cyclo86 schreef:Ik had altijd gehoord/gelezen dat het nie zo goed werkte als je het vaak gebruikt omdat de darmen er dan aan "gewend" raken (wat mij logisch leek). dus ik geef het slechts 1 keer in de maand max en dan 1 week aan een stuk, maar is afh. van de hoeveelheid zand die ze mogelijks opeten. nu dus minder vaak omdat ze meer gras hebben als ik minder gras heb is het dus max 1 keer in de maand. Mijne krijgen dus helemaal geen musli/brok behalve die bigs (zijn vrij grote vaste dingen heel fijn om te geven mjah dat werkt dus niet met vezels toevoegen) Mijne krijgen ook vezels. en dat wordt idd heel plakkerig, olie is wel goed idee opzich mara moet dan een basis musli/brok bijzoeken anders wordt het nog niks. Ben hier echter wat terughoudend tegenover omdat ik neit denk dat ze het nodig hebben en eerder tegennatuurlijk is.
Nadat er 8 emmers zand operatief uit haar darmen zijn verwijderd waaronder een stuk darm, is het door de da aangeraden om het minimaal een jaar elke dag te geven. Dit om te voorkomen dat het zand weer neer zou slaan, en ook omdat de husk de peristaltiek van het darmsysteem stimuleert. Bregh betrap ik namelijk noooit op zand eten (ik was ook compleet in shock toen ik het hoorde) maar ik weet nu dat ze gewoon hele happen los zand eet. Alleen los zand, zand waar ze op mest of rolt dat laat ze liggen. Ze heeft het 2 jaar lang elke dag gehad, wel de hoeveelheid afgebouwd van 45 gr tot 35 gr per dag, en zodra de hoeveelheid mest hetzelfde bleef was het goed. Nu krijgt ze het om de dag, en ook dat probeer ik af te bouwen, maar echt durven....Het gaat nu goed, ik wéét dat ik haar een keer kwijt raak aan dat zand en een tweede ok komt er ook niet, maar mbv oa de husk ziet het er al een stuk beter uit.
Ik denk dat voor een paard dat weinig zand eet een kuur idd voldoende kan zijn, maar bij een notiore zandeter is het kijken wat het meeste kwaad kan: zand of husk.... En ik merk niks van minder werkende darm, sterker nog ze mest bijna het meeste van stal.