[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

drunny

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:00

het gekke is dat het iedere keer erger werdt als hij in de clinic was geweest daar stonden ze op zaagsel en thuis op stro maar de eerste keer kon ik er wel nog mee rijden zonder dat hij zo met zijn hoofd tekeer ging.
hij deed het vooral op stal, meer ook als je hem stond te poetsen en tijdens het eten. nu is het echt geen pretje meer ik moet hem echt eerst met de zweep voorwaards slaan want hij wil gewoon niet! maar eenmaal aan het werk is het te doen maar hij heeft er gewoon geen lol meer in dat hoofd neemt hem helemaal in beslag!!
ik heb er ook geen lol in zo ik denk ook dat het een combi is van medicatie en mentale stress vandaar het idee om hem Vakantie te geven! op deze stal is dt geen optie want dat zou in de winter complete boxrust betekenen en dat lijkt me meer een gevangenisstraf op zoek naar een stal in de buurt van bos dus met mogelijkheid tot buiten staan ook in de winter!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:36

verhuizen zou een goede optie kunnen zijn. Wel vind ik het oneerlijk om een paard met HS vooruit te slaan, deze paarden hebben een goede reden om zich te verzetten, hoe frustrerend het voor jou ook moge zijn, het paard heeft ergens last van, irritatie/ jeuk/ pijn. Als hij niet te rijden is op sommige momenten, doe dat dan ook vooral niet, en ga hem zeker niet slaan. Je paard kan hier immers niets aan doen.
Bovendien maakt dat de stress voor je paard alleen maar erger, hij kan niet normaal functioneren en krijgt daar slaag voor ook nog, dat gaat geen enkel paard in de koude kleren zitten.

Ik denk dat het idee van vakantie een hele goede is, en daarna rustig weer opbouwen. Verwacht niets, dan kan het ook niet tegenvallen. Verder kan het raadzaam zijn om een goede trainer/ instructeur erbij te hebben wanneer je de boel weer oppakt.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:11

sorry slaan klinkt wel heel hard! het is meer een aandringend tikje omdat hij niet op mijn been reageerd. hij lijkt er vooral geen zin in te hebben ,en het is een boefje hij heeft mij al heel wat keeren in de maling genomen!
ik ben helaas een beetje te zacht en niet erg consequent. dat maakt het uitzoeken wel moeilijker!
Maar handen weg!! heel stil maar wel op contact en voorwaards heeft het beste resultaat geen ophoudingen geen stelling alleen buigen op het been, dan gaat het redelijk. maar als hij een jeukaanval heeft laat ik hem toch maar weer even jeuken aan zijn been ik ben alleen bang dat hij als het over mocht gaan denkt dat hij dus weer kan stoppen wanneer hij wil tijdens het rijden. dit deed hij ook als hij moest mesten om de 5 meter stoppen duurde soms wel 10 min voordat het echt kwam!
wel ben ik het met jullie allemaal eens dat een paard met irritatie of pijn alleen kan aangeven dat er iets niet o.k is door te staken hij is nooit vervelend bokt niet gemeen en wordt ook niet echt narrig hij wil na aandringen best doen wat je vraagt met of zonder pijn, hij heeft ook drie jaar prijs na prijs gereden met een chipje in de kogel om dat er nu eenmaal d.a. zijn die je niet serieus nemen en ook niets kunnen zien op foto's ook al staart het ze in het gezicht!
Ok dat is achteraf heel zielig maar ik had de d.a. geraadpleegd en die zegt er is niets aan de hand?
drie jaar later ga ik naar een andere d.a. om hem los te laten maken nadat hij is uitgegleden in het land! en daarna vast zat in zijn schouder. . . die ziet gelijk dat er eits mis is rechts achter en negeerd dus die schouder die vast zit !eerst opereren! hij loopt nu achter en na het losmaken voor ook supper dus niet zonder resultaat helaas wel met H.S als bij verschijnsel!
Ik hoop dat iemmand een tip heeft waarmee ik mijn paard toch nog kan proberen te helpen want vakantie is fijn maar als er ergens een ontsteking zit of zo wil ik het ook niet negeren!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:58

Bij mijn pony helpen de druppels Puur Pollen een beetje. Daarbij rij ik ook nog met een neusnetje of zonwerende vliegenkap.
Mijn pony heeft ook een schimmelinfectie gehad in zijn luchtpijpzakjes, (ja hoe verzinnen ze het), hij heeft hiervoor een aantal behandelingen gehad bij de kliniek Den Hoek in De Bilt (vlakbij Utrecht). Daar zijn we er ook achter gekomen dat hij een pollen/licht allergie heeft, maar voor welke pollen is nog steeds niet duidelijk.
http://www.holistischdierenarts.nl/
Ik kan deze kliniek erg aanraden ook als je paard/pony problemen heeft met zijn rug of andere lichaamsdelen!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:10

bedankt voor de tip ik zal ze eerst eens telefonish raadplegen.
helaas weet ik dat het geen pollen zijn dus de illusie dat het alleen in het voorjaar en zomer is heb ik al laten varen, anders kon je er 's winters tenminste nog normaal mee rijden!
ik wilde een stal zoeken waar hij ook 's winters buiten kon lopen maar dat lijkt ook geen optie meer omdat hij er buiten echt veel meer last van heeft dan binnen in het donker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:18

drunny,maak eens een duidelijk filmpje waarop te zien is wat er gebeurd?

schouderproblemen kunnen zeker voor hoofdschudden zorgen
als de beweging van de schouder niet ver genoeg naar voren kan ....en dus ook het been zelf ...gaat een paard schudden met het hoofd.
mijn pony is vroeger ook uitgegleden in het land,was toen boegkreupel en heeft zeker daardoor ook last gehad van schudden.
zou zeker dit dier wat rustiger in de training zetten en nogmaals goed laten nakijken of er nog iets mis is met de schouder.
denk wel dat daar je probleem zit :j

die chip[ is weggehaald uit de kogel he?
zeker als er dan toch wat irritatie is kan dat ook voor hoofdschudden zorgen, dus ook dat zou ik goed laten nakijken.

met appie gaat het goed :D
staat zich nog steeds helemaal vol te eten met gras op de weide en is tonnetje rond haha.
ben benieuwd hoe het straks gaat met schudden...

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:39

wat een drama, had ik maar volgehouden dat hij eerst die schouder los moest maken toen het net gebeurt was in augustus. maar hij zag die scheve heup en ging direct voor de operatie.(met die heup en dus chip liep hij al drie jaar in de sport met zeer lovende critieken. die schouder en boeg problemen i.d.d heeft hij dus een half jaar mee gestaan (niet gelopen door de operatie) gek genoeg is het schudden pas sinds een week of 8.
ga het vandaag filmen. ik heb al een filmpje als hij los staat in de bak op mijn telefoon. heb mijn zoon nodig om het op de computer te krijgen via bleutooth.
ga het er zeker op zetten ook om anderen straks weer mee te kunnen helpen!
als we tot een oplossing komen (IK HOOP ZOOO VAN WEL)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:44

is moeilijk om er achter te komen waar het van komt, als je er al ooit achter komt.
appie schud al zo lang als ik hem heb en dat is nu 14 jaar.
elk jaar is het weer spannend in het voorjaar of hij begint, hij is een seizoensschudder en het zou komen door hooikoorts.
heb al ontzettend veel geprobeerd,maar allemaal zonder resultaat.

als hij straks wel weer begint staat er voor dit jaar wel een flesje drainage compositum klaar om hem te reinigen en te kijken of dat nog wat invloed heeft,maar verder zie ik het nog wel.
ben wel uitgeprobeerd met van alles en nog wat

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:17

Drunny, ik ben ook benieuwd naar een filmpje.
Mijne schudt waarschijnlijk ook door lichamelijk ongemak.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:45

Ik heb mijn instructrise vandaag te paard gehad en hij laat zich na aandringen primma rijden hij wil natuurlijk wel shuuren maar dat mag niet!
hij vind het wel leuk dus ik blijf hem maar rijden.
ga toch voor de homeopatie, en ik laat zijn schouder en boeg nog een keer nakijken door een fysiotherapeute. als ik resultaat heb laat ik het natuurlijk weten. filmpje volgt binnenkort!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:47

mirgino schreef:
mijn paard is door de ctscan geweest
ze verdachten hem ervan artrose te hebben daar waar het hoofd overgaat in de halswervel
maar deze was helemaal glad.

bij mijn paard kwam eruit dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft

ik heb hem met homeopathie weer op de rit gekregen

het enige wat hij nog heeft is overmatig zweten op het hoofd, maar schudden doet hij niet meer.

heb de hele rit van klinieken gevolgd.

Begrijp ik je goed dat de vernauwde bloedvaten op de scan te zien waren? Waar heb je dat laten doen? En welk homeopathisch middel heb je gebruikt?

Ik heb een vermoeden dat zoiets (of een geblokkeerde zenuw want artrose in zijn atlas heeft hij al) de oorzaak is bij mijn paard. Dat hij hoofdpijn heeft is voor mij zeker.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:46

mijn paard heeft in Lienden zijn onderzoeken en ctscan gehad

ze laten de scan in Amerika beoordelen door deskundigen en deze heeft dat erop gezien.

en welk middel kan ik zo niet zeggen, hij is doorgemeten en heeft toen vele bolletjes gehad

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:26

[videohttp://drunny.hyves.nl/#show_reactions_1=1&publicgroups_default_redesign_1=1&mb=1530473420.0.%7C6%7C%7C11294635%7C%7C%7C19%7C%7C50349849%7COOdwY1Ou%7C%7C8%7C%7C1530473420%7CU-T7%7C&__state__=3][/video] even via hyves. ik ben nog niet erg handig met deze dingen . . . lukt ook nog niet erg met mijn profiel foto ha ha. mijn instructrise heeft hem gereden maar ook bij haar blijft hij het doen. het is met rijden wel minder.
en hij vindt het gelukkig wel leuk oortjes er op!
we gaan gewoon weer op zoek naar de ontspanning. door hem laag te rijden krijgt hij duidelijk wel veel meer last in de schouder hij had echt veel meer last dan de afgelopen week toen ik hem hoog ingesteld heb gereden!
ik laat hem zsm door een fysiotherapeut nakijken, want hij blijft toch kort uit in de schouder! en dan nog die homeopate!
die krijg ik niet te pakken en ook nog geen andwoord op mijn sms!?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:17

O.K bewerken lukt niet heb het filmpje via youtube nog maals proberen.
sorry voor mijn onhandigheid!
hopelijk lukt het nu!
het filmpje is wel erg lang aan het einde kun je heel duidelijk zijn hoofd zien en hoeveel irritatie hij heeft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:36

Heel duidelijk headshaking syndrome. Dat harde rennen en schoppen naar de neus doet de mijne ook. Vervelend he om aan te zien...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:27

hij schudt idd echt wel heel veel zeg.
Door licht kan idd. De dag op het filmpje was er felle zon waarschijnlijk ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:16

@ Drunny, gaat dat dan de hele dag door? Ook als er niemand in de buurt is zeg maar?

Mijn paard heeft het ook vrij heftig gehad, ook los in de bak maar als hij helemaal tot rust kwam deed hij het niet. Het is bij mijn paard al heel lang geleden dus ik weet niet meer of het bij hem uitmaakte of het zonnig was, en dus ook niet of het op stal minder was, maar in die tijd had hij het buiten iig behoorlijk ernstig.
Mijn paard reageerde bijv. ook sterk op stof, bijvoorbeeld bij het bewegen in de bak, het stuifstof.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:05

Brrr krijg de bibbers van het fimpje. Inderdaad overduidelijk headshaking en behoorlijk ook. Doet me aan mijn paardje denken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:43

Heel duidelijk inderdaad.
Het verbaasd me wel dat het in rust zo erg is en met rijden minder zoals je aangeeft?
Mijn pony heeft bij volledige rust juist minder last.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:41

dat is wel duidelijk ja!

zulke filmpjes heb ik ook nog wel van appie.
kijk in elk geval eens hoe het gaat op zo'n zonnige dag als je je paard een vliegenkap om het hoofd doet
die dempt de directe zon in de ogen en dat kan verlichting geven.
of dat hij stopt als je hem binnen zet,dan weet je dat het van het licht kan komen.

in elk geval niet gaan rijden of werken met je paard hoor als hij zo doet.
als hij zo ongecontroleerd schud en je hangt er een bit in krijg hij ongelooflijke klappen in zijn mond en dat is niet fijn :n

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:52

Die van mij doet dat juist zo erg als het regent! Afgelopen weekend schopte hij voor het eerst naar zijn gezicht. Is wel schrikken hoor als je je paard dat ziet doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:34

regen is vaak idd ook een trigger, überhaupt dingetjes die door de lucht vliegen, zoals hooideeltjes, stof, regen, motregen, sneeuw... eigenlijk alles wat de zenuwen in het hoofd prikkelt volgens mij.

@ Dyonne, bij de mijne was het ook duidelijk niet of minder in rust.

@ Drunny, idd zeker niet aan het werk gaan met een paard dat zoveel last heeft, dat is echt een kwelling. Tenzij hij er in het werk helemaal geen last (meer) van heeft. Oortjes erop zegt niets, enkel dat het paard met iets anders bezig is dan met de ruiter. Oren naar voren zijn geen garantie voor plezier, en bewijzen in die zin niets.

Het advies van Ellepel vind ik zeker een goede, probeer het eens met een goede hoofdkap die het zonlicht en eventuele andere irritaties (zoals stof in de ogen/ neus) (gedeeltelijk) blokkeert. Ik had voor Zned een kap met een neusstukje erbij aan, toen we nog in de veronderstelling waren dat hij een pollenallergie had. Bij Zneddie was het waarschijnlijk hoofdzakelijk stress/ onrust, m.n. mentaal. Door mijn hele training om te gooien/ aan te passen is het helemaal opgelost.

Faram heeft waarschijnlijk ook last gehad van schimmel, hij kreeg de klachten in een periode waarbij er door een paar mensen beschimmeld hooi werd gebruikt als stalbodem. Met Faram zijn we begonnen met een reinigingskuur (hij kreeg rooibosthee over zijn voer en azijn), die in eerste instantie weinig leek te doen. mijn gewone DA was sowieso al uitgedokterd, zware symptoombestrijdende medicatie werkte niet (temeer ook omdat het volgens mij sowieso deels in het mentale stukje zijn oorsprong vindt). Destijds wist ik ook niet van andere klinieken dus het hield sowieso al snel op. Ik heb Faram toen ook van stal verhuisd (overigens in een korte periode waarin hij geen last had maar het schimmelhooi zat me sowieso niet lekker, zeker ook omdat de therapeute die ik erbij had dat duidelijk aangaf), waar het toch ook weer terugkwam. Ik heb het ook bij hem toen ohz opgelost, weet alleen bij God niet meer wat ik gedaan heb want ik ging niet systematisch te werk, reed toen enkel gewoon voor de lol en een beetje dressuur.

Wat het bij hem gefikst heeft is in die zin dus een raadsel, deels de schimmel daar, ik ben er vrij zeker van dat dat een oorzaak is geweest, maar toch ook zeker het trainingstechnische gedeelte.

Overigens zijn mijn beide dieren al lange tijd klachtenvrij. Faram sowieso al jaren.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:17

Ff een vraagje mijn paard schud tijdens het rijden zo erg dat ze
mij uit het zadel trekt ook als je op wil stappen doet ze het
en als je het sperriempje vast wil doen doet ze het ook.
En ook als je haar op de wasplaats zet tussen 2 touwen
enz
heb dit nog niet gezien in de wei of op stal of niet echt opgelet
ik wil er wel een filmpje oo zetten maar moet ik hem dan perse op youtube zetten ?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:55

ja je moet even een account aan maken maar dat is zo gefikst ik kon het ook niet maar mijn zoon heeft het me laten zien haha.
ik rij ook zonder sperriempje omdat zo min mogelijk prikkels te geven aan het trigermus zenuw.
wij zijn inmiddels bij een fysiotherapeute geweest voor een cessond oppinion,met verrondrustend nieuws. het lijkt er op dat mijn paard als hij bijgezet is en op een klein achtje moet lopen dronken is! hij gaat dan zwabberen. dit betekend dat hij zijn benen niet meer aan kan stuuren duidelijk een neurologisch probleem dus.
hij zit ook erg vast in zijn hals volgens haar diagnose.
voordat er dus foto's en scans zijn gemaakt van de hals lijkt behandelen gevaarlijk.
gelukkig komt de homeopate woensdag... laten we hopen dat zij kan vinden wat deze neurologische problemen veroorzaakt. als het idd. schimmels zijn ben ik , en mijn paard gered!
anders lijkt het er op dat ik hem op moet geven... :(

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:14

drunny schreef:
jhet lijkt er op dat mijn paard als hij bijgezet is en op een klein achtje moet lopen dronken is! hij gaat dan zwabberen. dit betekend dat hij zijn benen niet meer aan kan stuuren duidelijk een neurologisch probleem dus.

heeft dit niet gewoon met scheefheid te maken?