Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:43

Er staat in het artikel dat ze ook een ander medicijn aan het testen zijn. Dat misschien nog beter werkt als Pergolide.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:58

cynthiar schreef:
Er staat in het artikel dat ze ook een ander medicijn aan het testen zijn. Dat misschien nog beter werkt als Pergolide.

En dit keer 8x duurder is? :+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:55

cynthiar schreef:
@ secretlin: ik heb je in een eerder topic van jouw over Hurby gewezen op dat hij misschien Cushings zou kunnen hebben. Mijn fjord had ook als enige symptoom dat lange haar. En je ziet het aan het lichaam op een gegeven moment. Heb je een recente foto van hem?

Zal ik morgen even maken :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:20

cynthiar schreef:

Dat kan natuurlijk onder invloed van de reclamecampagne van BI zijn geweest he? Dus dat ze dat gewoon bedoelen ??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:58

Het gaat in het artikel over Trilostane, een middel wat nu al wordt voorgeschreven bij Cushing bij honden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:11

Het artikel is echter al oud ( 2005?) en grotendeels achterhaald. Er wordt nog gesproken of DST/TRH testen die inmiddels niet meer gedaan worden. Het nieuwe protocol van Liphook is alléén TRH stimulatie ( zonder dexamethasone). Er zijn overigens nogal wat vragen inmiddels of de onderzochtte paarden écht wel in het vroege PPID-stadium waren. Afwachten maar of er verdere publicaties komen.

Trilostane is zeker niet nieuw - wordt voor zover mij bekend niet bij paarden gebruikt. Voor humaan gebruik is het in de VS van de markt af gehaald.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:15

Ok, ik dacht dat het een recent artikel was.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:20

cynthiar schreef:
Ok, ik dacht dat het een recent artikel was.

De essentie was ook dat het testen op ACTH niet perse een veilige alles zeggende indicator is van cushings, terwijl dit nu toch als test al meer in zwang komt en mensen daaruit conclusies trekken.
Waardoor paarden met een lage uitslag van bijvoorbeeld 10 worden gemarkeerd als niet cushing paarden terwijl dat dus niet (persé) zo zeker is.

Het voordeel van de test is dat het veilig is voor je paard, het nadeel is dat het niet altijd alles zegt en je dus een fout gevoel van veiligheid (hij heeft gelukkig geen cushing) kan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:22

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
No problem ;-) :+

Om het nog maar even ingewikkeld te maken .. Liphook heeft onlangs de cijfers bijgesteld, maar vooral om pre-PPID vast te stellen. Voor gewoon PPID onderzoek kunnen echter wel de genoemde cijfers (met grenswaarden) gebruikt worden.

En dit heeft daar dus alles mee te maken, want lagere waarden kunnen dus nog steeds betekenen dat een paard al in de voorfase van cushings zit en dus in bepaalde gevallen er wel degelijk met behandeling zou moeten worden gestart.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:34

Ik vraag me ook zo af of die ACTH-waarde niet een momentopname is (net zoals de bloeddruk of de suikerwaarde bij mensen).
Pony zat zonder Pergolide op 32 en 6 weken later met een kwart pergolide op 59..
Kyana, (van bokker timokyana) zat vorig jaar op 53, nu op 12 geloof ik.. Ik vind dat toch bizar. Wat speelt ermee? Stress? Wat ze eten? Tijdstip van de dag? ('s Morgens zou het hoger zijn dan 's avonds) mijn eerste meting was 's morgens de 2e aan het einde van de middag.. die vlieger gaat voor mij dus ook niet op..
Ben daar erg benieuwd naar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:36

Volgens mij is daarom het beste moment om het in de ochtend te doen. Heb ik al vaker gelezen en stond hier dacht ik ook vermeld?
Sommige Da's adviseren ook om de pergolide 'smorgens te geven, zal wel relatie zijn ;-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:41

De eerste keer is Kyana in de middag geprikt,2e keer s ochtends vroeg.
Het verschil vind ik ook heel groot.Hier wel veranderingen in het voer en medicatie.Geen idee of dit mee kan spelen. (overigens doet ze het momenteel erg goed,duidelijk vooruitgang te zien)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:45

Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.

Afbeelding

Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003.

Er is dus wel een bepaald verloop over de dag, die wel weer verschilt per jaargetijde. In juni is hij het laagst rond 13.00 u en in december rond 22.00 u.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:48

Interesting stuff Focussed _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Goed om te weten en te lezen!
Maar over het algemeen begint ie zowiezo wel redelijk hoog in de ochtend in alle staatjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:49

alles kan er invloed op hebben: stress, het weer, tijdstip, voer.. Grrr, als je het echt onder de monitor wil hebben zou je bijna wekelijks moeten testen. Maar goed, dan moet je eerst de staatsloterij winnen.
De ontwikkelingen om de false positives/negatives en pre-Cushing wat meer en beter in beeld te krijgen ziijn volop aan de gang.. en tot dat punt moeten we het doen met de ACTH test zoals we die nu kennen. Overigens wordt bij Liphook ook wel gesuggereerd dat bij twijfelgevallen er toch met pergolide gestart kan worden..

Interssant verhaal Focussed, waar vond je die? Pub-Med? ( Is ook wel weer van 2003, dus wellicht inmiddels al weer nieuwere resultaten)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:56

Google Scholar! Met de zoektermen "PPID" "horse" "ACTH" "biomarker" "equine" of wat anders leuks staat er veel interessants op.

Zal vast ook een hoop op PubMed en universiteits bibliotheken staan (heb ook snel op UBVU gekeken,zag daar ook veel interessants).

Kwam ook deze tegen, een oud artikel (1999) waar ze het ook al hebben over de TRH stimulatie test (zonder dexamethason). Geen geheel nieuw protocol dus. Hier noemen ze het ook al PPID. (Dacht namelijk dat dat een nieuwe term was, maar bestaat dus ook al 14 jaar).

How to Diagnose Equine Pituitary Pars Intermedia Dysfunction
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1999/145.pdf

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:59

"Nieuw" in Cushings is altijd maar betrekkelijk en gelukkig of jammer genoeg blijven veel zaken relevant om te lezen of te weten ook uit het verleden. Veel overwegingen blijven namelijk overeind.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:06

Inderdaad JannePaulie, de jackpot en helaas heb ik die nog niet gewonnen! -O-
Ik richt me nu vooral op mijn gevoel en de klinische symptomen.
Nu is dat kruinerige haar voor mij een duidelijk klinisch symptoom, maar dan wel het minst erge. Verder doet hij het best goed met af en toe een off day.. Gisteren was hij heerlijk fris, liep rond te rennen als een arabisch volbloed, met snuiven en staart erop en alles :D
Daar kan ik zo vreselijk van genieten.. mijn stalgenootje probeerde hem maar te kalmeren, ik had juist zoiets van laat hem lekker, hij heeft plezier, voelt zich goed.. Dat vind ik zo belangrijk! :D

Ik heb het al is gevraagd (maar weet het niet meer precies) zijn al jullie cushingers 'kruin of langhaar vrij' geraakt? Is het een duidelijk signaal dat je paard nog niet goed ingesteld is wanneer na de rui de kruinen/krullen weer terug komen? Of blijft het haar bij sommige gewoon anders?

interessante dingen zie ik, thuis is even meer in verdiepen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:08

timokyana schreef:
De eerste keer is Kyana in de middag geprikt,2e keer s ochtends vroeg.
Het verschil vind ik ook heel groot.Hier wel veranderingen in het voer en medicatie.Geen idee of dit mee kan spelen. (overigens doet ze het momenteel erg goed,duidelijk vooruitgang te zien)

Goed om te horen!

Die provarium breeding is denk ik wel het proberen waard! Heel goed voor hormonale schommelingen als ik het geloven mag!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:13

IMJ het lange haar of het haar dat ineens weer structureel langer en krulleriger of anders van structuur wordt (of bijvoorbeeld geler/oranjeachtig) wordt, is inderdaad wel een belangrijke indicatie. Als ik verhoogde zag ik daar wel weer resultaat in en het is bij ons ook wel aanleiding geweest om na een langere periode van een bepaalde dosis weer een stap te maken. Waarna uiteindelijk weer rustiger en overzichtelijker haar terugkwam. Zie je al wel iets wijzigen qua structuur van het haar op bijvoorbeeld het hoofd? Daar ging willy het eerst kortere haren aanmaken die weer donkerder waren dan daarvoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:15

Focussed schreef:
Google Scholar! Met de zoektermen "PPID" "horse" "ACTH" "biomarker" "equine" of wat anders leuks staat er veel interessants op.

Zal vast ook een hoop op PubMed en universiteits bibliotheken staan (heb ook snel op UBVU gekeken,zag daar ook veel interessants).

Kwam ook deze tegen, een oud artikel (1999) waar ze het ook al hebben over de TRH stimulatie test (zonder dexamethason). Geen geheel nieuw protocol dus. Hier noemen ze het ook al PPID. (Dacht namelijk dat dat een nieuwe term was, maar bestaat dus ook al 14 jaar).

How to Diagnose Equine Pituitary Pars Intermedia Dysfunction
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1999/145.pdf

Ik weet er het fijne niet van, maar wellicht zijn de onderzoeksmethoden dan zodanig verbeterd dat men tegenwoordig wel tot betere resultaten komt.. in het bg artikel staat overigens: A recent study demonstrated that TRH stimulation alone was not able to distinguish healthy horses from those with PPID.
Kennelijk is men nu toch op andere uitkomsten uitgekomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:19

@IMJ Dat vraag ik mij ook af betreft de lange haren en krullen. Die blijft mijn paard tot op de dag van vandaag houden. Terwijl de rest van de klachten zo goed als verdwenen is door de pergolide.

Interesant grafiekjes! Mijn dame is destijds ook negatief getest (in de middag) maar heb haar daarna ook niet meer laten testen. Ik regel de medicatie op het oog, en tot op heden werkt dat voor mijn merrie prima.

Edit: Lees nu de toevoeging van Fargo op IMJ haar verhaal. Die van mij heeft een lichte slag in het haar, voornamelijk als het nat is en nu met haar wintervacht in de hals continue aanwezig. De lange haren zitten voornamelijk op haar benen maar hebben daar ook altijd al gezeten. Begin nu te twijfelen of ik dus toch iets moet gaan verhogen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:20

Nee, eigenlijk geen verschil.
Hij heeft gewoon wat gekke kruinen mn op zijn zij die hij eerder nooit had. Op zijn hoofd heeft hij normaal haar. Ik vraag me dus af of het daar uberhaupt veranderen gaat. Het is wat moeilijk te zeggen, hij heeft altijd heel veel haar gehad. Ik heb wel het idee dat er nu wat langere haren tussen zitten dan anders, mn op zijn lichaam en krullerig haar op zijn pijpbeenderen.
Ik hoopte dat dit zou verdwijnen met de rui. Aangezien deze nog niet echt op gang gekomen is kan ik dat nog niet zeggen, maar het zou dus al kunnen veranderen, zelfs zonder rui?

Hij heeft nu pas 4 weken een halve tablet (daarvoor dus 6 weken een kwart) mogelijk is het gewoon nog te vroeg hoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:22

Anoniem schreef:
@IMJ Dat vraag ik mij ook af betreft de lange haren en krullen. Die blijft mijn paard tot op de dag van vandaag houden. Terwijl de rest van de klachten zo goed als verdwenen is door de pergolide.

Interesant grafiekjes! Mijn dame is destijds ook negatief getest (in de middag) maar heb haar daarna ook niet meer laten testen. Ik regel de medicatie op het oog, en tot op heden werkt dat voor mijn merrie prima.

Hoe lang geef jij nu de pergolide al?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:46

Ik baal een beetje, alle foto's van willy die op bokt stonden doen het niet meer want de site waar de foto's op staan is veranderd naar een andere en daar kan ik niet zo makkelijk meer foto's van af halen. Dat is dus gewoon K.U.T. Want ik had zulke goede voorbeelden van hem met korter haar weer en met langer haar door de tijd hier geplaatst maar ja die doen het dus nu niet meer. Op mijn facebook heb ik wel aantal foto's maar weet niet hoe ik die hier weer krijg? Iemand nog tips dan kan ik laten zien dat Willy zijn haar echt qua structuur weer normaal was al bleef het altijd ietsje langer dan vroeger.