Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anjatjeuh schreef:Ik vroeg mij af of er mensen op bokt zitten met een paard dat Headshaking Syndrome heeft. Headshaking Sydrome is een medische aandoening die tot op heden nog altijd een misterie blijft voor veeartsen, er is nog altijd niet volledig duidelijk wat het hoofdschudden veroorzaakt en de symptomen verschillen ook van paard tot paard, maar dit zijn enkele van de veel voorkomende symptomen:Citaat:- Symptoms start in March/April and end in September/October.
- Symptoms increase in intensity as stress or workload increases.
- Scratches his nose on his foreleg or an object.
- Buries his nose in the tail of the horse in front of him.
- Personality changes - an unhappy horse.
- Constant sneezing/snorting while working.
- Shakes at trot/cantor, but not at a walk.
- Riding into the wind increases symptoms.
- Suddenly jerks his head up almost hitting the rider.
- Loves having his nose scratched. - Constant blowing nose as if to expel something.
- Hates having his nose scratched.
- Less energy/lethargic - droops head with loose reins.
- Shakes violently enough to lift front legs off of the ground.
- Holds his nose under water up to his eyes.
- Stares blankly off into the distance as if he sees something.
- Jerks suddenly like a bee just stung his nose.
- Sticks his nose in a bush. in doornstruik![]()
- Symptoms worsen around Rape Seed fields.
- Stands under a tree in the shade while pasture mates are eating grass.
- Shakes in enclosed places - woods, surrounded by bushes, etc. - Coughs a lot.
- Reacts to artificial lighting if working for an extended period.
- Reacts to bright sunlight reflecting off of snow.
- Kicking one or the other foreleg towards their head. zijn kickbox move
- Squints in bright sunlight.
- Reacts to the varying flashes of light when being ridden in the woods.
- Pupils dilated.
- Inflamed, red nostrils. - af en toe
"Scrunched" Nostrils. -
Has problems urinating - tries several times before success.
- Shakes February thru May and again August thru September.
- Snow glare worsens symptoms.
- Symptoms worsen when in between hedgerows.
- All activities are "hurried" - Gets a "droopy" ear.
- Bags under the eyes.
- Holds tail straight out.
- Excessively aggravated by flies.
- Muzzle extremely sensitive to touch.
- Curls up muzzle: phlegming action
merrieveulen schreef:@ Irmaz, ik ben het met Dyonne eens. Mijn Zned staat ook op ijzers en juist hij heeft er veel last van, Flicka en Faram en Mone kan ik prima poetsen zonder schokjes. Er is juist door mijn gedachten geschoten dat de ijzers maken dat hij eerder schokjes krijgt, juist omdat hij beter geleidt en mijn statische elektriciteit (door mijn rubberzolen) ontlaadt zeg maar.
merrieveulen schreef:@ unihorses heb je een filmpje? aan de manier van bewegen is het eigenlijk vrij makkelijk te zien of het HS is. De oorzaak is een ander verhaal, dat gaat van pollenallergie tot blokkades in de wervelkolom, en alles wat daartussen zit.
Verder is het vaak een opeenstapeling van oorzaken die als de bekende 'emmer die overloopt' tot HS leiden. Ook zijn heel veel 'oorzaken' geen echte oorzaak maar slechts triggers. Het gezicht is geïrriteerd en ieder klein dingetje dat bij het gezicht komt of normaal tot minimale reactie/ irritatie zou leiden brengt een HS reactie teweeg.
@ Irmaz, ik ben het met Dyonne eens. Mijn Zned staat ook op ijzers en juist hij heeft er veel last van, Flicka en Faram en Mone kan ik prima poetsen zonder schokjes. Er is juist door mijn gedachten geschoten dat de ijzers maken dat hij eerder schokjes krijgt, juist omdat hij beter geleidt en mijn statische elektriciteit (door mijn rubberzolen) ontlaadt zeg maar.
Met het plukje bedoel ik een stukje haar op zijn hals aan de linkerkant, dat staat precies de verkeerde kant op, dus tegen de richting van de rest van het haar in. Toen hij voor het laatst HS had/ liet zien was dat plukje ook zo, en met dat de klachten verdwenen is ook het plukje haar weer normaal gaan liggen, dus in de richting van de haargroei zoals het hoort. Of het ermee te maken heeft weet ik niet, wel dat hij wat last van zijn nek heeft gehad in die tijd. Ik hou dat zodoende nu dus ook goed in de gaten.
Het betreft geen plukje dat geplet is of door modder oid de verkeerde kant op is geduwd, het staat stomweg de verkeerde kant op, en met borstelen krijg je het niet normaal. toen Zned HS had is me dat wel opgevallen, maar dus vooral het verdwijnen ervan vond ik heel apart. En het nu weer verschijnen ook. Kan ook zomaar zijn dat het met de verharing te maken heeft maar ergens heb ik het idee dat het een blokkade aan zou kunnen geven in zijn hals. Als het goed is zou het dan ook moeten verdwijnen als ik zijn training weer goed op kan pakken en ermee aan de slag kan om zijn lijf weer lekker los te werken.
Overigens is hier nog steeds wel alles klachtenvrij.