En met deken zit het zo (nu met waterdichte deken al op, omdat hij door de regen e.d. toch wel erg veel wintervacht aan het creeëren was en wat sloom werd. Deken werkt goed, hij is weer wat vrolijker, dus had het gewoon wat koud snachts denk ik) http://www.mijnalbum.nl/Foto-VHX786R7.jpg
Nee dat klopt helemaal. Er stond ooit gras op, maar dat was voordat wij vorig jaar bedachten dat het wel leuk was om een kudde zoveel mogelijk buiten te houden in deze wei. Ze staan nu sinds april denk ik dag en nacht buiten en blijven deze maand ook zeker nog buiten staan. De rest van de maanden gaan ze om 9 uur naar buiten en komen ze rond 4 uur terug (ligt eraan hoelaat de paarden in de les moeten lopen, mijn paard staat op een manege en de rest is dus manegepaard) Dus je kunt je wel voorstellen dat er dan geen gras overblijft. Er staat helemaal achterin nog gras, maar daar komen ze op de een of andere manier niet. In het hooiruif zit onbeperkt hooi en vaak een bodempje stro voor het geval dat het snachts op gaat. Ik moet zeggen dat het erg goed werkt! De paarden vermaken zich prima daar, vervelen zich ook niet. Spelen veel met elkaar, wandelen heel wat af omdat het hooiruif en het water ver van elkaar staat.
Nee, en ik ben er eigenlijk ook nog steeds niet helemaal over uit of het wel echt eczeem is. Vorig jaar had hij ook wel rode schilferige huid en schuurde hij een beetje, te zien aan de manen. Dit jaar begon hij veel eerder met schuren (april geloof ik, net voor ze dag en nacht buiten gingen) en was het erger. Vorig jaar heeft hij geen deken opgehad, dit jaar wel. Het resultaat qua overgebleven manen lijkt hetzelfde. Elke keer als hij wat langer zonder de deken stond, of het warm was onder de deken, dan kon ik er weer een pluk manen onderuit halen. Echt schuren zien we hem nooit. We dachten in het begin aan luizen uit de bomen, omdat de rest uit de kudde ook lichtjes schuurt. Maar dat is het dus niet en omdat de deken wel iets lijkt te werken, houd ik het op eczeem. Maar door de deken en omdat ik hem toen net had, kan ik niet echt vergelijken.
De mijne had vorig jaar voor het eerst een deken op, merkte toen ook bijna geen verschil. Dit jaar echter wel. Manen vielen ook gewoon uit en ze schuurde ook nog gewoon. Er heeft dus gewoon een heel jaar tussen gezeten voordat de deken nut had.
Misschien dat het voor jou ook opgaat. Volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen, misschien heeft jouw paard ook net zoveel tijd nodig als die van mij.
ivaan
Geplaatst: 11-09-09 13:46
heey mijn paard had ook zomer exeem maar ik kom ergens spul komen in belgie en dat werkt ech mega goed brenda is er nu wel van af
YvonneV
Geplaatst: 11-09-09 15:11
ivaan schreef:
heey mijn paard had ook zomer exeem maar ik kom ergens spul komen in belgie en dat werkt ech mega goed brenda is er nu wel van af
vertel er eens wat meer over
YvonneV
Geplaatst: 11-09-09 15:17
Ik lees hier dat meerderen een eczeemdeken onder een regendeken doen met het probleem dat het water via de eczeemdeken onder de regendeken loopt.
Is het niet handiger om de eczeemdeken over de regendegen heen te doen?
Ik doe nooit die twee dekens over elkaar. Of de een, of de ander. Als de temperatuur laag komt met veel wind, dan kies ik voor een regendeken. Als de temperatuur redelijk blijft, dan gewoon de eczeemdeken. Overigens mist Kaspar een stukje staarthaar?? Ziet er niet geschuurd uit ofzo, huid ziet er ook gewoon helemaal goed uit, alsof iemand een stukje weggeschoren heeft? Aan de bovenkant, en dan de zijkant van de staartwortel. Het valt helemaal niet echt op, maar was z'n staart aan het insmeren toen het me opviel Voor de rest gaat het SUPER goed met de eczeem. Alsof de Metacam een positief effect heeft? De ribbels in z'n manenkam zijn ook nauwelijks meer zichtbaar, wel lichtelijk te voelen nog. Of dat komt door dat weekje drainage maar dat lijkt me stug
ellepel
Geplaatst: 11-09-09 15:24
gewoon een regendeken met ringen en daar aan een hals van een eczeemdeken vast. word het wel nat dan heeft appieflap pech..hij is niet van suiker
droogt snel genoeg hoor als er een beetje nat word.
mirror666
Geplaatst: 11-09-09 15:38
ander paard misschien gehapt in de staart myour?
ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de mijne geen ribbels heb gezien deze zomer? overzichtje van dids van vorig jaar tot nu
@ Naaltje: tot op de wortel van de haren? Dan zou er toch wel huid beschadiging zijn? Ik zal eens foto maken, ik snap er niets van namelijk En op die manen van jouw Fjord, daar mag je écht heel trots op zijn!
Dat is ook mijn doel volgend jaar. Hopelijk mag de combinatie van beter voer en de Groene Os kuur werken! Als het kan wil ik hem in ieder geval zo lang mogelijk op het zand houden (tot na begin juni zelfs). Maarja ik kan pas meer oordeel daarover doen als zijn bloed getest is. Die 'best' mag je weglaten hoor
ik moet zeggen dat ik behalve deken niets gedaan heb dit jaar? alleen helosan/levertraan/sudocreme op de kapotte plekjes op zijn hoofd gesmeerd maar that's it
ga nu trouwens weer appeltjes bijvoeren.. ben benieuwd of hij erop reageert, maar ik denk het niet, vorig jaar ook niet echt namelijk..
Ik dit jaar ook niets dan dat (en levertraan) maar merkte toch dat ie toch echt wel jeuk heeft (maar in de weide geen kans om echt te schuren tot kale plekken). Dus wil nu toch actiever wat anders gaan proberen Goedzo! Voorzichtig hoor, zou zonde zijn als het straks weer de verkeerde kant opgaat.
de mijne heeft wel wat aan zijn staart geschuurd.. maargoed, hij heeft dus ook echt de kans zich totaal de vernieling in te schuren aan hekken/deurposten/planken en palen
_CS_
Geplaatst: 11-09-09 17:11
naaltje: Super hoor! Die laatste foto is ook gewoon mooi genomen, wat een koppie!
Die van mij heeft ook wel wat her en der geschuurd, maar niet dat het echt een ramp is. Daarbij is alles nog heel kwetsbaar en haren zijn dan zo kapot. Ook dit jaar geen ribbels te zien, zelfs geen enkele overgevoeligheid voor vlieggespuis wat op d'r zat. Heerlijk!
Dit jaar heb ik niet gesmeerd, niet gewassen, alleen deken. Koppie heb ik 2 weekjes even gesmeerd met levetraan. Verder helemaal niets, en wonder boven wonder is haar huid zo opgeknapt.
Iemand op stal die wast maar en die smeert maar, en je wil die huid niet zien. En beest blijft jeuk houden.
Die van mij wordt nu overigens flink goed getraind, en het resultaat mag er wel zijn hoor. Ze wordt steeds mooier Zelfs dat ze terug ging op brok heeft niets uitgelokt.
Volgend jaar wil ik het idem dito doen als volgend jaar, alleen wil ik dan wat consequenter met de drainage zijn.
aam_mic
Geplaatst: 11-09-09 17:14
Er zat weer een gat in de deken!!! Maar waarschijnlijk is ze ergens aan blijven haken aangezien haar staart nog heel is!!
Hopelijk komt me andere deken snel binnen, want deze valt een deze dagen echt uit elkaar! De hele achterkant bij de staart is al zo vaak genaaid met extra lapjes enzo.
ben ik dan gezegend met een niet-sloperige-pony Trots!! haha
Heb mijn deken nooit als gatenkaas gevonden. Pas in de 2e deken zaten er laatst 2 hele kleine gaatjes, maar dat is echt schade van te ruw ergens langs heen lopen.
Nou ja, de eczeemeigenaars moeten in ieder geval wel kunnen naaien
CS het zou goed kunnen dat het volgend jaar een stuk minder is dat schuren. Ik ben dit jaar natuurlijk ook pas met de deken begonnen toen hij weer begon te schuren (en de DA het 'vermoedelijk eczeem' noemde) Als ik het komend jaar op tijd opleg, ver voor hij jeuk krijgt, schuurt hij misschien wel helemaal niet.
Ik heb trouwens niet echt last van een natgeregende eczeemdeken met de regendeken op. Het regent iets binnen, maar het droogt op zijn huid snel op en hij heeft er dus geen last van.
Half april maakte ik deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-W33NSGUU.jpg dus moet komend jaar in maart de deken al op denk ik Wanneer leggen jullie altijd de deken op?