[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:24

appie heeft nu geen last meer van schudden.
laatst wel even,maar nu niet, wel heel veel briesen tijdens het loswerken in de bak :j

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:12

Ik rijd noodgedwongen altijd met een netje. Maar nooit last gehad dat hij benauwd werd omdat hij er misschien minder goed mee kan ademen. Soms hoor je hem wel ademhalen door het netje als hij diep in aan inhaleren is, maar volgens mij heeft hij er geen hinder van.

drunny

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:04

Equiwinner... making electrolytes work!? (google)
het is een Americaans product... ik heb geen idee of het werkt hoor, maar voor wie geintresseerd is om het eens te lezen en een mening te delen over Head shaking syndrome...
we blijven verder zoeken hè!!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:14

vanmiddag met rustig longeren aan halster meer briezen en stofzuigen dan schudden ! ( heb al 3 weken als enige de verzorging , en wat een verschil ! )

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:54

hallo allemaal,

Hier ook een intussen wanhopige eigenaar van een hoofdschudder... Begon 3 jaar geleden n klein beetje en sinds afgelopen week is hij niet meer goed te rijden :(.

Eerst altijd gedacht aan pollenallergie, maar geloof niet meer dat dat het is. afgelopen najaar al bij Laarakkers geweest, maar de trigger nog niet gevonden.

Zit nu aan een scan van z'n hoofd te denken. Iemand tips and tricks?

En hebben jullie al iets gehoord van Henry Tremaine, een engelsman uit Bristol. Die schijnt een nieuwe operatie gevonden te hebben mvt zenuwen in het hoofd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:29

De naam zegt me iets, maar van die operatie weet ik niets... Wel dat men er in Engeland het meest mee bezig is voor zover ik begrepen heb.
Verder heb ik dus de indruk dat de fysiotherapeutische oefeningen en longeer/ trainingtechnieken die ik hanteer voor sommige paarden de oplossing kunnen zijn (ik werk volgens de methodiek van Chris Irwin).

Hier nog altijd geen klachten, gisteren gereden in een licht sneeuwbuitje, oh man ik heb zelden nog zo heerlijk paardgereden, m'n kleine Znedje ging er helemaal voor en hij biedt de galop nu ook steeds vaker aan, evenals uitgestrekte draf. Gisteren onze eerste uitgestrekte galop (lang laag ook) gereden. Genieten hoor!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:57

unihorses schreef:
vanmiddag met rustig longeren aan halster meer briezen en stofzuigen dan schudden ! ( heb al 3 weken als enige de verzorging , en wat een verschil ! )

Fijn! leuk om te horen. ik denk dat ontspanning het diertje wel een heleboel goed zal doen! wel blijven kijken waar het nou mis is gegaan hoor :)) voor je het weet zit je met een mega probleem!!!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:37

hanoz schreef:
hallo allemaal,

Hier ook een intussen wanhopige eigenaar van een hoofdschudder... Begon 3 jaar geleden n klein beetje en sinds afgelopen week is hij niet meer goed te rijden :(.

Eerst altijd gedacht aan pollenallergie, maar geloof niet meer dat dat het is. afgelopen najaar al bij Laarakkers geweest, maar de trigger nog niet gevonden.

Zit nu aan een scan van z'n hoofd te denken. Iemand tips and tricks?

En hebben jullie al iets gehoord van Henry Tremaine, een engelsman uit Bristol. Die schijnt een nieuwe operatie gevonden te hebben mvt zenuwen in het hoofd.

Hallo,
heeft Laarakker helemaal niets gevonden? dat lijkt me onwaarschijnlijk.
ik weet hoe moeilijk het is om te achterhalen waar het vandaan komt.
mijn paard reageerd de ene dag wel en de andere dag minder of niet op triggers.
licht is de grootste trigger maar niet de oorzaak!
mijn paard staat sinds 3 dagen weer op stro en het lijkt niet te verergeren dus stof is bij deze uitgesloten!
kan best zijn dat hij morgen ineens wel op stof reageerd. maar het is niet de oorzaak het kan op een slechte dag wel het flippen (headshaken) verergeren maar als je zelf verkouden bent krijg je met koude wind ook eerder een loopneus dan in de zon!?
kortom ik ga niet de triggers verwijderen maar de oorzaak te lijf.

opereren van de zenuw betekend volgens mij geheel uitschakelen van die zenuw dan kan hij dus ook ongemerkt een kaakontsteking krijgen en zal het paard het na een operatie niet meer voelen .
niet geheel ongevaarlijk lijkt me en hoe zit het met het inwerken van je hulpen? zenuw is dan dus uitgeschakeld!
ik heb er wel van gehoord, maar heb het accuut uit mijn hoofd gezet.
evenals het tijdelijk inspuiten van de trigerminal zenuw. volgens mij ook geen blijvende oplossing.
als het al helpt (blijvend) gaat het waarschijnlijk vanzelf met rust en juiste training en goed passend harnargement ook over!
dat zal betekenen dat het trigerminal overprikkeld is door externe oorzaak en zal het als het tot rust, en dus daarna niet weer overprikkeld raakt dus wegblijven.

Ik heb zelf carpaal tunnelsyndroom in mijn hand laten opereren. dit kunnen ze ook inspuiten.
Dat kan helpen als de zenuw beklemd is geraakt door een tijdelijke oorzaak (b.v zwangerschap) of overbelasting door bijv. veel werken (verbouwing of zo) bij mij blijven mijn dagelijkse bezigheden gelijk dus de belasting van mijn hand gaat niet veranderen.
dit kunnen ze opereren omdat ze een vliesje kunnen doorsnijden waardoor er meer ruimte komt voor deze zenuw. ik denk dat dat in het hoofd van een paard niet mogelijk is.
(maar ik weet er het fijne niet van hoor...? heb je een site of iets waar we hier over kunnen lezen?)
en hoe weet je dat de irritatie van het trigerminal zenuw door een beknelling komt????

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:41

Reasons for performing study: Idiopathic headshaking is often a facial pain syndrome, but a diagnostic protocol has not been described. In a previous study, caudal compression of the infraorbital nerve for treatment offered a fair success rate, but low case numbers and short follow-up time were limitations. Objectives: To describe a diagnostic protocol for headshaking, examining the role of bilateral local analgesia of the posterior ethmoidal nerve (PET block). To report longer-term follow-up after surgery of the original cases and further cases and to determine whether changes to the technique influence success rates and complications. Methods: Records of horses that had undergone PET block and caudal compression surgery at 3 hospitals were reviewed. Modifications to the surgical technique included placing additional coils into the infraorbital canal and/or performing concurrent laser cautery of the nerve. Follow-up information was obtained by telephone contact with owners. Results: The PET block was performed in 27 horses, with a positive result in 23 of 27 (85%). Surgery was performed in 58 horses. A successful outcome was initially achieved in 35 of 57 (63%) horses, but recurrence occurred between 9 and 30 months later in 9 (26%). Surgery was repeated in 10 of 31 (32%) horses. Final success rate, considering only response to the last performed surgery, was 28 of 57 (49%) horses with median follow-up time of 18 months (range 2-66 months). Nose-rubbing was reported post operatively in 30 of 48 (63%) horses. This resolved in all but 4 horses, which were subjected to euthanasia. Response to PET block or change in surgical technique did not appear to influence outcome or complications. Conclusions and potential relevance: The diagnostic protocol described is recommended for the investigation of headshakers. Caudal compression offers the best prognosis for a successful outcome compared with other treatments, for horses in which the only alternative is euthanasia. Surgical treatment of the disorder requires refinement, and the pathogenesis of the disorder requires investigation.

Keywords: horse; infraorbital; infraorbital nerve; caudal; nerve; pet; compression; caudal anaesthesia; anaesthesia; idiopathic; diagnostic protocol; euthanasia; surgery; success rate; block;

[Show abstracts]

Other papers by authors:

Ik lees dat er maar wijnig blijvend positief resultaat is bij de meeste operaties !
groot risico hoge kosten kleine kans op genezing... Ik zou het niet doen !
*maar je kunt je paard altijd als proefkonijn aanbiedden?!
*(dat is natuurlijk een grapje a.u.b. niet serieus op ingaan

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:50

unihorses schreef:

Ik heb het idee dat briesen en stofzuigen een soort van zachtere symptomen/uitingen zijn van (de oorzaak van) hoofdschudden. Mijn paard doet dat namelijk ook erg veel, veel meer dan niet-hoofdschudders. Wat is jullie ervaring?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:19

Die van mij is met stoffig weer ook erg veel aan het briesen (mét neusnetje).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:50

PoucyWouce schreef:
unihorses schreef:

Ik heb het idee dat briesen en stofzuigen een soort van zachtere symptomen/uitingen zijn van (de oorzaak van) hoofdschudden. Mijn paard doet dat namelijk ook erg veel, veel meer dan niet-hoofdschudders. Wat is jullie ervaring?

Klopt. Staat bekend als een van de symptomen. Headshakers staan ook vaak in stilstand dicht met hun neus boven de grond.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:35

Heeft iemand van jullie Jeanette Kompier. Zij heeft GinnyBanshee ook kunnen helpen met haar Billy die ook onophoudelijk knikte en die is terug actief op Z2 niveau wedstrijd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:37

appie staat ook met zijn neus op de grond als hij last heeft van het schudden.
moet zeggen dat hij nu niet schud,maar ze verwachten nogal wat aan hooikoortsklachten na het weekend,dus ben wel benieuwd.
wel is hij op 1 oog wat overgevoelig.
het traant een beetje, is wat roder en het is wat kleiner dan de ander.
ze krijgen kuil op het land bij gevoerd, wel mooi spul,maar zit wel wat fijn spul in wat hem misschien wat irriteerd,of toch stof,want het is wel droog!

appie had vorig jaar ook last van dat oog, het was toen ontstoken, moest van de veearts een vliegenkap op doen,maar ap wil dat niet dus werd het een halster met vliegenfrontriem welke er gemiddeld 4x per dag ook weer af ging.
ben ergens wel wat bezorgd hoe dat nu verder gaat met zijn oog,maar ja dat zien we dan wel weer :j

wat doet jeannete kompier?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:53

ook een klassiek homeopate

horsebodybalance denk ik dat haar site naam is

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:18

Ja ik heb ervaring met J.eanette K.ompier. Ze heeft mijn paard een keer doorgemeten en behandeld. Na twee maanden kreeg ik de rekening. Die was echt absurd hoog. Een veelvoud van de kosten die op de website vermeld staan. Uiteraard heb ik keurig betaald. Helaas kon ik weinig effect bij mijn paard bemerken. Dus ik heb weer contact opgenomen voor een nieuwe afspraak, in de hoop dat dat beter zou werken en om het niet in één keer op te geven.
Na een keer op het laatste moment afzeggen toen ik al klaar stond (en ik al lang zeurde om een afspraak) en de belofte dat ze nog contact met me op zou nemen (het is een kwestie van schikken wanneer zij kan helaas, weinig keus in datum of tijd) heb ik nooit meer wat vernomen.
Dus wat mij betreft geen positieve ervaring.

Zou best nog wel eens een keer dit traject aan durven gaan, maar dan wel met een persoon die op een normale manier met je omgaat.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:33

En wat zei ze dat de oorzaak was na de doormeting?
Mag ik je vragen om welk bedrag dit dan ging? Want ik twijfel maar ga echt geen 400 euro spenderen als het niks uithaalt...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:37

Wat ik vaak hoor is dat de middelen behoorlijk duur zijn en dan kom je toch op een heel bedrag uit.

Hier best veel vage klachten, dus zoiets zou interessant kunnen zijn. Maar ik houd me dan toch vaak meer aan regulier vast.

HS valt nu nog erg mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:31

als ik alles ga optellen wat ik in de afgelopen 14 jaar al heb uitgegeven voor appie dan kom ik toch wel op een uhm....flink bedrag :D :D
duurste was een osteopaat, wat niks uithaalde, de klachten alleen maar erger maakte en ik dus niet meer ga doen :n
kost inderdaad best wel wat voordat je een redelijke diagnose hebt en bij HSS is het toch zo net als bij de zomereczeem dat het eigenlijk nog niet eens duidelijk is waar het nou van komt

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:47

WildThing schreef:
En wat zei ze dat de oorzaak was na de doormeting?
Mag ik je vragen om welk bedrag dit dan ging? Want ik twijfel maar ga echt geen 400 euro spenderen als het niks uithaalt...

Ik denk dat je er wel vanuit moet gaan dat het geld kost... rond de 100 euro voor een consult is normaal en dan moet je de kosten van de medicatie ook nog erbij rekenen. vaak is 1 consult niet genoeg.
Homeopatie kost nu eenmaal tijd en werkt niet zoals een pijnstiller, als het aanslaat is het wel de langduurige oplossing en niet een tijdelijke symptoom bestrijding.
net als een neusnetje is ook een oplossing voor het schudden maar het paard is er niet vanaf !
het probleem is dat je geen foto's krijgt dus je moet er maar van uit gaan dat het klopt wat er gezegt wordt zonder aantoonbaar bewijs.

Het is een beetje een sprong in het dieppe, maar artsen vissen vaak ook maar wat en meestal ben je ook drie scans twee bloedonderzoekken en een sessie foto's verder voordat zij de oorzaak gevonden hebben en dat kost nog veeeel meer!
(als ze het al vinden! HS is gewoon nog te onbekend en er is net als voor veel menselijke aandoenningen geen oplossing bekend in de mediche wereld)

ik ben nog steeds vol goedde moed dat mijn paard er weer boven op komt!

ik kan zijn hoofd weer borstelen en hij vind het weer fijn! :j
dus er gebeurt wel iets haha

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 07:56

Hallo mensen, ik moet eerlijk bekennen; ik heb niet het hele topic doorgelezen want dat zijn nogal wat pagina’s maar allicht dat iemand hier mij advies kan geven.
Mijn Tinker merrie Luna van bijna 4 jaar is plotseling afgelopen winter begonnen met het tikken/slaan met der hoofd. Dit begon eigenlijk eerst heel erg onopvallend tot het punt dat we dachten: hier moeten we wat aan gaan doen. Ze staat het hele jaar 24/7 buiten met weidegenootjes.
Ze doet het zowel zonder arbeid (tijdens het poetsen en het rusten in de wei) als soms tijdens het rijden. Ze doet dan een klein “knikje” in haar hoofd, net als een soort van reflex. Op den duur werd het dus zo erg; ook slaan met haar voorbeen (spaanse pas idee) dat we er een osteopaat bij hebben gehaald. Die adviseerde ons in eerste instantie een tandarts (ze had een paar scherpe haken) en het gaan verdiepen in het rechtrichten. Inmiddels is tandarts al geweest en les voor rechtrichten is gepland op volgende week.
Verder had Luna veel spanning bij haar hoofd; achter de oren en bij de kaak.
Na de 1e behandeling ging het eigenlijk heel goed en na de rust week, wilde mijn vriend een bosritje gaan maken onder begeleiding van stalgenoot/vriendin van ons. Maar Luna was zo erg aan het knikken/slaan met der hoofd, dat hij is afgestapt en ze verder zijn gaan wandelen. Het bleef eerst even door gaan maar daarna was het beter.
Weer contact opgenomen met de osteopaat en een 2e afspraak gemaakt. Wel binnen de 6 weken want we vonden het toch wel zorgwekkend dat Luna weer begon met haar hoofd.
Ze is weer behandeld en deze keer kon ze nog beter behandelen ook vanwege het feit dat de tandarts was geweest.
De rust week ging super en donderdag een kort ritje gemaakt in de bak en ze was rustig.
Maar dan gisteren. We haalden haar uit de wei en toen begon het weer . . .
We zijn al wandelend naar de nieuwe stalling gegaan (we gingen verhuizen) en daar is ze samen met haar andere Tinker vriendin, geïntroduceerd in de groep.
Ook daar in de wei ging ze nog wel een tijdje door met het tikken van der hoofd. Na een tijdje werd het wel rustiger.

Nu begrijpen we niet zo goed wat er nu aan de hand is met Luna. En we willen graag het beste doen voor haar.
De osteopaat zou 2 mei weer langs komen voor de 3e en laatste behandeling maar het probleem met Luna’s hoofd zou al opgelost moeten zijn en dat is het momenteel nog niet.
Het is ook erg wisselvallend; de ene dag doet ze het wel en de andere dag (zo lang we bij haar zijn dan en het kunnen zien) doet ze het niet.
We rijden bitloos en met een Barefoot zadel.

Ik heb de kenmerken gelezen van het Headshaking Syndrome en er komt niet echt veel overeen met Luna:
* Bij inspanning tijdens het rijden (ze is nog niet zo heel erg lang onder het zadel) wordt het soms even erger.
* Ze is absoluut niet ongelukkig; integendeel ze is juist heel erg vrolijk.
* Ik dacht met een harde wind dat het erger werd maar afgelopen donderdag met het rijden waaide het ook behoorlijk en ze had nergens last van.
* Ze tikt alleen met haar hoofd niet met haar hele lichaam.
* Niet hoesten
* Symptomen begonnen juist in de winter
* Sneeuw verergerd het niet
* Heel soms slaat ze met voorbeen maar dit heb ik maar een paar keer gezien (tijdens rijden)
* Fit en energiek
* Niet de neiging om haar hoofd ergens in te stoppen
* Eigenlijk doet ze gewoon heel normaal in de kudde ook wat betreft eten en drinken

http://www.youtube.com/watch?v=NEd4Doqc130
Dit is een filmpje die we gemaakt hebben na de 1e behandeling en rustweek. En een dag na die ene keer dat mijn vriend dus wilde gaan rijden in het bos, maar ze de hele tijd door ging met haar hoofd slaan.

Het is jammer dat ik geen filmpje heb van afgelopen donderdag; ze was toen heel ontspannen. En ook toen waaide het hard zoals bij het filmpje.

Dus zoals jullie misschien begrijpen staan we voor een raadsel wat nu te doen.

We hebben een osteopaat erbij gehad (2 keer dus) en de tandarts is geweest.
Wat kunnen we nog meer doen? Want we willen haar graag helpen. Niet dat ze ongelukkig oogt; integendeel dus maar het klopt gewoon niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:38

Er valt mij op dat bij opstappen het hoofd omhoog gaat. Zit er ht juiste voorboogje in het zadel?
Je geeft aan dar ze het ook in de wei doet. Is dit ook voor het rijden of vooral erna?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:43

Dat voorboogje (pommel) gaan we inderdaad even controleren. We hadden vorige week een lesdag van Wim Vonck en hij raadde dat ook aan wat jij zegt. We hebben ook al een tijd niet meer met zadel gereden, omdat we uit willen sluiten of het aan het zadel ligt zeg maar.
Verder dat met haar hoofd; als ze het doet, zag ik het haar ook gewoon doen bij rust (voor het rijden). Alleen dan in mindere mate. Ik kan geen link leggen dat ze het vooral juist doet na arbeid. Alleen gisteren vond ik het wel extreem. Ik wou haar een knuffel geven maar moest uitkijken dat ik geen tand door mn lip kreeg. En iemand die zei tegen mij: misschien is het stress? Het zou kunnen aan één kant; gisteren gingen we dus verhuizen en nou ja gestressd was ik dan niet maar misschien wel wat nerveus dus zou ze dat al zo snel kunnen opnemen? Daarentegen; als we haar uit de wei halen om te poetsen kan ze het ook doen op de poetsplaats.

Ow ja bij het opstappen; ze doet zowiezo haar hoofd omhoog omdat ze gewend is om dan wat lekkers te krijgen (als ze netjes stil staat) ;-) dus ze kijkt min of meer achteruit of is afwachtend wanneer ze wat krijgt. Maar bij het wegstappen dat ze dan zo knikt met haar hoofd, dat vind ik dan wel weer ongewoon.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:00

Uit je verhaal en het filmpje lijkt mij dat je paard (gelukkig) inderdaad niet het Headshacking syndroom heeft. Wat mij opvalt aan het filmpje is dat de ruiter er erg gespannen/verkrampt op lijkt te zitten. Vooral de benen en armen zijn erg strak, ik zie niet 1x dat de ruiter het paard met de benen of zit probeert te begeleiden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:04

Zo, was even mobiel online, gelijk typefouten, haha.
Mijn pony kan ook schudden in vrijheid. Maar vaak is dit na beweging wel meer dan ervoor.

Mijne voldoet lang niet aan alle kenmerken.
Bij haar lijkt het vooral lichamelijke irritatie te zijn. Die wel getriggerd wordt door bijv. zon, wind, regen, stof, etc.