[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:06

Chipieke,
Ik heb wel gelezen dat juist gestresst gras (door droogte of kou) veel fructaan opslaat. Zie maar eens bij paardnatuurlijk.nl

Wat is bij jullie ongeveer het omslag punt van hoeveel uren weidegang? Mijn paard staat nu weer dag en nacht op de weide en ik merk wel dat het toch weer verergert met de manenkam.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:11

Vera staat van sochtends uur of 9 tot savonds uur of 20 op een schraal, kaal maanlandschap en dat gaat prima. Ze krijgt niets te veel binnen en voor haar idee is ze toch de hele dag aan het knagen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:18

Hier ging het van onbeperkt weidegang naar 's morgens tegen 8 uur naar buiten, 's middags tegen 5 uur weer naar binnen.
Soms iets eerder, soms iets later.
Beetje richtlijnen.

Maar ze is er wel van opgeknapt (ook vanwege haar overgewicht).

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:19

hoeveel hooi voeren jullie nog bij dan?
in de namiddag en avond loopt fructaan vaak erg op, dus is wel slim om je paard dan uit gras te halen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:28

intel_1x schreef:
Chipieke,
Ik heb wel gelezen dat juist gestresst gras (door droogte of kou) veel fructaan opslaat. Zie maar eens bij paardnatuurlijk.nl.

Als het gras niet goed kan groeien door overbegrazing of weersomstandigheden (bijv. geen regen) blijft het fructaan in het gras opgeslagen.
Maarrrr, als het weinig gras is, kunnen de paarden ook niet zoveel eten, dus krijgen op die manier ook minder fructaan binnen.
Het blijft dus een beetje schipperen.
Maar dat het fructaan in de namiddag hoog is, is niet waar, het is heel verschillend, vooral afhankelijk van het weer.
En in het hooi kan het fructaan ook hoog zijn, dus dat hoeft geen goede oplossing te zijn.(door het te weken gaat het fructaan er wel uit)
Ik denk ook dat mensen die nu al gehooid hebben, veel kans op hooi met hoog fructaangehalte hebben, want het was nog erg koud s'nachts, ondanks het mooie zonnetje!( dat zorgt ook voor een hoog fructaangehalte)

Maar bij ons paard heeft de voeding er niets mee te maken, wat ik ook geef (of niet geef :+ )ze heeft evenveel last.(ze worden wel altijd sober gevoerd, maar staan wel 24/7 op de wei zomers)

@Jannepauli:Over de foto, dit zou bij ons paard er niet veel anders uitzien als ze geen deken ophad...waarom had je dat toen niet gedaan?
En die plek op haar kont, daar kan ze ook zelf aan knabbelen, hoor!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:28

Jannepauli schreef:
Nee, het was echt 100% ZE bij mijn friese dametje - het begon op de tijd dat de mugjes kwamen en hield weer op op het moment dat de mugjes weer verdwenen na de herfst. Ik heb zelf trouwens ook last van die mugjes - als ze er zijn wordt ik ook geprikt en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je stapel wordt van de jeuk, ik krijg er bulten van die wekenlang blijven jeuken. Ze hebben een uitgesproken voorkeur om op je hoofd te gaan zitten prikken en omdat ik niet in een burka ga lopen, is een paardenpetje voor mij verplicht :D

Je kan Derfen bij jezelf proberen, en dat wordt dus geen krachtvoer meer voor jou, alleen nog hooi en een vitaminekorrel. _O- _O- _O- (Sorry, kon het niet laten, maar ik zie dat dus echt helemaal voor me, jullie saam lek geprikt door die rotmugjes)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:45

Klopt blijft altijd beetje schipperen met fructaan, maar ik heb de fructaanindex tijdje bijgehouden en kon toch wel tot conclusie komen dat fructaan stijgt over de dag, bij zonsondergang daalt het weer sterk.
Dit is in de lente/zomer. Het kan ook juist 's ochtend heel hoog zijn. Ik ga af op de fructaanindex, bij zeer hoge waarden kun je beter weidegang beperken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:00

intel_1x schreef:
Klopt blijft altijd beetje schipperen met fructaan, maar ik heb de fructaanindex tijdje bijgehouden en kon toch wel tot conclusie komen dat fructaan stijgt over de dag, bij zonsondergang daalt het weer sterk.
Dit is in de lente/zomer. Het kan ook juist 's ochtend heel hoog zijn. Ik ga af op de fructaanindex, bij zeer hoge waarden kun je beter weidegang beperken.

Dat komt omdat het een tijdje hetzelfde weer is geweest, maar er waren ook dagen bij dat het s'nachts onder de 5 graden was hier (in Groningen) en dan is het fructaan weer hoog.
Dus het is ook heel verschillend waar je woont, en schommelingen in het weer gaan soms heel snel!
En op de fructaanindex staat alleen het fructaangehalte gebaseerd op de temp. dus met de droogte die we hier hadden is hij vaker hoog geweest dan daar staat aangegeven.
Ik let ook op de fructaanindex, maar mijn paarden zijn niet extra gevoelig dus voor ons is het risico niet zo hoog, zeker niet in combinatie met de strookbegrazing die we toepassen.
Voor paarden die wel heel gevoelig zijn denk ik dat de paddock een beter alternatief is idd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:08

Klopt helemaal. Ik heb overigens speciaal paardengras. Dat schijnt ook te schelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:17

Ja, tuurlijk, dat raaigras is veel voller met fructaan.
Wij huren een wei dus vind ik zelf overzaaien een beetje ver gaan, anders zou ik dit zeker ook willen, met lekker veel kruiden, kun je zelf ook nog 's wat van door het eten doen! :P

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:36

Ze vinden het lang niet zo smakelijk als raaigras, dus ze eten er minder van. Aangezien het eigen weiland is vonden we dit wel een goede investering ;-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:54

Gelukkig hebben wij best veel (on)kruid staan! :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:11

intel_1x schreef:
Ik ga af op de fructaanindex, bij zeer hoge waarden kun je beter weidegang beperken.

Maar pas op: de index houdt geen rekening met de neerslag (of het gebrek daaraan) en de bemesting (of het gebrek daaraan). Beiden factoren die de mate van fructaan in het gras mede bepalen!

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:35

Ik heb Bolle meer dan een jaar op een wat kalere onbemeste weide gehad en bijgevoerd met 'kruiden' hooi, bietenpulp ala Nicolette Hebbing en hij had toch zijn manekam en staart kaal geschuurd door de deken heen. Ik probeer elke jaar een ander beleid; nu stripbegrazing..equifyt voer...ik denk dat als hij hele dagen in een paddock zou staan hij toch nog jeuk zou krijgen...eenmaal gestoken is het gewoon drama... ;(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:44

MirandaFuego schreef:
[En op de fructaanindex staat alleen het fructaangehalte gebaseerd op de temp. dus met de droogte die we hier hadden is hij vaker hoog geweest dan daar staat aangegeven.

@Wuswa, dat zei ik ook al! :P
Het bemesten kun je dan zelf nog wat mee, maar het weer, tja, dat is afwachten!
@Antine, welke deken heb jij?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:45

ik weet het ook niet meer, Jana schuurt minder dan de vorige jaren maar toch...ze krijgt nu ook het dieet van N.H. en ik smeer Derfen.
Als de Derfen erop is schuurt niet meer, maar de derde dag op rij begint het weer.
Vandaag is ze voor de tweede keer (ze weet het nu) door de draad van de stripbegrazing gewandeld.
Ze duwt gewoon heel de boel omver en vreet zich vol...ik heb het voorlopig gehad, de moed zonk in men schoenen als ik thuis kwam.
Morgen misschien beter? Het valt zwaar tegen als je der dagelijks zo moet voor strijden vind ik ;(

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:53

Heb nog niet het hele topic doorgespit, maar misschien kunnen jullie me helpen :)

Mijn 4-jarige shet heeft ook last van zomereczeem :(, de hele winter ging het goed natuurlijk, dus heeft alles mooi kunnen helen en had hij zelfs weer een mooie staart, maar sinds 2 maanden is het raak. Hij heeft inmiddels korstjes langs zijn manenkam, zijn manen vallen té makkelijk uit, en de aanzet van de staart is volledig kaal. Gelukkig heeft het de laatste weken wat meer gewaaid en heeft hij iets minder jeuk.

Wat voer betreft krijgt hij overjarig hooi, een enkele grasspriet (knappe jongen als 'ie er 10 kan vinden in onze kale wei :Y) ) en hij krijgt 's ochtends en 's avonds nog geen half handje kruidenmusli van havens. Ze krijgen bij mij ook regelmatig (niet dagelijks) wat natte zemelen met een handje hartog compact grass er doorheen.

De kale/jeukplekken behandel ik door regelmatig in te masseren met de manenliquid van leovet, maar ik heb niet het idee dat het veel helpt.
Laatst bijgewerkt door Maud_82 op 26-05-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:14

Maud: het is ook zomer eczeem, dus dat is alleen zomers, niet gek dus dat je shet vant winter nergens last van had.

Ik lees niks over een eczeemdekentje???

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:19

Ik heb vanavond voor 4 van de shets waar wij de weide mee delen de DA kunnen laten komen wegens hoefbevangenheid!Er was werkelijk nog geen mm regen gevallen bij ons....Tot de DA kwam!
De DA adviseerde mij,ook ivm met de zomerexceem van mijn shetje,Weinig gras,geen snoepjes,appels of wortelen(zitten suikers in.)
Ik voer dagelijks 1 boterham met knoflook/zeewier dit helpt de afvoer van afvalstoffen,die worden veroorzaakt door het mugje en hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.
Het is dus oppassen geblazen door de buien van vandaag en mogelijk morgen,zal er meer jeuk de kop op steken en de hoefbevangenheid ligt op de loer.....

Mijn shetjes staat sinds 2 weken onder een exceemdeken,dit gaat aardig goed de jeuk is nog niet minder,maar schuren doet ze gelukkig niet!Nu wil ik Puur Culico druppels gaan geven om van binnenuit iets te kunnen doen,wie heeft hier ervaring mee???
De berichten die ik heb gelezen liepen nogal uiteen kwa mening....

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:28

@Mirandafuego: heb twee verschillende dekens, een van equitheme en een van epplejack. Het rare is dat de dekens best wel heel blijven (op een scheurtje hier en daar die ik meteen repareer) en toch wordt hij kaal op zijn manekam, het haar viel er een paar weken terug met bosjes uit..?..gebruik nu veerust op de deken voor extra bescherming :o het is bagger spul maar werkt wel....
@iana:ik smeer ook Derfen om de dag, (had gelezen dat elke dag niet goed is) of om de twee dagen en tis bij Bolle ook dan effe rustig en dan gewoon weer jeuk......

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:06

Handig om te weten dat met het weken ook fructaan in het hooi verminderd :j

Zita staat nu op eerste snit hooi 2010 en doet het prima.
Ik heb nu eerste snit hooi 2011 aangekocht dat nog zo groen ziet als gras.
Dat moet nu eerst nog flink uitzweten, hopelijk is dit niet té vol voor haar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:58

antine schreef:
@Mirandafuego: heb twee verschillende dekens, een van equitheme en een van epplejack. Het rare is dat de dekens best wel heel blijven (op een scheurtje hier en daar die ik meteen repareer) en toch wordt hij kaal op zijn manekam, het haar viel er een paar weken terug met bosjes uit..?..gebruik nu veerust op de deken voor extra bescherming :o het is bagger spul maar werkt wel....
@iana:ik smeer ook Derfen om de dag, (had gelezen dat elke dag niet goed is) of om de twee dagen en tis bij Bolle ook dan effe rustig en dan gewoon weer jeuk......

Kan het niet komen door de Derfen dat het haar uitvalt?
Want sommige paarden zijn er overgevoelig voor!
Zelf doe ik tegenwordig mijn paard met butox, ook heftig spul, maar anders houdt het beestje het ook niet uit!

@Trudy13, door de regen en bewolking wordt het fructaan juist lager hoor, met droogheid kan het gras niet groeien dus blijft het fructaan in het gras opgeslagen.
Om resultaat te zien van Puur Culico moet je het meestal al wat wat langer geven, dat duurt een tijdje.

@Chipieke, heb je wel eens op paard natuurlijk.nl gelezen wat er allemaal staat over fructaan?
Misschien zie je nog wat tips die je kunt gebruiken!
En weet je wanneer het precies gehooid is, het is nl best vaak hoog geweest in fructaan, stralend zonnetje maar s'nachts te koud.
Eerste snede is extra gevaarlijk!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:50

Jannepauli schreef:
Nee, het was echt 100% ZE bij mijn friese dametje - het begon op de tijd dat de mugjes kwamen en hield weer op op het moment dat de mugjes weer verdwenen na de herfst. Ik heb zelf trouwens ook last van die mugjes - als ze er zijn wordt ik ook geprikt en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je stapel wordt van de jeuk, ik krijg er bulten van die wekenlang blijven jeuken. Ze hebben een uitgesproken voorkeur om op je hoofd te gaan zitten prikken en omdat ik niet in een burka ga lopen, is een paardenpetje voor mij verplicht :D

Ik denk niet dat jouw paard de echte ZE-allergie heeft gehad, want dan zou ze nu gewoon niet zonder eczeemdeken rond kunnen lopen. Voeding kan heel veel oplossen, maar niet een allergie genezen. Ik denk dat een groot deel van de paarden die het label zomereczeem hebben, niet echt zomereczeem hebben, maar door een ander probleem (bijv. verkeerde voeding) zomereczeem-klachten krijgen. Senna valt daar ook onder. Het maakt de klachten niet minder ernstig, want de paarden kunnen nog steeds vergaan van de jeuk, maar het is wel te voorkomen met de juiste aanpak.

Bij Senna komt de jeuk echt van binnenuit. Ze staat 24/7 onder een deken en die gaat een paar keer per week eventjes kort af om te poetsen. Ik denk dat het bij haar echt door het gras komt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:48

* Amen *

Zo vaak wordt gedacht dat een paard ZE heeft, terwijl dat niet zo is.
Een echte eczemer kan gewoonweg niet zonder deken.
Een paard wat zonder deken kan, had gewoon een andere onderliggende oorzaak, die zich uitte in ZE.

Je kan het wel 100x zeggen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:08

Het is ook zo moeilijk, die van mij had bijna geen vetrimpels meer in de winter.
Nu mag ze een halve dag op het gras (vroeger van 's morgens tot 's avonds) en de vetrimpels zijn er weer. :(
Het schuren gebeurt heel sporadisch en niet zo erg als de vorige jaren, ze kan blijkbaar toch niet zonder haar halsdeken dus ga ik er ook vanuit dat ze lijdt aan een lichte vorm van eczeem.
Nochtans haar manenkam is nog soepel, maar ja dat verergert mss nog.