[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:31

Henny_w: Volgens mij drinkt mijn paard zelfs meer dan de paard zonder eczeem wat er bij staat.
Ik zie haar best vaak drinken en die andere heel weinig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:31

Henny, wij hebben 4 eczemers en 5 niet eczemers...
Mij is eigenlijk niet veel verschil in drinken opgevallen. Mijn paard en haar zoon (beide eczemers) drinken erg veel. De Anda wat minder, hij is ook schuurder...
Echt opvallende verschillen zijn mij niet opgevallen.
Ze krijgen trouwens altijd kraanwater...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:05

Zooist schreef:
Zooist schreef:
Waar kan je sweet itch bestellen?
Waar wordt het voor gebruikt?

Is het verzachtend?

Wil iemand hier nog antwoord opgeven?
Welke middelen gebruiken jullie nog meer?

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar zit er een beetje mee....

Heb trouwens de Buzz off en die bevalt prima.

Maar er zijn dit jaar zoveel muggen dat ik het liefst naar de noordpool zou verhuizen!

oeh sorry!!
sweet itch koop je gewoon bij de ruietrsoprtzaak en anders even zoeken via google? Knipoog
verder gebruik ik helemaal niks, de huidolie van leovet is trouwens ook heeeel erg goed.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:08

henny_w schreef:
Ik heb nog een vraagje aan de mensen hier die een eczemer hebben en tevens 1 of meerdere paarden die niet schuren.
Zien jullie verschil in het drinkgedrag.
Het valt mij nl. op dat eczemers over het algemeen minder drinken dan de niet eczemers.
Terwijl goed en veel drinken juist zo belangrijk is.

Geen verschil. Hij drink normaal en plast wel meer dan de anderen (of hij is gewoon een stuk viezer Vork )

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:09

Henny: Mijn ene eczemer is een echte nathals, die drinkt heel veel. Plast dus ook veel Tong uitsteken De ander inderdaad vrij weinig.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:11

zooist, ik smeer bij jeuk eczema balsem, dat is ook fijn spul. Bij divoza, paardendrogist etc. te koop.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:12

Thanks voor alle tips. Ga vrijdag gelijk eens shoppen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:15

Sonja_vR schreef:
even over die kortere vacht en drogere huid
dat is dus ook weer een reden waardoor ik denk dat een eczeempaard best wel eens tekorten kan hebben wat betreft vit/min
of juist een verhoogde behoefte

wat is 1 van de standaardopmerkingen over wanneer een paard gezond is?
juist : dat zie je aan de vacht
wat heeft er ontzettend veel invloed op de vacht?
juist : voeding

maar ik hoop dat de komende jaren de voeding gaat doen wat ik hoop/denk/verwacht dat het gaat doen ...
we gaan het zien ..

vorig jaar had ap trouwens ook een veel vettere huid.dat viel me toen op een gegeven moment nog erg op.

henny:
ap dronk altijd te weinig,hij heeft daardoor zelfs een zonnesteek opgelopen een aantal jaar geleden!!!
hij dronk tussen de 5 en de 9 liter op een dag( moesten we toen in de gaten houden van de veearts)

nu drinkt hij echt goed,gedurende de nacht in elk geval al zwarte voerbak vol ( ze krijgen water in van die plastic voerbakken)
de paarden drinken bij ons altijd kraanwater, in de periode dat ap te weinig dronk kreeg hij slootwater/grondwater

maar in de sportmineralen van subli zit ook iets dat de vochthuishouding in het lichaam op peil brengt?
misschien dat dat wel helpt hoor
http://www.subli.nl/downloads/brochure_nieuw.pdf
staat wel info Knipoog

ga ik trouwens nog bedenken wat we met kelly doen dit jaar qua smeersel.
kel heeft licht eczeem en schuurt alleen op een plek boven de schoft.
vorig jaar werkte de sweet itch alleen als je die elke dag aanbrengt,dit jaar wil ik eigenlijk wat anders proberen. maar heb nog geen idee wat..iemand nog een product wat we kunnen testen?
wil wel graag die lange manen behouden
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1209575646
Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:16

@Henny, mijn paarden krijgen gewoon kraanwater en ik heb niet het idee dat hij minder drinkt als de anderen.
Zam heeft to nu toe nog steeds niet geschuurd en ik heb alleen nog maar de deken opgedaan. Dus nog niets hoeven te behandelen. Zam heeft juist een zachte, glimmende vacht. Het is net een eikeltje Haha! Ook 's winters heeft hij een zachte glimmende vacht. Wel weinig wintervacht.
@ellepel: ik gebruik zelf de producten van cojosol. Deze hebben van alles in hun assortiment, van voedingssyplement tot shampoo en creme voor anti-jeuk... Vind het zelf een fijn product, omdat het dus wat vettig is. Is een soort creme...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:00

indi heeft bloederige rondjes (2 mm doorsnede) in haar lies zitten, maar lijkt er geen jeuk aan te hebben. zijn dat gewoon steken van muggen???

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:01

ikenindi schreef:
indi heeft bloederige rondjes (2 mm doorsnede) in haar lies zitten, maar lijkt er geen jeuk aan te hebben. zijn dat gewoon steken van muggen???

Tekenbeten?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:09

hoe zien die er uit? ik denk het haast niet eerlijk gezegd...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:55

weet ik niet, het was een suggestie Knipoog Maar ik heb wel eens gelezen dat paarden ook teken kunnen hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:19

Wat voeren jullie je paarden nu? (qua krachvoer?).
Ik ben nu van Subli basisbrok aan het overstappen naar Pavo Nature's best. Ik geef het eerst half om half zodat ze kan wennen, en als de zak dan op is (wat nog wel een tijdje gaat duren), dan blijf ik gewoon bij Pavo.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:24

Ik voer geen krachtvoer bij. Heeft genoeg aan de wei namelijk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:27

Ik geef op het moment helemaal geen krachtvoer. Gras en hooi en pavo vital vitamine brokjes (volgens mij Tong uitsteken )voor de vitamientjes. Ik ben nog op zoek naar een goede vervanger voor krachtvoer. Marstall schijnt ook goed voer te zijn? In het boek van Nicolette hebing wordt aangeraden om bietenpulp te voeren. Aangevuld met oa zeewier voor de vitamientjes en mineralen. Ik heb me er nog niet in verdiept waar ik bietenpulp kan halen. Iemand ervaring met het voeren ervan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:27

Oh okee.
Misty krijgt wel voer erbij, want ze word vrij snel aan de dunne kant.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:29

Onze pony is ook niks te dik, die krijgt onbeperkt hooi. Mijn paard groeit van lucht Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:30

haha mijn paard groeit jammergenoeg niet van lucht, als die een week geen voer erbij krijgt, dan kan je de ribben alweer zien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:42

shera schreef:
Ik geef op het moment helemaal geen krachtvoer. Gras en hooi en pavo vital vitamine brokjes (volgens mij Tong uitsteken )voor de vitamientjes. Ik ben nog op zoek naar een goede vervanger voor krachtvoer. Marstall schijnt ook goed voer te zijn? In het boek van Nicolette hebing wordt aangeraden om bietenpulp te voeren. Aangevuld met oa zeewier voor de vitamientjes en mineralen. Ik heb me er nog niet in verdiept waar ik bietenpulp kan halen. Iemand ervaring met het voeren ervan?

Bietenpulp krijgen ze van mij als ze te dun worden. is heel goed voor de darmflora Ja
die pavo vital vitamine brokken heb ik een proefzakje van gehad (ze voelen zo raar aan Clown ) maar ze moeten er zo weinig van krijgen. heb dan echt het idee dat ze niets binnenkrijgt.
Bij mij staat madame op 1 kilo brok en 1 kilo muesli per dag op dit moment, maar wil op iets anders over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:55

henny_w schreef:
Ik heb nog een vraagje aan de mensen hier die een eczemer hebben en tevens 1 of meerdere paarden die niet schuren.
Zien jullie verschil in het drinkgedrag.
Het valt mij nl. op dat eczemers over het algemeen minder drinken dan de niet eczemers.
Terwijl goed en veel drinken juist zo belangrijk is.

Nog een tip:
Als je altijd grondwater geeft kan het zelfs verschil uitmaken, jouw eczemer kraanwater te gaan geven.
Grondwater is vaak erg ijzerhoudend.
Is dat percentage erg hoog dan drukt het IJzergehalte de Zink weg in het lichaam.
En juist die Zinkbehoefte is bij eczemers zo groot en belangrijk.

die laatste ben ik dus idd ook een beetje mee bezig, ze krijgen bij ons uit de bron en ik weet vrij zeker dat daar vrij veel ijzer in zit,
dus idd die zink moet hoog zijn, maar 1 voordeel van de exzem plus die ik voer, die bind metalen aan zich ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:19

Sodeletuut schreef:
Wat voeren jullie je paarden nu? (qua krachvoer?).
Ik ben nu van Subli basisbrok aan het overstappen naar Pavo Nature's best. Ik geef het eerst half om half zodat ze kan wennen, en als de zak dan op is (wat nog wel een tijdje gaat duren), dan blijf ik gewoon bij Pavo.

ap staat de hele dag met zijn neus in de voordroog of hooi...onbeperkt dus Knipoog
en hij krijgt nu 2x per dag een kwart tot een halve schep havens sportmuesli met om de dag een schep mineralenpoeder van subli.

ap groeit niet van krachtvoer, heb nog nooit een paard gezien wat daar dik van werd trouwens..hij word dik van te weinig beweging en teveel hooi/voordroog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:59

Bietenpulp, maisvlokken, schepje zemelen, lijnzaadbrokjes en multivitamine

Hooi naar believen

ruyssersco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:15

shera schreef:

ik geef natte bietenpulp(moet 6 uur weken in veel water)met zemelen...goed resultaat,ook qua temperament!

ruyssersco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:24

bietenpulp(bietenstopjes) is in droge vorm te verkrijgen bij elke veevoeder-winkel.Het is vrij goedkoop en onze ijslanders vinden het héél lekker.