[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:33

Pfft, wat een rot avond. Ging naar Famke, en wow, wat liep ze slecht.. Ik moest er gewoon van huilen... Ik heb meteen de veearts gebeld. Deze zei dat ik haar op stal moest zetten. Hij komt morgen langs.... Ben super zenuwachtig..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:07

Jeetje,laten we hopen dat het mee valt.
Laat je het even weten?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:17

Ik zal het laten weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:54

Dank jullie voor de reacties nog :D
Om 1 of andere reden komt [***] er wel mee weg vind ik :j Maar zal toch blij zijn als het een paar cm langer is :Y) :))

Ben wel blij dat het met het scheerapparaat kon, dat ging nog vlot .. Anders had het toch nog een tijd geduurd hoor, voor ik eraan begonnen was := :+ En de voorpluk kon ik niet over mijn hart krijgen .. al is dat technisch gezien geen voorpluk want dat heeft ie om 1 of andere rare reden niet :+

@ ShadyCeline : sterkte met Famke, hopelijk vindt de DA snel wat er is en kunnen jullie op naar herstel :(:)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:26

@ShadyCeline: veel sterkte, hopelijk is ze snel terug beter!

Ik krijg wel een lichte hartverzakking van allemaal die korte manencoupes :O

Mijn Zyta is dit jaar voor de eerste keer het jaar doorgekomen zonder kapotte oren/kapotte ogen/kapotte buik/kapotte benen.

Het is wel het eerste jaar dat de bovenkant van de staart uitgedund is, maar dat leek me niet volledig door het schuren te komen want ik zie haar nooit schuren?

Verder is de manenkam niet opgezwollen, ze gaat nooit op de wei, krijgt gecontroleerd hooi en correct voer en toch is ze een stuk manen kwijt :( Deken zit goed dus geen idee hoe het komt :(

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:49

Go dames :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:52

[***] schreef:
Dank jullie voor de reacties nog :D
Om 1 of andere reden komt Cobe er wel mee weg vind ik :j Maar zal toch blij zijn als het een paar cm langer is :Y) :))

Ben wel blij dat het met het scheerapparaat kon, dat ging nog vlot .. Anders had het toch nog een tijd geduurd hoor, voor ik eraan begonnen was := :+ En de voorpluk kon ik niet over mijn hart krijgen .. al is dat technisch gezien geen voorpluk want dat heeft ie om 1 of andere rare reden niet :+

@ ShadyCeline : sterkte met Famke, hopelijk vindt de DA snel wat er is en kunnen jullie op naar herstel :(:)

Toen ik mijn pony kocht had ze zo'n mooi dik bos, ze heeft altijd ook een hele mooie voorpluk gehad! Helaas in het eerste jaar dat ik haar had (ruim 8 jaar geleden) kreeg ze dus zomereczeem op 12 jarige leeftijd, haar manen zijn toen heel vlot gegaan en haar voorpluk werd elk jaar dunner. Wat heb ik gejankt toen die manen eraf gingen!! Dat deed echt pijn hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:53

Heeft er iemand hier nog interesse in een rambo sweet itch hoody 185? Ik heb laatst een bod gehad van iemand uit topic hier maar ben al mn pb's kwijt en weet niet meer wie het was :o

Deken is 1 seizoen gedragen en is schoon gewassen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:38

Ik had vandaag mijn paardje weer gewassen en had de zijdes langs de manen kam weg geschoren om goed te kunnen zien hoe het eruit zag.
Ik vind het er zelf een beetje raar uitzien zijn er meer paarden die hier last van hebben?
Afbeelding
Op deze foto kun je ook de plooien zien ik heb het zelf nog nooit gezien is dit typies is van zomereczeem?

Afbeelding

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:01

Mi_Amore schreef:
@ShadyCeline: veel sterkte, hopelijk is ze snel terug beter!

Ik krijg wel een lichte hartverzakking van allemaal die korte manencoupes :O

Mijn Zyta is dit jaar voor de eerste keer het jaar doorgekomen zonder kapotte oren/kapotte ogen/kapotte buik/kapotte benen.

Het is wel het eerste jaar dat de bovenkant van de staart uitgedund is, maar dat leek me niet volledig door het schuren te komen want ik zie haar nooit schuren?

Verder is de manenkam niet opgezwollen, ze gaat nooit op de wei, krijgt gecontroleerd hooi en correct voer en toch is ze een stuk manen kwijt :( Deken zit goed dus geen idee hoe het komt :(

Die van mij ziet er hetzelfde uit en ik heb helaas vast moeten stellen dat het toch van de deken komt (terwijl die echt perfect zit)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:29

Hier ging het heel goed met mijn pony. Hij stond onder de regendeken zonder hals en geen geschuur.....
Nu ben ik een paar dagen weg geweest en ik kom terug en ja hoor geschuurd! Ik balen! Zegt de staleigenaresse, ja ik zag hem al steeds aan de voerbak schuren, maar geen bericht gehad van haar. Daar baal ik dus enorm van, want dan had iemand zo zijn halsje om kunnen doen! Heb het ook gezegd dat ik dat niet zo leuk vond.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:39

Oei Evelien28, dat ziet er niet goed uit, een manenkam met groeven.
Dit had mijn paard ook en het was nog hard ook. Het is nu nog dweilen met de kraan open, maar gooi er alsnog maar een deken over heen, zodat ze niet geprikt meer wordt en het tot rust kan komen. Ik smeerde de manenkam in met een vettende zalf, zodat het rustig werd. Van het voorjaar gelijk een deken er op.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:57

Mindim schreef:
Oei Evelien28, dat ziet er niet goed uit, een manenkam met groeven.
Dit had mijn paard ook en het was nog hard ook. Het is nu nog dweilen met de kraan open, maar gooi er alsnog maar een deken over heen, zodat ze niet geprikt meer wordt en het tot rust kan komen. Ik smeerde de manenkam in met een vettende zalf, zodat het rustig werd. Van het voorjaar gelijk een deken er op.

na vandaag is het vrij rustig met de jeuk heb hem dan ook van tot teen gewassen met tea tree shampoo en heb idd ook wat vettens in de manen en staart gedaan.
Het voelt idd ook een beetje hard aan.
ik was al opzoek geweest naar een deken maar best wel lastig te vinden in zijn maat.
Vraag me alleen af hoe het kan dat ik er pas zo laat achter kom dat het zo erg is heb het namelijke het helevoorjaar/zomer niks van gemerkt toen zat hij goed in z'n vel en was dr niks aan de hand.
Het is egt iets van de laatste 2 maand, ik vind het erg vervelend voor um probeer er alles aan te doen om de jeuk iig te verminderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:16

Evelien dat ziet er wel heel erg uit, wat sneu ja.
Paar posts terug zie je mijn bonte met fjordcoupe en ook ribbels maar dit is wel heel erg.
Is het ook warm?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:53

Was toch een hoefzweer! Je zag er niks van, voelde ook niks aan de hoef, maar toen de DA het open maakte kwam er pus uit.. Was erg pijnlijk. Famke staat nu met verband om op stal tot maandag, dan mag het verband eraf en moet er een watje met hoefteer in de wond om het dicht en schoon te houden en mag ze weer buiten staan.

Hier een foto van haar hoefje:
Afbeelding
Door Instagram is de kwaliteit niet zo goed meer haha

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:03

opisop_shop schreef:
Evelien dat ziet er wel heel erg uit, wat sneu ja.
Paar posts terug zie je mijn bonte met fjordcoupe en ook ribbels maar dit is wel heel erg.
Is het ook warm?

Het voelt idd wel warm aan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:22

evelien, dat dikke komt vaak doordat ze schuren, dan zet de manenkam op en zie je die groeven.
ook kan het zijn dat je pony te dik is, dan kan de manenkam dik worden .
dan is een goed dieet dus een oplossing.
heb je je pony al op dieet wel even kijken of het genoeg selenium binnen krijgt, bij tekort zie je namelijk ook dat de manenkam zo er uit komt te zien.

maar meestal is het een gevolg van het schuren, dan word het daardoor dus dik en voelt het ook vaak warm aan
goed dieet, en behandelen tegen de jeuk :j

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:31

ellepel schreef:
evelien, dat dikke komt vaak doordat ze schuren, dan zet de manenkam op en zie je die groeven.
ook kan het zijn dat je pony te dik is, dan kan de manenkam dik worden .
dan is een goed dieet dus een oplossing.
heb je je pony al op dieet wel even kijken of het genoeg selenium binnen krijgt, bij tekort zie je namelijk ook dat de manenkam zo er uit komt te zien.

maar meestal is het een gevolg van het schuren, dan word het daardoor dus dik en voelt het ook vaak warm aan
goed dieet, en behandelen tegen de jeuk :j

Hij is opzich niet dik teminste hij heeft wel een ronde buik maar geen vet zeg maar dat heb je wel vaak bij die kleintjes.
op dit moment staat hij 24/7 op het land de weide is redelijk schraal, hij krijgt verder geen kracht voer.
Ik vind voeding nogal lastig want die kleintjes overvoer je zo snel en hij verricht nog geen arbeid gezien z'n leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:44

Welke maat heeft je mini normaliter evelien?
De rsih is er al vanaf maat 85/130

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:52

Mindim schreef:
Welke maat heeft je mini normaliter evelien?
De rsih is er al vanaf maat 85/130

De laaste deken die ik had gekocht was een 115 onderlengte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:00

Oja, ik zie dat ze bij sommige merk eczeemdekens onder onderlengte verstaan, van het midden van de borst tot het midden van de staart. Dan kun je bij Boett, maat 00 nemen bijvoorbeeld, maar die is weer erg prijzig.

Trouwens ik zie dat de RSIH ook in maatje 115 onderlengte is. Niet meer verkrijgbaar bij de paardendrogist, maar misschien kunnen ze het voor je bestellen?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:05

Mindim schreef:
Oja, ik zie dat ze bij sommige merk eczeemdekens onder onderlengte verstaan, van het midden van de borst tot het midden van de staart. Dan kun je bij Boett, maat 00 nemen bijvoorbeeld, maar die is weer erg prijzig.

Trouwens ik zie dat de RSIH ook in maatje 115 onderlengte is. Niet meer verkrijgbaar bij de paardendrogist, maar misschien kunnen ze het voor je bestellen?

ik zal eens eventjes kijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:33

evelien een handje ponybrok mag best hoor!
daar worden ze niet dik van en zo krijgt hij net wat extra binnen, is je pony nog jong?
dan mag het zeker wel een beetje hebben en met alleen ruwvoer heb je juist sneller kans op wat tekorten.

als je hem om de dag een kwart voerschep ponybrok geeft gebeurd er echt niks en krijgt hij misschien wel net dat beetje binnen wat hij juist nodig heeft.
veel mensen denken dat je erg schraal moet voeren, maar zeker kleintjes hebben hun vitamientjes ook nodig :j

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:39

ellepel schreef:
evelien een handje ponybrok mag best hoor!
daar worden ze niet dik van en zo krijgt hij net wat extra binnen, is je pony nog jong?
dan mag het zeker wel een beetje hebben en met alleen ruwvoer heb je juist sneller kans op wat tekorten.

als je hem om de dag een kwart voerschep ponybrok geeft gebeurd er echt niks en krijgt hij misschien wel net dat beetje binnen wat hij juist nodig heeft.
veel mensen denken dat je erg schraal moet voeren, maar zeker kleintjes hebben hun vitamientjes ook nodig :j

Sinds hij weer 24/7 op het land staat krijgt hij geen brok meer is nu ongeveer 4 weken, omdat het gras vaak vol is en hij is op dit moment nog alleen.
hiervoor stond hij op de bak met hooi en kreeg hij ongeveer 100 gr basis brok met luzerne.
tuurlijk krijgt hij af en toe wel wat brokjes maar ik voer hem niet elke dag meer pas als het land weer slechter is en ik ruwvoer bij moet voeren krijgt hij ook weer brok.
hij is dit voorjaar net 2 geworden.