[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:57

hebben jullie paarden bij regen meer of minder last van jeuk? hier regent het inmiddels bij een graad of 22 overdag, niet de hele dag, maar regelmatig buien...en Chris heeft nu nergens last meer van. Ook wel redelijk wind..... ik hoop nog steeds dat dit een tijdelijk iets is bij hem gezien afgelopen jaar de winter extreem nat was en de zomer juist weer extreem droog......vanaf eind juni 1 keer een bui gehad half augustus en vanaf toen leek het te zijn begonnen..... ( het blijft gek gezien hij 5 jaar niks heeft gehad hier)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:11

Celine, fijn dat het een hoefzweer was, dat trekt gauw weer weg.

Hier de halsdeken afgehaald, zat een scheurtje in en het waait hier erg hard + beetje nachtvorst geweest.
Ben benieuwd, nog meer mensen de deken afgehaald nu?

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:03

nee de deken blijft hier op tot eind oktober zeker. De knutten vliegen hier nog steeds rond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:06

Mijn deken gaat volgende week af en wordt dan vervangen voor een regendeken met hals.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:16

Hier blijft de deken ook nog op tot het overdag onder de 10 gradem blijft :)
Ik vraag mij wel af of het ondertussen 'safe' is om mijn paard af en toe te laten grazen?
Weides zijn bemest geweest begin dit jaar maar ondertussen 3x afgegeten door andere paarden.
Zou het gras nu nog kwaad kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:19

Hier blijft ie op tot het een keer behoorlijk vorst is geweest in de nacht en het overdag onder de 10 graden blijft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:20

merk juist dat pony nogsteeds last heeft van knutjes, deken blijft hier nog wel eventjes op :

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:10

@ Mi amore, "Zou het gras nu nog kwaad kunnen?" als je langer gras voor ze hebt kan het nu geen kwaad. In kort gras dat weer gaat groeien zitten veel groeistoffen of te wel suikers. Als het gras langer is zitten die groeistoffen /suikers over het het hele grasstengel waardoor ze er minder van binnen krijgen. Ik heb mijn eczeemer op lang gras staan met deken en dat gaat goed. zodra het gras te kort word wordt ze weer wat jeukig en krijgt ze minder tijd op het gras en meer hooi.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:13

minikatje schreef:
merk juist dat pony nogsteeds last heeft van knutjes, deken blijft hier nog wel eventjes op :

zie jij die ook vliegen dan :o

@ blij dat heel veel de deken hier al af kan. Zie enkel gewone vliegen.
Die knutjes vraag me soms wel eens af of deze echt bestaan.

Mijn eczemer eet nu weer gras, gras zit bijna niks meer in rond dit tijdstip van jaar.
Heeeel langzaam opgebouwd met 5 min erop, 10 min en nu kan ze alweer ruim 1,5 tot 2 uur erop *\o/*
Ze krijgt wel ondersteuning van binnenuit van mij :j
Sophie heeft na mijn idee ook geen eczeem meer, maar last van suikers zoals volgens mij heel veel paarden in NL
Alleen is het bijna nergens haalbare zaak om ze in de zomer geen gras te geven. & ze buiten te houden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:44

Ik heb een losse halsdeken aan mijn regendeken gemaakt maar valt die hals naar voor als hij eet(het is een haflinger dus staat grootste deel van de dag met zijn hoofd naar beneden ;) )
Is dat bij jullie ook hij zit natuurlijk wel vast met die gespen denk dat ik er maar een stukje klitteband aan doe oid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:08

Marjo89 schreef:
minikatje schreef:

Mijn eczemer eet nu weer gras, gras zit bijna niks meer in rond dit tijdstip van jaar.
Heeeel langzaam opgebouwd met 5 min erop, 10 min en nu kan ze alweer ruim 1,5 tot 2 uur erop *\o/*
Sophie heeft na mijn idee ook geen eczeem meer, maar last van suikers zoals volgens mij heel veel paarden in NL
Alleen is het bijna nergens haalbare zaak om ze in de zomer geen gras te geven. & ze buiten te houden.

Die knutjes bestaan echt hoor maar ze zijn heel klein. Ik voel ze zelf ook als ik met de schemer bij mijn paarden ben want dan bijten ze in mijn hoofdhuid en haargrens, heel gemeen jeukerig gevoel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:10

En zodra ik hier de deken eraf haal om op te zadelen schopt ze constant naar haar buik. Ze zijn hier nog niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:10

Sinds [***]'s manen eraf zijn lijkt hij wel geen jeuk meer te hebben :+
Maarja, diezelfde tijd zijn we ook begonnen met de C4L dus misschien dat dat toch wel iets doet .. Of misschien is het toeval .. Kan het momenteel niet zeggen, maar hij heeft in ieder geval geen jeuk meer :Y)

Hij heeft trouwens ook mijn deken kapot gemaakt ... Ik zei op een bepaald moment tegen hem dat ik het zo geweldig vond dat die RSIH al een heel seizoen mee ging en echt nog helemaal in orde was (daarvoor had ik andere dekens en na een paar weken al de eerste gaten en dergelijke). En de volgende dag ... ^) Maarja, hij moet er toch maar mee blijven rondlopen tot het seizoen voorbij is, ga nu geen halsbrekende toeren meer uithalen voor een nieuwe deken :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:42

Hier ook nog steeds RSIH op, zo gauw die af gaat wordt er ook naar de buik geschopt. Sowieso vind ik dat er veel vliegen (gewone) zijn. Als die op zn huid gaan zitten irriteert hij zich er ook aan.

@sabine: kan je hem niet meer repareren met naald en draad? Mn 1e rsih had ook binnen een maand 3 kleine gaatjes rond de billen en nu merk ik dat er aan de binnenkant scheurtjes komen. Waar de deken over gaat in halsdeken.. dat wat zachter is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:48

ydnew schreef:
hebben jullie paarden bij regen meer of minder last van jeuk? hier regent het inmiddels bij een graad of 22 overdag, niet de hele dag, maar regelmatig buien...en Chris heeft nu nergens last meer van. Ook wel redelijk wind..... ik hoop nog steeds dat dit een tijdelijk iets is bij hem gezien afgelopen jaar de winter extreem nat was en de zomer juist weer extreem droog......vanaf eind juni 1 keer een bui gehad half augustus en vanaf toen leek het te zijn begonnen..... ( het blijft gek gezien hij 5 jaar niks heeft gehad hier)

Bij regenachtig warm weer is de jeuk hier het ergst. Knutten houden niet van droge lucht.

Ik heb al twee weken hoofd en liezen niet hoeven smeren, dus hier is de deken er ook al een week af. Nu worden de manen van Jones opgegeten door zijn vriendjes! Hij vind het heerlijk, hij staat hele dagen met Pepita te kroelen. De hele zomer wordt ingehaald.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:06

Ik merk dat er hier ook nog steeds veel gewone vliegen zijn. Mijn paard staat nog altijd onder de RSIH.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:22

kan ik de deken van mijn eczeem paardje al af doen? ze heeft nu nog manen en staart ect , ben bang dat als ik he af doe ze het nog af schuurd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:09

even terug lezen!
deken op laten!
het is nog veel te warm voor die vliegjes,die prikken pas niet meer als het onder de 5 graden is...en dan dus overdag :j

even over het gras nu:
door de koude nachten zit er wél veel fructaan in(soort suiker) en zou met eczemers wel een beetje uitkijken dat ze dan niet teveel in het gras komen anders kan dat weer er voor zorgen dat ze daar op reageren..
nou ja niet alle eczemers,maar appie krijgt er altijd een dikke manenkam van en kriebelssssss :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:36

Jotoma schreef:
@[naam]: kan je hem niet meer repareren met naald en draad? Mn 1e rsih had ook binnen een maand 3 kleine gaatjes rond de billen en nu merk ik dat er aan de binnenkant scheurtjes komen. Waar de deken over gaat in halsdeken.. dat wat zachter is.

Nah, ik ben niet opgevoed met naald en draad, heb echt 2 linkerhanden op dat gebied :=
Maar het zijn ook de voorste 2 klittebanden die er zowat volledig af zijn, dus niet zomaar een gaatje.. echt schade :Y) Kan 'm wel laten repareren in de winkel, heb ik met mijn vorige dekens ook gedaan (ben er dus vaste klant :') ) maar dat moet even wachten tot het seizoen voorbij is.. heb nog geen reserve deken en die anderen leg ik liever niet meer op, ze zijn nu nog heel :+ :))

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:22

Marjo89 schreef:
minikatje schreef:

Ik zie ze vliegen :')

Nee maar zonder ongein, pony heeft nogsteeds jeuk bij dr uier en voorpluk, en ikzelf ben nogsteeds een slachtoffer van die vliegende vampiertjes.
ligt er ook maar net aan waar je staat. door de maisvelden ligt de wei nu wat beschutter, straks als het mais eraf gaat heb ik er veel minder last van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:45

@sabine: oeps. Ik ben ook niet opgevoed met naald en draad, heb 2 jaar geleden op stal geleerd hoe ik een gat/scheur kan vastmaken :) Maar daar zou ik me ook niet mee redden, balen zeg!

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:49

Ik vrees dat ik ook een eczemer heb (dierenarts komt vanmiddag)... Na het weideseizoen (met af en toe eens hals schuren als hij op stal stond voor een poetsbeurt) staat hij nu sinds 3 weken 's nachts weer binnen en schuurt zijn staart en manenkam (vnl de maantop) helemaal kapot. Dus op zoek naar een eczeemdeken. Na wat vergelijkend warenonderzoek denk ik erover de Rambo Sweetitch aan te schaffen. Nu vind ik het wel fijn om hem al wat extra warmte te bieden (nu heeft hij nog een normale regendeken op), maar hoe doen jullie dat dan met de eczeemdeken? Gewoon een deken eronder doen? Of eroverheen?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:13

Ik heb een regendeken erover heen :j
Met de rambo heb je wel een aparte deken die je eronder kan doen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:24

Voorlopig blijft de RSIH op, gaat het weer dagenlang regenen, dan regendeken met hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:08

Zelf doe ik nooit iets extra's onder of over de deken .. Het is of eczeemdeken, of niets :+

Hier verbazing allom, mijn pony lijkt helemaal geen jeuk meer te hebben? Heeft daarstraks een tijd zonder deken in de paddock gestaan (even voordat we met de koets weggingen en daarna ook omdat ik hem wilde laten rollen enzo) en hij heeft in het midden van de paddock aan de hooinetten staan eten. Normaal als de deken af gaat dan gaat hij zowat meteen naar de schuilstal en daar zielig staan te zijn .. Hij reageert ook niet meer zo heftig op vliegen (af en toe nog eens wel natuurlijk, maar niet dat bijna hysterische als er eentje rond hem zwermt zoals hij even geleden had).

Misschien doet de C4L toch meer dan ik verwacht had :) Of misschien is het omdat hij nu totaal geen gras meer binnen krijgt maar dan zou ik het gek vinden dat hij eerst meer jeuk krijgt om het daarna te laten afnemen. Dus mijn gok tot nu toe is de C4L .. Of dat hij geen manen meer heeft die kriebelen? :+