ellepel schreef:ach ja joh, je hebt eczeem-----------------------------------------en je hebt eczeem![]()
en daar tussen in zit nog een hele wereld vol met eczeem en er zijn talloze oorzaken aan te wijzen.
in de categorie zomereczeem heb je er dan nog de lichte en de zware en je hebt de voedingsgevoelige eczemers
en je hebt ook nog eczemers die reageren op hormonen, je hebt stress eczemers.etc...etc...etc..
die wereld is zo groot!!!!
het blijft uitproberen en ik vind het zelf alleen maar mooi als mensen als jannepauli en zammie hier hun ervaringen neerzetten.
prachtig toch als je paard na veranderen van voeding op houdt met schuren?
wie weet helpen hun adviezen anderen ook
Inderdaad !!
De stelligheid waarmee sommigen beweerden dat mijn paard dan wel geen 'echte' ZE zou hebben, omdat ze nu kennelijk niet meer op de mugjes reageert, daar heb ik wel om moeten grinneken.

Het 'hoe en waarom' is helaas nog lang niet duidelijk - het allergenengebied is zo complex dat het maar de vraag is of dat ooit werkelijk achterhaald wordt, en dan is het ook nog maar de vraag of je de gevoeligheid voor bepaalde stoffen kunt wegnemen, en zo ja, of dat dan voor alle paarden het werkzame middel of methode is.
Ik ben al jaren bezig met experimenteren om uit te vinden waarom mijn paard reageert en wat ik kan doen om de gevoeligheid te verminderen. Naast allerlei zaken die je kunt proberen om het vanaf de 'buitenkant' onder controle te houden, zoals dekens, smeersels, afweermiddelen, is het mijn stellige overtuiging dat een oorzaak mede gelegen is in de wijze waarop we onze paarden houden en voeren. Ik heb twee jaar geleden de onderzoeksploeg van Utrecht een paar maanden over de vloer gehad en het bleek dat het paard redelijk tot goed reageerde op toedieningen van bepaalde peptiden, die kennelijk het immuunsysteem van het paard zodanig beïnvloedden dat de jeukreactie minder heftig werd.
Er ligt duidelijk een link tussen wat het lijf binnenkrijgt aan stoffen ( eiwitten, koolhydraten) en de reactie van het immuunsysteem.
Hoe het ook zij - mijn Fries heeft er kennelijk baat bij gehad dat zij, samen met mijn (inmiddels ex-)hoefbevangen paard op dieet gezet werd en net zoals de HB-er beperkt werd in voer, en weidegang. De omstandigheden zijn verder niet veranderd, ik woon nog steeds in hetzelfde bos&watergebied aan de Veluwerand, er zijn nog steeds evenveel muggen.
Ik beweer niet dat ik 'het' gevonden heb maar wat voor mij wel vaststaat is dat uitwendig en inwendig met elkaar verbonden zijn en dat je heil verwachten van alleen smeerseltjes o.i.d. geen oplossing zullen bieden als je het inwendige van het paard door middel van ander management niet anders aanpakt.