Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:50

Het is super belangrijk om de training van je paard af te stemmen op wat hij op dat moment aanbiedt.
Toen mijn Imago ziek raakte, kwam hij eerst niet eens van zijn plek af. Opgebouwd met wandelen. 10 minuten, toen 20, toen half uur. Daarna wat longeerwerk, vervolgens gaan bijzetten. Dagen erbij dat hij amper vooruitkwam en dagen erbij dat hij weer helemaal de oude leek.
Toen ook gaan longeren met dubbele lijnen en inmiddels rij ik weer regelmatig, moet hem soms zelfs echt flink aan het werk zetten en op andere dagen heeft hij gewoon echt heel weinig fut dus ben ik zo klaar.
En Imago zit momenteel nog volop in de gewenningsfase aan de PraScend....(6,5 week nu...).

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:51

IMJ schreef:
Omdat ik hem sober voer, hij is bevangen geweest en zo komt hij niets tekort. :)

Bedankt voor je uitleg! Ik zal overwegen wat ik ga doen, wil namelijk niet dat hij afvalt...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:03

Pastis schreef:
Over het trainen ben ik wel verrast. Ik dacht net dat dit helemaal niet meer ging lukken met hem. Hij is zo fragiel geworden aan zijn pezen en spieren, ik dacht net dat ik daar meer kwaad dan goed mee ging doen. Dat is weer iets om te noteren en goed na te vragen ad dierenarts. Bedankt!

Als hij erg gevoelig is aan zijn pezen kan ik je heel erg tendon cure aanraden, heb er super resultaat mee

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:12

Ik heb ook goede ervaring met tendon cure, alleen was het bij mijn paard voor bandjes bij de kogel ipv pezen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:23

Dank je wel iedereen! Ik heb hier al een heel deel dingen gevonden die ik hem extra kan geven als ondersteuning. Mijn dierenarts zei ook als het Cushing was te starten met de prascend. Best een prijzig middeltje, maar meer dan het proberen waard. (293€/160tabletten).
Moet dit steeds in dezelfde dosis gegeven worden, of kan je hier zelf wat mee "spelen"? Bv minderen eens hij stabiel is, en opdrijven bij een acutere situatie?

Als jullie paarden een kwaaltje extra hebben, kunnen jullie dit dan steeds linken aan Cushing, of is dit gewoon door de verminderde weerstand in het algemeen?
Wat zijn de gemiddelde verwachtingen bij Cushing als die behandelt wordt met medicatie? Kunnen ze daarna weer "gewoon" verder leven als paard met extra zorg voor een evenlange periode als een gezond ouder paard, of is dit sowieso beperkt

Die tendon cure, kan dit ook gestart worden als Cushing nog niet bevestigd is?

De test zal in alle waarschijnlijkheid vrijdag gebeuren, wil namelijk z.s.m weten aan wat ik mij kan verwachten..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:25

Je moet iig laag beginnen met de prascend. Ook al zegt jouw DA dat je moet starten met een hele is het echt beter het rustig op te bouwen met kwartjes. Het middel is nl niet niks. Paarden schijnen er zelfs hallucinaties van te kunnen krijgen, mensen ook trouwens. Ik ben ook nog maar kort bezig in verhouding tot sommigen hier, maar het is geen pil waar je licht over denken moet. Je paard zal nooit meer beter worden het verminderd de symptomen van de ziekte alleen waardoor zijn weerstand hopelijk omhoog gaat en hij zich weer beter zal gaan voelen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:17

Tendon-cure mag je probleemloos al beginnen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:24

Vandaag worden er foto's gemaakt van de voetjes van de pony om te kijken hoe ze er voor staat. Echt spannend, ook op 3 zakjes bute kan ze nog geen bochtjes lopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:29

Dus toch foto's Ipsilonka, wat vervelend dat de buut niet lijkt te helpen voor de pijn! Kan me voorstellen dat dat heel naar is om aan te moeten zien. Sterkte :(:)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:24

Helaas, de foto's waren duidelijk. Hoefkanteling aan allebei de voorvoetjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:41

En nu? Wat is de prognose? :(:)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:03

oei en wat zegt de DA ervan?

Vandaag een deugeniet van een Shamrock bezocht. Eerst onsnapt uit zijn stal om in de loopweide te gaan. Ok hij mocht dus maakte niet uit. Dan na 15 min wei terug opengedaan om hem naar de stal te doen. Normaal wacht hij netjes. Nu ontsnapte hij naar zijn stal. Hij is geen wegloper dus ben er niet achter gelopen. Tegen dat ik toekwam zat hij netjes in zijn stal te wachten met zijn hoofd eruit van waar blijf jij. Ik wil mijn wortels lol.

Vandaag ook dag 1 van de rui, dus nu ga ik niet meer met kleren die niet haarbestendig zijn naar hem!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:38

Jeeetje Ipsilonka, dat is echt heel erg slecht nieuws. Als er echt al een kanteling op de foto's te zien is...wauw...
Ik neem aan dat je niet lang hoeft na te denken over wat je gaat doen? Ik wil je in ieder geval wel heeeel veel sterkte wensen! :(:)

Pastis, weet je al wanneer er bloed afgenomen gaat worden?

Met Imago gaat alles redelijk. Die voelde zich m.i. toch niet fijn in zijn paddock nadat hij 2 weken terug door de draden is gegaan. Imago en wapperend plastic: dat zal nooit een goede combi worden. Het blíjft zijn zenuwen opdrijven. Niet veel aan de hand als het windstil is maar als het waait...
Hij wil niet eens meelopen naar zijn paddock. Moet nog horen wat er gisteren was, maar stalgenootje zou hem buitengezet hebben en hij stond nog binnen. Ik heb het vermoeden dat hij gewoon echt niet mee wilde lopen en zij hem teruggebracht heeft (gelijk heeft ze...).
Vandaag geregeld dat hij nu t/m donderdag pas in de middag naar buiten gaat, in een andere paddock (zijn geen andere over om met de rest te gaan) die niet bij het plastic is. Voel me een beetje een zeur erover maar aan andere kant: stress moet voorkomen worden!

Toeval of niet: gisteren was Imago heel braaf, niet meer ril en vandaag weer niet ril. Hoewel hij vandaag erg afgeleid was tijdens grondwerkoefeningen. Deed er een aantal in de binnenbak (punten op de i voor het trailer laden van a.s. donderdag) maar hij was er alleen en erg afgeleid. Maar niet ril.

Ik denk morgen op zijn vroegst, nou, het is dus meer hopen, lol, de uitslag van het bloedonderzoek te krijgen. Heb er eerlijk gezegd wel een goed gevoel over!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:39

dookia schreef:
oei en wat zegt de DA ervan?

Vandaag een deugeniet van een Shamrock bezocht. Eerst onsnapt uit zijn stal om in de loopweide te gaan. Ok hij mocht dus maakte niet uit. Dan na 15 min wei terug opengedaan om hem naar de stal te doen. Normaal wacht hij netjes. Nu ontsnapte hij naar zijn stal. Hij is geen wegloper dus ben er niet achter gelopen. Tegen dat ik toekwam zat hij netjes in zijn stal te wachten met zijn hoofd eruit van waar blijf jij. Ik wil mijn wortels lol.

Vandaag ook dag 1 van de rui, dus nu ga ik niet meer met kleren die niet haarbestendig zijn naar hem!!

Haha, heerlijk toch even, zo'n boevengedrag. Dat is leuk boevengedrag! Enne...lekker poetsen!!!! *\o/*

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:34

We hoeven er inderdaad niet lang over na te denken. Het voelt zo verrekte verrot, ik heb zoveel erover gelezen en alles voor haar geprobeerd en gedaan en nog verlies ik haar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:43

Ipsilonka schreef:
We hoeven er inderdaad niet lang over na te denken. Het voelt zo verrekte verrot, ik heb zoveel erover gelezen en alles voor haar geprobeerd en gedaan en nog verlies ik haar.

Wat een verschrikkelijke beslissing en wat een nare verdrietige wending, heb je zo je best gedaan voor haar meis :(:) :(:) ;(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:47

Ipsilonka heel veel sterkte! Wat een vreselijk naar bericht! :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:59

Zoals ik al in hb-topic zei: echt heel naar voor je. Ik hoop toch zo dat ze eindelijk eens een goede behandeling vinden. Des te zuurder voor jullie, nu je weet dat het van de Cushing komt en die nu kon gaan behandelen...................

Van hier ook nog geen jubelberichten, nog op twee zakjes buut, gaf eerst drie, maar twee of drie maakt geen verschil, dus dan maar wat minder. Ze hobbelt wel wat rond op zoek naar grassprietjes onder de omheining.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:16

Verdorie ipsielonka... Sterkte joh, wat een naar nieuws..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:32

Om het nog een beetje leuk te houden hier op de valreep nog wat goed nieuws:
Imago's uitslag is binnen: 10,4 *\%/* *\%/* *\%/*

Vanavond meer, ik ga me nu omkleden en naar patser toe!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:18

Hurray hurray, Imago doet goed zijn best!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:46

Super Imago!!!!! En het boefjes verhaal van dookia was ook leuk om te lezen :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:13

@Ipsalonka: wat een rot bericht zeg |( , heel veel sterkte de komende tijd!

@imago: wat goed zeg!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:42

Vraagje: geven jullie ook magnesium bij? en welke vitaminen geven jullie anders ook nog? Het paard van mijn vriendin heeft cushing en nu wordt het allicht weer de verharingsperiode.. Vorig jaar hebben we ze moeten scheren, ben benieuwd voor dit jaar!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:23

@ ipsalonka, veel sterkte
@ imago super hoor hoeveel waren zijn waardes weer voor je met prascend startte?