[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:14

_CS_ schreef:
* Amen *

Zo vaak wordt gedacht dat een paard ZE heeft, terwijl dat niet zo is.
Een echte eczemer kan gewoonweg niet zonder deken.
Een paard wat zonder deken kan, had gewoon een andere onderliggende oorzaak, die zich uitte in ZE.

Je kan het wel 100x zeggen.

Dan moeten jullie mij even uitleggen, waarom mijn Zam vanaf zijn 2e jaar onder een deken moest, om ervoor te zorgen, dat hij weinig jeuk meer had. (+ cojosol smeren) Het jaar dat hij jeuk kreeg, had hij hele kloven met etter in de manenkam..
En hij reageert nu ook nog steeds op de knutjes, maar kan dat tot nu toe onder controle houden door hem dan even in te smeren met de cojosol. Dus tot nu toe nog steeds dekenvrij..Vorig jaar liep hij al vanaf maart/april onder de deken. Het enigste wat ik veranderd heb is zijn voeding. En niet alleen de reactie op de knutjes is minder geworden, ook zijn hele lijf is hierdoor veranderd. Lossere spieren en geen opgezette manenkam meer..
Ik denk, dat het gros van de paarden verkeerde voeding binnenkrijgt en dat het lichaam heel veel moeite heeft met al die afvalstoffen en dat daardoor de reactie op de knut veel erger is als bij een paard wat wel goed gehouden wordt!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:45

Citaat:
[Dan moeten jullie mij even uitleggen, waarom mijn Zam vanaf zijn 2e jaar onder een deken moest, om ervoor te zorgen, dat hij weinig jeuk meer had. (+ cojosol smeren) Het jaar dat hij jeuk kreeg, had hij hele kloven met etter in de manenkam..
En hij reageert nu ook nog steeds op de knutjes, maar kan dat tot nu toe onder controle houden door hem dan even in te smeren met de cojosol. Dus tot nu toe nog steeds dekenvrij..Vorig jaar liep hij al vanaf maart/april onder de deken. Het enigste wat ik veranderd heb is zijn voeding. En niet alleen de reactie op de knutjes is minder geworden, ook zijn hele lijf is hierdoor veranderd. Lossere spieren en geen opgezette manenkam meer..
Ik denk, dat het gros van de paarden verkeerde voeding binnenkrijgt en dat het lichaam heel veel moeite heeft met al die afvalstoffen en dat daardoor de reactie op de knut veel erger is als bij een paard wat wel goed gehouden wordt

Klopt helmaal hoor!
Veel omstandigheden (zoals o.a. verkeerde voeding) kunnen het zichtbare ziektebeeld beinvloeden.

Ondubbelzinnig staat vast dat het bij zomereczeem gaat om een allergie van het type 1, een overgevoeligheidsreactie voor bestanddelen van het speeksel van de culicoides.

Ondanks dat dit vaststaat blijven er geruchten de ronde doen over de meest verschillende oorzaken. De verhouding tussen de allergische aanleg en de sterkte van de symptomen is echter totaal verschillend. En dan nog de bijkomende factoren die de boel kunnen verergeren zoals jij hebt ervaren. Door bij jou paard de voeding te veranderen (dus eigenlijk daarmee te zorgen voor een zo optimale mogelijke darmflora) heb je de reactie kunnen verminderen en kan jouw paard zonder deken.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat elk paard met seme zonder deken kan. Ik heb 2 eczemers. Ook door aanpassingen kan er nu eentje zonder deken, de andere echt niet.

Jeuk kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Ook daar komt waarschijnlijk veel verwarring uit voort. Maar dan is er gewoon geen sprake van zomereczeem (zie definitie)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:14

Dat bedoel ik 10tje2... Er is een reactie op de knut..dat staat vast, anders zou Zam bijv. ook 's winters last moeten hebben..De meesten weten geeneens wat voor grassoorten er op het land staan, laat staan wat er in hun hooi zit..Logisch, want de meesten hebben ze op pension staan en kunnen dat verder ook niet "uitzoeken"...
Had dit resultaat ook niet verwacht..Maar heb dus nu een compleet ander paard hier staan en de andere zonder eczeem is ook in zijn voordeel veranderd..
Darmflora is ook juist bij deze overgevoeligheidsreactie dus blijkbaar van groot belang..Tja, logisch want het hele paard is daarvan afhankelijk..

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:26

toch blijft het raar en dan denk ik aan de paarden met uitwendige succesvolle behandeling.
Wisse had een deken op en schuurde wel.
Nu loopt hij sinds vorig jaar bloot en smeer ik af en toe Derfen, en jeukt hij niet.
Dat klopt toch niet? Met deken wordt hij immers veel minder vaak geprikt dan zonder deken, dus hij kreeg toen minder speeksel binnen van knutten maar had toen meer jeuk dan nu.

Als je inwendig ZE aanpakt en de klachten worden minder, logisch! En dan zal het nog steeds wel ZE zijn.
Maar bij paarden die met hulp van een smeerseltje gewoon bloot zonder / met minimale klachten kunnen rondlopen, is toch vast en zeker iets anders aan de hand?

Desalniettemin is het natuurlijk waanzinnig fijn dat paarden er baat bij hebben en blijft het voor mij nog steeds een raadsel waarom ze dan geen jeuk hebben.
Ik bedoel; Derfen bestaat uit natuurlijke middelen, gewoon plantenextracten als het ware.
Je smeert het erop en de jeuk is weg?
Denk dat ik nog steeds een keer bloedonderzoek moet doen met Wisse, kijken of er nog andere dingen zijn, die ik inwendig aan kan pakken zodat ik straks uitwendig misschien steeds minder kan doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:31

Zal wel iets in de derfen zitten, waardoor de jeuk verminderd/weg gaat. Heb jaren terug eens een infectie gehad en daar kreeg ik plekken van op mijn lijf en dat moest ik ook smeren met een goedje en dat werkte dus tegen de jeuk. Kon er dus verder niets aan doen, alleen dus uitwendig smeren en sindsdien weet ik dus ook, dat jeuk echt heel erg is...Wordt je gek van...
Er zit op die manier denk ik in alle soorten cremes/zalven wel iets tegen jeuk en de derfen zorgt er toch ook voor dat de knutjes "wegblijven"? heb het zelf nog niet geprobeerd, dus weet niet of het ook de knut op afstand houdt..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:33

wegblijven op zich niet (hoewel het smerig ruikt joh!) want je smeert het alleen op aangetaste plekken. Dat zijn bij Wisse dus 3 plekjes over de hele hals, lijkt me niet dat het dan effect heeft tegen de knutten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:52

Maar je hebt nu dus geen deken op en smeert met derfen. Dan zou ik dus wel denken, dat er iets inzit wat de knut op afstand houdt..Wil zelf ook nog een proefflesje bestellen en dan kijken bij extreem veel knutten wat er gebeurt..Heb ze aan huis en kan zo in de gaten houden of ze minder reageren dan..Komt dus nog een vervolg van mij op de werking van derfen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:58

Je zegt het al zelf, door verandering van voeding kun je het heel goed onder controle houden.
Beetje spul smeren en klaar.

Je paard heeft dan gewoon een voedingsprobleem gehad i.c.m. een ander huidprobleem.
Dit is nog steeds de oorzaak, want helemaal weg is het niet.
Maar als je paard dan gestoken wordt is het speeksel de trigger, die net de emmer doet overlopen.

Maar de steek is dan niet het daadwerkelijke waar die jeuk van krijgt, maar de andere problemen zorgen ervoor dat die steek net teveel is.

Je hebt een oorzaak, gevolg en triggers, deze kunnen heel anders verlopen dan je zelf denkt.

Daarom worden zoveel paarden tot eczemer gebombardeerd, terwijl de oorzaak iets heel anders is, maar wel ZE als het gevolg heeft.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:01

heb wel het idee dat het beestjes op afstand houdt mijn paard wordt neit ingesmeerd en pony wel en zitten ong 3 keer zo veel beesten op mijn paard dan op mijn pony. naturlijk betekend dit niet dat ze helemaal niet gestoken worden.... pony is wel erger ingesmeerd dan wisse namelijk manenkam van onder tot ong 2/3 en staartbasis. Buik smeer ik met eczemabaslem omdat ik dat fijner smeren vind en dat blijft voorlopig nog super soepel en zonder plekjes (toen ik ze maand geleden bij mij kreeg lag het ook open en verdikt (in het begin wel niet eczema balsem gebruikt daar maa nu dat het dicht en soepel is wel). manenkam heeft nog wel ribbels maar geen wondjes meer, staart idem. ocasioneel wordt er nog wel eens geschuurd maar niet zodanig dat haren kapot gaan of wondjes ontstaan en dat is voor mij aceptabel genoeg. (zie mijn paard immers ook wel eens beetje schuren)

pony kwam van weiland in bos onbeperkte weidegang en in de winter hooi/kuil nooit krachtvoer. Bij mij strookbegrazing en ad lib hooi (niet zo veel verandering dus) maar moet eerlijkheidshalve bekenen dat atm ze weinig tot niksvan het hooi eten :P ondanks de zeer sumiere strookbegrazing van mij blijkbaar scharrelen ze nog genoeg bij elkaar haha

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:35

_CS_ schreef:
Je zegt het al zelf, door verandering van voeding kun je het heel goed onder controle houden.

Je paard heeft dan gewoon een voedingsprobleem gehad i.c.m. een ander huidprobleem.
Maar als je paard dan gestoken wordt is het speeksel de trigger, die net de emmer doet overlopen.

Maar de steek is dan niet het daadwerkelijke waar die jeuk van krijgt, maar de andere problemen zorgen ervoor dat die steek net teveel is.

Je hebt een oorzaak, gevolg en triggers, deze kunnen heel anders verlopen dan je zelf denkt.

Daarom worden zoveel paarden tot eczemer gebombardeerd, terwijl de oorzaak iets heel anders is, maar wel ZE als het gevolg heeft.

Blijf jij maar lekker geloven in wat je geloofd..Doe ik ook oke?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:18

_CS_ schreef:

Als je de definitie aanhoudt (zoals in de wetenschap gedaan wordt sinds een aantal jaren)van eczemer wordt de discussie misschien makkelijker:

Ondubbelzinnig staat vast dat het bij zomereczeem gaat om een allergie van het type 1, een overgevoeligheidsreactie voor bestanddelen van het speeksel van de culicoides.

Jij noemt dat de trigger toch? Als ik het goed begrijp. Maar een paard dat aan de definitie voldoet heet nu eenmaal gewoon een eczemer.

Waarom (de oorzaken dus zoals CS bedoelt?)het ene paard wel allergisch reageert en de andere niet, dat is nog steeds niet duidelijk. Een van de oorzaken is in elk geval erfelijke aanleg. De aanleg voor de allergie voor de bestanddelen van het muggenspeeksel is erfelijk, is uit onderzoek bewezen. De mate van erfelijkheid is echter vrij laag. Merries vererven de aanleg vaker dan hengsten, waarom is nog niet duidelijk. Er wordt gedacht aan hormonale zaken.
Er moeten dus ook andere oorzaken zijn dan erfelijkheid waarom het ene paard wel allergisch reageert en de andere niet. Daar wordt nog volop onderzoek naar gedaan. Tot nu toe is kan de allergie nog niet oorzakelijk behandeld worden. Iedere genezingsbelofte is fictie.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 28-05-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:19

Suus liep ook altijd heeel erg te schuren. Maar nu hebben we teer shampoo en schuurt ze eigenlijk bijna niet. En als we dat idee hebben gewoon weer een keer wassen en klaar! (:

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:21

Het gaat nu nog goed ze schuurt maar een beetje. Ik hoop dat het zo blijft niet net al vorig jaar.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:25

Pony van vriendin van me heeft nu een exceem deken om en gaat tot nu toe goed! Alleen nog maar een heel klein beetje geschuurt maar hopen dat niet net als vorig jaar zo erg wordt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:46

Mijn pony staat altijd nog bloot en met uitwendige behandeling kan ik haar de zomer door krijgen. Compleet zonder jeuk staat ze niet, dat is ook moeilijk, maar het is wel voor een groot deel in te perken. :)

Ben wel aan het kijken om haar helemaal van binnenuit te behandelen via een homeopaath waar ik een fijn gesprek mee heb gehad en die me toch echt wel een goed gevoel gaf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:00

Bij ons paard is het niet mogelijk de eczeem te veranderen met voer, we hebben heel veel verschillende dingen geprobeerd maar dat veranderd niets aan de eczeem, sober gevoerd wordt ze altijd.
Ze heeft een deken en hoofdkap op, maar waar de mugjes steken krijgt ze plekken, zoals haar neus onder de hoofdkap, haar bovenbenen, liezen enz. dus voor ons is duidelijk dat waar de mugjes steken krijgt ze een allergische reactie, ze krijgt weinig jeuk aan staart en manen zolang dat bedekt is, haar vacht is ook verder supermooi en glad en in goede conditie, daar ligt het niet aan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:17

10tje2 schreef:
Als je de definitie aanhoudt (zoals in de wetenschap gedaan wordt sinds een aantal jaren)van eczemer wordt de discussie misschien makkelijker:

Jij noemt dat de trigger toch? Als ik het goed begrijp. Maar een paard dat aan de definitie voldoet heet nu eenmaal gewoon een eczemer.

Maar als een paard na aanpassing van het voer niet meer reageert op de steek, dan heb je dus geen eczemer, want de overgevoeligheidsreactie is weg.
Eigenlijk doet het er niet toe of het nu wel of geen 'echte' ZE is, het paard heeft gewoon jeuk. Waarom ik reageerde is dat als een paard in de zomer jeuk heeft en schuurt mensen meteen zeggen dat paard heeft zomereczeem en niet verder kijken naar wat de oorzaak van de overgevoeligheidsreactie zou kunnen zijn. Ik denk dat bij de 'echte' ZE'ers er weinig aan de oorzaak gedaan kan worden (aangeboren iets), terwijl aan de oorzaak bij de rest wel iets gedaan kan worden (zoals voeding aanpassen).

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:33

Hier nog eens een reactie van een trouwe meelezer. En dan nog wel een ego-post ook :D
Ik volg bijna dagelijks wat er in dit topic gezegd wordt. Vorige zomer heb ik een tijdje meegepost, maar ik ben niet echt een poster en daarom volg ik tegenwoordig dit topic zonder posten.

Maar goed.. Ik wilde eigenlijk gewoon even melden dat het hier tot nu toe heel goed gaat met mijn eczemer! Vorig jaar stond hij met een RISH en toen was het probleem dat zijn manen uitvielen. Ik kreeg hier toen de tip om zijn manen te gaan vlechten onder het deken en dat was inderdaad een hele verbetering.

Zijn manen in mei vorig jaar, hij stond hier al een tijdje met zijn deken:
Afbeelding

Een tijdje later, in juli. Inmiddels was ik begonnen met vlechten onder het deken:
Afbeelding

In de winter zijn zijn manen mooi bijgegroeid. Echt lang waren ze echter nog niet. Zijn manen op 23 maart van dit jaar:
Afbeelding
Hij stond hier al een tijdje met zijn deken, vandaar de krulletjes in zijn manen (door de vlechten).

Ik was er echter toch nog bang voor dat zijn manen alsnog wat zouden uitvallen door het deken. Hier in het topic had ik dan weer zoveel goede reacties gelezen over derfen. Ik heb dan maar de knoop doorgehakt en heb een fles derfen besteld. Op paasmaandag dan ben ik beginnen smeren. Inmiddels staat hij al sindsdien zonder deken en het gaat super! Ik smeer alleen wanneer ik zie dat hij jeuk heeft (dus wanneer zijn manen een beetje warriger zijn of wanneer hij de hele tijd met zijn vriendje gaat staan krabbelen in de manen). Ik denk dat ik dan ongeveer om de week of zelfs nog minder moet smeren.

Zijn manen worden er inderdaad wel erg vies van. Ik vind ze vooral erg moeilijk uit te kammen, zelfs met een stevige dosis CM. Maar ach, dat neem ik er graag bij! Het resultaat mag dan ook gezien worden. Zijn manen zijn enorm gegroeid en mooi vol geworden.

Zijn manen enkele dagen geleden, op 21 mei:
Afbeelding
Afbeelding
Het laatste stukje manen is helaas nog wel kort. Dat is niet door het schuren, maar door zijn winterdeken.

Door deze enorme manen moet ik nu wel gaan leren om mooie knotjes te maken. Ik ben namelijk gewend aan veel kleine knotjes:
Afbeelding

Een eerste poging met zijn 'nieuwe' manen zag er zo uit:
Afbeelding
(Hij lijkt er zelf wel niet zo blij mee :P )

Hier lijkt de derfen dus supergoed aan te slaan! Hopelijk komen we zo de zomer rond.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:39

het slecht uitkammen ken ik het lijkt wel plakplastic ofzo verschrikelijk. Weiger de bijbehorende derfenshampoo te kopen flesje smeerspul is zo al duur genoeg mar kan me voorstellen dat het bij mensen die op wedstrijd moeten met hun paard/pony wel een groot probleem is. we moeten eigenlijk een goedkope oplossing voor vinden om het uit te wassen. Is er niet iemand die toevallig wel overgehaald is om zo n dure shampoo te kopen en heeft geizen wat er in zit?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:40

Citaat:
[Maar als een paard na aanpassing van het voer niet meer reageert op de steek, dan heb je dus geen eczemer, want de overgevoeligheidsreactie is weg.

Klopt!

Zammie's paard reageert nog steeds op knutjes, ook na aanpassing van het voerbeleid (net als een van mijn eczemers), maar het is onder controle te houden zonder deken. Daar ging de discussie in eerste instantie over.
De mate van de overgevoeligheid is bij mijn ene paard laag en met het beleid dat ik voer kan ze zonder deken. Vorig jaar stond ze op een andere plek en had ik niet zelf alles in de hand. Er was een ander beleid, gevolg: sterkere overgevoeligheid voor de knut. Vorig jaar had ze een deken nodig.

Citaat:
Eigenlijk doet het er niet toe of het nu wel of geen 'echte' ZE is, het paard heeft gewoon jeuk.

Ben ik het niet mee eens! Je moet wel degelijk uitzoeken waar de jeuk vandaan komt! Als het mijt is bv, dan kun je die oorzaak makkelijk wegnemen en daarmee dus de jeuk ook.

Citaat:
Waarom ik reageerde is dat als een paard in de zomer jeuk heeft en schuurt mensen meteen zeggen dat paard heeft zomereczeem en niet verder kijken naar wat de oorzaak van de overgevoeligheidsreactie zou kunnen zijn.

Als het paard niet jeukt in de winter, (er vanuitgaande dat er dan geen knutjes zijn) en wel in de zomer, dan wordt de kans wel heel groot dat je te maken hebt met een eczemer.

Citaat:
Ik denk dat bij de 'echte' ZE'ers er weinig aan de oorzaak gedaan kan worden (aangeboren iets),

De wetenschap is er nog niet uit. Wel staat vast dat het voor een gedeelte erfelijk bepaald is zoals ik al eerder schreef.

Citaat:
terwijl aan de oorzaak bij de rest wel iets gedaan kan worden (zoals voeding aanpassen

Ook bij eczemers kan er iets gedaan worden. Er zijn verschillende bijkomende factoren, voer, huisvesting en stress o.a.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:47

Muzefee schreef:
Mijn pony staat altijd nog bloot en met uitwendige behandeling kan ik haar de zomer door krijgen. Compleet zonder jeuk staat ze niet, dat is ook moeilijk, maar het is wel voor een groot deel in te perken. :)

Ben wel aan het kijken om haar helemaal van binnenuit te behandelen via een homeopaath waar ik een fijn gesprek mee heb gehad en die me toch echt wel een goed gevoel gaf.

Fijn he, als het lukt op deze manier. Ik ben ook echt blij dat mijn ene eczemer bloot kan, weliswaar een beetje jeuk, maar uitwendig behandelbaar. De andere kan overdag een aantal uren de deken af, mits de weersomstandigheden goed zijn (lees: er geen knutjes zijn). Bij twijfel blijft de deken op.

Ik zie aan de manier waarop ze met elkaar omgaan of de jeuk erger wordt: dan gaan ze elkaar heel erg opdringerig groomen. Tot nu toe is dat niet het geval. Nu bof ik wel, want ik kan ze de hele dag vanuit het raam zien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:56

Leuke discussie! Ik heb toevallig vandaag de eigenaresse gesproken van de zware excemer hier op stal, momenteel heeft ie alleen wat plekjes op zijn hoofd, voor de rest nog steeds niets. Vorig jaar kregen de vol pensionners kuil, nu hooi. Dus ik ben ook zeker overtuigd dat er ook met het inwendige systeem veel te behalen valt ook voor zwa(a)re excemers.

In hoeverre eea aan gaat slaan ligt natuurlijk ook aan het paard en uiteraard de omgeving, ken nl ook een fjord die het zooo extreem heeft dat ie als een mummie door het leven gaat in de zomer en dan nog kans ziet alles open te krijgen.

Maar ik houd hem vooral in de gaten omdat ik bij Bregh nog steeds geen jeuk ontdek, en eigenlijk soms twijfel om de deken op te houden. Doe het wel hoor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:07

Ons paard heeft de eerste 4 jaar hooi gehad, krijgt de laatste twee jaar kuil (voordroog)in de winter, heeft eerder minder last gekregen dan in de eerste jaren....
Maar goed, qua kuil is er wel heel veel verschil, ook in kwaliteit, maar iig bij ons paard maakt dat niets uit!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:25

@10tje2: De discussie begon over een paard dat na het aanpassen van het voer nu helemaal jeuk-vrij is zonder deken.

Citaat:
Ben ik het niet mee eens! Je moet wel degelijk uitzoeken waar de jeuk vandaan komt! Als het mijt is bv, dan kun je die oorzaak makkelijk wegnemen en daarmee dus de jeuk ook.

Eventjes beter lezen. Ik had het over jeuk door ZE. Dat het er niet toe doet of het nu wel of niet 'echte' ZE is. Het principe is toch ongeveer hetzelfde.

Citaat:
Als het paard niet jeukt in de winter, (er vanuitgaande dat er dan geen knutjes zijn) en wel in de zomer, dan wordt de kans wel heel groot dat je te maken hebt met een eczemer.

Ik had het niet over of het wel of niet een eczemer is. Het gaat mij er om dat mensen er heel snel van uitgaan dat een paard ZE heeft. Er kunnen zoveel oorzaken zijn waarom een paard ZE-klachten heeft. Bijvoorbeeld bij overgewicht, in de hals en staart wordt veel vet opgeslagen, in vet kunnen vaak veel afvalstoffen zitten, paard wordt meerdere keren geprikt over een langere periode en je kreegt een ontstekingsreactie met jeuk als gevolg. Paarden met IR hebben vaak zomereczeem. Vaak zie je dat als deze paarden beter op gewicht zijn dat de ZE ook verdwijnt. Andere grote oorzaak van jeuk; gras. Hoeveel je in dit topic al wel niet hebt gehoord dat als paarden uit het groene gras worden gehaald en geen gras meer krijgen of op een kaal stuk land staan icm hooi, de ZE veel minder wordt en zelfs verdwijnt. Even als voorbeeld het paard van Zammie, haar paard reageert niet meer zo heftig op de steekjes door het veranderen van de voeding. Ik weet niet precies wanneer ze de voeding heeft veranderd (vorige zomer, of er na?). Nu reageert het paard nog wel op de steken, alleen niet zo heftig. Grote kans dat als ze dit doorzet, dat het paard volgend ZE-seizoen stabiel genoeg is (dat duurt vrij lang) en dan helemaal geen jeuk meer heeft. De voorbeelden die ik heb aangehaald, vind ik gewoon geen echte ZE. Paarden die echt ZE hebben kunnen niet langdurig zonder deken. Als ze stabiel zijn, dan kunnen ze misschien is een middag zonder deken staan zonder jeuk te krijgen, maar staan ze meerdere dagen zonder deken, dan krijgen ze jeuk.

En over de laatste 2 quote's, ik heb het over de oorzaak van ZE. Als de oorzaak genetisch is, en er geen geneesmiddel is, dan kan er vrij weinig aan gedaan worden. De klachten kunnen teruggedrongen worden door een deken, voeding, huisvesting, maar de oorzaak zit er nog steeds. Nu wil het trouwens niet zeggen dat als een paard een genetische aanleg heeft voor ZE, ook daadwerkelijk ZE ontwikkelt, er spelen nog andere factoren een rol.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:42

.

Citaat:
[Eventjes beter lezen. Ik had het over jeuk door ZE. Dat het er niet toe doet of het nu wel of niet 'echte' ZE is. Het principe is toch ongeveer hetzelfde.
Citaat:
Nogmaals: er bestaat geen "onechte" ZE. Het is wel of geen ZE. Een paard dat allergisch reageert (een overgevoeligheidsreactie dus) voor de bestanddelen van het speeksel van culicoides heeft seme. Die definitie wordt gehanteerd door de medische wereld omdat dat in elk geval ondubbelzinnig vaststaat.

Citaat:
Ik had het niet over of het wel of niet een eczemer is. Het gaat mij er om dat mensen er heel snel van uitgaan dat een paard ZE heeft
.

Daarom ook mijn opmerking om uit te zoeken waar de jeuk vandaan komt.

Citaat:
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waarom een paard ZE-klachten heeft. Bijvoorbeeld bij overgewicht, in de hals en staart wordt veel vet opgeslagen, in vet kunnen vaak veel afvalstoffen zitten, paard wordt meerdere keren geprikt over een langere periode en je kreegt een ontstekingsreactie met jeuk als gevolg. Paarden met IR hebben vaak zomereczeem. Vaak zie je dat als deze paarden beter op gewicht zijn dat de ZE ook verdwijnt.

Klopt. Dat zijn de factoren die maken dat de seme kunnen verergeren/verminderen. Oorzakelijk kan seme nog steeds niet opgelost worden! Was dat maar waar, dan waren er geen semepaarden meer.

Citaat:
Andere grote oorzaak van jeuk; gras. Hoeveel je in dit topic al wel niet hebt gehoord dat als paarden uit het groene gras worden gehaald en geen gras meer krijgen of op een kaal stuk land staan icm hooi, de ZE veel minder wordt en zelfs verdwijnt.

Zeker, voeding kan ook een rol spelen, ook gras. Raaigras is een bekende factor . De stofwisseling kan verstoord worden. Kan ook zijn door ze uit het gras te houden, dus door verandering van omgeving dat er geen mugjes meer zijn! Bv als de sloot er niet meer is. Dan heb je het over omgevingsfactoren.

Citaat:
Even als voorbeeld het paard van Zammie, haar paard reageert niet meer zo heftig op de steekjes door het veranderen van de voeding. Ik weet niet precies wanneer ze de voeding heeft veranderd (vorige zomer, of er na?). Nu reageert het paard nog wel op de steken, alleen niet zo heftig. Grote kans dat als ze dit doorzet, dat het paard volgend ZE-seizoen stabiel genoeg is (dat duurt vrij lang) en dan helemaal geen jeuk meer heeft
.

Ik citeer nu even uit het boek van Anke Rusbuldt:
Zonder sensibilisatie tegen insektenantigenen kan er geen zomereczeem ontstaan. Is er eenmaal een sensibilisatie op het niveau van het immuunsysteem ontstaan, dan is er voldaan aan de belangrijkste voorwaarde voor het ontwikkelen van de symptomen van zomereczeem. Een gesensibilseerd paard kan symptomen van zomereczeem ontwikkelen, maar dat hoeft niet. de sensibilisatie kan weliswaar veranderen, maar nog steeds niet gecontroleerd of permanent uitgeschakeld worden. Ook bij paarden die vanwege hun eczeem bij de kust neergezet worden en daar geen symptomen hebben, is de sensibiliteit nog steeds aanwezig.En over de laatste 2 quote's, ik heb het over de oorzaak van ZE. Als de oorzaak genetisch is, en er geen geneesmiddel is, dan kan er vrij weinig aan gedaan worden. De klachten kunnen teruggedrongen worden door een deken, voeding, huisvesting, maar de oorzaak zit er nog steeds. Nu wil het trouwens niet zeggen dat als een paard een genetische aanleg heeft voor ZE, ook daadwerkelijk ZE ontwikkelt, er spelen nog andere factoren een rol.