Nogmaals: er bestaat geen "onechte" ZE. Het is wel of geen ZE. Een paard dat allergisch reageert (een overgevoeligheidsreactie dus) voor de bestanddelen van het speeksel van culicoides heeft seme. Die definitie wordt gehanteerd door de medische wereld omdat dat in elk geval ondubbelzinnig vaststaat.
Citaat:
Ik had het niet over of het wel of niet een eczemer is. Het gaat mij er om dat mensen er heel snel van uitgaan dat een paard ZE heeft
.
Daarom ook mijn opmerking om uit te zoeken waar de jeuk vandaan komt.
Citaat:
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waarom een paard ZE-klachten heeft. Bijvoorbeeld bij overgewicht, in de hals en staart wordt veel vet opgeslagen, in vet kunnen vaak veel afvalstoffen zitten, paard wordt meerdere keren geprikt over een langere periode en je kreegt een ontstekingsreactie met jeuk als gevolg. Paarden met IR hebben vaak zomereczeem. Vaak zie je dat als deze paarden beter op gewicht zijn dat de ZE ook verdwijnt.
Klopt. Dat zijn de factoren die maken dat de seme kunnen verergeren/verminderen. Oorzakelijk kan seme nog steeds niet opgelost worden! Was dat maar waar, dan waren er geen semepaarden meer.
Citaat:
Andere grote oorzaak van jeuk; gras. Hoeveel je in dit topic al wel niet hebt gehoord dat als paarden uit het groene gras worden gehaald en geen gras meer krijgen of op een kaal stuk land staan icm hooi, de ZE veel minder wordt en zelfs verdwijnt.
Zeker, voeding kan ook een rol spelen, ook gras. Raaigras is een bekende factor . De stofwisseling kan verstoord worden. Kan ook zijn door ze uit het gras te houden, dus door verandering van omgeving dat er geen mugjes meer zijn! Bv als de sloot er niet meer is. Dan heb je het over omgevingsfactoren.
Citaat:
Even als voorbeeld het paard van Zammie, haar paard reageert niet meer zo heftig op de steekjes door het veranderen van de voeding. Ik weet niet precies wanneer ze de voeding heeft veranderd (vorige zomer, of er na?). Nu reageert het paard nog wel op de steken, alleen niet zo heftig. Grote kans dat als ze dit doorzet, dat het paard volgend ZE-seizoen stabiel genoeg is (dat duurt vrij lang) en dan helemaal geen jeuk meer heeft
.
Ik citeer nu even uit het boek van Anke Rusbuldt:
Zonder sensibilisatie tegen insektenantigenen kan er geen zomereczeem ontstaan. Is er eenmaal een sensibilisatie op het niveau van het immuunsysteem ontstaan, dan is er voldaan aan de belangrijkste voorwaarde voor het ontwikkelen van de symptomen van zomereczeem. Een gesensibilseerd paard kan symptomen van zomereczeem ontwikkelen, maar dat hoeft niet. de sensibilisatie kan weliswaar veranderen, maar nog steeds niet gecontroleerd of permanent uitgeschakeld worden. Ook bij paarden die vanwege hun eczeem bij de kust neergezet worden en daar geen symptomen hebben, is de sensibiliteit nog steeds aanwezig.En over de laatste 2 quote's, ik heb het over de oorzaak van ZE. Als de oorzaak genetisch is, en er geen geneesmiddel is, dan kan er vrij weinig aan gedaan worden. De klachten kunnen teruggedrongen worden door een deken, voeding, huisvesting, maar de oorzaak zit er nog steeds. Nu wil het trouwens niet zeggen dat als een paard een genetische aanleg heeft voor ZE, ook daadwerkelijk ZE ontwikkelt, er spelen nog andere factoren een rol.