[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:37

Hollyleaves schreef:
Hi allemaal, ik vond dit topic toen ik ervaringen met PPID opzocht. Mijn oudere Shetlander merrie van onbekende leeftijd, tegen de 20 jaar, is in november gediagnosticeerd met PPID. Haar waarde was 1065. Vreselijk hoog dus. Ze had eerst geen enkele klacht, behalve dat ik haar vacht dan wat langer dan gemiddeld vond rond september en dat ze iets sloom werd. DA leek het niet nodig om te testen maar toch gebruik van gemaakt. Dit kwam er dus uit. Gek genoeg na een dikke maand begonnen meerdere symptomen en is ze aan een halve pil prascend gegaan vanaf de eerste week december. Ze is geschoren en staat onder een 200 gram Rhino wug of een 300 gram Bucas en nu groeien vooral haar vacht en hoeven ontzettend bizar. Ze is sneller dun dus voer haar nu Vitalbix Daily, magnesium citraat, lijnzaadolie en vitamine E en selenium. Daarnaast Vitalbix lucerne. Ik merk dat haar eetlust enorm achteruit is gegaan. Ook heeft ze problemen met gevoelig op de voeten zijn. Af en toe weet ik niet meer wat ik moet doen om haar comfortabel te krijgen en twijfel ik over inslapen. Ze lijkt gewoon niet meer de oude te worden. Ze heeft een grote schuilstal waar ze veel in verblijft. Daarnaast 24/7 de uitloop op de zeer grote paddock met mijn ruin. Hebben jullie aan de hand van ervaringen nog tips of ideeën wat ik voor haar kan doen?

Ik zou proberen de suikers in het voer zoveel mogelijk te beperken. En een goede eiwitbron bijgeven, Esparcette korrel ( ev.geweekt ) ofzo.
Selenium zou ik weglaten.
Cushcare van Dodson&Horrell is uitstekend en veilig voer als ze te dun worden.
En voor de rest toch nog een tijdje afwachten. Het duurt best een poos eer je effect van de pillen gaat zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:55

Hollyleaves, ben je gelijk met halve pil begonnen of rustig opgebouwd? Hoe geef je de pil? Beide kunnen namelijk grote invloed hebben op de eetlust van je paard.

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:54

Vandaag te horen gekregen dat ook onze Heros van 23 ook Cushing heeft. Heeft een ATCH van 197, terwijl 50 “normaal” is heb ik mij laten vertellen.
We gaan vanaf morgenochtend starten met een half pilletje Pracsend en over 6 weken weer bloed afnemen om te zien of dit gewerkt heeft.

Mijn paard gaapt, flehmt en kauwt veel (in het luchtledige) iemand die dit herkent bij zijn of haar Cushing paard?

Iemand nog tips voor een “nieuweling” in de Cushing-wereld?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:01

Hoe groot is Heros?
Ik zou beginnen met 1/4 pil en dan per 5 dagen opbouwen. Minste kans op bijwerkingen.

Verder een dieet relatief laag in suikers houden en zien dat hij niet te dik wordt.

Duurt even voor je de werking van de prascend ziet, dus geduld is een schone zaak :D

xSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:21

Pandora2 schreef:
Hoe groot is Heros?
Ik zou beginnen met 1/4 pil en dan per 5 dagen opbouwen. Minste kans op bijwerkingen.

Verder een dieet relatief laag in suikers houden en zien dat hij niet te dik wordt.

Duurt even voor je de werking van de prascend ziet, dus geduld is een schone zaak :D

Heros is 1.54 en best fors gebouwd. Is een New Forest pony en voor zijn leeftijd nog erg fit.
Heb het aan de dierenarts voorgedragen, maar zij staat erop dat we beginnen met een half tablet. Ik ben benieuwd!

Thanks voor je tips!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:26

Ik zou toch echt met 1/4 beginnen, da geven heel vaak verkeerd advies is de ervaring hier. Lees ook goed de openingspost, daar staan veel tips

Charaz

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:32

Ik ben ook met een halfje gestart voor mijn New Forest van 1,47, lijkt tot nu toe weinig last te hebben van bijwerkingen behalve iets minder eetlust.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:07

Mag ik mij hier ook even melden?
Zouden jullie met mij mee willen denken?

Vorig jaar januari is Larix (23-04-1996) getest voor cushing, symptomen: vacht en wat lusteloos.
Hij had toen een waarde van 48, te hoog dus gestart met een kwartje prascend.
Geen bijwerkingen.

Afgelopen week is Larix weer getest, weer iets langere vacht, klein beetje ingevallen op de rug, waarde 34.
Net te hoog.
De dierenarts twijfelt; hij mag een kwartje bij maar een halfje is wel veel voor 150 kg pony.
Idee; halfje ervan maken en dan over een tijdje weer testen.

Maar ik weet het even niet.
Het is net te hoog; hij heeft 2 weken geleden net (voor het eerst) (gas)koliek gehad.
Een van de bijwerkingen van Prascend is koliek.

Wat denken jullie? Wat is verstandig?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:45

Waarom heb je hem weer laten testen ? Zijn er meer klachten dan eerder ?
Veel mensen hier in het topic kijken na de eerste keer testen niet meer naar de ACTH waarde. Ze kijken hoe hun paard/pony het doet op de prascend en dus niet meer naar de waardes. Dus op basis van klachten besluiten ze de prascend te verhogen niet op basis van de waarde.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:00

Maris schreef:
Waarom heb je hem weer laten testen ? Zijn er meer klachten dan eerder ?
Veel mensen hier in het topic kijken na de eerste keer testen niet meer naar de ACTH waarde. Ze kijken hoe hun paard/pony het doet op de prascend en dus niet meer naar de waardes. Dus op basis van klachten besluiten ze de prascend te verhogen niet op basis van de waarde.

Ik heb hem weer laten testen door toch een langere vacht en weer wat ingevallen spieren.
De dierenarts was er voor de tanden en vond het verstandig om die test ook gelijk weer even te doen.

Het is bij hem best lastig want hij heeft niet bizar duidelijke symptomen maar je ziet wel dat hij zijn eigen spieren lastig onderhoudt ondanks eiwitrijk voer en regelmatige beweging.
En dat toch weer wat lange haar... Maar door die bijwerkingen weet ik het even niet meer zegmaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:16

Ik zag net dat er in 2016 ook al aan PPID werd gedacht bij je pony. Ik weet niet wat er toen aan de hand was, maar speelt dat nu nog een rol ?
En welk eiwitrijk voer voer je nu ( en hoeveel ) ?
Misschien dat andere mensen hier in het topic je beter advies kunnen geven mbt de prascend, ik heb het zelf nooit gegeven ( ondanks hogere waarde in oktober ( maar weer goed bleek achteraf in januari )).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:25

Maris schreef:
Ik zag net dat er in 2016 ook al aan PPID werd gedacht bij je pony. Ik weet niet wat er toen aan de hand was, maar speelt dat nu nog een rol ?
En welk eiwitrijk voer voer je nu ( en hoeveel ) ?
Misschien dat andere mensen hier in het topic je beter advies kunnen geven mbt de prascend, ik heb het zelf nooit gegeven ( ondanks hogere waarde in oktober ( maar weer goed bleek achteraf in januari )).

Dankje voor je berichtje. Dat ging om een andere pony. Dat beestje is helaas in 2018 al aan koliek overleden. Dit is zijn vriendje die vorig jaar dus voor het eerst positief getest is.

Hij krijgt Mijten BodyBuilder; 150 gram per dag.
Daarnaast krijgt hij 1/2 schep SP, 1/2 schep pavo 18+, 25 gram pavo vital en een half schepje gluco + MSM voor de artrose.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:09

Maar als net z'n tanden zijn gedaan en daarna bloed getrokken, kan ook vertekend beeld geven. Begreep dat stress waarde kan verhogen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:10

Ooh Liespower94, sorry !!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:22

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:20

Mijn cushing paard is vandaag geschoren. Hij stond echt te genieten.

Er kwamen wel wat irritatie plekjes naar voren. Daarom vond hij het scheren ook zo lekker.

Hebben jullie cushing paarden ook zoveel jeuk en veel huidvet en zo? Er ligt evht een hele waas op en je kan blijven borstelen.

En hebben jullie ervaring met een soort toevallen?. Mijn paardis regelmatig een dag helemaal van het padje af. Kan dan niet buiten want dan blijft hij rennen en dan is de kans groot dat hij valt.

Hij loopt dan ook rustig bijna over je heen.wordt zeiknat en is helemaal over de rooie.

Ikwil graag hypo balance gaan proberen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:49

Die manische dagen herken ik niet; lijkt me heel onaangenaam voor je dier :(:)
Tot afgelopen zondag - ben nu paar daagjes op vakantie, dus de ponies worden door iemand anders gedaan :), verloor hij bij het borstelen nog totaaaaal geen haar. Wel schilfers/roos idd en je ziet ook wel dat hij wat schuurt met z'n manen, maar nog niet rampzalig.
Kan best zijn dat hij deze week ineens "poef" alle haren gaat uitwerpen, met deze temperaturen. Komend weekend ga ik de weersvoorspellingen bekijken en afhankelijk daarvan doe ik op zn minst een flink jachtmodel als scheerbeurt.
Zn maatje, voor zover ik weet geen Cushing, gaat ook kaal want die is ENORM wollig en doet er ENORM lang over om uit zn vacht te komen; afgelopen jaar is hij letterlijk 2-3 weken kort geweest ergens in juni/juli en daarna begon het al weer te groeien :oo

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:51

simongek schreef:
Mijn cushing paard is vandaag geschoren. Hij stond echt te genieten.

Er kwamen wel wat irritatie plekjes naar voren. Daarom vond hij het scheren ook zo lekker.

Hebben jullie cushing paarden ook zoveel jeuk en veel huidvet en zo? Er ligt evht een hele waas op en je kan blijven borstelen.

En hebben jullie ervaring met een soort toevallen?. Mijn paardis regelmatig een dag helemaal van het padje af. Kan dan niet buiten want dan blijft hij rennen en dan is de kans groot dat hij valt.

Hij loopt dan ook rustig bijna over je heen.wordt zeiknat en is helemaal over de rooie.

Ikwil graag hypo balance gaan proberen.

Mijn pony heeft dit ook, de plekken in de vacht (soort hotspotachtige plekken) vilte vacht en gaat heel erg schuren van de jeuk. Rek het altijd zolang mogelijk maar moet uiteindelijk scheren.
Mijn pony wordt nu in mei 26 en was overtuigd dat hij cushing had.
Heb m laten testen en bleek een waarde van 23 te hebben dus geen cushing.

Geen idee waar die vacht door komt, bij die van mij door ouderdom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:07

Ik heb afgelopen weekend mijn oude vriend van 23, zijn hals, schouder en borst geschoren. Geen plekjes gezien gelukkig. Ook een klein stukje buik tussen zijn voorbenen gedaan. In de zomer heeft hij regelmatig jeuk in zijn liezen en aan zijn buiknaad. Vorig jaar (toen PPID is geconstateerd) was hij pas in augustus helemaal uit zijn wintervacht. Nu houd ik het weer goed in de gaten en zodra het redelijk stabiel blijft scheer ik de rest ook.

De toevallen herken ik niet. Ik vind mijn paard op dit moment opvallend beter de winter uitkomen dan vorig jaar (toen ik nog niet wist dat hij PPID had). Hij ziet er verder goed uit, geen spierverlies en hij lijkt blij!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:06

Hebben die van jullie misschien medicijnen waardoor zoiets toch wordt geremd?

Mijne kon er niet tegen helaas. Super mager en diaree ondanks lage dosering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:29

Ik weet eerlijk gezegd niet of die toevallen iets met PPID te maken hebben. Ik ben nog niet zo ervaren met deze ziekte.

Mijn paard doet het prima op 1 pil per dag, heeft geen enkele bijwerking. Moet er eerder op letten dat hij niet te dik wordt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:18

simongek schreef:
Hebben die van jullie misschien medicijnen waardoor zoiets toch wordt geremd?

Mijne kon er niet tegen helaas. Super mager en diaree ondanks lage dosering

Schiet me nu ineens te binnen; je weet zeker dat zn zicht nog goed is?

Toby (a pony, 225 kg) krijgt maar 1/6 tabletje per dag. Eerste jaar maar 1/8. De D.A. noemde het homeopathische dosis :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:26

Simongek ik herken het wel een beetje. Maar mijn paard kreeg geen prascend. Soms mega angstig opeens. Ik twijfelde inderdaad soms aan zijn zicht, maar een andere dag stopte hij voor een dun draadje dat ergens gespannen was. Hij kon ook uit zijn dak gaan van een geluid dat hij bijvoorbeeld niet herkende. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat hij altijd wel heel erg gericht was op zijn omgeving en daarvan over de rooie kon gaan.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:50

Mijne heeft ook zo'n heftige huid. Allemaal korsten en huidschilfers

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:57

Hier geen huidproblemen gelukkig.
De merrie die op prascend staat, heeft wel een andere geur denk ik. De vliegen en de muggen willen het liefst bij haar zijn. :+
Haar dekens ruiken ook anders dan die van de andere 2.