[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:21

Jelleee schreef:
Hij krijgt 1/4 maar ik ga na de kerst idd even mijn DA bellen, want dit vind ik niet normaal. Hij eet gewoon niets meer behalve een half netje hooi. Sinds de prascend zegmaar. Hij eet nu dus ook geen pil meer.

Hoe doe jij dat met dat spuitje? Met water? Laat hij dat nog wel toe na een tijdje?

Spuit van 20cc opendoen, pilletje erin, spuit weer dichtdoen en wat water intrekken...na 5min is alles opgelost. Ze vinden dat hier helemaal niet erg...hoef er zelfs geen halster meer voor om te doen :)

Maar goed, misschien idd een idee voor jou om even met de prascend te stoppen en zien of zijn eetlust dan terugkomt.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:41

Al een tijdje niet meer gereageerd, maar...
Fijne kerst iedereen hier!! {:)

@Jelleee, mijn pony had ook geruime tijd geen eetlust, ben toen van 1/2 pil naar 1/4 gegaan en toen werd het veel beter!

Even 2 zeer recente foto's van mijn pony:
Afbeelding
Afbeelding

Ik krijg haar niet dik(ker)...
Ze krijgt mais bijgevoerd, 1 schep 18+, magnesium, lijnzaad. En op stal onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Maar wat ik er ook instop, dikker worden lukt niet. Ze eet alles wel op.
Verder is ze wel vrolijk en kwiek, ze rent meer dan haar 5 jarige ponyvriendje :')
Wat vinden jullie?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:44

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:37

Wat ziet Image er goed uit zeg!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:47

@ amoj wanneer is ze voor het laatst ontwormt? Van wormen kunnen ze ook een dikke buik krijgen, maar evengoed niet aankomen op de rest van het lijf. Ik vind haar idd wat mager ogen, maar met pony's met PPID kan dat al in 1 dag gebeuren hoor. Ik zou gezien haar PPID kiezen voor meer ruwvoer, en eventueel een bloedonderzoek laten doen/advies vragen aan de dierenarts.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:43

@Jelleee : Is ze mager? Als mijn pony niets meer zou eten op het hooi na, kon ik hem nu bij elkaar vegen ben ik bang.. Dan zou ik me wel zorgen maken en liever maar stoppen met de pil als het niet veranderd.. Doet ze het goed op alleen hooi, zou ik het nog aankijken.. Misschien inderdaad op een nóg lagere dosis.. Moeilijk situatie zeg!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:38

Hallo allemaal,

Hier een stille meelezer. Wilde toch ook hier even trots mijn cushing / PPID toppertje showen. Mocht je nog twijfelen of je wel of geen Prascend zou willen gebruiken... Ik kan het van harte aanbevelen!

[ITP] Gwendolyn - 26jr PPID/Cushing @ schriktraining <3

En nu ga ik weer op standje meelezen :o

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:47

Hoi allemaal,
ik had al eerder in dit topic gereageerd en het eea verteld.
Inmiddels is mijn Welsh A ruimschoots 2 maanden aan de Prascend, het advies was een halve pil maar na de heftige reacties van zijn lijf(diarree, geen eetlust meer, depri indruk)heb ik de dosering eigehandig naar 1/4e pil geschroefd en hij staat daar nog steeds op.
Hij reageert nu weer als zichzelf, hij word weer druk en energierijk en wil weer werken, en dat doen we dus ook. Ik ben ook van voer gewisseld en heb hiermee het suikergehalte omlaag geschroefd maar de energie gelijk/of hoger.
Ik ben afgelopen week van stal gewisseld omdat de eigenaar weigerde meer hooi te voeren en omdat er meer speelde, hij was constant aan de slappe kak.

Nu een week na de verhuizing nog steeds slappe kak en hij eet z'n voer weer niet terwijl ik dacht dat hij hier wel enthousiast over was. Stress is sinds gisteren minder.
Ik zit eraan te denken om morgen toch ook wat meusli bij te halen en door z'n huidige voer (fibra premium) te mengen op de hoop dat ie meer vezels binnen krijgt en zn voer gewoon eet. Dit voer zou overigens helpen tegen dit soort kwalen, maar als hij het niet eet...

Wat denken jullie is die slappe kak nog steeds een bijwerking van de Prascend? na 2 maanden?
En wat zou ik nog meer kunnen doen om het te verbeteren, vitaminespuit misschien een keertje?
Hij eet nu trouwens vrijwel onbeperkt hooi de hele dag, normaal kreeg hij alleen diarree als hij te lang zonder droge stof staat, maar dat is nu ook niet meer het geval.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:58

Ziet er super uit Zucchuro!
Illo had vandaag ineens gaskoliek. Ik was heel de middag op stal met hem bezig geweest, veel gewandeld want anders kon niet want alles was ijs en glad. Maar toch genoeg beweging gehad. Ik was net thuis en werd gebeld dat het niet goed ging. Ik gelijk dierenarts gebeld en terug naar stal gegaan. Het viel gelukkig nog mee, we waren er snel bij. Net nog geweest om te stappen en het ging gelukkig goed. Dus nu afwachten hoe hij de nacht doorkomt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:11

Zucchero Wat ziet Gwen er super uit! De oude vosjes doen het goed <3

cynthiar Ik hoop dat je paard zich vandaag weer beter voelt. Ik heb voor gaskoliek altijd Colosan in de kast staan als EHBO. Dat werkt bij gaskoliek snel en goed. Ook bij de schapen.
Vaak is het bij geringe aanvallen dan over, maar als het toch doorzet, is het fijn iets te kunnen doen tot de veearts komt.

Raimondlover : ik zou het echt niet durven zeggen. Bij mijn paard is diarree nooit een bijwerking geweest van de Prascend.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:20

amoj schreef:
Ik krijg haar niet dik(ker)...
Ze krijgt mais bijgevoerd, 1 schep 18+, magnesium, lijnzaad. En op stal onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Maar wat ik er ook instop, dikker worden lukt niet. Ze eet alles wel op.
Verder is ze wel vrolijk en kwiek, ze rent meer dan haar 5 jarige ponyvriendje :')
Wat vinden jullie?

Ik zou ruwvoer vervanging bij gaan geven in de vorm van bietenpulp (Equifyt Zuppa of Speedibeet van pavo of gewoon bietenpulp). Dit naast de mais en 18+, wel opletten dat je niet te veel voer geeft in 1 beurt en zemelen erbij ivm de scheve Ca-P verhouding. Mijn merrie van 30 krijgt 2x per dag een cementkuip van voer, totaal per dag 1,5 tot 2 kg (droog) zuppa met 1,5 tot 2 scheppen zemelen en dan 1 schep 18+. Dit heeft ze echt nodig, ondanks onbeperkt hooi. Ze is 1.48 en woog in de zomer 380kg.

Verder ziet je pony er nog goed uit hoor!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:29

Hier gaat het weer goed met mijn cushie. Ik heb sinds 2 weken mijn tijdelijke verhoging van 3/4 pil terug gezet naar 1/2. Ik merk dat de tijdelijke verhoging haar goed heeft gedaan. Het terugzetten naar 1/2 gaat vooralsnog ook goed, ze is lekker fit en gewoon zichzelf.

Afgelopen weekend heb ik een lekker rustig stapritje gemaakt met mijn paard totdat we langs een wei kwamen met 2 jonge hengstjes.....Mijn merrie van 30 vond deze wel erg leuk <<) En ik kreeg haar amper langs de wei. De jonge hengstjes helemaal wild en mijn Furi maar hinniken (en dat klinkt alsof ze een pakje zware shag op heeft) en flirten. Ik heb dus een cougar :D

Daarna nog een paar keer discussie met haar gehad omdat zij wilde galopperen en ik het er even niet eens mee was. En dan stiekem toch heel erg blij zijn dat ze nog zo lekker fit is *\o/*

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:35

Met mijn chusie gaat het ook goed gelukkig.
Weer lekker speels en eet weer goed.

@ raimondlover; mijne heeft ook geen dunne gehad van de prascend.
Ik zou niet weten of een vitaminespuit helpt, kijk wel uit voor uitdroging als je paard al zolang diarree heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:57

Warme en geïrriteerde kootholtes zou dit ook door de cushing kunnen komen (of prascend). Zijn benen zijn ook dik en pijnlijk en het beste onder controle te houden door te wassen met Betadine (met vorst geen optie vind ik risico bevriezen).

Is wel behoorlijke modder bende en hij staat 24/7 buiten. Ze kunnen wel droog staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:05

felineepino schreef:
@Jelleee : Is ze mager? Als mijn pony niets meer zou eten op het hooi na, kon ik hem nu bij elkaar vegen ben ik bang.. Dan zou ik me wel zorgen maken en liever maar stoppen met de pil als het niet veranderd.. Doet ze het goed op alleen hooi, zou ik het nog aankijken.. Misschien inderdaad op een nóg lagere dosis.. Moeilijk situatie zeg!

Ik ben een paar dagen nu gestopt met de pil, en hij vreet zijn bak weer leeg. Na maanden dus. Echt bizar.

Dit bevestigd mij dat het dus aan die pil ligt. Hoe los ik dit op, iemand een idee? Hij heeft nu 3 dagen geen prascend gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:20

hoe groot/zwaar is je pony, jellee?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:26

Hij is 95 cm en normaal op gewicht. Hij moest eigenlijk 1/2 pil hebben van de DA maar daar werd hij helemaal sloom enz van. Dus weer terug gezet naar 1/4 (alweer tijd terug hoor)

Ik zit er nu over te denken om dan maar weer helemaal opnieuw te beginnen met 1/8 en als hij dan blijft eten zo maar laten daarop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:34

Vind ik verstandig ja, lees anders de OP nog eens door?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:47

Die heb ik allang doorgelezen, pony reageert gewoon naar mijn idee (te) heftig op die pil. Verder knapte hij er wel van op, maar maanden niet eten noem ik geen normale bijwerkingen meer.

Ik wil in ieder geval even contact opnemen met de DA, wat hij er van vind. De laatste keer dat ik hem sprak vond hij 1/4 te weinig..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:03

Laatste keer dat ik Mickey gezien heb zonder deken, vlak voor de cushing bekend werd, vond ik hem wel echt veel te dik O:) . Ik weet niet hoe veel hij na die tijd afgevallen is, ik heb hem vorige week alleen met zijn jas aan gezien.

Mijn Judith kwakkelde wat, haar melanomen leken heel erg gevoelig waardoor ze onder het zadel zo super heftig reageerde. Ik kende haar niet meer terug, dat had ik nog ooit van haar gezien. Maar ze is weer blij. Pillen eten gaat ook weer goed, in een stukje ontbijt koek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:06

Ja toen had hij nog geen medicatie, geen rem met eten, er was nog geen onderzoek naar gedaan of uitslag. Pony is normaal op gewicht nu voor een dier wat stil staat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:09

Een half voor een pony van 95 cm is ook wel erg veel. Mijn Epony kreeg een half... (inmiddels opgehoogd na 1,5 jaar).
Ik zou voor zo'n klein beestje denken aan 1/8e of uiterlijk 1/4e....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:12

Ja, ik hou het voorlopig op 1/8. Vind het wel apart dat er dan zo'n hoge dosis wordt aangeraden! Maar we proberen t gewoon nog een keer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:29

Met Illo ging het vandaag weer goed :) .
Marcella: heeft hij veel haar in de kootholte? Illo heb ik vorige week ook de kootholtes leeg geknipt want hij had ook weer irritatie en jeuk daar. Dan blijft het steeds te nat, doordat het weer zo nat is, dan droogt het niet snel genoeg meer. De jeuk was nu weer weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:29