[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:00

ellepel schreef:
ach ja joh, je hebt eczeem-----------------------------------------en je hebt eczeem :D
en daar tussen in zit nog een hele wereld vol met eczeem en er zijn talloze oorzaken aan te wijzen.

in de categorie zomereczeem heb je er dan nog de lichte en de zware en je hebt de voedingsgevoelige eczemers
en je hebt ook nog eczemers die reageren op hormonen, je hebt stress eczemers.etc...etc...etc..
die wereld is zo groot!!!!

het blijft uitproberen en ik vind het zelf alleen maar mooi als mensen als jannepauli en zammie hier hun ervaringen neerzetten.
prachtig toch als je paard na veranderen van voeding op houdt met schuren?
wie weet helpen hun adviezen anderen ook
:j

Inderdaad !!
De stelligheid waarmee sommigen beweerden dat mijn paard dan wel geen 'echte' ZE zou hebben, omdat ze nu kennelijk niet meer op de mugjes reageert, daar heb ik wel om moeten grinneken. :) Uiteraard verbindt men de jeuk met de stof die de mugjes in de huid prikken, maar dat verklaart lang niet alles. Niet ieder paard dat gestoken wordt gaat aan het schuren - er is iets in dat lijf wat reageert, om welke reden dan ook, in combinatie met de muggensteek.
Het 'hoe en waarom' is helaas nog lang niet duidelijk - het allergenengebied is zo complex dat het maar de vraag is of dat ooit werkelijk achterhaald wordt, en dan is het ook nog maar de vraag of je de gevoeligheid voor bepaalde stoffen kunt wegnemen, en zo ja, of dat dan voor alle paarden het werkzame middel of methode is.
Ik ben al jaren bezig met experimenteren om uit te vinden waarom mijn paard reageert en wat ik kan doen om de gevoeligheid te verminderen. Naast allerlei zaken die je kunt proberen om het vanaf de 'buitenkant' onder controle te houden, zoals dekens, smeersels, afweermiddelen, is het mijn stellige overtuiging dat een oorzaak mede gelegen is in de wijze waarop we onze paarden houden en voeren. Ik heb twee jaar geleden de onderzoeksploeg van Utrecht een paar maanden over de vloer gehad en het bleek dat het paard redelijk tot goed reageerde op toedieningen van bepaalde peptiden, die kennelijk het immuunsysteem van het paard zodanig beïnvloedden dat de jeukreactie minder heftig werd.
Er ligt duidelijk een link tussen wat het lijf binnenkrijgt aan stoffen ( eiwitten, koolhydraten) en de reactie van het immuunsysteem.
Hoe het ook zij - mijn Fries heeft er kennelijk baat bij gehad dat zij, samen met mijn (inmiddels ex-)hoefbevangen paard op dieet gezet werd en net zoals de HB-er beperkt werd in voer, en weidegang. De omstandigheden zijn verder niet veranderd, ik woon nog steeds in hetzelfde bos&watergebied aan de Veluwerand, er zijn nog steeds evenveel muggen.

Ik beweer niet dat ik 'het' gevonden heb maar wat voor mij wel vaststaat is dat uitwendig en inwendig met elkaar verbonden zijn en dat je heil verwachten van alleen smeerseltjes o.i.d. geen oplossing zullen bieden als je het inwendige van het paard door middel van ander management niet anders aanpakt.

liefmeisje21

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:22

wat voor voer kan je geven want hij krijgt nu pavo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:23

Jannepauli schreef:
ellepel schreef:
ach ja joh, je hebt eczeem-----------------------------------------en je hebt eczeem :D
en daar tussen in zit nog een hele wereld vol met eczeem en er zijn talloze oorzaken aan te wijzen.

in de categorie zomereczeem heb je er dan nog de lichte en de zware en je hebt de voedingsgevoelige eczemers
en je hebt ook nog eczemers die reageren op hormonen, je hebt stress eczemers.etc...etc...etc..
die wereld is zo groot!!!!

het blijft uitproberen en ik vind het zelf alleen maar mooi als mensen als jannepauli en zammie hier hun ervaringen neerzetten.
prachtig toch als je paard na veranderen van voeding op houdt met schuren?
wie weet helpen hun adviezen anderen ook
:j

Inderdaad !!
De stelligheid waarmee sommigen beweerden dat mijn paard dan wel geen 'echte' ZE zou hebben, omdat ze nu kennelijk niet meer op de mugjes reageert, daar heb ik wel om moeten grinneken. :) Uiteraard verbindt men de jeuk met de stof die de mugjes in de huid prikken, maar dat verklaart lang niet alles. Niet ieder paard dat gestoken wordt gaat aan het schuren - er is iets in dat lijf wat reageert, om welke reden dan ook, in combinatie met de muggensteek.
Het 'hoe en waarom' is helaas nog lang niet duidelijk - het allergenengebied is zo complex dat het maar de vraag is of dat ooit werkelijk achterhaald wordt, en dan is het ook nog maar de vraag of je de gevoeligheid voor bepaalde stoffen kunt wegnemen, en zo ja, of dat dan voor alle paarden het werkzame middel of methode is.
Ik ben al jaren bezig met experimenteren om uit te vinden waarom mijn paard reageert en wat ik kan doen om de gevoeligheid te verminderen. Naast allerlei zaken die je kunt proberen om het vanaf de 'buitenkant' onder controle te houden, zoals dekens, smeersels, afweermiddelen, is het mijn stellige overtuiging dat een oorzaak mede gelegen is in de wijze waarop we onze paarden houden en voeren. Ik heb twee jaar geleden de onderzoeksploeg van Utrecht een paar maanden over de vloer gehad en het bleek dat het paard redelijk tot goed reageerde op toedieningen van bepaalde peptiden, die kennelijk het immuunsysteem van het paard zodanig beïnvloedden dat de jeukreactie minder heftig werd.
Er ligt duidelijk een link tussen wat het lijf binnenkrijgt aan stoffen ( eiwitten, koolhydraten) en de reactie van het immuunsysteem.
Hoe het ook zij - mijn Fries heeft er kennelijk baat bij gehad dat zij, samen met mijn (inmiddels ex-)hoefbevangen paard op dieet gezet werd en net zoals de HB-er beperkt werd in voer, en weidegang. De omstandigheden zijn verder niet veranderd, ik woon nog steeds in hetzelfde bos&watergebied aan de Veluwerand, er zijn nog steeds evenveel muggen.

Ik beweer niet dat ik 'het' gevonden heb maar wat voor mij wel vaststaat is dat uitwendig en inwendig met elkaar verbonden zijn en dat je heil verwachten van alleen smeerseltjes o.i.d. geen oplossing zullen bieden als je het inwendige van het paard door middel van ander management niet anders aanpakt.

Helemaal mee eens. Men kan alleen maar leren van elkaar, en als je hier een aantal tips leest kan er nét die ene tussen zitten die het leven van je eigen ZE paard een heeeel stuk aangenamer kan maken!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:34

opisop_shop schreef:
suuszzzz schreef:
Ik wil nu de Horze eczeemkap gaan bestellen. Maar ik twijfel over de maat. Weet iemand hoe ze vallen? Hij moet passen bij een Haflinger met hoofdstel maat Full. Ze heeft best een flink hoofd. Ik denk zelf aan L.

Hij valt heeeeel erg groot uit!
Mijn deken paste niet, heb ik verkocht aan medepensioner.
De kap was maat XL (mijn paard heeft een groot hoofd) en was voor haar paardje zeker wel twee maten te groot denk ik. Zij heeft een grote pony/klein paard met hoofdmaat cob.

Oeii, dat klinkt niet goed :+ Heb een maat L besteld. Ik hoop dat het gaat passen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:34

liefmeisje21 schreef:
wat voor voer kan je geven want hij krijgt nu pavo.

Mijn Fries krijgt: circa 2-3 uur weidegang op een wei die ingezaaid is met speciaal grasmengsel voor paarden, voordroogkuil (bijna net zo droog als gewoon hooi) en 1 x daags een halve emmer Safe & Sound van Dodson&Horrell. Voor het overige staan de paarden in de rijbak ( met aangebouwde open schuilstal, zie foto) en zijn 24/7 buiten. Zonder deken, zonder smeersels. Daarnaast verrichten ze lichte arbeid.
Staat je paard zwaar(der) in training dan is Formula4Feet een perfect vitamine- en mineralentoevoeging ( eigenlijk een supplement voor HB-paarden maar bij ons doen ze het er allemaal heel goed op - verkrijgbaar bij paardnatuurlijk.nl)
Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:13

jannepauli;
ik ken iemand die had vroeger ook een fries paard.
(wie weet is het familie,dat was er volgens mij eentje van Oedse?)
die schuurde zomers ook.
deken om,maar eigenlijk bleef het dier dan nog schuren.

die hebben ze toen op een gegeven moment helemaal laten doorlichten en bleek dus dat het dier verschillende tekorten had aan voedingsstoffen waardoor het lichaam dus niet goed werkte.
eenmaal dat opgeheven was,was de "zomereczeem"ook voorbij.
winters op stal krege het zat voer, dus geen klachten,maar zomers stond het op land met te weinig voedingsstof waardoor het fout ging.

ik bedoel hier dus wel mee te zeggen dat het leek alsof het dier zomereczeem had,maar dit was niet zo.
daarom vind ik het ook zo belangrijk dat mensen goed gaan uitzoeken wat er aan de hand is en niet klakkeloos een deken op gooien.

liefmeisje:
pavo kan prima hoor, als hij dat bij de vorige eigenaar ook kreeg,dan kun je dat prima blijven geven.
makeert niks aan dat voer(ik voer ook van pavo,is alleen een andere merknaam)
ik voer nu 1/2 schep equiral stud(komt uit zelfde fabriek als pavo)
scheutje zwarte kummelolie en een schepje verteranensupplement van NAF(appie is 19,vandaar)

maar als ik heel eerlijk ben over je fot's van je fjrd?
ik zie op de eerste foto heel duidelijk haren die net een paar cm lang zijn,dit zijn haren die waarschijnlijk vorig jaar zijn afgebrken dor schuren en weer zijn gaan groeien in de winter.
zou dus toch best kunnen dat er iets van zomereczeem in zit,maar dan moet je dat dus gaan uitzoeken wat er aan de hand kan zijn

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:21

ellepel schreef:
jannepauli;
ik ken iemand die had vroeger ook een fries paard.
(wie weet is het familie,dat was er volgens mij eentje van Oedse?)
die schuurde zomers ook.
deken om,maar eigenlijk bleef het dier dan nog schuren.

die hebben ze toen op een gegeven moment helemaal laten doorlichten en bleek dus dat het dier verschillende tekorten had aan voedingsstoffen waardoor het lichaam dus niet goed werkte.
winters op stal krege het zat voer, dus geen klachten,maar zomers stond het op land met te weinig voedingsstof waardoor het fout ging.

ik bedoel hier dus wel mee te zeggen dat het leek alsof het dier zomereczeem had,maar dit was niet zo.
daarom vind ik het ook zo belangrijk dat mensen goed gaan uitzoeken wat er aan de hand is en niet klakkeloos een deken op gooien.

liefmeisje:
pavo kan prima hoor, als hij dat bij de vorige eigenaar ook kreeg,dan kun je dat prima blijven geven.
makeert niks aan dat voer(ik voer ook van pavo,is alleen een andere merknaam)
ik voer nu 1/2 schep equiral stud(komt uit zelfde fabriek als pavo)
scheutje zwarte kummelolie en een schepje verteranensupplement van NAF(appie is 19,vandaar)

maar als ik heel eerlijk ben over je fot's van je fjrd?
ik zie op de eerste foto heel duidelijk haren die net een paar cm lang zijn,dit zijn haren die waarschijnlijk vorig jaar zijn afgebrken dor schuren en weer zijn gaan groeien in de winter.
zou dus toch best kunnen dat er iets van zomereczeem in zit,maar dan moet je dat dus gaan uitzoeken wat er aan de hand kan zijn

ik ben 6 weken geleden bij hem gaan kijken en toen was zijn staart verder gewoon mooi, de bovenkant was echter niet zo lang als de rest maar het was niet geschuurd oid. dus het zou indd goed kunnen dat dat stukje in de winter weer is aangegroeid. maar het gekke is dat zijn manen gewoon mooi zijn en er niets tussen is te vinden, geen wondjes of viezigheid en toch begon hij op stal als een bezetende met zijn manenkam te schuren langs zijn voerbak. ook hoor ik verschillende verhalen over pavo dat er teveel zetmeel in zit en dit weer omzet in suikers. maar hij kreeg bij zijn oude eigenaar dus een kilo brok en een kilo muesli op een dag wat ik zelf al heel veel vind. hij staat nu niet op het land maar in een paddock. dus daarom mijn vraag hoe kan je uitzoeken of het wel echt ZE is en niet iets anders want miss. heeft hij wel tekort aan iets of krijgt hij teveel voer. Ook heeft hij 2 wkn geleden een antibiotica prik gehad en pijn stillers omdat hij een onsteking had gekregen na het ruinen dus kan het daar niet een reaktie van zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:25

is hij nog maar pas geruind?
en daarna is hij gaan schuren?

ja dat hoor je toch vaker,dat ze na het ruinen gaan schuren.
ik denk dat het dan misschien te maken kan hebben met veranderde hormonen?
misschien dat een kruidenmengsel kan helpen wat speciaal er op gericht is om de
hormonen weer op orde te krijgen?

wij hebben ook wel wat paarden op stal die als ze binnen komen echt flink gaan staan schuren,maar geen eczeem hebben.
een paar reageren op jong gras en er zijn een paar die gewoon nergerns om gaan staan schuren.
sommige vinden het binnen niet leuk en gaan schuren.

van pijnstillers zouden ze wel jeuk kunnen krijgen omdat dat slecht kan zijn voor de darmflora,maar dat ligt er aan welke je dier gehad heeft.
maar dat is echt wel een uitzondering hoor als ze daarvan gaan schuren.

eigenlijk heb je dus nog wel wat verschillende zaken waar het schuren van kan komen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:32

ellepel schreef:

ik bedoel hier dus wel mee te zeggen dat het leek alsof het dier zomereczeem had,maar dit was niet zo.daarom vind ik het ook zo belangrijk dat mensen goed gaan uitzoeken wat er aan de hand is en niet klakkeloos een deken op gooien.

Toch vind ik dat je niet kunt beweren dat het dier "daarom" geen ZE heeft|had.
Zoals ik al eerder schreef: soms zitten er in het lijf stoffen ( of juist niet) die het immuunsysteem triggeren om te reageren. Als dat opgelost wordt zoals kennelijk bij de fries van jouw kennis het geval was, dan wordt de huid weer rustig omdat het immuunsysteem niet langer aangezet wordt om op bepaalde prikkels te reageren. In die zin zijn we het dus wel eens: ergens is een onderliggende oorzaak. Maar je kunt Ze niet als een los fenomeen zien - want naar alle waarschijnlijkheid zou het paard uit jouw voorbeeld weer opnieuw zijn gaan schuren als er weer bepaalde tekorten zouden ontstaan.
Vergelijk het maar met andere allergieën: heb je bv een gluten-allergie dan moet je er voor zorgen dat je die niet, of zo min mogelijk binnenkrijgt. Dan blijf je gezond. Maar ga je ze wel eten, dan wordt je opnieuw ziek. Het is dus meestal de combinatie van bepaalde oorzaken die die zaak uit de hand doen lopen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:34

ellepel schreef:
van pijnstillers zouden ze wel jeuk kunnen krijgen omdat dat slecht kan zijn voor de darmflora,maar dat ligt er aan welke je dier gehad heeft.
maar dat is echt wel een uitzondering hoor als ze daarvan gaan schuren.

eigenlijk heb je dus nog wel wat verschillende zaken waar het schuren van kan komen

Dan zou een probiotica dus positief resultaat moeten hebben

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:39

hij is nu 5 weken geleden geruind en 6 wkn geleden ben ik geweest en toen was het gewoon goed dus denk zelf dat het daarna is gekomen. hij heeft zelf haast niet binnengestaan maar wil hem daar stapsgewijs wel aan laten wennen voor als ze dalijk weer in de nacht binnen staan, hij was wel heel onwennig in zijn stal en snapte het allemaal niet zo.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:09

Citaat:
Inderdaad !!

[/quote]

Helemaal mee eens. Dit probeerde ik in mijn eerdere bijdrage ook duidelijk te maken. Er zijn nog volop onderzoeken gaande naar de oorzaken van het ontregelde immuunsysteem. Alleen de factor erfelijkheid is tot nu toe "bewezen". Ook ik heb jaren ervaring met eczemers en door mijn beleid hebben ze een stuk aangenamer leven. Maar ze blijven wel eczemers, volgens de gehanteerde definitie.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 30-05-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:16

corinagirl, ik vind het advies van je DA over het op stal zetten ook vreemd, aangezien een paard nog een paar weken jeuk kan houden na het prikken. Binnen 1 a 2 dagen zie je nog geen verschil hierin lijkt mij, enige risico dat je loopt is dat je een vicieuse cirkel creeert van jeuk-schuren-nogmeer jeuk-nog meer schuren enz.
Denk dat je er goed aan doet dat je nu de deken opdoet inderdaad. Denk alleen wel dat de 195 echt een stuk te groot zal zijn voor haar en dat je een 185 nodig hebt.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:27

Anika: Klopt, dat dacht ik al aan. Daarom wilde ik Vita niet op stal hebben. Helemaal niet voor 48uur :oo .
Ik heb een maat 185 gehad van de paardendrogist en die zat haar véél te strak. Dus vandaar nu een 195 gekocht. Dus ben benieuwd :) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:54

ja maar dat was een ander type deken he?
Storm had dekenmaat 195 en was wel echt een flink stuk groter/breder dan Vita.
Naja, ben benieuwd.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:11

Ik heb juist 'geminderd'met derfen smeren; beetje zinkzalf en aloe vera gel en de plekken lijken weer wat rustiger *\o/*
Ik heb de afgelopen dagen meegelezen; wat zou het heerlijk zijn als ik de jeuk kon verminderen bij Bolle met voeding. Ik geef alleen bietenpulp (zupa)+handje redhorse en vitaminen. Stripbegrazing en af en toe hooi..Af en toe kuurtje biergist en kiezelzuur..en leemkuur na de wormenkuur.
@corinagirl: anderhalve week terug hetzelfde advies gehad van mijn Da; moest Bolle maar binnen zetten..en hij wilde wel een cortisone spuit geven...nou niet dus... :nhoop dat de deken past!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:34

10tje2 schreef:
Helemaal mee eens. Dit probeerde ik in mijn eerdere bijdrage ook duidelijk te maken. Er zijn nog volop onderzoeken gaande naar de oorzaken van het ontregelde immuunsysteem. Alleen de factor erfelijkheid is tot nu toe "bewezen". Ook ik heb jaren ervaring met eczemers en door mijn beleid hebben ze een stuk aangenamer leven. Maar ze blijven wel eczemers, volgens de gehanteerde definitie.

En daar zit ik dus een beetje mee te modderen. Mijn merrie haar volle zus is een heeeel zware excemer, mijn merrie haar eigen dochter idem dito. Merrie zelf is dus een lichte excemer. Nu kán dat uiteraard komen dat een gewaarschuwd mens telt voor twee, en ik meteen vanaf ik haar heb op voer ed ben gaan letten. Echter pas vorig jaar begon ze met schuren, lichtjes aan haar staart. Dus volgens de factor erfelijkheid had mijn merrie ook op zijn minst zwaarder exceem moeten hebben, gezien dochter en volle zus zich letterlijk stuk schuren en er ook exceem in de lijn voorkomt. Vandaar dat ik ook zo met de binnenkant bezig ben.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:56

erfelijkheid is een begrip waarbij als je dit toepast je wel je genetica een beetje meot kennen. Niet elk erfelijk gebrek zal zowiezo overgebracht worden van moeder of dochter en kunnen ook dragers zijn die zichtbaar normaal of bijna normal zijn. Vaak slaan erfelijke aandoeningen een generatie over. Verder is zomereczeem denk ik een zeer multifactoriele aandoening die naast erfelijk ook nog in ieder geval beinvloed wordt door voeding omgeving (mbt aantal muggen) en durf te wedden deels huisvesting. Daarnaast is het zeer waarschijniljk niet in 1 gen vastgelegd zoals bijvoorbeeld de kleur zwart waarbij je in een mooi schema kan angeven hoeveel kans en nakomeling heeft op de kleur zart bij die en die ouder. Dus het zijn meerdere genen die samenspelen en in de juiste combinatie zomereczeem veroorzaken alsook zijn er genen met verschillende graad van penetrantie waardoor niet perse zo is dat als je de juiste combinatie heft dit ook aan de buitenkant zichtbaar is (dit is bij erfelijke ziekten ook aangetoond soms te zijn). Enfin het is absoluut niet zwartwit dus we moeten gewoon zoeken naar manieren om de dingen waar we iets aan kunnen doen (zoals voeding huisvesting ed) zo gunstig mogelijk te veranderen en verder moeten we vind ik niet meer fokken met dieren die aangetast zijn met zomereczeem of waarvan de lijn aangetoond heeft dat hier veel zomereczeem in zit. ok to zo ver mijn veel te lange uitleg die warschijnlijk neit veel duidelijk maakt hahaha

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:06

cyclo86 schreef:
erfelijkheid is een begrip waarbij als je dit toepast je wel je genetica een beetje meot kennen. Niet elk erfelijk gebrek zal zowiezo overgebracht worden van moeder of dochter en kunnen ook dragers zijn die zichtbaar normaal of bijna normal zijn. Vaak slaan erfelijke aandoeningen een generatie over. Verder is zomereczeem denk ik een zeer multifactoriele aandoening die naast erfelijk ook nog in ieder geval beinvloed wordt door voeding omgeving (mbt aantal muggen) en durf te wedden deels huisvesting. Daarnaast is het zeer waarschijniljk niet in 1 gen vastgelegd zoals bijvoorbeeld de kleur zwart waarbij je in een mooi schema kan angeven hoeveel kans en nakomeling heeft op de kleur zart bij die en die ouder. Dus het zijn meerdere genen die samenspelen en in de juiste combinatie zomereczeem veroorzaken alsook zijn er genen met verschillende graad van penetrantie waardoor niet perse zo is dat als je de juiste combinatie heft dit ook aan de buitenkant zichtbaar is (dit is bij erfelijke ziekten ook aangetoond soms te zijn). Enfin het is absoluut niet zwartwit dus we moeten gewoon zoeken naar manieren om de dingen waar we iets aan kunnen doen (zoals voeding huisvesting ed) zo gunstig mogelijk te veranderen en verder moeten we vind ik niet meer fokken met dieren die aangetast zijn met zomereczeem of waarvan de lijn aangetoond heeft dat hier veel zomereczeem in zit. ok to zo ver mijn veel te lange uitleg die warschijnlijk neit veel duidelijk maakt hahaha

Jawel hoor! :j Qua omgevingsfactor nadat Bregh bij mij is gekomen zeer zeker, ze komt uit een bosrijke omgeving met veel mugjes en dochter zat zo ongeveer ín het bos. Alleen met opgroeien stonden Bregh én haar volle zus op dezelfde plaats, waarbij zus alles aanpakte om te schuren en Bregh niet en dat vindt ik zo frappant, gezien exact dezelfde ouders, alleen een jaar later :D . We zijn toen expres een keer bij dochter gaan kijken (ook omdat ik toen nog vage ideeën had ooit een veulen te fokken bij haar) om te kijken wat die combi had gedaan, en er was geen maanpluk te zien zeg maar. Dus wat betreft generatie overslaan ben ik heeeel erg blij dat ik nét die generatie te pakken heb :D Maar ik blijf het zeer interessant vinden dat de zussen zoveel verschelen qua jeuk, zeker omdat ze toen ook nog exact hetzelfde te eten kregen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:10

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:27

cyclo86 schreef:

Leuke bijdrage, dank je wel.
Wat ik weet is dat er meerdere genen bij betrokken zijn. Hoeveel en welke dat zijn is nog steeds niet bekend. Wat wel bekend is uit een valide onderzoek:
een combinatie van 2 ouderdieren die geen eczeem (lijken) te hebben krijgt 13,5 % veulens die eczeem krijgen en uit de combi van ouderdieren met eczeem krijgt 37,5% van de veulens ook eczeem. Waar het aan ligt dat de invloed van de merrie groter lijkt dan die van de hengst is nog niet bekend.

Naast voeding, omgeving, huisvesting lijkt stress ook een factor met invloed op het immuunsysteem. Het zou zo maar eens kunnen dat we stress bij paarden over het hoofd zien, zeker bij paarden die nogal binnenvetters zijn.

Ik weet wel dat bij mensen met eczeem (psoriasis bv) stress direct invloed heeft op de ernst van uitslag.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:32

ikenindi schreef:

super mooi resultaat maar dat hadden we naturlijk al paar blz terug gezien ;). hoop dat het de hele zomer zo blijft gan voor jou en je paardje

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:33

Even een gekke vraag..

Maar ik mijn exzemer op dieet en daarom een graaskorf aan geschaft..
Hij is gewoon echt te dik en in de paddock zetten werkt niet daar wordt hij echt dood ongelukkig van.
sinds hij in de padock staat is hij aan het weven en structureel het zelfde stukje aan het lopen.

Dit heb ik een week aan gezien en toen was ik er klaar mee hij gaat gewoon in de kudde met een graaskorf..
Maar nu ben ik bang dat deze te klein is..
Hoe kan ik dat goed meten?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:45

10tje2 schreef:
Leuke bijdrage, dank je wel.
Wat ik weet is dat er meerdere genen bij betrokken zijn. Hoeveel en welke dat zijn is nog steeds niet bekend. Wat wel bekend is uit een valide onderzoek:
een combinatie van 2 ouderdieren die geen eczeem (lijken) te hebben krijgt 13,5 % veulens die eczeem krijgen en uit de combi van ouderdieren met eczeem krijgt 37,5% van de veulens ook eczeem. Waar het aan ligt dat de invloed van de merrie groter lijkt dan die van de hengst is nog niet bekend.

Naast voeding, omgeving, huisvesting lijkt stress ook een factor met invloed op het immuunsysteem. Het zou zo maar eens kunnen dat we stress bij paarden over het hoofd zien, zeker bij paarden die nogal binnenvetters zijn.

Ik weet wel dat bij mensen met eczeem (psoriasis bv) stress direct invloed heeft op de ernst van uitslag.

wist niet ales 100% zeker over de eczeemerfelijkheid maar wel over de algemene genetica en helaas dat alles niet zo zwartwit is als we wel eens zouden willen, anders hadden we allang perfecte paarden/honden en andere dieren. zou wel ideaal zijn als ooit zouden weten welke genen aan e basis liggen en een test kunnen doen of een dier deze genen draagt. Mjah is waarschijnlijk nog wel even toekomst muziek zeker zlonag er nog altijd veel mensen fokken met hun dieren met zomerexzeem. Mijn pony nu 20 jaar heeft 4 of 5 (wisten niet eens zeker :+ ) veulens gehad en altijd geschuurt in zomer ed nooit wat aan gdaan. had natuurlijk gehoopt omdat ze nooit iets an deden dat het niet zo erg was mjah toen ik haar ging halen (5 weken na eerste bezichtiging) had ze al open plekjes in manen, wc borstel stat open plek op buik dikken manenkam :Y) *\o/* ;) ach ja het is nu goed onder controle maar ja denk dat belangriker is dat mensen beginnen te snappen dat er daadwerkelijk iets aan gedaan MOET en KAN worden. Het is imo zielig die beesten te laten staan met zoveel jeuk zeker dan als je adviezen soms hoort ja we zetten overal stroom rond zodat hij niet meer kan schuren (liefst in stal :( ) wordtje toch sjago van. Zeker als je weet dat heel deel voerafhankelijk is en zelfs die die echt enkel voor de knutjes allergies zijn erg geholpen kunnen worden met juiste management. het is maar net wat je eraan over hebt zeker...

Ik vind het topic heel leerzaam om dingen uit te wisselen en hoop veel te leren. voor mensen die nog iets zoeken om hun paard bij te geven voor mineralen die geen echt kv willen geven ik geef atm mijn paarden pony enkel weidebigs http://www.kraemer-pferdesport.de/MASTE ... &ci=247663 dit is te vergelijken met pavokoek enkel vele minder suiker ed volgens mij het smaakt ook heerlijk zout. Ze zijn er verzot op. Ik geef wel stuk minder dan op de verpakking staat 1 staafje voor pony en 2-3 voor paard.

Nu staan mijn beestjes op schraal weiland met elke dag strookje gras bij dus ze krijgen ook wel eens wat zand binnen (soms gras met wortel uittrekken ed helaas niet aan te doen) ik gaf voorheen mijn paard dan eens in 2-3 maand wat mash bij met vezels psylliumzaadjes (had nog geen pony paard stond ergens anders). dit werkte opzichg oed echter toen ik de pony paar weken had heb ik ze ook beetje van dat gegeven (kuur is 1 weekje met die psyllium zaadjes pony kreeg 1 handje mash om die zadjes door te mengen andes eten ze dat neit), maar hier reageerde hij op met schuren verbaasd me niets zit immers veel suiker in. Ik ben hier dus mee gestopt maar ik vroeg me af wat ik als alternatief hiervoor zou kunnen gebruiken? bietenpulp ofzo? wat gebruiken jullie hiervoor? of behandelen jullie nooit preventief tegen zandkoliek?

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:48

ik weet niet of het hier thuis hoort maar wat is nou precies het verschil tussen hooi en kuil?