Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:17

Wat is een normale waarde? Poeh... Ik heb veel te leren ;)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:24

Paard (nov-jul) <29 pg/mL <6.4 pmol/L
Paard (aug-okt) <47 pg/mL <10.4 pmol/L

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:44

Zo! Bloedje is getapt. Over een week weten we meer en zullen we wel of niet met behandelen beginnen. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:04

Spannend Zucchero!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:02

dookia schreef:

@ dookia - Liever deze gebruiken met de grenswaarden erbij heb ik met opzet al een aantal keren gequote ;-)

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47[/quote]

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:30

fargo schreef:
dookia schreef:

@ dookia - Liever deze gebruiken met de grenswaarden erbij heb ik met opzet al een aantal keren gequote ;-)

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
[/quote]

juist mea culpa ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:39

No problem ;-) :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:42

Zucchero schreef:
Dank voor het welkom :)
Wat zijn voor jullie de triggers geweest om op Cushing te laten onderzoeken?
Hebben jullie allemaal bloed laten onderzoeken?

Hoi hoi, welkom hier! Nu even spannend voor de uitslag van het onderzoek dus!

Ja, ik heb bloed laten onderzoeken. Mijn paard had/heeft erg slechte weerstand en ging gierend hard achteruit in (bovenlijn)bespiering. Toen hij einschuss kreeg a.g.v. mok die hij voorheen zelden had, heb ik eerst normaal het bloed laten testen. Laten onderzoeken 'op gekke dingen'. Daar kwam niet iets afwijkends uit, behalve iets verhoogde leverwaarden maar die konden ook het gevolg zijn (want was bètawaarde) van de einschuss die hij had. Toen paard aan beterende hand was opnieuw buisje bloed laten afnemen voor Cushing onderzoek. En daaruit bleek dus Cushing en eindelijk had ik het antwoord op alle kleine probleempjes bij elkaar.

Gisteren zat mijn paard op totaal 6 weken aan de Prascend. Morgen afspraak met de DA en wordt er weer bloed afgenomen om te laten zoeken op de huidige stand van zaken. Ik had liever nog een week of 2 gewacht ermee, maar paard gaat volgende week verhuizing naar nieuwe stal, wat veel stress met zich mee zal brengen en dat is van invloed op de uitslag van het onderzoek. Dus daarom nu alvast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:58

Wat gaan jullie toch snel :P
Heb er iedere keer weer een hele kluit aan om alles bij te lezen maar doe het wel iedere keer braaf.

Welkom alle nieuwe mensen!

@Zucchero mijn paard kwam zeer slecht door zijn vacht heen in de zomer. Dus vandaar getest op cushing. Kwam negatieve uitslag uit, was niks aan het bloed te zien. Toch begonnen met de medicatie en had geen betere keus kunnen maken. Achteraf had ze namelijk veel meer signalen betreffende de cushing.
- Natte vacht ligt krullend
- Zeer angstig
- Gedragsverandering
- Veel plassen
- Veel drinken
- Wondjes genezen erg langzaam

@ Imago jij hebt toch bij de Steenen Kamer gestaan in Heerhugowaard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:04

fargo schreef:
No problem ;-) :+

Om het nog maar even ingewikkeld te maken .. Liphook heeft onlangs de cijfers bijgesteld, maar vooral om pre-PPID vast te stellen. Voor gewoon PPID onderzoek kunnen echter wel de genoemde cijfers (met grenswaarden) gebruikt worden.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:22

Goh als ik dit allemaal zo lees, heeft Gwendolyn wel wat symptomen, maar gelukkig niet heel erge. Wat ik al schreef is dat we het bij haar vooral denken te zien aan de beharing en het afvallen, de hangbuik herken ik ook en daarbij de schrale ribben, maar verder niet te mager. Totdat ze deze winter dus te erg begon af te vallen en ik me werkelijk zo ongeveer suf voer (voor haar doen) om er weer wat spekkies op te krijgen. Oh ja en ze is in het najaar een tijdje echt heel slecht ter been geweest. 's ochtends bij het uit de stal komen en over het harde moeten... :n Dat was geen leuk gezicht! Gelukkig is dat echt weer zo ongeveer helemaal opgeknapt. :))
Nou, ik moet dus nog even geduld hebben. Eigenlijk hoop ik stiekum wel dat er Cushing gevonden wordt, zodat er wat aan te doen is. Of is dat erg dom gedacht? :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:38

Uitslag gehad: geen cushing en geen i.r. weet nu niet meer waar ik nog moet zoeken naar een oorzaak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:58

Hmm.. dat is dus aan één kant gewoon goed nieuws. Maar, het probleem wat jouw paard heeft is hoefbevangenheid toch? Dan is dat het eerste probleem nu om je op te concentreren. Ik ga even naar het HB topic om te kijken of ik nog met iets slims op de proppen kan komen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:01

@Mysa: :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:07

mysa schreef:
Uitslag gehad: geen cushing en geen i.r. weet nu niet meer waar ik nog moet zoeken naar een oorzaak.

:(:) :(:) Wat zijn de waarden van de uitslag? Gewoon om even mee te kunnen denken?
Voor ACTH bijvoorbeeld?

Er zijn namelijk ook paarden die negatief testen terwijl ze het wel zijn en daarnaast heb je ook paarden die bijvoorbeeld in een voorfase zitten van cushing waarbij het in het bloed nog niet duidelijk aanwezig is maar de problemen al wel spelen..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:32

Net mijn vriendin aan de foon gehad met haar paard die ene tijdje geleden heel hard mankte

De eerste test wees op cushing ze had ACTH van 120. Ze heeft het advies gevolgd van haar DA en 1 mg van eerste keer gegeven (ik weet dat jullie dat niet goed vinden )

Paard is nu 50 dagen op prascend en hertest en heeft nog steeds 103

zouden jullie de dosis verhogen? Paard heeft nog echt veel symptomen, nl Mok en mankaanvallen (waar de DA dacht dat het arthritis was)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:35

Haar dierenarts vond het resultaat super goed maar het paard is echt nog slecht.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:40

ff ook melden dat ze 1m71 en ongeveer 600 kg

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:46

Krijgt het paard ook al dingen om de weerstand te ondersteunen, want dat zie ik altijd als een heel belangrijk ding dat vaak over het hoofd wordt gezien?

En ja, ik denk dat ik daarnaast ook nog zou verhogen want die waarde is nog knap hoog denk ik. En ze zit dan dus op 7 weken behandelen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:48

@fargo, acth was 10 en ze is al eerder getest, ook negatief. Glucose was 7 uit m'n hoofd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:54

mysa schreef:
@fargo, acth was 10 en ze is al eerder getest, ook negatief. Glucose was 7 uit m'n hoofd.

JP hoe zit het met die pre-PPID waarden?

@Mysa en zou je eventueel provarium breeding willen gaan proberen? Om te kijken of ze daar van opknapt?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:56

fargo schreef:
Krijgt het paard ook al dingen om de weerstand te ondersteunen, want dat zie ik altijd als een heel belangrijk ding dat vaak over het hoofd wordt gezien?

En ja, ik denk dat ik daarnaast ook nog zou verhogen want die waarde is nog knap hoog denk ik. En ze zit dan dus op 7 weken behandelen?

Ze krijgt momenteel vital herbes cush'less
Citaat:
Mix Cush'Less

Cush'Less is een kruidenmix die de paarden verlicht met het syndroom van Cushing. Ondersteunt het endocrien systeem, stimuleert de doorstroming. Voor een betere rui tijdens lente en zomer. Dit mengsel kan gecombineerd worden met Drainage voor paarden met repetitieve hoefbevangenheid.

Ingrediënten: Monnikenpeper, artisjok, bosbes blad, kuisboom, boekweit, duizendblad, ginko biloba.

Dosering: paarden 4 t/m 5 maatlepels/dag - ponies 2 t/m 3 maatlepels/dag (in twee maaltijden als mogelijk) Cushing moet altijd door een veearts worden gediagnosticeerd. Cush'Less is geen medicijn. Meer informatie over Syndroom Van Cushing.

Maar das nog maar van deze week

en dus 1mg prascend. (zal 7 weken idd)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:39

Got it !!!
http://www.horsechannel.com/horse-healt ... 24321.aspx

Other testing methods have also been developed, mostly in an effort to avoid administering dexamethasone to horses that have laminitis or are at greater risk of developing it. One such method is to evaluate the levels of ACTH (adrenocorticotropic hormone) in the body, which has been shown to be higher in Cushing’s horses. Unfortunately, this test can have false negatives, meaning even though the ACTH levels are low, the horse can still have Cushing’s—the disease is just not advanced enough for the test to pick up on it.

There are researchers who suggest that high insulin levels in the horse are an indicator of this disease, and some research is being devoted to testing cortisol levels in saliva.
Another test monitors and measures the day and night levels of cortisol. In normal animals it’s been shown that morning levels of cortisol are high, and in the evening levels drop off. The difference between morning and night should be more than 30 percent; if not, it’s theorized that the cortisol remains at a constant level as a result of the pituitary gland not shutting down.

One final method used quite often in the field is response to treatment. Instead of testing what appears to be an obvious case of Cushing’s, a veterinarian treats the horse with medication and watches for clinical signs to resolve. This has its drawbacks, especially if we are mistaking the disease for something else that should have a completely different treatment.

@JP in dit artikel wordt ook de test genoemd die jij mij mailde
Taking it to the next level, a new test is being developed that combines thyrotropin-releasing hormone and dexamethasone, referred to by some veterinarians and researchers as the “DST/TRH” test. This test allows for increased accuracy in testing in the early stages of the disease.

Is dus nog steeds een beetje link voor paarden die al bevangen zijn want er zit zoals ik deze lees in ieder geval ook dexamethasone in. Moet jouw artikel nog even goed doorlezen hoor!
En er wordt dus ook genoemd dat je toch kunt gaan behandelen en kijken of het paard er bij twijfel toch goed op reageert en van opknapt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:46

DIT is volgens mij wel belangrijke informatie.. zeker voor de paarden die wel problemen hebben maar "laag" uit deze test komen. Dan is starten met behandelen met bijvoorbeeld provarium breeding echt wel een optie.

Hoe heet die ene merrie nou die ook negatief getest is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:30

Timokyana