Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:24

Ik heb Illo afgelopen dinsdag nog ontwormt maar nog geen verschil gemerkt, en is ook gelijk begonnen met die nieuwe lading hooi, het hooi ervoor jad hij er geen last van. Op de wei heeft hij er ook altijd last van, behalve als het zo droog is dat het gras bijna hooi is geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:04

cynthiar schreef:
Ik dacht dat buut en pergolide niet goed samen gaat?

Nee daar heeft het niets mee te maken. Dat gaat gewoon samen. Buut zelf is gewoon niet zo goed voor een cushing paard, maar met een echt bevangen paard, ontkom je er meestal niet aan. Maar het is belangrijk om je te realiseren dat het een belasting is voor een cushing paard en er dus voorzichtig mee om te springen.. Een beetje vergelijkbaar met dat je op en zo laag mogelijke dosis pergolide wilt staan, maar ook weer niet te laag. Een stuk bewustzijn van wat nodig is en goed is e.d.

Een ander nadelig fenomeen met buut is als je een paard langdurig buut geeft, het er ook voor zorgt dat het lichaam zelf niet meer "ziet' en bewust is wat er aan problemen speelt en dus stopt met het probleem (bijvoorbeeld een ontsteking) aan te pakken. Buut "verdekt" de problemen zeg maar. Wij hebben willy een tijd buut gegeven toen hij ooit een olifantsbeen had waarbij hij bijna niet meer kon staan op zijn voorbenen zo overbelast was alles. Op een gegeven moment was hij echt heel erg depressief en inzichzelf gekeerd (de cushing symptomen werden erger) en het been verbeterde niet echt. Toen ben ik na heel wat leeswerk over buut en langdurig buut en buut samen met cushings toch tot de slotsom gekomen dat hij beter af was zonder. Je zag hem 'sochtends nog down en in zichzelf en in de avond zag je al weer meer leven en licht in zijn ogen. Het been kwam uiteindelijk ook weer voor elkaar. Uiteraard met injecties met ontstekingsremmers en ook dexametason (soms kom je er nu eenmaal niet omheen...)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:46

Ik ga met lood in mijn schoenen zometeen de stal weer in. En ook zo de da bellen, hoeveel buut mag ze hebben? 2 zakjes is niet genoeg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:20

Oh Ipsilonka, dat gevoel ken ik maar al te goed.. Niet leuk, ik hoop voor je dat ze er goed bij staat. Sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:24

Heb je eigenlijk ooit al röntgenfoto's van de hoef laten maken?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:39

Vraagje van mijn vriendin met het paard met de niet zo goede resultaat op prascend. Ze heeft dus mijn DA gecontacteerd en moet gaan verhogen naar anderhalf. Zal ze over 3 a 4 weken weer een terugslag hebben?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:47

dookia schreef:
Vraagje van mijn vriendin met het paard met de niet zo goede resultaat op prascend. Ze heeft dus mijn DA gecontacteerd en moet gaan verhogen naar anderhalf. Zal ze over 3 a 4 weken weer een terugslag hebben?

Neee hoor, als ze nu gaat verhogen zou ik het wel in 2 stapjes van een kwart doen en niet ineens een half erbij. Dus 3 daagjes naar 1,25 en daarna door naar 1,5. Tijdens deze eerste week met verhogingen kan het paard eerst weer ietsje suffer zijn omdat ie zich aanpast aan de medicatie maar dat hoeft niet persé.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:26

fargo schreef:
dookia schreef:

Neee hoor, als ze nu gaat verhogen zou ik het wel in 2 stapjes van een kwart doen en niet ineens een half erbij. Dus 3 daagjes naar 1,25 en daarna door naar 1,5. Tijdens deze eerste week met verhogingen kan het paard eerst weer ietsje suffer zijn omdat ie zich aanpast aan de medicatie maar dat hoeft niet persé.

ok ik geef het door

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:40

Ik heb het nagevraagd bij een instantie (geen idee meer welke) na heel erg veel snuffelwerk in online wetboeken, ik doe het nl net zo Focussed maar idd.. het mag dus wettelijk gezien niet. Maar wie dit controleert??? Volgens mij niemand ;-)
Ik vermoed dat humane apothekers ook helemaal niet weten dat dit niet mag want: bij mensen word je nl min of meer gedwongen tot het meegeven van generiek.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:54

Jouw DA is sowieso niet strafbaar nee!

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:56

van mabel mijn tinker heb ik de uitslag op papier gekregen van het bloedonder zoek. EDTA Bloed
acth chemoluminisentie 51 referentiewaarde eenheid 0-10 pmol/l
Ik weet dat het te hoog is ze staat vanaf eergister op 1 tablet ( 600 KG ) prascend.
Nu ben ik nog niet zo bekend met de ziekte kan iemand hier iets meer over vertellen. Ik bedoel over de ziekte heb ik al wat gelezen maar over de bloeduitslag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:04

Mabel het direct met 1 pil starten is behoorlijk heftig voor je paard. Had hij erge symptomen dat je direct op die dosis bent gezet (of weet je DA niet beter en volgt die de bijsluiter ;-) ).
Paarden moeten namelijk best wennen aan prascend (of ook wel pergolide zoals het eerder heette). En kunnen daar duf, duizelig, misselijk en angstig van worden in eerste instantie, daarom is het fijn om het op te bouwen naar die dosis in kleine stapjes van een paar dagen per 0,25 mg. Maar goed, ik weet niet wat de problemen zijn waar jouw paard tegenaan loopt..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:16

Jannepauli schreef:
Heb je eigenlijk ooit al röntgenfoto's van de hoef laten maken?

Nee, pony is al eens eerder acuut bevangen geweest en geneeste toen erg snel (is wel al 5 tot 7 jaar geleden) Wat zou het maken van foto's veranderen aan de behandeling?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:51

Met foto's kun je constateren hoe dramatisch het is en hoe de stand van het been is en of er iets is gekanteld of niet. Dat zijn indicaties van hoe erg de bevangenheid is. Heb zelf geen ervaring dus misschien kunnen anderen het beter uitleggen..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:55

Volgens mijn smid kun je ook wel aan de hoef zelf zien of het wat gekanteld is. Dat het dan er een beetje beurs uit ziet (ze heeft 3 witte voetjes). De da zei tegen mij dat je foto's kon maken als de smid niet durft te bekappen (bang dat de zool nog maar te dus is zeg maar) of als je je geld kwijt wilt. Haar hoefbeentjes zijn van de vorige keer al gekanteld dus ik weet niet wat er nu gebeurd is, of dat het al oud is. Lastig allemaal, ik ga van t weekend 3 zakjes buut per dag geven. Momenteel vrees ik het ergste ..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:29

@Ipsilonka: even net wat bijgelezen hier in dit topic en kwam jouw berichtjes tegen. 1 van mijn merries was vorig jaar ook hoefbevangen, reageerde totaal niet op bute, lees de ellende werd alleen maar groter. Heb ze 10 dagen op Equioxx gezet ( =iets minder pijnstillend,maar des te meer ontstekingswerend en beter te verdragen voor de spijsvertering) en frog pads onder haar hoeven geplakt. Dit heeft haar enorm geholpen en vanaf toen is het alleen maar vooruit gegaan! Misschien heb je hier wat aan en is het het proberen waard!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:45

Pandora, ze reageerde wel goed op de bute. Als het iets warmere dagen waren kreeg ze al minder als 1 zakje per dag. Het is iets van de laatste anderhalve week ongeveer dat ze achteruit gaat. Pfff, ik vind het allemaal zo moeilijk.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:49

Zijn er ook mensen die alleen care4life van pavo (als krachtvoer) geven naast het ruwvoer? Ik voer nu nog equifyt senior, maar gezien suiker/zetmeel vraag ik me af of het beter is om over te gaan naar c4l ivm hoger risico op hoefbevangenheid...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:59

Ja ik, met een vitamine brokje, maar ik geef een paar handjes voor de smaak en zodat ik de olie en magnesium ergens door heen kan doen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:59

Hoi Bokkers!

Helemaal nieuw in dit topic. Ik heb een ruin van 19 die binnen 2 weken zijn test om cushing op te sporen krijgt. Vorige zomer heeft ie heel veel last gehad met het verharen. Iets daarna verschrikkelijke jeuk die met niets te verhelpen viel. Nu sinds kort is hij weer helemaal op sukkel. Op 3 weken tijd nu de 2e keer een spierscheur. Hij is gevoeliger (geworden) aan zijn voeten. Kort gezegd is hij de laatste tijd aan alles gevoelig. Begin van de winter was hij nog z'n vrolijke zelve, nu heb ik precies een depressief paard.. :(
Ik heb een groot vermoeden dat het inderdaad cushing zal zijn.
Ik heb me al zo goed mogelijk proberen in te lezen, en dingen op te zoeken, maar door het bos zie ik de bomen niet meer.
Wie kan er mij wat aandachtspunten geven i.v.m keuze medicatie, hoe je paard te onderhouden (fysiek/psychisch), en alles waar je zelf toen je de diagnose kreeg vragen over had.

Alvast suuuuperhardbedankt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:07

Lees je maar vast in over pergolide of prascend, is hetzelfde medicijn. Verder ben ik door dit topic magnesium gaan voeren. Ik voerde al heel sober, dat ben ik blijven doen. Verder zoveel mogelijk blijven trainen om de spiern van je paard optimaal te houden.
Eigenlijk ben ik hier ook nog maar een beginner maar je leert hier snel door alle ervaringsdeskundigen!

Welkom hier trouwens!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:12

Over het trainen ben ik wel verrast. Ik dacht net dat dit helemaal niet meer ging lukken met hem. Hij is zo fragiel geworden aan zijn pezen en spieren, ik dacht net dat ik daar meer kwaad dan goed mee ging doen. Dat is weer iets om te noteren en goed na te vragen ad dierenarts. Bedankt!

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:08

IMJ schreef:
Ja ik, met een vitamine brokje, maar ik geef een paar handjes voor de smaak en zodat ik de olie en magnesium ergens door heen kan doen.

Waarvoor jou voorkeur om een vitaminebrokje te geven ipv voldoende c4l zodat je paard ook voldoende binnen krijgt, als ik vragen mag ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:14

Omdat ik hem sober voer, hij is bevangen geweest en zo komt hij niets tekort. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:45

Pastis schreef:
Over het trainen ben ik wel verrast. Ik dacht net dat dit helemaal niet meer ging lukken met hem. Hij is zo fragiel geworden aan zijn pezen en spieren, ik dacht net dat ik daar meer kwaad dan goed mee ging doen. Dat is weer iets om te noteren en goed na te vragen ad dierenarts. Bedankt!

Dat hoef je niet na te vragen bij de DA ;-). Omdat een cushing paard inteert op zijn spieren (doordat hij het stresshormoon cortisol over produceert), is het van het grootste belang om de spieren die hij over heeft te handhaven en proberen uit te breiden. Uiteraard door het doen van de arbeid die hij op dit moment aan kan en dit als dit mogelijk is weer uit te bouwen en uit te breiden.
Verder is een van de grootste bijkomstigheden dat een cushing paard een slechte weerstand heeft en door aan de conditie van je paard te werken (weer zoveel als hij op dat moment aankan) wordt de weerstand van je paard ook weer sterker en optimaler.

Onze willy was aan het begin van de behandeling er slecht aan toe, hij had toevallen en was angstig en duizelig. Meer dan wandelen of in stap een klein beetje longeren zat er niet in. Maar na een tijdje konden we hem licht bijzetten om toch zijn spieren aan de slag te houden ook al was het in stap en maar 10 minuutjes. Na een tijdje konden we langer stappen en zelfs toen hij geen toevallen meer had onder het zadel een kwartiertje stappen. En bij het longeren kwam er langzaamaan draf bij en na verloop van tijd zelfs weer de galop. En het rijden werd weer een buitenritje etc etc. Het werken aan de conditie en de spieren van je cushing paard is super belangrijk om hem weerbaarder te maken!

En die gevoelige voeten gaan in principe vaak over als je paard op pergolide staat. Verder kan het zinnig zijn om je paard te ondersteunen
(de weerstandproblemen/zere voeten/huid/jeukproblemen) > (MSM zwavel) - OOK HEEL ERG BELANGRIJK VOOR PEZEN!!
zere spieren,suikerhuishouding/bevangenheid/stress/depressie > magnesium
weerstand in algemeen > echinacea
Laatst bijgewerkt door fargo op 23-02-13 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt