Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
intel_1x schreef:Chipieke,
Ik heb wel gelezen dat juist gestresst gras (door droogte of kou) veel fructaan opslaat. Zie maar eens bij paardnatuurlijk.nl.
Jannepauli schreef:Nee, het was echt 100% ZE bij mijn friese dametje - het begon op de tijd dat de mugjes kwamen en hield weer op op het moment dat de mugjes weer verdwenen na de herfst. Ik heb zelf trouwens ook last van die mugjes - als ze er zijn wordt ik ook geprikt en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je stapel wordt van de jeuk, ik krijg er bulten van die wekenlang blijven jeuken. Ze hebben een uitgesproken voorkeur om op je hoofd te gaan zitten prikken en omdat ik niet in een burka ga lopen, is een paardenpetje voor mij verplicht
intel_1x schreef:Klopt blijft altijd beetje schipperen met fructaan, maar ik heb de fructaanindex tijdje bijgehouden en kon toch wel tot conclusie komen dat fructaan stijgt over de dag, bij zonsondergang daalt het weer sterk.
Dit is in de lente/zomer. Het kan ook juist 's ochtend heel hoog zijn. Ik ga af op de fructaanindex, bij zeer hoge waarden kun je beter weidegang beperken.
MirandaFuego schreef:[En op de fructaanindex staat alleen het fructaangehalte gebaseerd op de temp. dus met de droogte die we hier hadden is hij vaker hoog geweest dan daar staat aangegeven.
antine schreef:@Mirandafuego: heb twee verschillende dekens, een van equitheme en een van epplejack. Het rare is dat de dekens best wel heel blijven (op een scheurtje hier en daar die ik meteen repareer) en toch wordt hij kaal op zijn manekam, het haar viel er een paar weken terug met bosjes uit..?..gebruik nu veerust op de deken voor extra bescherminghet is bagger spul maar werkt wel....
@iana:ik smeer ook Derfen om de dag, (had gelezen dat elke dag niet goed is) of om de twee dagen en tis bij Bolle ook dan effe rustig en dan gewoon weer jeuk......
Jannepauli schreef:Nee, het was echt 100% ZE bij mijn friese dametje - het begon op de tijd dat de mugjes kwamen en hield weer op op het moment dat de mugjes weer verdwenen na de herfst. Ik heb zelf trouwens ook last van die mugjes - als ze er zijn wordt ik ook geprikt en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je stapel wordt van de jeuk, ik krijg er bulten van die wekenlang blijven jeuken. Ze hebben een uitgesproken voorkeur om op je hoofd te gaan zitten prikken en omdat ik niet in een burka ga lopen, is een paardenpetje voor mij verplicht