[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:44

*edit*
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 25-05-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:10

Het afgezette stukje is veel zand,w einig gras. er is nu nog iets te knabbelen, maar over een dag of 2 niet meer. Overdag van 8/18 staat ze dan op gras, en als ze de sonja bakker postzegel opgaat doe ik haar wat hooi.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:13

De manenkam van mijn pony ziet er momenteel zo uit;
Afbeelding

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:08

helaas heeft frits ook eczeem.
hij schuurt zich gek.
en staat sinds gisteren toch wel onder de oude deken van maxi (hij past deze gelukkig)

met deken op:
Afbeelding

zijn staart:
Afbeelding

manen:
Afbeelding
Afbeelding

voorpluk:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 06:06

karev schreef:
Het afgezette stukje is veel zand,w einig gras. er is nu nog iets te knabbelen, maar over een dag of 2 niet meer. Overdag van 8/18 staat ze dan op gras, en als ze de sonja bakker postzegel opgaat doe ik haar wat hooi.

zo lang je ziet dat ze nog kunnen knabbelen,dan staat er dus ook nog gras..

appie zou ook IR hebben,maar bloed was eigenlijk wel goed.
veearts zei tegen mij dat IR bijna nog niet voorkomt,maar wel heel veel paarden daar wat tegenaan hangen.
dieet,beweging en vitamines zijn het goede antwoord.

tja en paaarden zijn knabbelaars,dus lekker lang gras is gewoon teveel voor ze en worden ze dik van

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:21

de rede wrm mijne strookbegrazing krijgen mijn achterste weiland waar ik nu mee bezig ben is hoger dan mijn knieen :o. ze krijgen elke dag minder dan ze per dag op eten bij. Zodat ze minder lkkre grassoorten ook op eten en nog hooi opnemen. Helaas helpt het atm niet geneog voor mijn paard... heeft stilgestaan wegens mank en ben nu hele langzaam aan het opbouwen mjah dat is natuurlijk niet voldoende om af te vallen 8-) pony wordt gelongeerd en is gelukkig niet te dik (maar mag ook niks meer bij vind ik).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:29

Hier nog geen harde manenkam, geen schilfers, geen groeven.

Ik ben benieuwd of dit door de producten van het NML onderzoek komt (de Gluco Balance dan).
De lotion blijkt op haar gezicht wél te werken, ook op uier en buik, maar op de manen spray ik het niet meer :n

Zaterdag rij ik om zink zal voor haar hoofd, ben benieuwd :D

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:08

De strookbegrazing gaat hier ook goed. Nadat er gemaaid is zullen ze wel een groter stuk met korter gras ineens krijgen ipv het hoge gras dat ze nu steeds bij krijgen dus maar even afwachten hoe ze dan gaat!

Heb toch ook echt het idee dat derfen wel werkt hoor! Alleen verzint mijn pony steeds nieuwe plekjes.. Schuurt ze eerst vooral t voorste deel van de manen, dus dat heb ik goed behandeld, begint ze in dr borst te bijten tot open plekken aan toe.. Had niet direct in de gaten dat ze dit zelf deed.. maar nu ik dat met derfen behandel trekt het ook weg terwijl het eerst dagelijks erger werd..
Toen begon ze ineens de achterkant van dr manen te schuren.. dat wordt nu ook weer rustig.
Dr hoofd is wel flink kaal geweest met plekken, daar wou ik eerst geen derfen smeren omdat het toch wel heftig spul lijkt maar dit was zo ook geen doen, behandel het nu toch en de plekjes worden ook weer rustig!
Op dr kont had ze ook plekken waar ik haar nu niet meer zie schuren. Dus als ik alles maar goed in de gaten hou hoop ik de zomer zonder deken door te komen..

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:19

Beste allemaal!

Ben een stille meelezer van dit forum maar lukt me helaas niet om elke dag mee te lezen dus ben niet geheeld op de hoogte, zou graag jullie hulp vragen want zit met de handen in het haar op het moment.
Mijn 18jarige pony heeft sinds enkele jaren zomer exceem. Dit was goed te behandelen met olie en een exceemdeken. Heb vorig jaar een RSIH gekocht en dat bevalt prima! Helaas heeft ze sinds enkele weken erge korsten en veel pijn aan de hals. Kan het niet meer aanraken of insmeren, zo veel last als ze ervan heeft.
Vorig jaar heeft ze het hele seizoen een combinatie gehad van Puur Culico & Drainage Compostium. Hiermee ben ik dit jaar half maart ook alweer begonnen maar helaas geen resultaat.
Nu is de DA gister geweest, heeft wederom bloed geprikt maar heb daar de uitslag nog niet van. Terwijl ik hier mee lees heb ik een aantal goede reacties gelezen over Derfen. Het beste is natuurlijk om hiermee begin van het seizoen te beginnen maar het is nu zo erg dat er geen andere optie lijkt. Hebben jullie hier misschien tips voor? Zal zo even kijken of ik foto's kan plaatsen. Alvast bedankt. ;)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:40

Klaartje heeft allemaal schuurplekken op de borst van de rambo protector deken! Gisteravond heb ik de RISH maar opgegooid, maar het model van de deken is hetzelfde. Dus ik ben bang dat de schuurplekken niet weg gaan. Ze blijft ook ligt aan haar staar schuren ondanks alle maatregelen. Van haar manen blijft ze wel af, manenkam is mooi zacht en de huid ziet er rustig uit. Alleen de manen zijn wel afgebroken door de deken en combinatie van derfen!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:43

Ik heb wel goede resultaten met Derfen! Je kunt altijd een proefflesje bestellen. Maar op de echte plekken, zal ik het met bijv vasaline op smeren, omdat Derfen bij mijn paard wel beetje reactie geeft, waar het beetje open is. Je kunt ook de zalf Derfen gebruiken op de gevoelige delen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:08

Het nare plaatje hieronder toont de gradatie van ZE bij mijn Fries, een aantal jaren geleden.Behoorlijk heftig zoals jullie kunnen zien en er was geen kruid tegen gewassen. Mijn portomonnee kon leeglopen op smeersels, spuitbussen, poedertjes, speciaal voer.. niks hielp en een deken voor dag en nacht leek de enige optie.

Afbeelding

De grote open plek was overigens ontstaan door het 'knabbelen' van mijn andere paard die, niet zoals andere paarden meestal doen met de lippen knuffelt, maar echt haar tanden erin zet en bijt. Tja.. als het kriebelt en dat ruwe bijten geeft soelaas..

Anyway - ik heb sinds anderhalf jaar het management voor de paarden helemaal omgegooid. In plaats van onbeperkt weidegang, hooi en krachtvoer, krijgen de dames nu beperkte weidegang, geen krachtvoer meer en als ruwvoer gewoon hooi| voordroog. Om de vitamines|mineralen op peil te houden voer ik Safe & Sound van Dodson & Horrell bij.

Het wondertje heeft zich sindsdien voltrokken: de fries kriebelt en schuurt niet meer en loopt tot op de dag van vandaag zonder deken, 24/7 buiten ( soms wei, soms paddock).
Het is mijn stellige overtuiging dat je kan smeren en spuiten zoveel als je wilt, maar als het management (lees: dieet) van het paard niet aangepast wordt en de overvloed van suikers|zetmelen uit de voeding niet weggenomen wordt, is er maar één sector die er beter van wordt: de fabrikanten van middelen die beterschap beloven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:11

ja dat dieet is echt wel belangrijk!
ze hebben gewoon een stofwisselingsfabriekje die overhoop ligt en als dan het lichaam ook nog es van alles aan teveel moet gaan verwerken dan raakt het fabriekje in de stress en gaan er onderdelen kapot :P

wel fijn dat je zonder deken kunt,maar ik denk dan toch dat jouw paard niet allergisch is voor de cullicoidesmug.
maar een andere oorzaak had voor het schuren ;) }>

appie en de andere eczemer bij mij op stal beginnen al met schuren terwijl ze nog niet eens in het gras staan.
dat wijst bij hen in elk geval uit dat dat geen boosdoener is.
al kunnen de klachten wel vergeren als ze te dik worden :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:19

Oei, wat ziet dat er akelig pijnlijk uit .....
Gelukkig dat het nu beter gaat. Mijn paard heeft vreemdgenoeg geen jeuk, maar wel korstjes en ribbels in de manenkam (manenkam is ook harder, knapt tussen manenkam soms open ;( ). Toch 24 uur deken om en derfen.
Zou het door de eiwitten in het gras komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:25

eiwit valt vaak wel mee,dat heeft een paard wel nodig(ze zeggen toch dat eiwitten de bouwstenen van je lichaam zijn?)
maar fructaan(suiker) in het gras kunnen paarden niet zo goed tegen.

zeker voorjaarsgras heeft meer suiker en als ze echt veel eten dan kunnen ze daarop reageren.
beter dus wat schraler zetten en aanvullen met een pluk hooi

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:28

Gras/voeding is zeker een 'trigger' (bij de mijne). Sinds ik een HB paard heb, staan alle paarden 'savonds/'snachts in de paddock met een mengsel van geweekt en ongeweekt hooi. De ZE-er mag 1x per twee dagen overdag op de wei. Het is met zijn ZE nog nooit zo goed gegaan als nu. Ik hoef de Derfen nog maar 1x per week te gebruiken en geen deken!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:30

Jannepauli dat ziet er heeeel erg naar uit, wat zal je je machteloos hebben gevoeld om je paard zo te zien. Jou paard(en) had(den) toch IR had ik begrepen uit je vorige posten? Super dat ze nu lekker zonder burka naar buiten kunnen en geen last meer hebben. Hebben/hadden ze wel de verdikte kappen enzo?

Bregh is nu door de andere wei ook dik(ker) geworden terwijl ze nog steeds geen jeuk heeft, maar wel die kap. Echter die is door de andere wei níet dikker/harder geworden, heel vreemd. Nog vreemder is dat er daar meer kamille ed kruidjes staan dan gras, maar blijkbaar toch... Ik kijk het nog even aan met nog minder krachtvoer (en het was al maar vier handjes per dag, nu twee) en anders zal ik het graasmasker nog een keer een poging moeten geven, hopelijk gaat ze er nu beter op reageren. Want minder weidegang is bij ons op stal geen optie, en ik wil haar ook niet opsluiten op stal alleen, doe ik haar niet meer aan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:32

Jakkes!
Maar ik ga met ellepel mee ;)
Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw paard een 1 of andere 'andere' allergie onder de leden.

Wel super dat je dit bereikt hebt overigens, is toch niet niks je paard zo te zien lijden.

Eiwitten zijn inderdaad bouwstenen.
Allergieën in allerlei soorten zijn pure reacties op eiwitten.
Eiwitten uit pollen, uit voeding etc.
De eiwitten waar op gereageerd wordt zijn weer allergenen.
En daar maakt het lichaam weer een reactie op.
Met verschillende klachten als gevolg.

Hier ook zeker verbetering verkregen door pony beperkt de weide op te laten gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:35

jakkes wat een erge foto zeg, wat naar voor je paard!
En wat fijn dat het nu zo goed gaat!!!

I_S_L je kunt gewoon beginnen met Derfen nadat er jeuk is, uit voorzorg smeren hoeft juist niet. Je kunt dus elk moment beginnen met smeren. Ik denk alleen wel dat het zal bijten op open plekken, dus ik zou beginnen met de dichte geschuurde plekken en ook de zalf meebestellen ipv alleen de lotion.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:27

Heftige foto :oo

Hier nog steeds geen jeuk. Zijn weidemaatje zit echter wel aan zijn manen te knabbelen, dus nu maar iets antibijt er op.
Hij rolt niet overmatig, hij schuurt het hek er niet meer af.

Volgens mij heeft hij aan zijn achterbeen mijt, maar geen wondjes of iets dergelijks. Ook maar 1 achterbeen, waar hij wel eens aan knaagt. Geen verharde manenkam, geen groeven en geen overmatige schilfers.
Hij staat heel schraal, krijgt hooi bijgevoerd. Ze staan op het land wat al kaalgevreten is door de andere paarden.

Kan ik op dit tijdstip ZE uitsluiten? Of kan het alsnog weer op komen zetten?

Al met al, zo vreemd, omdat het vorig jaar met een deken te doen was, echter schuurde hij zijn hoofd kapot. Het jaar daarvoor enorme harde manenkam, kapot geschuurde staart en hoofd, manen er af geschuurd, groeven in de manenkam en zoveel jeuk. We staan voor een raadsel. Mijt was tot maart vorig jaar niet aanwezig en ook was het geen luis, wat kan dan dezelfde symptomen als ZE veroorzaken. Met de deken schuurde hij verder niet, was de jeuk weg, behalve op zijn hoofd.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:32

Tot nu toe heeft ze gelukkig geen open/bloedende plekken maar heftige korsten. Het vreemde is, is dat de korsten loslaten en daaronder groeien alweer kleine haartjes. Dacht eerst dat de huid ging herstellen maar het word met de dag erger en pijnlijker. Heb nu de Derfen lotion besteld. Eerst dit maar eens proberen, las dat je eventueel met vaseline ook wat kon verdikken? Ben ontzettend benieuwd. Geven jullie ook nog steeds de Puur Culico/Allergie of Drainage bij? Heb zelf het idee dat dit totaal geen effect heeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:01

Iemand een idee?

Ik heb een stukje weiland, waar mijn 3 niet eczemers flink op gegraasd hebben.
Deze weide 'rust' nu al zo'n 3 weken, de sprietjes zijn zo'n 5cm hoog.

Door de droogte is dit echter geen gras meer, maar voelt aan als hooi.

Hoe zit het met fructaan in dit 'gras'?

Zondag heeft Zita hier 3u opgestaan (ander maar een kwartiertje)
en heeft geen jeukaanval gehad.

Dat friesje ziet er best ernstig uit := Maar zoals eerder gemeld, dit lijkt me iets anders dan ZE?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:05

@ISL, volgens mij moet je derfen niet op open wonden smeren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:26

Nee, het was echt 100% ZE bij mijn friese dametje - het begon op de tijd dat de mugjes kwamen en hield weer op op het moment dat de mugjes weer verdwenen na de herfst. Ik heb zelf trouwens ook last van die mugjes - als ze er zijn wordt ik ook geprikt en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je stapel wordt van de jeuk, ik krijg er bulten van die wekenlang blijven jeuken. Ze hebben een uitgesproken voorkeur om op je hoofd te gaan zitten prikken en omdat ik niet in een burka ga lopen, is een paardenpetje voor mij verplicht :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:57

Ga helemaal mee met JP...Ook hier het hele voerbeleid omgegooid en mijn Zam loopt voor het eerst nog steeds zonder deken buiten. hetzelfde als JP qua voerbeleid en het werkt! Zam heeft geen harde en dikkere manenkam meer, is soepeler in de spieren..En Zam heeft toch echt ZE...Alleen reactie op de knutjes en ook dat is nu dus nog steeds goed. Bij iets jeuk, dan even wat Cojosol erop en hij jeukt niet meer..Dit had ik jaren eerder moeten weten, qua voer, weide enz....