[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:17

op=op: Wisse ziet er goed uit :D Mooi peerd.

Smeren jullie nog met levertraan? Ik hoefde na 2 weken smeren al niet meer.
Met mijn eczemer gaat het schrikbarend goed.

Baasje van Heaven: Fijn dat ze zonder deken kan staan.

Ik zou hem zelfs omlaten als shadow geen eczeem meer zou hebben. Alleen al vanwege het gehele bedekken voor ander gespuis. Als ik de rest van de paarden op stal zo zie meppen en slaan, nou dan wordt ik blij als ik mijn poowniej zie staan, zo rustig.

Ben erg benieuwd of er nog mensen zijn die weten aan welke waardes ZE vastgesteld wordt in het bloedbeeld. Als iemand toevallig in contact komt met een DA en het zou kunnen navragen?

Toen Shadow het kreeg waren er nog geen eczeemdekens e.d. en DA-en wisten er niet zo bar veel vanaf. Toen is het bij haar ook vastgesteld.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:55

Nee ik smeer ookal 1,5 maand geen levertraan meer. Het was even een maandje met wat plekjes op dr hoofd maar daarna is het gewoon opgehouden. Hoofdje ziet er prima uit, ook niets geen jeuk aan de voorpluk (wat vorig jaar wel was, vanaf augustus ongeveer).
Rest is ook onveranderd, sterker nog in het padock en op stal heeft ze plekken waar ze kan schuren maar wat ze tot heden nog steeds niet gedaan heeft :). Dus ik ben tevreden!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:23

Met mijn pony gaat het eindelijk goed met haar eczeem!

Maar wat ik vandaag toch heb mee gemaakt!

Ik werd op gebeld door een vriendin dat een mevrouw haar eczeemdeken had afgedaan. Dus mijn vriendin had uitgelegd waarom zij deze deken op had. Maar die mevrouw zei dat nylon kankerverwekkend is in de zon! (mijn deken is van Boett, 100% polyester)
Nu heeft deze mevrouw de deken wel terug gelegd, maar als ze hem nog een keer op zou zien zou ze hem weg gooien!

Ik ben gelijk naar het weiland gegaan en heb gewacht maar ze kwam niet langs, nu heb ik een briefje gemaakt en ga nu nog even kijken of ik haar zie.

Ben benieuwd of ik haar tegen kom!

Als dit echt zo kankerverwekkend zou zijn, waarom weten de dekenmakers hier niet van?? Of wordt dit niet bekend gemaakt?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:29

aam_mic: Dan nog! ook al zou het kankerverwekkend zijn. Wie is zij om dan zo ineens een deken af te halen, is ze helemaal van de pot gerukt. Zulke lui kun je wel wat doen!

Vandaag toevallig nog iemand gesproken die niet bekend was met eczeem, überhaupt met paarden. Wel zag ze steeds vaker paarden in de wie staan helemaal ingepakt, ze vond dit zo zielig. En toen kwam ik met mijn burkapony de hoek om zetten. Ik heb haar dus uitgelegd hoe het zit etc, nou ze vond het een geweldige oplossing. Nu ze het dan ook weet vind ze het niet erg/zielig meer om te zien.

Maar zo een deken afhalen? Jeetje, die nam ik even in de kraag zeg!

Pink: Shadow kan ook genoeg schuren, maar doet het niet :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:39

@ Sonja: heb vandaag iemand van marstall aan de telefoon gehad maar die raadde (niet letterlijk) de Vito af? Wel zei ze dat ik het gewoon kan krijgen maar ik dat beter eerst een voedingsadvies kan laten doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:40

iana:
ik heb appie ook total supply gegeven maar ben over gestapt naar opkikker omdat daar ook net wat inzit voor de vertering.

aam-mic:
sjee wat erg!!!
nou ja al zal dan nylon kankerverwekkend in de zon zijn,jouw deken is toch ander materiaal?
en het is een paard en geen mens he,misschien geld het voor hen niet?

myour: waarom raden ze dat voer af dan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:41

Volgens die mevrouw is het eigenlijk voor paarden die echt ziek zijn (insulineresistentie en dat soort) en is de excem meer geschikt voor eczemers. Ik heb ook geen idee hoeveel ik zou moeten voeren van die Vito.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:08

CarolShadow schreef:
Ben erg benieuwd of er nog mensen zijn die weten aan welke waardes ZE vastgesteld wordt in het bloedbeeld. Als iemand toevallig in contact komt met een DA en het zou kunnen navragen?

Volgens mij kunnen ze dit zien aan verhoogde IgE waarden, wat duidt op een Hypersensitiviteit I reactie, maar dit kan ook duiden op andere allergien.

Met Senna gaat het wel goed. Doe eigenlijk helemaal niets meer aan haar eczeem. Ze heeft wel wat jeuk (heel klein beetje) als ze het land af komt, maar dit komt denk ik door de deken en rui, want na 15 minuten is de jeuk weg zonder dat zij heeft kunnen schuren of ik iets gedaan heb.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:13

Ja ik schrok me wild toen ik gebeld werd! Ik heb nu een briefje opgehangen en hopen dat ze me belt. Maar als ze mijn eczeemdeken echt weg gooit heb ik een probleem, want mijn reserve krijg ik pas over 5 a 6 weken hopelijk binnen!

En de muggen zijn er nog steeds, ze komen steeds vroeger.

Eigenlijk belachelijk dat mensen steeds maar denken dingen beter te weten, terwijl dekens of andere materialen juist worden gebruikt om paarden te beschermen.
De eczeemdeken is juist een ontzettend goede uitvinden, veel paarden krijgen hier veel meer rust door.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:35

maar die persoon die erbij was dan die het zag, heeft die niet kunnen uitleggen waar die voor diende en haar tegen kunnen houden? Bedoel, ook al zou iemand zoiets doen bij een paard bij ons op stal, nou dan ben ik er als de kippen bij hóór.

Ik denk niet dat ze je belt hóór, zijn vaak types die het altijd beter weten. Is ze bekend bij één van jullie? OF ze überhaupt bekend is met paarden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:42

Myour, dat zei de dame tegen mij ook,
maar wat raden ze dan aan, de exzem voeding
die in mijn ogen dus absoluut niet geschikt is voor eczemers
aangezien het granen(zetmelen en suikers) bevat
en knoflook, beide dingen die ik gewoon niet aan een eczemer wil geven
een dier zonder extreem stofwisselingsprobleem kan dat in mijn ogen net zo goed, dan niet beter de voedingsstoffen uit het voer halen en omzetten , als een dier met een heel flink stofwisselings probleem.
1 opmerking die ik kreeg " misschien halen ze er niet voldoende uit" maar waarom kan een paard met een flink SW probleem het dan wel?

een paard is gemaakt om plantendelen te verteren , het blad en de stengels,
niet om granen weg te stouwen
lijkt mij dat de Vito voor het gros van de paarden een vrij goed voer is
tenzij je Anky's paard bent bij wijze van , dan heb je misschien een heviger voer nodig

bij een eczemer zou ik persoonlijk in ieder geval eerder de vito een kans geven dan de exzem

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:45

oeh.. als ik iemand mijn paard z'n deken zie afdoen sla ik hem tegen de grond voor ie de wei uit is denk ik..
ik ga toch ook niet een band onder een auto uitdraaien omdat ik vind dat hij een vies steentje in het profiel heeft... :?
*is even plaatsvervangend boos*

ik trof een klef en nattig pownietje aan onder zijn ivanhoe.. :(:) arme ding is al zo bezig met zijn wintervacht, en dan vandaag die hitte eroverheen..
achja :) hij heeft wat kale plekjes over zijn lijf, maar ik weet niet of hij die zelf maakt, of dat die stomme dikke kanibaal die bij hem staat dat doet :+...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:54

jeetje wat een grote mafkezen lopen er toch op de wereld rond zomaar dekens afhalen, ben ik blij dat die vna mij zich niet laat behandelen/pakken door andere mensen hihi.

Sophie is ook al ernstig bezig met het aanmaken van haar wintervacht dat is wel goed want ze heeft het de laatste dagen steeds koud.. :( wel vervelend
echt warm heeft ze het overdag niet onder de deken..
maar zorg wel dat de oude haren er zo snel mogelijk uitzijn dus iedere dag of om de dag een vereiste poetsbeurt bij sophie.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:29

Nou hier gaat de eczeem zelf heel erg goed. Kaspar staat nu alleen overdag buiten zonder deken (door z'n flinke koorts in deze warmte is het voor hem uit den boze om een deken om te doen). Hier en daar heel kleine wondjes (3 om precies te zien), z'n staart is geheel ongehavend *\o/* zelfs z'n staartwortel is weer vrij zwart aan het worden. Ik smeer het iedere dag in met klitwortel en daarover spuit ik een flinke dosis azijn, ook over z'n staartwortel.

@ Sonja: die mevrouw wilde graag zoveel mogelijk informatie over Kaspar voor de voedingsadviseur, heb er duidelijk bij gezet: zo laag mogelijk suiker, zo laag mogelijk onverteerbaar eiwit, geen knoflook en het liefst ook geen soja-olie. Zou dus vrij dwars zijn als ze toch de excem nog steeds aanraden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:36

ben benieuwd wat ze aanraden :j

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:59

Die vriendin van me heeft uitgelegd waarom mijn pony die deken om heeft, toen heeft ze hem ook uit eindelijk bij mijn weiland neergelegd in plaats van bij de bosjes ergens ver weg.

Ik heb net vanaf kwart voor 5 tot 8 uur daar ook gezeten, tussen door half uurtje naar huis geweest om te eten etc. Morgen eind van de middag ben ik er weer en donderdag de hele middag, vrijdagmiddag desnoods ook nog!

Gelukkig gaat het nu nog goed met haar eczeem, nu hopen dat de deken op gelaten blijft door die ontzettend vervelende vrouw! Ik was echt ontzettend kwaad toen ik het hoorde, niemand moet aan mijn pony zitten echt niet!
Ik ben nu zo trots op haar, ze ziet er zo ontzettend goed uit. Zo heb ik er in de 5 jaar dat ik haar ken nog nooit gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:42

Ik liep even een rondje met de hond en daar stond een paardje met ze. De staart helemaal kaal en een en al wond bij de manen, welke hij niet meer had.
Ik moest langs de voorkant van het huis en daar was iemand aan een brommer aan het sleutelen en ik kon het niet laten. Ik vroeg aan hem of het paardje ZE had. Ja, zegt de jongen. Ik heb gezegd dat die van mij dat ook had en dat een da en vooral een deken wonderen doen, dat het die van mij enorm geholpen heeft.
Hopelijk doen ze hem een eczeemdeken op. Ik zag het paard al vaker in de verte en ik dacht dat ie ingevlochten stond, nu van dichtbij kon ik de schrikbarende eczeemsymptomen zien.
Wat weer bemoeiziek he, peerd stond in de brandende zon zonder dek.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:50

ik heb nog erger mee gemaakt.
onze ponys hebben exeem en hebben deken om.
op vakantie in frankrijk was een een pony van de camping met overduidelijk exeen,
wij dat zeggen tegen de belgische lesgeefster, zij zo zeggen van, ja, di enederlanders denken
dat alles exeem is, dat is helemaal niet zo, di heeft alleen jeuk van de muggjes :+
haha, en wie is hier nou dom dan? sorry, heb niets tegen belgische mensen,
alleen daar kan ik niet tegen. maar ze wou het nog steeds niet gelofen!
die camping was zoizo prut want ze spanden die pony helemaal verkeert voor de wagen :(:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:41

Jeetje, volgens mij heeft Sodeletuut op Bokt hier ook eens iemand gehad die steeds haar deken afdeed. Of dat uiteindelijk ook zo was -nooit iemand gezien geloof ik- weet ik niet zeker, zou je haar eens moeten vragen.

Ik wilde gisteren Wisse's manen even gelijk knippen.
Maar ik deed het met boogschaar, voor het geval meneer weer zo heftig zou kopschudden, en die schaar ben ik niet gewend....
Ik knipte daardoor een pluk veel te kort en wilde vervolgens de rest ook maar iets korter en zo ging het steeds maar door :+
Eindresultaat nu: een bonte fjord (of simpelweg gewoon een uit de kluiten gewassen }:0 ) ;( :o 8)7 |o

Goed, nu valt het dus wel op dat hij eczeem heeft, anders zou hij er niet zo bij lopen.
Vet balen, het moest net ff iets langer maar zijn manen gaan blijkbaar heel snel rechtop staan, hihi.

Ik heb beide paarden gisteren gewassen (manen en staart) en weer ingesprayd met Defendog.
Storm ziet er echt prachtig uit, ik kreeg gisteren heel veel complimenten op zijn mooie manen en staart en als ik er bij vertelde dat hij eczeem had vielen de monden open van verbazing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:52

Oh, ik moet er stiekum wel om lachen opisop-shop :D :D
Ik heb het een gehad met Flint zijn sokken, die had ik niet recht geknipt, dus nog een stukje eraf en uiteindelijk veel te kort. Het zag er niet uit. Je ziet nergens een hoef behalve bij dat been :( Op de een of andere manier lijkt het dan ook weer niet hard te groeien.

Ik ga ook met levertraan smeren, ik hoor er hier veel goeds over.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:04

Wahhaa ik moest er eerst heel erg van zweten maar daarna kon ik er wel om lachen hoor :D

*weet niet als ik hem straks weer zie of ik dan nog kan lachen maar dat zien we dan wel := *

Vast een herkenbaar verhaal, ongetwijfeld meer bokkers overkomen inderdaad.
Bij Darren heb ik het ook wel zo kort gehad, maar vind het bij een paard toch lelijker dan bij een pony!

De levertraan smeer ik bij Storm al heel lang niet meer, sinds de plekken dichtzijn en helende.
Bij Wisse blijf ik het wel onder zijn buik smeren en op de kale plek op zijn staart en een klein plekje onder zijn voorpluk.
Ik stop ermee zodra het echt helende is, dan moet het lichaam het daarna zelf maar proberen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:12

ik smeer nog wel levertraan, dids heeft een singelplekje en een wat droog neusje
dus ik smeer een lekkere klodder op zijn singelplek en mijn vette handen poets ik af aan zijn neus _O-

heb overigens mijn besluit genomen, ik ga gewoon weer een equitheme bij kopen :) omdat die stomme kanibaal erbij loopt wordt toch alles gesloopt..dus dure of goedkope deken, hij gaat aan flarden..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:23

Ik smeer momenteel helemaal niets, maar was wekelijks met tea tree shampoo en dat lijkt te werken.
Met zijn manen heb ik ook besloten niets te doen. Ik vond het vorig jaar zo'n zonde dat ik dat afgeknipt had. Nu zijn de manen misschien wel meer afgeschuurd, maar de rest is zo mooi lang. Ik laat het lekker zitten O:) En als ik dan op wedstrijd moet bedenk ik wel iets leuks met die gekke korte sprietjes.

Hij heeft van het weekend met een regendeken opgestaan en gisteren stond hij alleen onder de eczeemdeken en hij had het me toch warm! Meestal gaat hij ook weer schuren als hij heeft gezweet, dus ik ben er bang voor...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:27

sonja: Ik ben er ook zwaar van overtuigd dat het gewoon een stofwisselingsprobleem is. Ik heb serieus wel eens gedacht, m´n pony in de zomer in een koelcel te zetten zodat de stofwisseling giga omhoog gezet wordt, dan hebben ze geen last meer.

Opisop: Haha, de manen van shadow zijn ook niet gelijk hoor. Loopt een beetje met boogjes :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:32

Hhmmm.... de manen waren echt lelijk whaha, alleen van de voorkant of onder het zadel viel het mee voor de rest was het lelijk :Y)

Aangezien ik Wisse gisteren heb gewassen en hij dus een mooie witte hals had, zag ik vandaag meteen al dat hij met zijn achterbenen aan zijn hals had lopen schuren; een paar bruine verticale strepen. Te zien aan zijn mooie witte kleur had hij niet liggen rollen, dus daar kwam het niet door.
Ik heb daarom besloten toch nog maar even de deken op te gooien, heb de nieuwe EJ er maar opgegooid, met de Pagony buikflap want daar moet van de EJ echt een 3e singel bij aangezet worden.
Volgend jaar wil ik meer aan drainage doen en dan kan hij wellicht zonder deken.

Hier nog een foto van Wisse met zn nieuw @#$%^ kapsel :=
Je ziet ook nu duidelijk striemen in zijn hals, dus toch weer jeuk nu hij hier staat:

Afbeelding

Ff spammen want ik heb meteen een hele mooie foto van mn dressuurkanjer :D
Onder het zadel als hij lekker ontspannen over de rug loopt valt het lelijke kapsel niet zo op;

Afbeelding