[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:28

ik heb mn deken af omdat ze op een sluiting is gaan staan en ik er nergens een kan vinden!

Iemand nog een sluiting van een oude deken voor mij te koop??

zo een: Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:39

kun je niet een andere sluiting gebruiken?
desnoods haal je een dekensingel uit elkaar en zet je die er op?

denk dat het moeliijk is om die zo te kopen,ikzelf bewaar mijn extra namelijk voor als er een kapot gaat.
misschien een elastische bilriem er bij langs naaien?
weet niet wat je precies zoekt?

zo'n sluiting zit ook vaak aan hondenriemen,misschien bij een hondenzaak gaan kijken?
of een naaiwinkel,doe het zelf zaak?
en dan kun je die wel aan een breed stuk elastiek naaien,die hebben ze sowieso wel bij de naaiwinkel.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-09-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:40

het is de bilriem waar ze op is gaan staan, en die heeft ze echt nodig om te zorgen dat die deken niet scheef glijdt!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:45

ik had nog ff aangevuld,maar valt wel wat voor te verzinnen hoor.

ik ga zelf nog es zo'n deken in elkaar frutselen volgens mij,ben er nu al zo bedreven in om ze in elkaar te zetten :D
alleen nog de goede stof vinden.

ohw maar is alleen de sluiting kapot dan?
of echt de hele riem?

sluiting kan je desnoods wel ff met een stukkie touw doen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:47

ja en dan er ook nog voor zorgen dat er geen naden zitten op schoft gebied, daar heeft die van mij nu een kale plek van!!!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:48

Mijne was ook kapot (paard door de draad gevlogen) hebben bij de plaatselijke wolwinkel zo'n kliksluiting gekocht. Was een klein maatje groter maar ging best. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:11

Vies: Ik ben dit jaar begonnen in eind maart. Denk alleen dat ik volgend jaar begin/half maart begin.

inderdaad, ga naar een stoffenwinkel o.i.d.
Hier slaag ik altijd wel voor dingen voor m'n deken :D

Ellepel: Nou, ik had dat laatst ook in m'n hoofd. Kan best goed naaien, met de naaimachine (stoffeer ook stoelen opnieuw e.d. met dat ding). Als ik nou een goede stof kon vinden, maakte ik voor Shadow ook een deken helemaal pas, en naar mijn smaak :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:35

CarolShadow schreef:
Vies: Ik ben dit jaar begonnen in eind maart. Denk alleen dat ik volgend jaar begin/half maart begin.

inderdaad, ga naar een stoffenwinkel o.i.d.
Hier slaag ik altijd wel voor dingen voor m'n deken :D

Ellepel: Nou, ik had dat laatst ook in m'n hoofd. Kan best goed naaien, met de naaimachine (stoffeer ook stoelen opnieuw e.d. met dat ding). Als ik nou een goede stof kon vinden, maakte ik voor Shadow ook een deken helemaal pas, en naar mijn smaak :D

naar die goede stof zoek ik al 4 jaar ofz:( helaas nog steeds geen resultaat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:53

heb ff gezocht,maar de dekens zijn gemaakt van polyester-jersey?
maar waar kun je dat kopen haha :P ,op de markt hebben ze deze stof niet,.niet hier tenminste want daar heb ik al es naar gevraagd.
wat een mogelijkheid is is om stof te kopen wat ook wel voor tuinmeubels gebruikt word..

site voor ideetjes en geschikte stoffen:
http://www.meubelstoffenvoordeel.nl/nl/home/

maar is wel prijzig zeg! zag er een staan van 100% polyester, voor 36 euro de meter,heb alleen geen idee hoeveel je dan nodig bent?
komen ook nog de sluitingen bij en elastiek natuurlijk, en mijzelf kennende vast nog wel een nieuwe naald.

vraag me af hoeveel het dan daadwerkelijk scheelt als je een simpele goedkope eczeemeken koopt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:56

uitgaande van de meter, schat ik zo'n grofweg voor een gehele bodydeken toch zo'n ruim 4 meter (inclusief evt. foutjes EN extra stof voor buikflap en reserve e.d.)

Heb hele tijd terug een mailtje gestuurd naar ivanhoe.
Hun vertelden mij dat hun machines deze stof maakte ofzo.

*Gaat even de mail opzoeken*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:04

ik heb gewoon bij google polyester, eczeemdeken ingetypt en dan krijg je allemaal info dat de dekens gemaakt zijn van 100% polyester.
de boett stond er nog jersey bij.
is kwestie van de stof zelf voelen denk ik en dan bekijken of het geschikt is?
met 4 meter zit je met die ene stof nog op een 130 euro zeg! maar dat zal wel goede kwaliteit zijn dan?

ohw dat is grappig! zit net te zoeken via google en bied iemand 6,5 meter polyester stof aan voor 16 euro.
blauw,maar ja geen idee of dat geschikt is he?
misschien is het wel helemaal niet stevig genoeg?

is dus wel goedkoper te krijgen.zou gewoon wel leuk zijn als je niet es alleen een bruine eczeemdeken om kan doen,maar bijvoorbeeld een knalgele of een gestreepte haha :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:13

:( heb de mail niet meer.
Maar kwam erop neer dat het op één of andere manier werd geweven ofzo, of in elkaar gezet.
Weet niet meer zo gauw.

Denk niet dat je dan de stof hebt die je nodig hebt. Je kunt altijd ene laag bodje doen, blijkt het niets te zijn kun je het misschien wel ergens ander voor gebruiken :D

Knalgeel? haha
Dan wil ik iets met hele fijne streep (dan worden alle mensen knetterscheel als ze naar d'r kijken)
Ikzelf zou iets in de richting van licht doen denk ik, i.v.m. afstoten van zonnestralen (denk aan licht en donker)

Heb nu een bruine omdat dit best aansluit bij haar eigen vacht, maar een lichte zou volgens mij prettiger zijn.
Durf overigens die witte/beige wat is het, niet aan hóór haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:19

nee duh,die is bij mij binnen een week zandkleurig :P
het is wel een heel werk om zo'n ding in elkaar te zetten he?
en er moet natuurlijk bij het halsgedeelte ook elastiek in.

heb tot nog toe steeds mazzel dat ik goedkoop tweedehands wat kan kopen,dat is toch makkelijker :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:21

elastiek in welk gedeelte van de hals dan?
Je bedoeld bij de overgang naar de rest van de deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:32

ja klopt,daar zit dacht ik ook elastiek in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:34

kim1207 schreef:
ik heb mn deken af omdat ze op een sluiting is gaan staan en ik er nergens een kan vinden!

Iemand nog een sluiting van een oude deken voor mij te koop??

zo een: Afbeelding

Informeer bij de fabrikant of ze een reparatieset hebben. (Boett en Ivanhoe hebben die in elk geval.)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:37

ja, maar volgens mij is die echt nutteloos, bij mijn pony wel in ieder geval. Ok het zal her en der wel iets makkelijke meerekken als je dier bepaalde beweging maakt, maar volgens mij maakt dat niet bijzonder veel uit.

Zit nog steeds te twijfelen over dekens. Als ik van de winter zo ga trainen als ik nu doe, dan wordt dat niet echt fijn voor shadow met die dikke vacht, ze wordt daarbij ook wat ouder en hier en daar moet je wat gaan opletten. Of moet het als het te gek wordt een scheerapparaat erover halen.

Houd jij de regendeken de hele winter om ellepel? En hoe gaat het dan met de beharing? Heb geen zin om dikke dekens e.d. erop te leggen namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:54

appie staat altijd met deken :j
eerst gaat de regendeken er bij op en als het wat kouder word een 100 grams deken,met ringen waar de hals dan nog aan vast kan als het nodig is.
en als het echt kouder word dan krijgt ap een 300 grams outdoordeken op zonder hals .
nou en dan van het voorjaar omgekeerde verhaal.

maar altijd als ik op stal kom gaat de deken meteen af hoor.mag ie luchten :P
ap is al mega aan het verharen ,dus wintervacht krijgt hij toch wel.
kijk:
Afbeelding
dit was in maart .
hij was daar best wel dik haha :o :D

appie staat snachts op stal en ik train momenteel ook meer dressuurmatig,dus word er ook meer gezweet.
na het rijden zet ik hem altijd gewoon zo op stal.
door zijn dikke vacht zweet hij namelijk enorm na als ik er een zweetdeken op leg dus dat doe ik niet.
ik heb toch nog andere dingen te doen dan dus kan hij dan afkoelen, en als ik wegga doe ik zijn outdoordeken er weer op

ja als ze wat ouder worden hebben ze vaak toch wat moeite met de temperatuur,wij hebben een arabiertje op stal die eigenlijk nu ook al onder een dun dekentje moet wan tje ziet haar steedds met de haren rechtop staan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:05

300 grams en dan nog zo'n wintervacht 8)7
Dat is toch niet normaal of wel?

Shadow had nooit een deken op hoor, vorig jaar een tijdje regendeken over eczeemdeken.
Na verloop van tijd die eraf gehaald en daar kwam de vacht, jeetje.

Ben langzaamaan steeds meer maatregelen aan het treffen voor d'r.
Zo kampt ze altijd al met krampen achter, en vermoed dat haar gewrichten ook iets meer lijden nu.
Omdat ze nu voor het eerst in een winter op stal gaat staan, ben ik haar stal nu aan het voorbereiden.
Ben bezig een lekkere onderlaag aan het kweken, zodat ze niet op een koude vloer ligt straks.

Maar nu, haha. Shadow heeft 2 jaar stil gestaan, en nu zitten we weer volop in training.
Maja hoe doe ik dat straks in de winter, ghihi.
Voorgaande jaren (toen we nog wel actief waren dus) zweette ze ook wel best wat, legde er dan even een half uurtje een zweetdekentje op zodat ze niet te snel afkoelde, daarna was ze nog iets nat en bleef dan gewoon buiten staan.
Gaf nooit problemen, de huid was dan al droog, alleen haren waren dan nog wat nat.

pfff, wat een gedoe zeg haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:20

heeft hij al zo lang ik hem heb die vacht.
vroeger ook al zo dik, of nou ja dik...valt op zich wel mee hoor,moet je die paarden zien bij ons die de hele winter buiten blijven zonder deken,dat zijn pas beertjes!
:D
op zich zou er nu al een 100grams op moeten bij hem om die vacht wat tegen te gaan,maar dat doe ik niet,ik gooi ze altijd wat later op,vind dat zo warm om nu met 19 graden zo'n deken op te doen.

wat bedoel je met onderlaag kweken?
maak je een potstal?
ben daar echt geen fan van eigenlijk,paarden staan vaak toch veel te lang in hun eigen urine met de hoeven.
heb vroeger zo'n stal gehad,man wat een drama was dat,ap kreeg er dus wel rotstraal van

bij ap ligt in zijn stal een dikke laag stro die elke dag word uitgemest.
rubbermat er onder vind ik dan beter dan een onderlaag kweken.

als ap buiten komt in de winter overdag gaat hij ook nat onder de deken hoor, als ze maar op adem zijn en afgekoeld..dat is belangrijk.,
zweet is niet erg,als ze maar afgekoeld zijn.
wij hebben zo'n 10 paarden die de hele winter buiten blijven, ook rijpaarden hoor! e
n die gaan na het rijden rollen,stappen ze koel en dan gaan ze zo de wei op,is nog nooit een ziek van geworden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:27

potstal idee ja.
Maar deze word dan wel dagelijks uitgemest haha.
Beetje vreemd hóór, mijn stabaas heeft 2 gigantisch grote potstallen. In Shadow stal zit een afvoer, hierover heen liggen rubber matten. Daarover heen heeb ik een gigantische laag van dat droge spul gegooid (uit de stal van die andere). Daaroverheen kwam een gigantische laag stro. Nu gooi ik 1x p.w. weer van dat droge spul erover.
En heb al een beste laag.
Mest elke dag uit hóór. Shadow plast altijd achter in de stal, hier zit de afvoer ook. Trekt meteen weg. Stro is soms nog iets nat, dat haal ik eruit, en elke dag komt er een laagje stro op.

Shadow stond eerst in 1 van die grote potstallen en die bleven perfect droog. Mede door de grote afvoer eronder denk ik.
In deze stal heb ik een hele tijd gewoon gedana met rubber matten en dikke laag stro, maar ik zag shadow er steeds krakkemikkiger op worden. Daarnaast stonk haar stal gigantisch en vind ik stro niet echt perfect opnemen.

Vandaar dat ik nu dus dit doe, en zie al heel erg verbetering bij haar qua stijfheid e.d. Ook valt het me heel erg mee wat betreft de urine.

Owja, even nog wat toevoegen :D
Shadow's stal heeft 2 gedeeltes overigens, haha. Ik deel hem in 2en. Het stuk met die onderlaag en gigantisch stro, en een stuk beton.
Ze staat dus bijna altijd op het beton en dus uit het stro e.d. maar ze slaapt echter wel in die dikke laag.
Ik deel hem zo in zodat ze zelf kan kiezen waar en hoe ze staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:37

je moet es een keer een foto maken van die stal haha,dan heb ik een idee ;) :D
maar dit klinkt inderdaad wel goed!
waar ik toen stond was de bodem zand en daar lieten ze dus stro dan op liggen,maar dat begon echt te stinken bah

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:50

nee, zand is slecht :D

Nou mijn stalbaas laat zijn paarden tussendoor in die stallen staan, daar poepen ze dan (haha klinkt erg dom hoor haha)
En dan die poep droogt dan, wordt uit elkaar gestampt en blijft daar heel lang liggen. Paarden worden nauwkeurig ontwormd dus dat zit er niet in. Als het lang genoeg droogt zeg maar, dan word het net eumh.... tja, nou ja hele fijne substantie zeg maar.
Het klinkt erg smerig droge poep, maar het valt heel erg mee, vind het zelfs fijner als zaagsel en dat soort dingen.
Dit gooien we dan op de bestaande vloer en laten de paarden dit zelf aanstampen. Door toevoeging van stro en nieuwe lagen, word het steeds platter aangedrukt. Uiteindelijk wordt de onderkant echt heel hard en de bovenkant blijft heel veerkrachtig. Doordat er stro bovenop ligt creëer je een nog zachte ondergrond en is het een schone idee.
Het stinkt totaal niet, stal is reukloos, het stoft niet, het laat alles heel goed door en toch een fijne zachte ondergrond.

Ik vond het eerst een heel vies en smerig idee, maar eenmaal in gebruik vind ik het eigenlijk een vrij goede manier. Wel moet je een goed ontworm-beleid voeren.

Het 1ste stukje van de stal, wat dus beton is, daar past Shadow in de lengte in (kleine dreumes hé) dus 1 kwart is gewoon beton, 3 kwart is dat andere. Eerst ging ze niet liggen in stal, nu ik dit doe juist wel weer.
Ik zal het weleens op foto zetten, alleen kun je er geen goed beeld van maken omdat je er niet onder kan kijken haha.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:31

thanx voor de complimentjes op mijn blonde god :D
heb hem dit seizoen nog maar 2x gewassen in de manen
en 3keer de staart.. :)

het ging over dekens en zweten.. Als dids met zijn leip lange vacht gezweten heeft in de winter (en dan hoef je er maar naar te kijken en dat gebeurt :P ) dan stap ik hem op adem en tot de buitenlaag van de vacht koel aanvoelt
en dan is hij klaar en mag hij de wei op :)
met als filosofie erachter; als hij buiten weer koel is, betekent dat dat de warmte weer binnenblijft, dus de isolatie werkt weer :)
heb 2 zweetdekens liggen die ik nooit gebruik :')

overigens; dids is ook geen dekenslopert, maar die piraña die erbij loopt he...
vandaag ook weer, zag de tandafdrukken er gewoon bij staan, scheurtje erin.. (halverwege de hals.. op een los-zittend stuk, onmogelijk geschuurd dus..)
geen naald en draad bij tuurlijk, dus morgen even repareren..

heb trouwens bij vitalhorse.nl een reparatieset voor de ivanhoe besteld tijdje terug, daar zitten ook van die clips bij die iemand bovenaan deze pagina vroeg :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:02

Myour schreef:
Ik heb overigens had advies terug van Marstall. Ook hij vond het onduidelijk of het nou eczeem is of een (gecombineerde?) eiwitallergie, omdat Kaspar na 1 dag weiland al jeuk kreeg (bloedonderzoek komt nu dus echt heel zeker). Hij raadde de Marstall Vito aan met eventueel de Excem Plus erbij, en omdat ik liever geen knoflook wilde moest ik anders denken aan de Wiesencobs (heb ik van St. Hippolyt vorig jaar al geprobeerd, maar heb liever geen voersoort die ik moet weken) of de Marstall Force. Ik geef nu de GKM bij, maar die is meer voor opgroeiende paarden, dus de Force lijkt mij dan een goede overstap.
Ik ga nu dus voor de Vito met de Force erbij voor extra vitaminen en mineralen.

denk dat je het idd maar gewoon moet proberen :j
de wiesencobs zou ik zelf ook niet doen trouwens
niet omdat ze niet goed zijn of wat dan ook
maar ipv de wiesencobs, geef ik dan liever gewoon een plak hooi extra zeg maar
zeker met sobere dieren is het af en toe een drama om ze op gewicht te houden en te zorgen dat ze niet spekkig worden
de wiesencobs dat is gewoon geperst ruwvoer...okay het is wel veelzijdig ruwvoer(hoeveelheid grassen en kruiden) maar die plak goed hooi die ik ipv de WC extra kan geven doe ik dana liever wat betreft bezigheids therapie