[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:37

Het vreemde bij de mijne is ook ( bleek bij onderzoek allergisch voor mengsel kruidachtigen , desensibilisatie is gestart vorig jaar maar merk geen verschil) terwijl die bloeien in de zomer juni tot herfst terwijl de mijne schudt van maart tot juni vreemd genoeg...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:25

puur pollen heb ik gegeven,deed helemaal niks bij appie,had zelfs het idee dat het erger werd.
zinvolle info over l-lysine staat hier ook nog wel
http://www.aroveda.com/veda/content/view/12/27/

zeewier bevat ook lysine,maar appie heeft vaak zeewier gehad,maar heb nooit gemerkt dat hij minder ging schudden.
staat wel weer in die link van mij dat de darmflora beter gemaakt moet worden,wat op zich wel weer goed zou kunnen zijn.
darmflora staat natuurlijk wel in verband met vele aandoeningen :j

wel is het zo dat ik zelf wel eens last heb van een koortslip, heb een periode spirulina geslikt en toen had ik er helemaal geen last van
maar ja bij de een werkt dit,bij de ander dat.

toen ap van de week stond te schudden had hij ook wat natte ogen dus denk dat het bij hem daar toch het meeste zit.
eens kijken wat zij nog hebben om de ogen wat meer te helpen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:55

gebruikt iemand nostrilvet oid? helpt dat beter dan Puur Pollen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:13

Ik heb net Nostrilvet gekocht. Heb het alleen nog niet echt uit kunnen proberen omdat het ineens weer zoveel kouder is..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:31

wat kost dat spul?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:32

40 euro ongeveer, doe je een maand mee.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:08

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:19

Heeft iemand hier weleens een verband gelegd/ vermoed tussen de mate van statische elektriciteit en mate van HS?

Gisteren had Zneddie heel veel last van mijn statisch-heid, en hij heeft diverse schokjes gehad, waarna ik hem maar gauw heb weggezet want hij werd er alleen maar nerveuzer en nerveuzer van. Nu weet iedereen wel dat dat statische gedoe (is daar een naam voor?!?) te maken heeft met het weer, onder andere.
Nu moest ik er toch eens over nadenken of het misschien zou kunnen dat de twee verband houden met elkaar, statische elektriciteit en HS. Is het mogelijk dat een paard dit kan waarnemen en erdoor geïrriteerd kan raken? Al dan niet als één van de vele andere factoren? Iemand heeft het hier weleens gehad over luchtdruk, heeft luchtdruk op zijn beurt weer te maken ook met statische elektriciteit of dat niet?

Nou ja hoe het ook zij, ik dacht zo van hmmm... wie weet is dat wat. Onlangs hoorde ik ook dat honden erg ziek kunnen worden van statische elektriciteit in de auto, waardoor ze wagenziek kunnen worden. Zo'n ontlader-stripje aan de auto biedt dan uitkomst.
Wellicht dat paarden vergelijkbaar last kunnen hebben van statische elektriciteit?

Iig, mijn guppen zijn nog altijd HS vrij. Hoewel ik Zned even extra in de gaten houd. Zijn rare haarplukje is er weer, en de laatste keer dat hij HS klachten had was dat plukje er ook, en toen de klachten oplosten ging dat plukje haar weer goed staan. Heel apart maar ik hou er dus niet van als dat plukje raar staat.... hihi!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:20

Wat voor haarplukje had hij dan?

Zou best kunnen hoor, met die staticiteit.

Ik merk dat onze ruin heel kriebelgevoelig is op zijn neus, vandaag dus ook met die sneeuwvlokjes, dan schudt hij daardoor ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:30

mmm...als statische elektriciteit het probleem was dan kon je het snel oplossen door een paard op ijzers te zetten, je aardt hem dan als het ware.
Statische elektriciteit is vaak hoog bij hele droge lucht. Ik geloof wel dat droge lucht vaker voorkomt in een hogedrukgebied maar dacht niet dat dit persé moet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:01

Volgens mij werkt dat niet hoor irmaz. Mijn merrie staat op ijzers en is ook gevoelig voor die elektriciteit..
Ik heb dat nooit aan HS gekoppeld.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:15

klopt. de mijne schudde ook heel erg vandaag met de sneeuwvlokjes

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:21

Ik heb mijn paard weer goed en regelmatig aan het werk gezet en hij is al twee weken bijna schud vrij. Af en toe doet hij het nog wel, maar veel minder. Ik ga ook weer les nemen en ik heb goede hoop dat ik de juiste richting te pakken heb voor de oplossing. Deze week was de sneeuw zelfs geen probleem *\o/*

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:08

Anjatjeuh schreef:
Ik vroeg mij af of er mensen op bokt zitten met een paard dat Headshaking Syndrome heeft. Headshaking Sydrome is een medische aandoening die tot op heden nog altijd een misterie blijft voor veeartsen, er is nog altijd niet volledig duidelijk wat het hoofdschudden veroorzaakt en de symptomen verschillen ook van paard tot paard, maar dit zijn enkele van de veel voorkomende symptomen:
Citaat:
- Symptoms start in March/April and end in September/October.
- Symptoms increase in intensity as stress or workload increases.
- Scratches his nose on his foreleg or an object.
- Buries his nose in the tail of the horse in front of him.
- Personality changes - an unhappy horse.

- Constant sneezing/snorting while working.
- Shakes at trot/cantor, but not at a walk.
- Riding into the wind increases symptoms.
- Suddenly jerks his head up almost hitting the rider.
- Loves having his nose scratched.
- Constant blowing nose as if to expel something.
- Hates having his nose scratched.
- Less energy/lethargic - droops head with loose reins.
- Shakes violently enough to lift front legs off of the ground.
- Holds his nose under water up to his eyes.
- Stares blankly off into the distance as if he sees something.
- Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
- Sticks his nose in a bush. in doornstruik :+
- Symptoms worsen around Rape Seed fields.
- Stands under a tree in the shade while pasture mates are eating grass.
- Shakes in enclosed places - woods, surrounded by bushes, etc.
- Coughs a lot.
- Reacts to artificial lighting if working for an extended period.
- Reacts to bright sunlight reflecting off of snow.
- Kicking one or the other foreleg towards their head. zijn kickbox move
- Squints in bright sunlight.
- Reacts to the varying flashes of light when being ridden in the woods.
- Pupils dilated.
- Inflamed, red nostrils. - af en toe
"Scrunched" Nostrils. -
Has problems urinating - tries several times before success.
- Shakes February thru May and again August thru September.
- Snow glare worsens symptoms.
- Symptoms worsen when in between hedgerows.
- All activities are "hurried" - Gets a "droopy" ear.
- Bags under the eyes.
- Holds tail straight out.
- Excessively aggravated by flies.
- Muzzle extremely sensitive to touch.
- Curls up muzzle: phlegming action

heb een paardje en blijf maar niet snappen wat hij heeft, maar hij voldoet aan zo veel van deze punten ! slaat enorm tijdens het rijden , krijg dan snot naar me hoofd geslingerd... kan constant naar een boom staren heeft een tijd gehad van 10x liggen en opstaan en dan pas kunnen plassen, nu dribbelen dan plassen. hij is niet te rijden in het bos, dan wordt hij een ramp.
heb alleen niet dat het maanden komt en afneemt? weet natuulijk niet wat hij heeft en of dit het is...

heb gemarkteerd wat hij heeft.
hoe kun je deze diagnose stellen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:22

@ unihorses heb je een filmpje? aan de manier van bewegen is het eigenlijk vrij makkelijk te zien of het HS is. De oorzaak is een ander verhaal, dat gaat van pollenallergie tot blokkades in de wervelkolom, en alles wat daartussen zit.
Verder is het vaak een opeenstapeling van oorzaken die als de bekende 'emmer die overloopt' tot HS leiden. Ook zijn heel veel 'oorzaken' geen echte oorzaak maar slechts triggers. Het gezicht is geïrriteerd en ieder klein dingetje dat bij het gezicht komt of normaal tot minimale reactie/ irritatie zou leiden brengt een HS reactie teweeg.

@ Irmaz, ik ben het met Dyonne eens. Mijn Zned staat ook op ijzers en juist hij heeft er veel last van, Flicka en Faram en Mone kan ik prima poetsen zonder schokjes. Er is juist door mijn gedachten geschoten dat de ijzers maken dat hij eerder schokjes krijgt, juist omdat hij beter geleidt en mijn statische elektriciteit (door mijn rubberzolen) ontlaadt zeg maar.

Met het plukje bedoel ik een stukje haar op zijn hals aan de linkerkant, dat staat precies de verkeerde kant op, dus tegen de richting van de rest van het haar in. Toen hij voor het laatst HS had/ liet zien was dat plukje ook zo, en met dat de klachten verdwenen is ook het plukje haar weer normaal gaan liggen, dus in de richting van de haargroei zoals het hoort. Of het ermee te maken heeft weet ik niet, wel dat hij wat last van zijn nek heeft gehad in die tijd. Ik hou dat zodoende nu dus ook goed in de gaten.
Het betreft geen plukje dat geplet is of door modder oid de verkeerde kant op is geduwd, het staat stomweg de verkeerde kant op, en met borstelen krijg je het niet normaal. toen Zned HS had is me dat wel opgevallen, maar dus vooral het verdwijnen ervan vond ik heel apart. En het nu weer verschijnen ook. Kan ook zomaar zijn dat het met de verharing te maken heeft maar ergens heb ik het idee dat het een blokkade aan zou kunnen geven in zijn hals. Als het goed is zou het dan ook moeten verdwijnen als ik zijn training weer goed op kan pakken en ermee aan de slag kan om zijn lijf weer lekker los te werken.

Overigens is hier nog steeds wel alles klachtenvrij.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:48

merrieveulen schreef:
@ Irmaz, ik ben het met Dyonne eens. Mijn Zned staat ook op ijzers en juist hij heeft er veel last van, Flicka en Faram en Mone kan ik prima poetsen zonder schokjes. Er is juist door mijn gedachten geschoten dat de ijzers maken dat hij eerder schokjes krijgt, juist omdat hij beter geleidt en mijn statische elektriciteit (door mijn rubberzolen) ontlaadt zeg maar.

Dat laatste is het geval, jij bent statisch geladen en door je paard aan te raken ontlaad je. Dat is net zoals je wel een schok krijgt als je een metalen deurklink (geleidend materiaal) aanraakt maar niet wanneer je de houten deur vastpakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:50

merrieveulen :P
ik zal eens opletten of appie ook rare haarplukjes heeft,wie weet .

alhoewel,die heeft hij wel,winters altijd wat haarwervels die net andersom staan,maar dat komt door zijn deken :j
appie schud wel,maar nu weer iets minder,af en toe een knikje.
straks als het warmer word dan word dat wel meer denk ik.

appie is in de zomer altijd dstatisch, met zijn zomereczeem deken om,maar dan schud hij niet
heeft dus volgens mij niks met elkaar te maken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:56

merrieveulen schreef:
@ unihorses heb je een filmpje? aan de manier van bewegen is het eigenlijk vrij makkelijk te zien of het HS is. De oorzaak is een ander verhaal, dat gaat van pollenallergie tot blokkades in de wervelkolom, en alles wat daartussen zit.
Verder is het vaak een opeenstapeling van oorzaken die als de bekende 'emmer die overloopt' tot HS leiden. Ook zijn heel veel 'oorzaken' geen echte oorzaak maar slechts triggers. Het gezicht is geïrriteerd en ieder klein dingetje dat bij het gezicht komt of normaal tot minimale reactie/ irritatie zou leiden brengt een HS reactie teweeg.

Met het plukje bedoel ik een stukje haar op zijn hals aan de linkerkant, dat staat precies de verkeerde kant op, dus tegen de richting van de rest van het haar in. Toen hij voor het laatst HS had/ liet zien was dat plukje ook zo, en met dat de klachten verdwenen is ook het plukje haar weer normaal gaan liggen, dus in de richting van de haargroei zoals het hoort. Of het ermee te maken heeft weet ik niet, wel dat hij wat last van zijn nek heeft gehad in die tijd. Ik hou dat zodoende nu dus ook goed in de gaten.
Het betreft geen plukje dat geplet is of door modder oid de verkeerde kant op is geduwd, het staat stomweg de verkeerde kant op, en met borstelen krijg je het niet normaal. toen Zned HS had is me dat wel opgevallen, maar dus vooral het verdwijnen ervan vond ik heel apart. En het nu weer verschijnen ook. Kan ook zomaar zijn dat het met de verharing te maken heeft maar ergens heb ik het idee dat het een blokkade aan zou kunnen geven in zijn hals. Als het goed is zou het dan ook moeten verdwijnen als ik zijn training weer goed op kan pakken en ermee aan de slag kan om zijn lijf weer lekker los te werken.

Overigens is hier nog steeds wel alles klachtenvrij.

hij zit helemaal vast in zijn rug, kon niet goed door de bochten en is gevoelig als je aanraakt/eropgaat zitten maar helaas is hij van me zus en zijn zij en mam heel erg hij moet zich niet aanstellen en je moet hem maar blijven slaan, als hij zijn hoofd de lucht in gooit moet je met een zweep hem een klap geven aan zijn hoofd.... en er is geen verstand in te brengen -O- is ook vreselijk getraind met de slof, tot bloedens in mond aan toe

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:33

Die van mij reageert ook op sneeuwvlokjes (en regendruppels, wind, etc.). Overigens heeft mijn instructrice laatst in de buitenbak op hem gereden, waar hij bij mij altijd last heeft (binnenbak niet) > niets aan de hand! Zal dus toch ook te maken hebben met iets specifieks wat ik doe.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:42

@ Unihorses, aanzienlijke kans dat (chronische) stress bij jouw paard (mede)oorzaak is, zou me niets verbazen als ik dat zo lees. slof tot bloedens toe? slaan op het hoofd als hij met zijn hoofd gooit? wat zijn dat voor praktijken?
Niet voor jou persoonlijk bedoeld maar voor degenen die zich bezig houden met zo'n manier van omgaan met... ongelofelijk.
Dat paard heeft een goede fysio nodig, en daarna iemand die hem helpt en begeleidt.

@ FCSA, interessant! Nu uit zien te vinden waar 'm het verschil precies in zit.

Bij mij nog steeds alles goed, eergisteren en vandaag lekker buitengereden, Zned geniet met volle teugen hij vindt het zó leuk... ondanks dat hij maar een klein mannetje is uiteindelijk he... Gisteren even back to basic aan de longe, gewoon puur gewerkt aan de ontspanning en buiging aan een stalhalstertje, helemaal leuk!
Tot op heden nog altijd geen tekenen van HS.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:18

Helaas . . . mijn paard flipt nog steeds met zijn hoofd!
het is inmiddels wel een stuk minder en redelijk constant hij gooit nog met zijn hoofd als hij begint met eten en als je hem naar buiten zet..
in het donker gaat het goed, maar ja hij staat nu ook op rust dus de prikkels zijn ook behoorlijk afgenomen.
geen extreme dagen meer sinds vorige week zondag toen had hij weer een plotselinge extreme toename van flippen. maandag ook nog en nu is het alweer een week minimaal.
de groenne os luchtwegen forte (kruiden tegen allergieen en luchtweg infecties) is op maar dat maakt dus duidelijk geen verschil!!!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:10

Ik meld me ook met een headshaker. Nu ben ik al een uurtje pagina's terug aan het lezen maar ik kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.

Ik hoor van iedereen dat pollennetjes de uitvinding zijn tegen het headshaken. Nu heb ik al een variant of 5 gehad en ik heb met elk netje hetzelfde probleem; m'n pony krijgt geen lucht! Nu kan ik me daar nog iets bij voorstellen bij die netjes die vrij strak om de lip zitten, maar bij loshangende heeft hij het ook. Hij ademt erin, het netje wordt vochtig en hij gaat ademen alsof hij stikt. Ik heb van pony tot XL maten geprobeerd.

Probleem is dat hij bij alles wat hij tegen zijn neus krijgt gaat schudden (sneeuw, zand, regen enz.) dus het rijden wordt steeds hopelozer. Ik ben zelf al met ijzer aan de slag gegaan om een soort muilkorf-pollen-netje te maken, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt.

Is er iemand met hetzelfde probleem? Zo ja, hoe heb je het opgelost?

En misschien is het handig om een lijst met producten te maken die lijken te hebben gewerkt, het is nogal hopeloos terugvinden in zoveel pagina's

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:11

Als het echt alleen om de buitenkant van de neus gaat (en er geen irritatie in de neus is) kun je misschien iets in de richting van desensibilisatie proberen?

Met de mijne is weer alles in orde gelukkig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:45

Voor zover ik begrepen heb werken de netjes bij sommige paarden wel, maar bij andere absoluut niet. Het netje moet iets afstaan zodat het niet over de neusgaten kan komen te liggen. en dan nog zal je meer ademhaling horen wanneer de lucht langs het netje gaat. Ik kan me zomaar voorstellen dat zo'n ding voor sommige paarden een benauwend effect heeft en dus ook een zodanige reactie teweegbrengt.

@ FCSA, gelukkig is de jouwe ook weer OK!

Hier ook nog altijd geen klachten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:28

FCSA schreef:
Ik heb net Nostrilvet gekocht. Heb het alleen nog niet echt uit kunnen proberen omdat het ineens weer zoveel kouder is..

Hopelijk werkt het. Bij onze ruin deed het niks.