[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:43

Sorry, maak er een rommeltje van met quoten....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:07

Juleke wat een nette verbetering zeg!
Vind de tweede knotjes ook mooi hoor!
Maar dat komt omdat ze er bij Wisse zo uitzagen vanwege de lengte en dikte van zn manen :P
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OHBHWY7B.jpg

Cyclo: Ik ben volgens mij de enige die de Derfen-shampoo heeft gekocht.
En ik vind het zonde van mn geld, kan het jullie gewoon afraden :o
Uitkammen moet je gewoon niet doen, is toch niet zo vaak nodig?Zeker niet met korte manen?
En daarnaast, als je Derfen goed smeert (met je vingertopje, dus echt plaatselijk en gericht smeren) dan smeer je toch weinig in de manen of niet?
Vorig jaar smeerde ik ook echt overmatig, maar dat is echt nergens voor nodig!
Dan krijg je dus dit soort ongein en dat is inderdaad niet lekker!
Afbeelding

Maar als je de manen invlecht voor het smeren dan houd je de manen veel netter.
Heb aan beide kanten van de hals gesmeerd. De manen zelf zijn wel iets vies maar niet mega-vet ofzo
Afbeelding

Wat ik nu doe qua wassen, is de manen met warm water natmaken (die luxe heeft niet iedereen natuurlijk. Koud water wil ook wel hoor, als het erg warm is doe ik dat ook) en er dan wat groene biotex overheen strooien en inwrijven. Dat trekt echt veel vet eruit, zelfs als je het daarvoor al gewoon met shampoo hebt gewassen! (wat ik dus bij erg vieze manen doe, eerst shampoo en dan biotex). Daarna was ik het nog met shampoo, om alle biotex eruit te halen.
De manen zijn daarna gewoon prima doorkambaar en lekker glad :)

Heb hetzelfde resultaat op deze manier, als met de Derfen-shampoo.
Bij beide houd je een hele lichte gelige gloed. Dat moet er echt afslijten zeg maar.
Resultaat na het wassen;

Afbeelding

Afbeelding

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:03

ziet er erg mooi uit het resultaat :). tjah ik ben natuurlijk eerste keer vel te enthousiast gewest met het smeren van de derfen :P. (lees bijna volledig proefpotje in een keer) met als resultaat een zwarte hals, manen en staartbasis haha even foto zoeken zo ziet ze nu uit:

Afbeelding
de beste kant de manen nog wit maar de hals dus zwart en met geen mogelijkheid uit te krijgen. moet wel zeggen dit was direct na wassen dus voordat ik nieuw spul op heb gedaan

Afbeelding
de ergste kant (let niet op mijn dik paard :P) deze kant was het ergst aangetast toen ze net kwam dus korter haar en vele korstjes en had dus hier zeer enthousiast geweest met de derfen eerste :P foutje

inmiddels gebruik ik vele minder en komt het idd bijna niet meer op manen het zal er wel weer uitgroeien ;). ik hoef geen wedstrijden mee te rijden dus het is niet zo heel erg voor mij :D

edit: ik rijd dus helemal niet op de pony voordat er discussies over komen ;). enkel ter illustratie bedoelt atm doe ik grondwerk met haar en hoop haar ooit voor karretje te kunnen spannen :)) Paarjde heeft 2 maand stil gestaan ivm blessure (vandaar zo dik) ik ben momenteel weer wat aan het opbouwen met grondwerk :)

Biies

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:36

Ik smeer helemaal niks!! k heb hem voor de zomer begon 2x een kuur gegeven van drainage. ik ben over gegaan op ander voer. en hij is eigenlijk begin maar gelijk onder de deken gegaan.heeft helemaal geen jeuk. manen groeien mooi bij en het is dit jaar al een stuk goedkoper. vorig jaar gingen al mijn dekens stuk, moest ik steeds zalfjes kopen. dit jaar heeft hij ook de mogelijkheid om te schuren maar dat doet hij dus niet. ik voer hem nu ook lijnzaadolie en heb het idee dat het heel goed werkt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:44

Ik meld me ook.
Ik heb gezien dat Derfen nu ook een creme heeft.
Heeft deze het zelfde effect als de lotion, iemand al ervaring hiermee?
De creme lijkt mij namelijk makkelijker aan te brengen..

Ook ik mag heel snel afkloppen, want hier is nog maar zeer weinig geschuurd *D

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:42

Ik ben inderdaad ook al afgestapt van het manen kammen. Ik kamde ze voordien elke keer uit als ik ging rijden, nu dus nog maar af en toe. Ik wil wel dat ze er nog een beetje netjes uitzien. Meestal kan ik ze nu enkel net voor ik weer ga smeren. Zo blijven ze er toch verzorgd uitzien.

Als ik net gesmeerd heb, zit de derfen niet echt in zijn manen. Maar mijn paard is nogal een 'wildebras' in de wei. Zijn twee passies zijn rollen en spelen. Ik denk dat de derfen daardoor toch een beetje verspreid wordt en dus ook in zijn manen gaat zitten. Waarschijnlijk smeer ik ook teveel, ik vind het soms nog een beetje moeilijk in te schatten en ik ben bang dat hij weer gaat schuren als het te weinig zou zijn.

Vorige week heeft mijn paard een tijd in de regen gestaan. Door de aanhoudende droogte was dat de eerste keer met derfen in zijn manen. Wat een zooitje daarna zeg!!! Zijn manen waren helemaal bruin en aaneen geplakt. Een dag later zag je het wel al niet meer. Maar ik kan mij dus wel indenken dat het nog niet zo gemakkelijk gaat zijn om de derfen eruit te wassen.

Die groene Biotex, zou die in België ook verkrijgbaar zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk...

Wisse ziet er overigens echt wel schitterend uit zo! Zo op de foto valt die gele gloed ook helemaal niet op. Ik zie het alleszins niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:44

Manen uitborstelen moet ik wel, mijn pony heeft op één of andere manier altijd snel knopen erin, speelt ook veel in het land, dus mogelijk door al dat gebras. :P Heeft ook wat slag in de manen en mooi lang inmiddels, wel makkelijk in de knoop te krijgen. :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:19

MirandaFuego schreef:
@Chipieke, heb je wel eens op paard natuurlijk.nl gelezen wat er allemaal staat over fructaan?
Misschien zie je nog wat tips die je kunt gebruiken!
En weet je wanneer het precies gehooid is, het is nl best vaak hoog geweest in fructaan, stralend zonnetje maar s'nachts te koud.
Eerste snede is extra gevaarlijk!

Ik ga het eens lezen!

Het hooi is 2 weken geleden afgedaan en afgelopen maandag gebot.

Het heeft dus een week in broeiwarm weer gelegen, tussendoor heeft het er eens lichtjes op geregend.
Ik ga dan maar eens beginnen lezen over dat fructaan.

Zita krijgt eigelijk al 4 jaar lang eerste snede en dat valt eigelijk goed mee!
Dit jaar heeft ze praktisch nog geen jeuk in staart en manen.
Enkel op haar buik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:28

Sinds het afmaaien is het hier elke dag boven de 20° geweest en 's nachts rond de 10 a 12°.
Dit 7 dagen lang, tussendoor een minimale regenbui geweest.
Hooi is gedraaid en in rijtjes gelegd.
Iemand idee of dit dan 'goed' is? :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:24

Het gaat er alleen om qua fructaan wanneer het gemaaid is, als op dat moment het fructaan hoog is (dat blijft dan opgeslagen in het gras)dan heb je dus 'gevaarlijk' hooi.
Ik weet niet of op die dag het fructaan hoog was, het is wel heel droog geweest zonder regen, dus wat dat betreft zou het wel hoog kunnen zijn.
Je kan het wel laten testen als je het niet vertrouwd/zeker wil weten.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:56

Ik wil nu de Horze eczeemkap gaan bestellen. Maar ik twijfel over de maat. Weet iemand hoe ze vallen? Hij moet passen bij een Haflinger met hoofdstel maat Full. Ze heeft best een flink hoofd. Ik denk zelf aan L.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:31

ach ja joh, je hebt eczeem-----------------------------------------en je hebt eczeem :D
en daar tussen in zit nog een hele wereld vol met eczeem en er zijn talloze oorzaken aan te wijzen.

in de categorie zomereczeem heb je er dan nog de lichte en de zware en je hebt de voedingsgevoelige eczemers
en je hebt ook nog eczemers die reageren op hormonen, je hebt stress eczemers.etc...etc...etc..
die wereld is zo groot!!!!

het blijft uitproberen en ik vind het zelf alleen maar mooi als mensen als jannepauli en zammie hier hun ervaringen neerzetten.
prachtig toch als je paard na veranderen van voeding op houdt met schuren?
wie weet helpen hun adviezen anderen ook
:j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:51

Biies: Wat super dat het nu onder controle is ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:13

Ik ben nu 2.5 week bezig met Derfen op 4 paarden.
Paarden staan aan de bosrand op de Veluwe, dus mega veel knutten.

Mijn eigen paard en pony staan nu 24/7 buiten met een RSIH en derfen op de blote delen en langs beide zijden van de manenkam. De pony had 2 plekjes ter grote van een euro voordat ik begon, daar komt nu weer wat haar op. Ik smeer nu 1x per 3 dagen.
Mijn paard stond vorige week nog op stal 's nachts en heb ik donderdag avond de deken afgedaan terwijl ik erbij was en de hele avond heeft ze niet geschuurd. 's nachts heb ik toen de deken ook maar afgelaten en 's morgens was er geen schuurplekje te bekennen.
's morgens de deken weer op gedaan omdat ze 24/7 het land op gaat en dat durf/wil ik nog niet zonder.

2 paarden van de stalhouder staan zonder deken en ook die zijn veel rustiger, schuren minder en de huid ziet er rustiger uit.
één staat nu, gelijk met mijn merrie, 24/7 in het land en ook bij haar lijkt dat goed te gaan.
Andere paard staat nog op stal 's nachts, wel met het bovenluik open en heeft nog wel wat plekjes op de oren en schuurt nog wel iets in de manen.

Vrijdag ben ik ook met een Fjord van ca. 18 jaar begonnen, die zit niet lekker in haar vel, is veel te dik, hoest en begint nu ook haar staart te schuren. I.v.m. het hoesten staat ze in een flinke loopstal met veel frisse lucht maar wel even apart van de andere dieren i.v.m. eventuele besmetting.
Die heb ik vandaag alweer herhaald zodat ze gelijk zit met de andere paarden, dan gaat het in één moeite door. :Y)
Hier kan ik nog niet zoveel zinnigs over zeggen.

Het lijkt nu goed te gaan maar ik wil niet te vroeg juichen, wordt vervolgd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:59

suuszzzz schreef:
Ik wil nu de Horze eczeemkap gaan bestellen. Maar ik twijfel over de maat. Weet iemand hoe ze vallen? Hij moet passen bij een Haflinger met hoofdstel maat Full. Ze heeft best een flink hoofd. Ik denk zelf aan L.

Hij valt heeeeel erg groot uit!
Mijn deken paste niet, heb ik verkocht aan medepensioner.
De kap was maat XL (mijn paard heeft een groot hoofd) en was voor haar paardje zeker wel twee maten te groot denk ik. Zij heeft een grote pony/klein paard met hoofdmaat cob.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:15

ik meld mij ook even. ik heb vandaag mijn fjord opgehaald. tijdens het proefrijden was er niets aan de hand maar vandaag enkele weken later zag ik dat hij had staan schuren aan zijn staart. vandaag even op stal gezet en hij begon heel erg je schuren aan de voerbak met zijn manen. hij is net 3 jaar, krijgt pavo naturals best en zat op hooi maar hier krijft hij sinds vandaag kuil dus denk niet dat het daaraan kan liggen aangezien hij op zijn oude plek zijn staart had geschuurd. wat kan dit zijn want maak me een klein beetje zorgen, kan het stress zijn van de verhuizing of dat zijn manen te lang worden of wat?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:17

ik smeer ook niet meer eigenlijk. Heb nog wel derfen maar nu red ik het goed met alleen de deken. Er valt nog wel steeds haar uit dat kan niet meer door de derfen komen. Hij is gelukkig nu ook helemaal
niet gevoelig. Denk dat het bijvoeren van hooi op een schrale wei ook wel helpt. Wil ook binnenkort
starten met een drainage kuur.

Pavo geeft bij veel paarden jeuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:18

als ik jou was zou ik contact opnemen met de verkoper (naja, als ik jou was had ik een aantekening laten maken ter plekke, dat hij dit al deed op de oude plaats). want stel het is wel ZE en je wilt hem wel terugbrengen dan ben je er op tijd bij. Mocht het ZE zijn en je wilt hem houden, zou ik wat van de prijs af willen hebben.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:22

Pavo geeft bij veel paarden jeuk.

dit krijgt hij dus eigenlijk al heel lang maar van zijn staart is pas sinds kort. en ja ik wil hem niet kwijt maar hoe kom ik erachter dat het ZE is? want heb in zijn manen gekeken en geen wondjes te zien of schilfers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 06:01

wat voer je anders dan daar?
kan toch zijn dat de kuil misschien teveel is,of dat er iets anders is waar je dier niet tegen kan

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:05

hij heeft altijd basisbrok gehad met pavo naturals best. Het lijk me dat het niet aan het kuil kan liggen aangezien hij pas sinds gister daar op stal staat en zijn staart was al geschuurd op zijn oude plek.
zo ziet zijn staart eruit

Afbeelding
Afbeelding

ik weet dat zijn manen geknipt moeten worden maar denk dat het jeuken niet daar aan kan liggen toch? Hij deed het trouwens alleen tegen zijn voerbak aan en buiten niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:53

langere manen horen geen jeuk te geven idd.

De fjord van corinagirl schuurt ook sinds kort de staart, is de eerste zomer bij haar, bij de vorige eigenaar nooit geschuurd.

Tja als ik jou was zou ik sowieso contact opnemen met de vorige eigenaar en het liefst per mail ook dit aankaarten, dan ligt het ook 'vast'.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:32

Liefmeisje21: De staart van jou Fjord zag er precies ook zo uit bij mijn Fjord. Het begon voorzichtig, totdat ze op stal echt heftig begon te schuren. Ik kon 's ochtends vaak plukken uit haar staart pakken.
Ik snap ook nog steeds niet waar de jeuk weg komt. Ik heb al verschillende oorzaken uit kunnen sluiten vanwege VA bezoeken. Ze heeft geen luizen/mijt/aarswormen/ontsteking. Het enige wat de VA kon adviseren was óf een eczeemdeken opdoen en kijken of de jeuk daarmee verminderd óf Vita 48uur op stal zetten om de kijken of ze jeuk dan afneemt (omdat ze dan niet geprikt kan worden en de allergische reactie stopt/verminderd).

Ik heb gekozen voor het eerste. Ik denk dat als ik Vita nu 48uur op stal zet, dan ze geen staart meer over heeft :(:) . Vita krijgt geen krachtvoer meer en staat op schraal gras. Ze krijgt 1x per dag hooi en 1x per dag een stukje nieuw gras. Ik ga nu weer beginnen met een kuur Drainage Compositum.
Vandaag ga ik haar eczeemdeken passen. Ik hoop dat ze de deken ook heel laat. Een weidegenootje is nogal bijterig :( . Ik heb al antibijt spray gekocht, hopelijk helpt dat voldoende.

Vraagje voor de mensen met ZE paarden: Wat voeren jullie je paard bij voor aanvulling vitamines/mineralen? Aangezien Vita nu alleen gras en hooi krijgt en wel vol in training staat, ben ik bang dat ze tekorten gaat krijgen.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:46

wat voor deken heb jij corinagirl.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:55

Ik had eerst de Horse Pro van de paardendrogist gekocht, maar deze was te klein (185) en deze hadden ze niet in maat 195. Nu heb ik de Pagony ZE deken van Divoza. Maat 195. Straks ga ik 'm passen.

Ik hoopte echt dat de VA iets kon vinden waar de jeuk vandaag komt, maar helaas. Dus een ZE deken lijkt op moment de enige optie...