[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:33

Ik zal even de situatie schetsen:

Haflingerruin van 17-18, wordt regelmatig gereden. Dressuurmatig en buitenritten tot 30 km.
Vijf jaar geleden een keer spierbevangen geweest, toen op pensioen gezet maar hij kwijnde weg. Sinds twee jaar weer opgebouwd en nu weer actief onder het zadel.

Krijgt 12 kg graszaadhooi per dag en één vitaminekoek van Pavo. Na een pittige rit selenium en vit e.

Door omstandigheden 10 dagen niet bereden, buiten in de bak losgegooid (staat 24/7 op een paddock van 15x8), flink rennen en bokken, kwartier later spierbevangen en niet willen bewegen.

DA stond voor een raadsel. Ik vraag me af of hier iets van ppid/ems/ir aan ten grondslag kan liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:47

Meganyr schreef:
Ik zal even de situatie schetsen:

Haflingerruin van 17-18, wordt regelmatig gereden. Dressuurmatig en buitenritten tot 30 km.
Vijf jaar geleden een keer spierbevangen geweest, toen op pensioen gezet maar hij kwijnde weg. Sinds twee jaar weer opgebouwd en nu weer actief onder het zadel.

Krijgt 12 kg graszaadhooi per dag en één vitaminekoek van Pavo. Na een pittige rit selenium en vit e.

Door omstandigheden 10 dagen niet bereden, buiten in de bak losgegooid (staat 24/7 op een paddock van 15x8), flink rennen en bokken, kwartier later spierbevangen en niet willen bewegen.

DA stond voor een raadsel. Ik vraag me af of hier iets van ppid/ems/ir aan ten grondslag kan liggen.

Wat rot!Heb je het magnesium weleens laten testen in het bloed?
Het niet heel verstandig om een paard wat vaker spierbevangen is geweest in ene ''stil'' te zetten.Maar dat wist je denk ik al.
Je kunt denk ik beter de selenium en vit E een dag voordat je een rit van 30 km gaat doen geven...in plaats van erna.

Is de schildklier weleens gestest?Bij spierbevangenheid is de urine vaak donker.
Wat mij opvalt is dat veel HB/cushing/IR paarden die spierbevangen zijn geen donker gekleurde urine hebben.Dan zou de oorzaak ergens anders in kunnen liggen.Stijfheid zonder echt spierbevangen te zijn.
Maar wel dezelfde symptomen,behalve dus donker gekleurde urine.

en kijk nu wat ik vind....kan ook voorkomen bij paarden met een schildklier die het niet goed doet.Wat vaak samen gaat met cushing ;)

http://www.equi-therapy.net/equi-therap ... toms.shtml

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:54

Zodra ik weer zie dat de urine donker gekleurd is krijg die van mij weer een keertje een bruin biertje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:55

Marcella schreef:
Zodra ik weer zie dat de urine donker gekleurd is krijg die van mij weer een keertje een bruin biertje.

:D helpt dat?Biergist?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:02

Het bruien biertje is volgens mij voor de nieren, dat heeft dacht ik niet zoveel met dit te maken toch?

Dank je Geerke, het is niet mijn paard maar die van een vriendin. We vinden het zo gek dat hij ondanks een strikt dieet- en beweegpatroon, toch spierbevangen raakt. Ik vermoed dat er iets meer aan de hand is.

Er is (nog) geen bloed getest.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:17

Tja. Die van mij is tot 2 keer toe in de wei spierbevangen geraakt. Soortgenoot loopt op een landweggetje ergers 20 meter verderop en die van mij vind dat zo super dat ie als een idioot door de wei gaat racen om bij dat ander paard te komen. Gevolg spierbevangen kan geen meter lopen en alweer DA, pijstillers etc. Grondslag ligt dan volgens mij toch aan het jaargetijde en stress. Vind het wel een vergelijkbare situatie. Hoor nu ook weer dat veel paardjes bevangen zijn. Dus jaargetijde is zeker door hoger fructaangehalte een trigger. Daarnaast de 10 dagen rust is niet handig.

Verder geef ik ALTIJD vit. E ook op de dagen dat er niet gereden word. Is een anti-oxidant. En dat al bijna 14 jaar. In het verleden gaf ik ook PAVO koeken, bij nader inzicht zijn die toch wel hoog in de suikers en ben ik op iets anders overgestapt (vit. korrel).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:58

Even een vraag.
Ik geef Illo sinds mei geen zoutblok/ mineralen liksteen meer. Want hij likte er teveel aan, 2 kilo per maand.
Nu had hij al een aantal jaren opgezette schildklier. Dit was eigenlijk sinds dat hij droes heeft gehad toen hij 18 was, hij is nu 26. Maar nu is het helemaal niet meer opgezet. Hij zit ook beter in zijn vel als vorig jaar deze periode. Zou dat aan het zout liggen?
Dierenarts zei dat het geen kwaad kon dat hij zoveel er aan likte, maar ik betwijfel dat. Voor mensen is veel zout ook niet goed.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:12

Nou...
Zit er ook in een liksteen jodium zoals in zout voor mensen? Want dan vind ik de gedachte niet zo raar eigenlijk...
Jodium doet ook iets op de schildklier. Maar heel eerlijk durf ik niet te zeggen wat.
Is natuurlijk wel uit te zoeken!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:17

Even wat gegoogled.
Gaat wel over mensen maar toch.

Hier de quote:
Teveel aan jodium:
 Als je bijvoorbeeld een (te) traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) hebt, kan een overschot aan jodium zorgen voor een schildkliervergroting. En hierdoor raakt de werking van de schildklier weer verstoord. Hij produceert dan meer schildklierhormonen dan nodig en dat kan weer een hele reeks klachten geven, als: 

Slapeloosheid.Nervositeit.Toename eetlust.Gewichtsverlies.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:23

Ik breek even in: dat is zeker het geval

Mijn kat heeft een traag werkende schildklier hetgeen zich uitte in meer eten echter toch afvallen. DA had 3 behandelingen: jodiumvrij voer, jodiumbehandeling in Utrecht of pillen. Dus teveel jodium heeft inderdaad effect op de schildklier, in negatieve zin

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:35

Ja zie je?! Fijn dat je het bekrachtigd Douraque!
Maar dan moet ie dus wel een hypothyreoïdie hebben!

Mocht je nog is bloed laten afnemen, laat de schildklier dan meebepalen!

Als je al last hebt van een auto-immuun aandoening heb je meer kans op het ontwikkelen van nog een auto-immuun aandoening (cushing en hypothyreoïdie zijn beide auto-immuun aandoeningen)

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:03

Ik wil me hier ook graag melden vooral in de hoop veel bij te leren. Onze Vos merrie Mirah van 14 is van de week getest en bleek een ACTH waarde van 36 te hebben, en geen IR. Ze is gewoon zichzelf, vrolijk, zit goed in haar vacht en zelfs haar typische humor. Ze heeft alleen wel een dikkere buik, zeker nu ze hooi bijgevoerd krijgt. . Mirah is nog net zo vrolijk& werklustig als vroeger.Naar aanleiding van haar slechte voeten de tip gekregen om voor de zekerheid maar eens te laten testen. Vanwege haar "waarschijnlijke" zomereczeem staat ze al een heel aantal jaren op een relatief sober dieet.

De Da was na overleg met een andere Da van mening om evt de TRH test te doen om meer zeker te zijn. En ik moest ook kijken naar symptomen zoals bijv. slomer zijn. Iets wat niet merkbaar is, ik herken verder vrij weinig van de symptomen die in de OP genoemd worden. Toch sta ik ook niet heel raar te kijken en geloof best dat ze het heeft.

Mirah is altijd een aparte geweest in meerdere betekenissen van het woord. Zit geen kwaad in en een gouden karakter. Als ik de info van de Da en de OP naast elkaar leg zijn de extremen die ze vroeger had ineens veel beter te plaatsen.
Het was echt een typje workaholic met topsportmentaliteit inclusief bijbehorende "ontploffingen". Dat is nog de beste omschrijving. Noodgedwongen door pechblessures ( bijv. slidingstops als hobby net voor de weide draad is niet grappig.. en net als het nat is natuurlijk doorglijden, aantikken voorbeen en bingo..) heel veel tijd stappend aan de hand doorgebracht/ revalideren, en uiteindelijk is ergens geland dat het niet allemaal zo extreem hoeft. inmiddels heeft ze al een aantal jaar een balans gevonden tussen de "sportkant"en de relaxed modus. Joehoe! en is ze af en toe met veel plezier leerpaard.

Nu is mijn vraag wat zouden julli doen in mijn plaats? Zouden jullie met medicatie/ supplementen starten? toch die TRH test laten doen? En zijn er goede boeken/artikelen die een aanraden zijn om te lezen hierover?
Kortom heel veel vragen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:07

In januari heeft Illo een bloed en mest onderzoek gehad, omdat hij slecht hooi at en was afgevallen. Ze konden toen niks vinden. Ik heb toen al het mineralenblok vervangen voor een himalaya steen. Maar die geef ik sinds mei ook niet meer. Ik ga eens kijken hoe het zit met jodium in die stenen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:45

Snelle korte vraag, mijn cushing pony is bij het voer gekomen van mijn paard, normale brok. Hij heeft bijna de hele bak leeg gegeten, toch zeker wel 5 kilo.... Hij gedraagt zich verder normaal en heb zijn pilletje er in gekregen, moet ik enige maatregelen nemen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:07

Batlow schreef:
Snelle korte vraag, mijn cushing pony is bij het voer gekomen van mijn paard, normale brok. Hij heeft bijna de hele bak leeg gegeten, toch zeker wel 5 kilo.... Hij gedraagt zich verder normaal en heb zijn pilletje er in gekregen, moet ik enige maatregelen nemen??

5 kilo?Tja...ik denk dat ik er wat parafine in zou proberen te krijgen.Uitkijken dat hij met mate drinkt en niet teveel,dan word het allemaal wel erg zwaar in de maag.
Sterkte!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:43

Batlow schreef:

Ik zou ermee gaan wandelen / stappen en af en toe wat draven een paar uur vandaag en morgen...Kan je er nog mee rijden ? Lijkt mij handiger voor jezelf ;) Dat ie de overtollige energie goed kan verbruiken en de spieren wat aan het werk gezet worden...
Vreetzakje vond het vast en zeker wel geinig, zo'n groot buffet :9
Verder kun je niet veel doen denk ik...afwachten en waarschijnlijk blijft alles gewoon ok .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:58

Illo is een keer snachts ontsnapt uit stal en had zo ver ik weet een halve zak muesli van iemand anders opgegeten.. Ik moest hem toen van de dierenarts de hele dag in de paddock zetten zonder eten, maar wel water. Pas s'avonds mocht hij weer eten. Is goed gegaan, hij heeft toen nergens last van gehad.
Anders even je da bellen voor advies.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:36

Heeft iemand hier belang bij provarium breeding? (de groene os)

Ik heb het over, een bus met 300 gram (afgewogen) waar 400 gram in zat. Stuur me even een pb wanneer je er belang bij hebt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:02

Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag.

Mijn pony staat al een aantal maanden op prascend en eet nog steeds niets behalve wat hooi. Alle andere dingen trekt hij zijn neus voor op. Ik gaf hem altijd een broodje met de pil dit was het enige wat hij luste. Helaas trekt hij daar nu ook zijn neus voor op. Ik kan hem de pil dus niet meer geven omdat hij niets aanpakt of eet verder.

Bijwerkingen zijn niet erg maar dit begint de spuigaten uit te lopen. Dit duurt al maanden en wordt steeds erger.

Ik kan zijn pil dus niet meer geven, is tijdelijk stoppen een optie? Dosis verlagen gaat nu ook niet omdat hij gewoon niets meer aanpakt of zelf uit zn bak pakt. Behalve hooi dus.

Ik zit echt met mn handen in het haar..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:07

Ontbijtkoek is hier een groot succes.
Anders oplossen in water in een spuitje in zn mond.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:16

Spuitje ga ik proberen. Al heeft ie dat natuurlijk ook gauw door.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:10

Spuitje gaat hier al jaren goed :)
Maar ivm dat slecht eten, misschien even je DA vragen of een verlaging van de dosis niet aangewezen zou zijn ? Hij krijgt nu toch al een hele tijd de pillen en dan zou de eetlust toch wel weer min of meer normaal moeten zijn...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:01

Hij krijgt 1/4 maar ik ga na de kerst idd even mijn DA bellen, want dit vind ik niet normaal. Hij eet gewoon niets meer behalve een half netje hooi. Sinds de prascend zegmaar. Hij eet nu dus ook geen pil meer.

Hoe doe jij dat met dat spuitje? Met water? Laat hij dat nog wel toe na een tijdje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:15

Jelleee schreef:
Hij krijgt 1/4 maar ik ga na de kerst idd even mijn DA bellen, want dit vind ik niet normaal. Hij eet gewoon niets meer behalve een half netje hooi. Sinds de prascend zegmaar. Hij eet nu dus ook geen pil meer.

Hoe doe jij dat met dat spuitje? Met water? Laat hij dat nog wel toe na een tijdje?

word hij mager?Ik denk dat ik in jou geval even geen pil meer zou geven.
Hij heeft geen last van zijn tanden?1/4 is niet echt veel.Het niet eten is echt begonnen nadat je bent begonnen met de prascend?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:19

Een week of 2 daarna begon het ongeveer. Hij at eerst geen muesli meer en beetje bij beetje begon hij alles te wantrouwen. Behalve hooi dus en een paar strootjes uit zijn box.

Zijn tanden zijn onlangs nog gedaan, dat had geen verbetering gebracht. Ik laat ze binnenkort nog een keer doen voor de zekerheid maar ik weet bijna zeker dat de pil de oorzaak is.

Hoe lang zou jij stoppen?