ben hier dus mee gestopt maar ik vroeg me af wat ik als alternatief hiervoor zou kunnen gebruiken? bietenpulp ofzo? wat gebruiken jullie hiervoor? of behandelen jullie nooit preventief tegen zandkoliek?
[/quote]

Als de psylliumzaadjes wil mengen kun je een klein beetje geweekte grasbrok (of geweekte bietenpulp zonder melasse) geven. Het is allebei ruwvoer en in die zin niet schadelijk voor de darmflora. Mijn paarden krijgen lijnzaad trouwens, ook door een beetje geweekte grasbrok.

ItsMe2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:44

Hier gaat het nog steeds goed.
Ik red het met derfen en een vliegen deken van IR.
Maar alleen waar de naad van de deken zit, heeft ze geen manen meer.. een klein kaal plekje..
Dat is wel jammer, maar verder gaat het gelukkig goed! :D..

Ik had de vraag ook al eerder gesteld, maar heeft iemand de derfen creme al gebruikt, wie daarvoor de lotion ook heeft gebruikt, heeft dit hetzelfde effect?
De samenstelling/ingredienten zijn namelijk wel anders...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:01

@10tje2: grasbrok idd goed plan zoiets was ik naar op zoek weet je waat ik dit vind?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:04

Wie van jullie doet ook mee aan het NML-onderzoek? Mijn zus zei laatst dat er een heel topic over was maar ik kan het niet vinden?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:04

Patricia_29 schreef:
HELP!!!

Ik heb sinds vorige week vrijdag een friese hengst van 11 maanden oud, zondag kwam ik er achter dat hij een grote plek heeft zitten in zn manenkam die ik niet kon thuis brengen... open grijs lijkt op grijs eelt ;( ... ik de dierenarts gebeld de zeikerd die ik ben .... maandag komt die beste man en zegt oei meid dat is ZE ... pfff daar gaat je geluk .... goed balen dus... ik de fokker gebeld en die beweerd hoog en laag dat het niet kan omdat hij bij hem ook nergens last van had.. (hij stond in Den Bosch).... meerdere mensen waaronder de Dierenarts hebben hun mening uitgesproken ne gezegd dat ik misschien moet nadenken om terug naar de fokker te brengen.... ik ben echt in twijfel over wat ik moet doen ik wil een paard geen 20 jaar met pijn laten lopen en jeuk en 100.000 verschillende troepjes gebruiken voordat ik eindelijk iets heb wat misschien wel een beetje helpt... als hij daar geen last heeft en hier (sliedrecht) wel waar moet ik dan voor kiezen ?! Jullie tips of ideeen??????

tips en ideen genoeg te vinden in dit topic (veel lezen dus :P) wat bij ene werkt werkt bij andere niet. zoals hier recent aangehaald is voeder een veel voorkomende factor in ZE dus dat zou je na kunnen gaan (is er veel verschil in voeding bij jou of bij vorige eigenaar). verder zijn er vele smeerselsjes en inwendige kuren eschikbaar waarbij niet alles voor iedereen werkt. Mijn pony atm aan de derfen uitwendig voeder: gras (beperkt strookbegrazing) ad lib hooi (waar ze atm niet van etn :+ ) mineralen brok, zout/mineralenliksteen

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:25

cyclo86 schreef:
@10tje2: grasbrok idd goed plan zoiets was ik naar op zoek weet je waat ik dit vind?

Ik gebruik de Herbs (is dus graskruidenbrok) van Equifyt. Op deze site vind je info en ook de verkooppunten in Nederland.
http://www.magics-spirit.nl/ Ik ben erg tevreden over de samenstelling.
Er bestaat ook nog een ander merk (Marstall????) Moet je zelf maar even googlen.

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:26

Ik ben gisteren met Kaïn ook van 200grams naar de ongevoerde regendeken gegaan. Had het al iets eerder willen doen maar hij had een luchtweginfectie dus dat wilde ik hem eerst laten uitzieken.

Bedoel je met minder lekker op manen en staart dat hij dat normaal heel lekker vindt en nu niet meer?

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:31

Patricia_29 schreef:
HELP!!!

Persoonlijk zou ik hem terug na de fokker brengen als het echt ZE.
Niet alleen omdat je voor een 'gezond' paard hebt betaalt.
Maar je bent ook nog eens tijd, arbeid en geld kwijt aan een eczemer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

liefmeisje21 schreef:
ik weet niet of het hier thuis hoort maar wat is nou precies het verschil tussen hooi en kuil?

ga deze site eens goed doorlezen:
www.voervergelijk.nl

daar staat echt van alles op over paardenvoer.
ook het verschil tussen hooi en kuil.

hooi is gewoon gedroogd geperst gras, en kuil zit in plastic :j

appie krijgt sinds vorig jaar uitsluitend kuil in verband met zijn bronchitis en det het daar prima op.
er zit veel verschil in voedingswaarde en er kan in hooi zelfs veel meer zitten dan in kuil.
maar lees die site es door,dan kom je heel veel te weten.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:42

Patricia_29 schreef:
HELP!!!

Als het inderdaad seme is (heeft de DA andere zaken goed onderzocht en uitgesloten?), zou ik ook nog maar eens nadenken. Het is vrij jong om al seme te hebben, maar het kan wel al op deze leeftijd. Het is ook heel goed mogelijk dat je paard geen verschijnselen had bij de fokker trouwens en nu wel.

Overigens: je paard kan best ouder worden dan 20 jaar hoor.

Patricia_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:03

10tje2 schreef:
Patricia_29 schreef:
HELP!!!

Als het inderdaad seme is (heeft de DA andere zaken goed onderzocht en uitgesloten?), zou ik ook nog maar eens nadenken. Het is vrij jong om al seme te hebben, maar het kan wel al op deze leeftijd. Het is ook heel goed mogelijk dat je paard geen verschijnselen had bij de fokker trouwens en nu wel.

Overigens: je paard kan best ouder worden dan 20 jaar hoor.

Dat het paard ouder dat 20 kan worden snap ik :)

Wat bedoel je precies met onderzocht en uitgesloten?
Misschien dat er meerdere onderzoeken zijn waar ik nog niet van weet ....

Ik twijfel ook absoluut niet aan de fokker ik wilde alleen aangeven dat hij daar klacht vrij was... ik weet heel goed dat het in bepaalde delen van NL minder is met de vliegjes dan andere delen... Ik twijfel gewoon enorm aan wat ik moet doen hij is er anderhalve week en sta nu al met tranen in mn ogen als ik er aan denk dat tie weg zou moeten.. maar goed tis nu geen kwestie van willen maar doen wat voor het beessie goed is ;)
Heb besloten om morgen de hele stal te gaan ontsmetten, hij is vandaag met Imaverol gewassen omdat ik zeker wil weten dat t geen een of andere schimmelinfectie is....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:16

hooi is gedroogt gras wat langer op het land heeft gelegen dan kuilgras, dat is vochtiger hooi en een paar dagen eerder in balen gewikkeld
kuilgras is minder lang houdbaar dan hooi, zodra het pak open is moet het snel worden opgevoerd,anders gaat het schimmelen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:22

Ellen ik heb de creme al wel in huis maar nog niet gebruikt, wist niet dat de samenstelling anders was?
(althans, dat er iets aan toe is gevoegd snap ik ;) maar ik neem aan dat ded werkende bestanddelen nog steeds dezelfde zijn?)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:38

[
Dat het paard ouder dat 20 kan worden snap ik :)

Wat bedoel je precies met onderzocht en uitgesloten?
Misschien dat er meerdere onderzoeken zijn waar ik nog niet van weet ....

Ik twijfel ook absoluut niet aan de fokker ik wilde alleen aangeven dat hij daar klacht vrij was... ik weet heel goed dat het in bepaalde delen van NL minder is met de vliegjes dan andere delen... Ik twijfel gewoon enorm aan wat ik moet doen hij is er anderhalve week en sta nu al met tranen in mn ogen als ik er aan denk dat tie weg zou moeten.. maar goed tis nu geen kwestie van willen maar doen wat voor het beessie goed is ;)
Heb besloten om morgen de hele stal te gaan ontsmetten, hij is vandaag met Imaverol gewassen omdat ik zeker wil weten dat t geen een of andere schimmelinfectie is....[/quote]

Precies, dat laatste bedoel ik! Heeft de DA niets gezegd over bv schimmel? Die plek en schuren kan ook een andere oorzaak hebben dan een allergische reactie voor de culicoides. Is er bv onderzocht op mijt d.m.v. een huidafkrabsel?
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/

Je paard kan ook met jeuk reageren door de verhuizing bv. Geeft toch ook weer stress en misschien is de weerstand verlaagd?
Of wellicht heeft hij nu eens andere voeding? Is er in zijn familie seme bekend?

Vraag eens goed na waarom de DA als diagnose seme geeft.

Ik heb geen idee hoe het wettelijk zit met terugverkopen aan de vorige eigenaar in geval van een gebrek.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:27

cyclo86 schreef:
Ik had altijd gehoord/gelezen dat het nie zo goed werkte als je het vaak gebruikt omdat de darmen er dan aan "gewend" raken (wat mij logisch leek). dus ik geef het slechts 1 keer in de maand max en dan 1 week aan een stuk, maar is afh. van de hoeveelheid zand die ze mogelijks opeten. nu dus minder vaak omdat ze meer gras hebben als ik minder gras heb is het dus max 1 keer in de maand. Mijne krijgen dus helemaal geen musli/brok behalve die bigs (zijn vrij grote vaste dingen heel fijn om te geven mjah dat werkt dus niet met vezels toevoegen) Mijne krijgen ook vezels. en dat wordt idd heel plakkerig, olie is wel goed idee opzich mara moet dan een basis musli/brok bijzoeken anders wordt het nog niks. Ben hier echter wat terughoudend tegenover omdat ik neit denk dat ze het nodig hebben en eerder tegennatuurlijk is.

Nadat er 8 emmers zand operatief uit haar darmen zijn verwijderd waaronder een stuk darm, is het door de da aangeraden om het minimaal een jaar elke dag te geven. Dit om te voorkomen dat het zand weer neer zou slaan, en ook omdat de husk de peristaltiek van het darmsysteem stimuleert. Bregh betrap ik namelijk noooit op zand eten (ik was ook compleet in shock toen ik het hoorde) maar ik weet nu dat ze gewoon hele happen los zand eet. Alleen los zand, zand waar ze op mest of rolt dat laat ze liggen. Ze heeft het 2 jaar lang elke dag gehad, wel de hoeveelheid afgebouwd van 45 gr tot 35 gr per dag, en zodra de hoeveelheid mest hetzelfde bleef was het goed. Nu krijgt ze het om de dag, en ook dat probeer ik af te bouwen, maar echt durven....Het gaat nu goed, ik wéét dat ik haar een keer kwijt raak aan dat zand en een tweede ok komt er ook niet, maar mbv oa de husk ziet het er al een stuk beter uit.

Ik denk dat voor een paard dat weinig zand eet een kuur idd voldoende kan zijn, maar bij een notiore zandeter is het kijken wat het meeste kwaad kan: zand of husk.... En ik merk niks van minder werkende darm, sterker nog ze mest bijna het meeste van stal. :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:54

Een vraagje (wel een beetje off topic....): als je die husk mengt met wat olie, wordt het dan geen plakkerige zooi? Mijn HB-paard krijgt haar hooi in de paddock en zal dus best wat zand binnen krijgen. Qua krachtvoer krijgt ze alleen een handje Vito met wat vit.korrels. Hoe krijg ik die husk er in?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:34

@ opisopshop: ik snap inderdaad ook dat er iets aan toegevoegd moet zijn om er een creme van te krijgen ;)
Ik bestel het altijd bij vidoma, maar als je op die site kijkt, staan de ''ingredienten'' er ook onder, en daar zit een heleboel verschil in, daarom vroeg ik mij het af ;).

Ik hoop zelf ook erg dat het wel hetzelfde werkt..
Dus ben benieuwd naar jou ervaringen als je het eenmaal hebt gebruikt.
Hopelijk wil je het dan hier posten? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:04

als ik het gebruik zal ik het hier posten.
Is alleen voorlopig nog niet nodig, nergens een rare reactie ofzo dus ik blijf eerst de lotion gebruiken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:18

In de creme zitten de gewone Derfen-bestanddelen PLUS

ARGANOLIE
Arganolie bevat van nature zeer veel tocoferol (vitamine E), is rijk aan fenolen en fenolzuur, rijk aan caroteen, rijk aan squaleen, rijk aan essentieel vetzuur, bevat 80% onverzadigde vetzuren[2] en is afhankelijk van de extraktiemethode beter bestand tegen oxidatie dan olijfolie. (hierbij zitten ook de inwendige eigenschappen). Arganolie wordt traditioneel gebruikt bij de behandeling van huidziektes

BIJENWAS
Om er creme van te maken

MUSKUSROOS-PITTEN OLIE
bevat het waardevolle trans-retinoic zuur en meer dan 80% van onverzadigde essentiële vetzuren (EFA) (Omega 3 & 6) die de voorlopers van fundamentele reguleringsmoleculen voor het lichaam zijn. De creme wordt geadviseerd in het geval van een zeer droge huid.

OZOKERITE
Volgens mij om er creme van te maken, geen medicinale eigenschappen verder

ZINKOXIDE
Tegen kloven en tegen zonnebrand

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:45

marietje schreef:
Patricia_29 schreef:
HELP!!!

Persoonlijk zou ik hem terug na de fokker brengen als het echt ZE.
Niet alleen omdat je voor een 'gezond' paard hebt betaalt.
Maar je bent ook nog eens tijd, arbeid en geld kwijt aan een eczemer.

Bij mij zou hij ook terug gaan!
Niet alleen voor het geld, de tijd en het werk wat je eraan hebt, maar vooral de zorgen en de ellende die je ziet als je paardje zo rond ziet lopen.
Bovendien is het ook lastig met rijden/mennen enz., vergis je niet in de impact zomereczeem heeft.
Het is nu even rottig, maar koop een gezond dier, daar heb je veel meer plezier van!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:06

@opisop_shop:
Dankjewel! :j..
Dan denk ik, dat wanneer ik de lotion op heb, het gewoon eens ga proberen! :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:36

@ breghje: :o als de da het zegt dan heb ik niks gezegd ;). Die zal het zeker wel weten. Fijn dat ze erdoorgekomen is, zijn toch altijd zware operaties zeker als stuk darm uitgehaald is.

ontopic: mijn welshpony gaat nog super op de derfen *\o/*
offtopic: lang leve de regen voor het weiland