Ik heb sinds vorige week vrijdag een friese hengst van 11 maanden oud, zondag kwam ik er achter dat hij een grote plek heeft zitten in zn manenkam die ik niet kon thuis brengen... open grijs lijkt op grijs eelt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cyclo86 schreef:*knip*
Nu staan mijn beestjes op schraal weiland met elke dag strookje gras bij dus ze krijgen ook wel eens wat zand binnen (soms gras met wortel uittrekken ed helaas niet aan te doen) ik gaf voorheen mijn paard dan eens in 2-3 maand wat mash bij met vezels psylliumzaadjes (had nog geen pony paard stond ergens anders). dit werkte opzichg oed echter toen ik de pony paar weken had heb ik ze ook beetje van dat gegeven (kuur is 1 weekje met die psyllium zaadjes pony kreeg 1 handje mash om die zadjes door te mengen andes eten ze dat neit), maar hier reageerde hij op met schuren verbaasd me niets zit immers veel suiker in. Ik ben hier dus mee gestopt maar ik vroeg me af wat ik als alternatief hiervoor zou kunnen gebruiken? bietenpulp ofzo? wat gebruiken jullie hiervoor? of behandelen jullie nooit preventief tegen zandkoliek?
Breghje schreef:Ik geef het Bregh droog, met een scheutje olie erdoor en dan door haar muesli/brok mengsel. Nu krijgt zij geen zaadjes maar de vezels,de husk. Die zetten wel heel erg uit in volume, maar als het nat is is het een soort klei die ze dan echt niet graag opeet. En met een beetje olie erdoor krijgt ze geen extra suiker (ik neem dan de gewone slaolie van de plaatselijke super, en echt zo maar een scheutje dat het een beetje plakt) wel wat extra vet, maar wat ik begreep wordt veel van de olie niet opgenomen maar weer via de mest naar buiten getransporteerd.Overigens krijgt Bregh het om de dag, omdat zij een zeer notiore zand eter is.
[/quote]Citaat:mijn beestjes op schraal weiland met elke dag strookje gras bij dus ze krijgen ook wel eens wat zand binnen (soms gras met wortel uittrekken ed helaas niet aan te doen) ik gaf voorheen mijn paard dan eens in 2-3 maand wat mash bij met vezels psylliumzaadjes (had nog geen pony paard stond ergens anders). dit werkte opzichg oed echter toen ik de pony paar weken had heb ik ze ook beetje van dat gegeven (kuur is 1 weekje met die psyllium zaadjes pony kreeg 1 handje mash om die zadjes door te mengen andes eten ze dat neit), maar hier reageerde hij op met schuren verbaasd me niets zit immers veel suiker in. Ik ben hier dus mee gestopt maar ik vroeg me af wat ik als alternatief hiervoor zou kunnen gebruiken? bietenpulp ofzo? wat gebruiken jullie hiervoor? of behandelen jullie nooit preventief tegen zandkoliek?
Patricia_29 schreef:HELP!!!
Ik heb sinds vorige week vrijdag een friese hengst van 11 maanden oud, zondag kwam ik er achter dat hij een grote plek heeft zitten in zn manenkam die ik niet kon thuis brengen... open grijs lijkt op grijs eelt... ik de dierenarts gebeld de zeikerd die ik ben .... maandag komt die beste man en zegt oei meid dat is ZE ... pfff daar gaat je geluk .... goed balen dus... ik de fokker gebeld en die beweerd hoog en laag dat het niet kan omdat hij bij hem ook nergens last van had.. (hij stond in Den Bosch).... meerdere mensen waaronder de Dierenarts hebben hun mening uitgesproken ne gezegd dat ik misschien moet nadenken om terug naar de fokker te brengen.... ik ben echt in twijfel over wat ik moet doen ik wil een paard geen 20 jaar met pijn laten lopen en jeuk en 100.000 verschillende troepjes gebruiken voordat ik eindelijk iets heb wat misschien wel een beetje helpt... als hij daar geen last heeft en hier (sliedrecht) wel waar moet ik dan voor kiezen ?! Jullie tips of ideeen??????
cyclo86 schreef:@10tje2: grasbrok idd goed plan zoiets was ik naar op zoek weet je waat ik dit vind?
Ik heb sinds vorige week vrijdag een friese hengst van 11 maanden oud, zondag kwam ik er achter dat hij een grote plek heeft zitten in zn manenkam die ik niet kon thuis brengen... open grijs lijkt op grijs eelt... ik de dierenarts gebeld de zeikerd die ik ben .... maandag komt die beste man en zegt oei meid dat is ZE ... pfff daar gaat je geluk .... goed balen dus... ik de fokker gebeld en die beweerd hoog en laag dat het niet kan omdat hij bij hem ook nergens last van had.. (hij stond in Den Bosch).... meerdere mensen waaronder de Dierenarts hebben hun mening uitgesproken ne gezegd dat ik misschien moet nadenken om terug naar de fokker te brengen.... ik ben echt in twijfel over wat ik moet doen ik wil een paard geen 20 jaar met pijn laten lopen en jeuk en 100.000 verschillende troepjes gebruiken voordat ik eindelijk iets heb wat misschien wel een beetje helpt... als hij daar geen last heeft en hier (sliedrecht) wel waar moet ik dan voor kiezen ?! Jullie tips of ideeen??????
liefmeisje21 schreef:ik weet niet of het hier thuis hoort maar wat is nou precies het verschil tussen hooi en kuil?
10tje2 schreef:Patricia_29 schreef:HELP!!!
Als het inderdaad seme is (heeft de DA andere zaken goed onderzocht en uitgesloten?), zou ik ook nog maar eens nadenken. Het is vrij jong om al seme te hebben, maar het kan wel al op deze leeftijd. Het is ook heel goed mogelijk dat je paard geen verschijnselen had bij de fokker trouwens en nu wel.
Overigens: je paard kan best ouder worden dan 20 jaar hoor.
cyclo86 schreef:Ik had altijd gehoord/gelezen dat het nie zo goed werkte als je het vaak gebruikt omdat de darmen er dan aan "gewend" raken (wat mij logisch leek). dus ik geef het slechts 1 keer in de maand max en dan 1 week aan een stuk, maar is afh. van de hoeveelheid zand die ze mogelijks opeten. nu dus minder vaak omdat ze meer gras hebben als ik minder gras heb is het dus max 1 keer in de maand. Mijne krijgen dus helemaal geen musli/brok behalve die bigs (zijn vrij grote vaste dingen heel fijn om te geven mjah dat werkt dus niet met vezels toevoegen) Mijne krijgen ook vezels. en dat wordt idd heel plakkerig, olie is wel goed idee opzich mara moet dan een basis musli/brok bijzoeken anders wordt het nog niks. Ben hier echter wat terughoudend tegenover omdat ik neit denk dat ze het nodig hebben en eerder tegennatuurlijk is.
marietje schreef:Patricia_29 schreef:HELP!!!
Persoonlijk zou ik hem terug na de fokker brengen als het echt ZE.
Niet alleen omdat je voor een 'gezond' paard hebt betaalt.
Maar je bent ook nog eens tijd, arbeid en geld kwijt aan een eczemer.