[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:39

Nee haalt helaas niets uit... En het bizarre is ook dat het een hele tijd super kan gaan, en dan plots geeft ze (ondanks dat ze echt nageeflijk is en geen verzet aantoont of iets dergelijks ) een enorme ruk uit het niets aan je hand en gooit haar hoofd omhoog... Wel lijkt ze redelijk kortademig , maar dat is ook een stukje stressgebonden want dat durft ze in de winter ook wel doen... en zonlicht kan ik na vandaag echt wel uitsluiten........ gezien ik vanaf juli ook probleemloos in volle zon kan rijden... Ik weet het echt niet meer.. kan mijn vinger er echt niet op leggen wat het nu veroorzaakt maar ik weet dat het enkel erger wordt naarmate het weer beter wordt en vorig jaar in april deed ze het ook aan de longe aan het halster... :(

Ik word er echt moedeloos van :(

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:52

:(:)

I know the feeling..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:04

Wildthing heb je filmpjes van het rijden en longeren?
Goede kans dat het 'freaky' zijn met het hoofd ook verband houdt met het schudden, eerder last van irritatie/ gevoeligheid in het gebied van het hoofd.

Hier zijn de paarden nog steeds schudvrij... hoewel de bodem nu wel wat stoffig begint te worden, dus ik hou het in de gaten.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:53

Nou als ik filmpjes bekijk van sommige is de mijne zeer beperkt in het schudden, een keertje of 20 op een heel uur bv... en zeker niet elke pas... dus ik kan het erg moeilijk zeggen waarom het dan ook weer plots verdwijnt in het midden van de zomer als er nog veel vliegen zijn... en in belgië zijn ze zo idioot dat een eusnetje niet toegelaten is op concours...

Ik zal een sfilmpjes maken, maar ik denk dat dat pas voor de volgende warmte periode zal zijn gezien het weer vanaf morgen in belgië weer helemaal omslaat... en het dan ook significant minder wordt.. Het bizarre is dat ze bijvoorbeeld vanmorgen bijna schudvrij ( 2 of drie keer ofzo) heb kunnen longeren, en toen het frisser en kouder werd begon het net.. dus bye bye logica...

Iemand ervaring met shake relief?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:20

Hier is er ook weer 1 begonnen met schudden. Eergisteren begon hij tegen de avond last te krijgen, gisteren ineens om een uur of 11 'smorgens en was het 'smiddags gelukkig weer over en vandaag leek hij weer een stuk minder last te hebben, af en toe leek hij wat te voelen maar gelukkig niet van die heftige schokken en had hij niet echt jeuk. Ik ben eergisteren meteen maar weer begonnen met zijn homeopathische korrels en kruiden maar of die echt helpen of dat het toeval is moeten we nog afwachten.

@Wildthing, ik heb vorige jaar ook alle theorieën waar hij last van zou kunnen hebben de revue laten passeren maar kon er ook niet echt de vinger opleggen. Het leek iets te maken te hebben met temperatuur en luchtdruk (hoe hoger beide, hoe meer last).

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:36

En welke korrels en kruiden geef je juist bij lrmaz?

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:29

merrieveulen schreef:
@ Deniesje, wat jouw paard zou ik niet omschrijven als HS. Ik zou idd beginnen met de tanden nakijken.
Verder laat jouw paard zodra je aanstalten maakt om op te stijgen praktisch alle tekenen van irritatie zien. hoofd in de lucht, rug weggedrukt, zwiepende staart... Tijdens het tweede filmpje probeert ze je te dwingen de teugels te verlengen en van voren van haar af te blijven.
Niet leuk om te horen, maar jouw paard is sowieso niet blij met je handen. Ook is je zit niet in balans en daarom kan ze je zo gemakkelijk naar voren trekken. Je zwaartepunt ligt net aan te ver naar achteren. Daardoor kom je zwaarder op de rug neer en kan ze je uit het zadel trekken.
Als je wegrijdt zie ik meteen een gefixeerde hand die in alles uitstraalt het paard naar beneden te willen hebben, paard loopt weg met weggedrukte rug. Ook tijdens het opstijgen klopt de balans niet.

Bij jouw paard is er door midden van training en coaching heel veel te winnen, jouw problemen met je paard zijn voor 100% op te lossen, dat durf ik je te garanderen. En je hoeft er zeker niet bang voor de zijn dat je paard HS heeft op dit moment. Echter, als je de problemen niet aanpakt is er natuurlijk altijd kans dat het erger en erger wordt.

Nogmaals, mijn post is echt niet bedoeld om je af te kammen of wat dan ook, wel schrijf ik eerlijk wat ik zie en wat ik denk dat er moet veranderen om van jullie een combinatie te maken die klopt, en waarbij jullie je beiden prettiger voelen. Als het aankomt op paarden ben je nooit uitgeleerd, en in jullie geval zijn een paar kleine veranderingen waarschijnlijk genoeg om het rijden/ werken samen een stuk prettiger te maken! voor beiden!
tanden heb ik na laten kijken en idd op dit filmpje had ik de teugels wat strak maar als ik ze los laat en pak het einde van de teugels doet ze het zelfde
En ik heb er al verschilende ruiters opgehad en ze doet het bij iedereen.
En het zadel wat ik heb past heb ik speciaal op maat laten maken is nu bijna 1 jaar oud dus dat kan ook niet

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:36

En der bij ik rijd haar niet meer ivm dat ik het niet kan ik heb een whiplash en dat getrek werkt averechts
Voor mij ik heb al van alles geprobeert maar hellaas ik heb de da
Ook de filmpjes laten zien en ik moest er nog meer maken maar ik zie het niet meer zitten
Ik heb der nu 2 jaar en het gaat zo al 2 jaar en het is een kei leuk paard
Maar ze verdient beter

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:02

hey hallo allemaal, ik dender er even tussendoor...
Sinds een poosje zijn we eindelijk achter wat ons paard mankeert: pollenallergie!
het schudden stopt meteen zogauw meneer een neusnetje voor heeft.
Al het andere hebben we laten nakijken in de jaren daarvoor (tandjes, nek, rug, schouders, zadel, ander bit, etc...).

Nu wil ik graag dit jaar het rijden weer met mn knollie oppakken. Dus ik ben weer aan de slag gegaan met hoofdstelletje omdoen, zadel omdoen, longeren, etc... oftewel, het zaakje weer rustig op te bouwen.

Nu viel me op dat het arme beest nog altijd schud als het neusnetje omhoog wappert door de wind.
Heeft iemand hier tips voor? Ik was al aan het denken om een zwarte panty op te offeren en hem die om zn neus te doen... Heeft iemand hier ervaring mee? Zou niet willen dat hij te weinig lucht ofzo zou krijgen... :S

Groet en alvast bedankt!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:03

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:13

@FCSA: Haha, te gek.. gewoon een ouwe oma panty aanschaffen dus! :)
Bedankt voor het delen van dit filmpje, is alsof ik mn eigen paard zie... wat een verschil dat maakt!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:14

Fijn om te horen dat het zo goed werkt bij jouw paard!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:20

ja...echt, we zijn 5 jaar verder ondertussen en heel wat eurootjes lichter aan osteopaat, tandarts, druppels etc...maar we lijken eindelijk de oplossing gevonden te hebben :)
en vorig jaar wilde ik weer met hem starten, maar toen was ik onverwacht maar heeeel gewenst zwanger... Beter om dan maar niet op een 5 jaar niet gereden paard te klimmen... dus ik ben super enthousiast om nu wel echt te beginnen... maar met longeren viel me op dat er echt maar een zuchtje wind onder dat netje hoeft te gaan of meneer begint weer te head bangen.. zo raar in het ontwerp dat het alleen maar aan de neusriem vastgemaakt kan worden... ?

Bij jou paard helpt een netje niet?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:23

Het helpt een beetje, maar niet genoeg om echt ontspannen te kunnen rijden. Ik ben nu aan het experimenteren met Nostrilvet.

Je kunt ook deze nog proberen: http://www.setzerei.de/index_engl.html

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:29

te gek, bedankt!
succes met je paardje... het is zo balen dat schudden...zucht...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:32

Ja, rotprobleem dat duizend oorzaken kan hebben..

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:59

FCSA schreef:
Heeft mijn paard niet. Zou een herpesinfectie kunnen zijn, dat wordt soms in verband gebracht met headshaking syndrome. Zou je DA er even naar laten kijken!

Ik denk ook herpes...
Tegen herpes helpt het aminozuur L-Lysine. Dit kan je kopen als voedingssupplement. Mensen mogen maximaal 1000mg per dag hebben, maar een paard??? Geen idee. Je kan eens proberen om een algemeen aminozuur supplement te geven voor paarden. Dat kan geen kwaad. Kijk alleen even of er wel lysine in zit en geen hoge gehaltes aan vitamines.

(Ik heb het zelf ook, soms ook in mijn neus. Ik heb dan ook de neiging om de hele tijd aan mijn neus te wrijven of te snuiten. Dat helpt natuurlijk niet, maar je hebt steeds het gevoel "daar zit wat".)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:01

Ik geloof dat een paard zo'n 20g per dag mag hebben. De mijne krijgt standaard 10g l-lysine per dag.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:31

FCSA schreef:
Ik geloof dat een paard zo'n 20g per dag mag hebben. De mijne krijgt standaard 10g l-lysine per dag.

Waar haal je dat vandaan? Is het los of in iets anders verwerkt?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:32

Ik heb het in een complete mix, speciaal voor mijn paard samengesteld door Heliqs.nl.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:56

Bij Coen is het ook weer begonnen. Wiebelen met z'n neus! Nu leek het vanavond erger door de regen? Of misschien samenstelling lucht ofzo? De andere keer loopt ie juist de sterren van de hemel met stortregen?1

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:59

L-Lysine heb je ook van Phytonics, speciaal voor paarden. Was vorig jaar nog een run op ivm de rhino omdat het idd weerstand verhogend werkt.
Mn da vond het vrij bizar, dus daar heb ik ook veel aan :+

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:27

Persoonlijk denk ik trouwens toch nog steeds meer aan een allergie, aangezien me al veel langer dingen opvallen. hier 2 filmpjes uit 2011, ze was toen 1

http://sdrv.ms/Z6KYGF
en
http://sdrv.ms/Z6L5Sz

(daar had ze het trouwens wel erger dan afgelopen jaar. Wellicht de bomen die je ziet. Ze staat nu ook bij bomen, afgelopen einde zomer en de hele zomer (2 verschillende stallen) zonder bomen in de buurt van de wei

en een foto van hoe ze graag stond. Had gelijk al een neusnetje aangeschaft maarja sowieso kon ze niet met halster staan (opfok) en was ze nog niet zo gewend aan gefrummel

https://ppzk0w.dm1.livefilestore.com/y1 ... jpg?psid=1

Ben ook bang dat dit de aanleiding is geweest om afgelopen najaar met dr neus te gaan jeuken aan een deurhendeltje om vervolgens dr hele tussenschot aan gort te helpen. Die heeft ze niet meer en ze heeft wel een permanente verbinding tussen linker en rechterneusgat :7
Een Da stelde nog nou met een beetje 'mazzel' is die zenuw ook door en doet ze dat schudden niet meer, maar zoveel mazzel zullen we niet hebben ben ik bang...

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:52

Hoe zijn jullie ervaringen met puur pollen , pollen extra veterinair en naf shake relief ? Het is zo moeilijk en ben bang dat ik het erger maak dan het is door zomaar wat uit te proberen... Terwijl ze maar een milde schudder is...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:54

WildThing schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met puur pollen , pollen extra veterinair en naf shake relief ? Het is zo moeilijk en ben bang dat ik het erger maak dan het is door zomaar wat uit te proberen... Terwijl ze maar een milde schudder is...

hier geen ervaring..