Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:25

Goed nieuws! Jij geeft een hele tablet toch imago?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:31

Jaaa ben echt superblij!!! *\o/* *\o/*
Geef hele tablet maar heb dus ook aan de DA gevraagd of ik het dan niet kan terugschroeven naar 3/4.
Zij adviseerde nu nog even op de hele te houden, gedurende verhuizing, het wennen voor Imago (hij stresst enorm, lange tijd en viel vroeger al af na een wedstrijd...). Dan, als hij stabiel is en wat meer is aangekomen, ook zoveel mogelijk in bespiering, kan ik het proberen. Denk dat ik dat ook wel zo ga doen.
Dan alles puur klinisch blijven observeren. In principe pas weer in oktober de bloedtest laten doen.
Ik laat wel met een week of 3 even de (sport)masseur komen om eventueel te overleggen over wederopbouw spiergroepen etc.

Morgen even de overstap naar de nieuwe DA regelen en nieuwe medicatie bestellen. Het is alweer zo ver -O- Maar ja, paardlief knapt er dus blijkbaar (en zichtbaar qua vacht) wel van op, dus huppa!

Imago is ook zo zachtjes aan begonnen met de rui op zijn hals. Geen hele plukken nog, maar het voorzichtige begin is er!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:35

Eerste bloedtest, uitslag op 4 januari: 42,7
8 januari: start Prascend met halve pil
19 januari: start Prascend 3/4 + start magnesium
25 januari: start Prascend heel
Stond kleine 4 weken op hele pil toen bloed voor 2e test werd afgenomen.
Stond ruime 6 weken op de Prascend.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

Die van mij ook sinds vandaag wat haarverlies op zijn hals!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:06

Mag ik me hier ook even aanmelden?

Ik heb een verzorgpaardje (eigenaar is 70jaar) met cushing / ppid.
We gaan er al een aantal jaren vanuit dat ze dit heeft (paard is ondertussen 32), aangezien ze in het verleden, toen ze nog bereden werd, ook epileptische aanvallen deed.
Nadat ik de zorg en het voederbeleid heb overgenomen, staat zij weer van het leven te genieten.
Echter denk ik dat dit paard wel geholpen zou zijn met medicatie...
Na heel wat discussie op de stalling waar ze staat ivm voederen, door de veearts het acth-gehalte laten nameten.

Bleek dat rond deze periode dat zo'n 27 mag zijn...Bij paloma is het 266 !

Ze heeft de afgelopen 5 jaar slechts één keer een kleine aanval gehad, en ook twee keer bevangen gestaan doordat er teveel gevoederd werd.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:54

Welkom hier Alyel en is de eigenaar berijd op prascend te betalen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:59

Welkom Alyel!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:07

De eigenaar is bereid om te betalen voor de medicatie, maar pas als de "aanvallen" frequenter worden...
Ik had al gehoord aan de veearts en die sprak over 80e/maand voor medicatie. Misschien dat we ook met een halve pil toekomen (ik dacht dat hij over pergolide? sprak) en dan is het 40e/maand..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:15

Misschien kun je het nu ondersteunen met provarium breeding?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:52

Als hij jou nog een voorschrift wil geven voor pergolide dan zou ik vragen dat je dat kan krijgen.

Normaal mogen ze die niet meer voorschrijven en dan zou je (als je 1 pil per dag nodig hebt) zo'n 150 euro per jaar maar kosten.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:32

Sorry, dames, ik heb niet bijgelezen.... Ga ik later nog wel doen, maar ben nu aan het werk en niet in de stemming. Ik vrees dat ik hier vaste klant ga worden. -O- Gwendolyn is positief getest: Duidelijk voor deze tijd van het jaar. -O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:59

Balen Zucchero! Maar aan de andere kant, het is iig een behandelbare aandoening!

Naomi loopt niet goed :(
Gister als een zonnetje, vanochtend toen de stalhouder haar in de paddock wilde zetten kreupel links achter. Net geweest en ook echt kreupel. Been is niet warm of dik, niet gevoelig op knijpen. Hoef schoon gemaakt, ook niks te zien. :(
T arme kind liep wel nog vrijwillig door de paddock, maar heeft duidelijk pijn. Dus maar een dosis Metacam gegeven en even aankijken.. Blehhhhh. Sorry niet Cushing gerelateerd, maar wilde t ff kwijt :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:55

Hoefzweertje misschien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:58

Das zeker een goeie! Ga morgen eens haar hoeven bekloppen om te kijken of ik reactie krijg!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:04

Staat ze op haar teen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:13

Als je daarmee bedoelt dat ze op rust staat met dat been : Yes! Ze wil er niet (tot nauwelijks) normaal "plat" op staan. Rechts achter wilt ze ook absoluut niet geven, want blijkbaar doet vol steunen op links te veel pijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:15

Dan zou het heel goed een zweertje kunnen zijn. Is je hoefsmid bereid om even te komen kijken? Die knijpt even met en visiteertang een dan weet je het zeker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:28

Heb 'm meteen gebeld en hij staat morgen om 17.00 uur op de stoep! Geef haar dus ook even geen Metacam meer, dan heeft hij morgenmiddag het duidelijkst beeld.
Zou stiekem wel fijn zijn als het een simpele zweer is... Ik krijg altijd meteen weer horror scenario's voor m'n ogen... :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:52

Ik hoop het ook voor je, die metacam is voor nu wel even fijn voor haar :-).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:38

Focussed schreef:
Balen Zucchero! Maar aan de andere kant, het is iig een behandelbare aandoening!

Naomi loopt niet goed :(
Gister als een zonnetje, vanochtend toen de stalhouder haar in de paddock wilde zetten kreupel links achter. Net geweest en ook echt kreupel. Been is niet warm of dik, niet gevoelig op knijpen. Hoef schoon gemaakt, ook niks te zien. :(
T arme kind liep wel nog vrijwillig door de paddock, maar heeft duidelijk pijn. Dus maar een dosis Metacam gegeven en even aankijken.. Blehhhhh. Sorry niet Cushing gerelateerd, maar wilde t ff kwijt :(

Echt wel, heel veel cushing paarden zijn extra gevoelig voor hoefzweren of evt tijdelijk gevoelige voeten. Dusseh dat klopt echt wel bij het plaatje. Er was hier eerder een pony in het topic die had heel vaak hoefzweren. heel sneu.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:50

Ja de mijne heeft er helaas ook af en toe last van. De laatste heeft ook een hele tijd geduurd voor het duidelijk een zweertje was. Het sluimert een hele tijd en dan ineens wil ze er niet meer op staan.
Hopelijk kan je hoefsmid wat vinden!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:43

Helaas de mijne ook wel is, maar al voor de cushing hoor, hij is eigenlijk z'n leven lang al wat gevoelig, kleine wondjes gingen al gauw ontsteken, gelukkig is het altijd goed gekomen.. :-)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:29

Klinkt idd erg typisch voor een hoefzweer, Focussed. Fijn dat je HS zo snel kan komen.

Imago, supernieuws! Wil je afbouwen ? Ik weet niet of ik dat zou durven als hij het er zo goed op doet nu.

Ik wil graag foto's met jullie delen van de 'new and improved' Nado. Ongelovelijk vind ik het nog steeds. Begin december op het laatste moment de afspraak met de DA, waarvan ik het hele jaar al wist dat ik die moest gaan maken, toch afgezegd en nu is het een totaal andere pony geworden. Tenminste, hij is weer helemaal Nado, zoals ik hem van vroeger ken. Ik denk oprecht dat ik dit te danken heb aan een combi van provarium breeding en een superfijne nieuwe smid. Ik durf er eindelijk weer in te geloven. Dank aan Fargo en anderen uit dit topic die de PB in beeld hebben gebracht, anders was mijn Nado er zeker niet meer geweest...

Had hem vandaag even los in de bak gelaten en ben op een krukje gaan zitten. Denk dat hij 10 min rondjes gerend heeft. Eerst in galop en daarna in verheven Hackneydraf *\o/*
Foto's zijn gemaakt met eenvoudige telefoon, dus even goed kijken ;) Vooral de tweede foto vind ik erg gaaf!

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:32

<3 <3 <3 wat een superfijn gezicht, Nadootje in zijn element. Ik ben zo super blij voor je.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:36

Dank je, Janouk! Hij is zo gaaf he, mijn Nado <3
Ik ben zelfs van plan een nieuwe tweewieler voor hem te gaan kopen, blij dat ik mijn tuig niet verkocht heb. Wel spannend, nu hij weer zo heet en heftig is, maar hij vindt het zo leuk om te doen :j