Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cynthiar schreef:@ secretlin: ik heb je in een eerder topic van jouw over Hurby gewezen op dat hij misschien Cushings zou kunnen hebben. Mijn fjord had ook als enige symptoom dat lange haar. En je ziet het aan het lichaam op een gegeven moment. Heb je een recente foto van hem?
cynthiar schreef:Ok, ik dacht dat het een recent artikel was.
Jannepauli schreef:fargo schreef:No problem![]()
Om het nog maar even ingewikkeld te maken .. Liphook heeft onlangs de cijfers bijgesteld, maar vooral om pre-PPID vast te stellen. Voor gewoon PPID onderzoek kunnen echter wel de genoemde cijfers (met grenswaarden) gebruikt worden.
timokyana schreef:De eerste keer is Kyana in de middag geprikt,2e keer s ochtends vroeg.
Het verschil vind ik ook heel groot.Hier wel veranderingen in het voer en medicatie.Geen idee of dit mee kan spelen. (overigens doet ze het momenteel erg goed,duidelijk vooruitgang te zien)
Focussed schreef:Google Scholar! Met de zoektermen "PPID" "horse" "ACTH" "biomarker" "equine" of wat anders leuks staat er veel interessants op.
Zal vast ook een hoop op PubMed en universiteits bibliotheken staan (heb ook snel op UBVU gekeken,zag daar ook veel interessants).
Kwam ook deze tegen, een oud artikel (1999) waar ze het ook al hebben over de TRH stimulatie test (zonder dexamethason). Geen geheel nieuw protocol dus. Hier noemen ze het ook al PPID. (Dacht namelijk dat dat een nieuwe term was, maar bestaat dus ook al 14 jaar).
How to Diagnose Equine Pituitary Pars Intermedia Dysfunction
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1999/145.pdf
Anoniem schreef:@IMJ Dat vraag ik mij ook af betreft de lange haren en krullen. Die blijft mijn paard tot op de dag van vandaag houden. Terwijl de rest van de klachten zo goed als verdwenen is door de pergolide.
Interesant grafiekjes! Mijn dame is destijds ook negatief getest (in de middag) maar heb haar daarna ook niet meer laten testen. Ik regel de medicatie op het oog, en tot op heden werkt dat voor mijn merrie prima.