[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:12

JP mijn dierenarts gaf aan dat het wel beter is om de pillen rond dezelfde tijd te geven.

Waarom is dat volgens jou niet nodig?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:20

Is met mijn wisselende diensten ook niet te doen op vaste tijden geven probeer het wel zo goed mogelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:23

Omdat dat nergens op gebaseerd is - er is geen voorschrift wb de halfwaardetijd van deze medicatie.
Wel handiger voor jezelf om zo'n routine te hebben maar nodig is het niet.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:58

Wat betekent halfwaardetijd?

Beetje blond misschien. :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:54

Ik had volgensmij ergens gelezen dat de halfwaarde tijd 27 uur is.
Dit was wel voor de mensen pergolide.
Dit houd toch in dat het na 27 uur uit het lichaam is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:54

De halfwaardetijd is de tijd die nodig is om de hoeveelheid van het geneesmiddel in het bloed te halveren. Bij paarden lligt dit rond de 6 uur, maar een enkeling toonde bij onderzoek zelfs 24 uur.
Bij mensen is de halfwaardetijd van pergolide 7-16 uur.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:55

Klopt het dan dat paarden, als 1 dag het tablet wordt vergeten, het dier opnieuw moet wennen aan het tablet en dus bijwerkingen krijgt? Of helemaal niet?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:09

Ik probeer mijn paard wel op gezette tijden de pil te geven maar wel fijn om te horen dat het niet perse hoeft. 1x per week ben ik eerder daar en krijgt hij de pil al in de middag.

Met mijn paard gaat het gelukkig alweer wat beter, hij galoppeerde gisteren vanuit de wei richting stal waar hij de laatste dagen echt achter de kudde aanliep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:12

Sedje loopt nog steeds niet helemaal lekker, het is niet zo erg als dat het was, maar toch niet normaal. Ik durf hem nog niet beweging te geven.. Zou ik zijn medicatie te laag hebben?
Ik ben nu 7 weken bezig, Sedje krijgt 1/4e per dag en is 89 cm hoog (gewicht c.a. 100/125 kilo). Zijn waarde was gemeten op 18 waar 0-12 normaal is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:17

Batlow schreef:
Klopt het dan dat paarden, als 1 dag het tablet wordt vergeten, het dier opnieuw moet wennen aan het tablet en dus bijwerkingen krijgt? Of helemaal niet?

Nee hoor, zo snel gaat dat niet - ik geloof dat de ervaring uitwijst dat er een dag of drie overheen kan gaan en dat er dan pas opnieuw 'gewend' moet worden. Bij mijn paard - maar die heeft nooit enige vorm van bijwerking vertoond, ook niet met het meteen een volle dosis (1 mg) geven - duurde het zelfs langer. Ik zat een keer zonder pergolide en kon een week of anderhalf zelfs niks geven. Geen enkel probleem bij haar.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:17

Hey, ik val even het topic met 'ervaringsdeskundigen' binnen.
Het viel me vanmiddag op dat mijn merrie op haar hals een deel van de haren met een flinke slag heeft. Weer niet of t echt krul is, maar niet zo recht als de rest in elk geval.
Er schoot me te binnen dat het 1 van de symptomen kan zijn van Cushing. Dus ik ben de rest gaan opzoeken.
Als ik dan kijk zie ik wel dingen die bij haar kloppen, zoals verminderde spieren vooral bij rug en billen. En ze krijgt ook wat meer een hangbuik t laatste jaar.

Maar goed, dit blijft vrij algemeen. Ik snap dat om het zeker te weten je een bloedonderzoek moet doen (toch?) Maar vraag me af of ik niet gewoon spoken zie door een 'paar slagen in dr vacht'.
Dus ik vroeg me af, wat denken jullie? Zie ik spoken om niks?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:45

Hier heeft de gewoon gezonde ruin ook slag in de vacht als hij nat is :P
Twijfel je echt, even de acth waarde laten bepalen dan.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:50

Mja ik vind dat lastig. T zit ook in dr vacht als t droog is. Maar alleen in de wintervacht. En alleen op die plek. Wel aan beide kanten van de hals.
Ben geneigd te denken dak me weer zorgen maak om niks, vandaar de vraag. Maar zo banketstaaf als ik achteraf denk: oh sh*t had ik maar..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:13

Zo werd het wel zichtbaar bij de mijne.
Er ontstonden wat plekken in de vacht, eerst op zijn hals en bij de liezen,Ik dacht eerst dat het bij zijn liezen door de deken kwam die het haar de verkeerde kant op duwde. Maar het waren plekken waar het haar de verkeerde kant op groeide.
Ook bij zijn pijpbeenderen kreeg hij krulletjes.

Is de vacht ook dikker?

Met de overige klachten die jij beschrijft zou ik er zeker een testje aan wagen.
Liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:55

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:58

Dott schreef:
Hey, ik val even het topic met 'ervaringsdeskundigen' binnen.
Het viel me vanmiddag op dat mijn merrie op haar hals een deel van de haren met een flinke slag heeft. Weer niet of t echt krul is, maar niet zo recht als de rest in elk geval.
Er schoot me te binnen dat het 1 van de symptomen kan zijn van Cushing. Dus ik ben de rest gaan opzoeken.
Als ik dan kijk zie ik wel dingen die bij haar kloppen, zoals verminderde spieren vooral bij rug en billen. En ze krijgt ook wat meer een hangbuik t laatste jaar.

Maar goed, dit blijft vrij algemeen. Ik snap dat om het zeker te weten je een bloedonderzoek moet doen (toch?) Maar vraag me af of ik niet gewoon spoken zie door een 'paar slagen in dr vacht'.
Dus ik vroeg me af, wat denken jullie? Zie ik spoken om niks?

Een paar pagina's terug staat een foto van mijn Fjord die het ook heeft. Ze heeft dit al een paar jaar, aan één kant maar sinds deze wintervacht is het wel meer geworden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:09

Of een vacht daadwerkelijk te lang is door Cushing kun je natuurlijk het best beoordelen in het voorjaar. Paarden met Cushing komen slecht door de haarwisseling heen, houden soms ook bij warmer wordend weer en langere dagen hun lange vacht. Dán zou je het als een symptoom kunnen zien.
De echte lange krulvacht ontstaat pas als een paard in een zeer ver gevorderd stadium van Cushing is.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:27

Even een blije update, moet het toch wel even delen! Mijn 30 plusser heb ik bijna 2 maanden geleden laten testen en daar kwam een waarde uit van boven de 1250. We zijn gelijk begonnen aan de Prascend, binnen een week opgebouwd naar een hele pil. Dit word afgeraden, maar bij mijn pony is dit eigenlijk super verlopen. Niet gestopt met eten, gewoon fit gebleven. Nu, nog geen 2 maanden later, weer laten prikken. Hij is van boven de 1250 gezakt naar een waarde van 52!!!! Hij voelt zich ook duidelijk beter, hij deed altijd al wel rennen en sprinten maar het is echt sinds de Prascend dat hij weer bokkesprongen maakt en enorm veel van zich laat horen kwa hinnikjes. Hij hinnikt weer om alles, en maakt sprongen en bokken op zijn plaats als hij ergens blij van word(bijvoorbeeld als hij op het gras mag, of als hij zn gekke momentje heeft in de paddock).. Ik ben TEVREDEN!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:34

Zo ziet hij er nu uit trouwens, zonder gras al bijna 2 weekjes. Het land is zo nat. Hij zit super in zijn vacht en goed op gewicht al zeg ik het zelf. Zal ik het aan de medicijnen te danken hebben?

Afbeelding

Zo zag hij er vorig jaar uit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:44

Zo die lijkt op de eerste foto minimaal 10 jaar jonger! Fijn om zo'n positieve update te lezen, geniet maar lekker van je paardje! :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:47

Opa ziet er super uit ! :j

Ik ga in januari ook nog eens laten testen...is alweer een hele tijd geleden, maar alles gaat verder ook prima hier met mijn 2 cushie-dames :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:51

Dank jullie wel! Goed he! Ben echt heel blij, schrok zo van die 1250 de vorige keer. En ik geniet zeker van 'm, er valt een last van mijn schouders af zeg..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:02

Wat is jullie ervaringen met spierbevangenheid en ppid? Komt dit wel eens voor?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:07

Die van mij heeft een verleden dat hij op een gegeven moment in winter van te goede kwaliteit voordroog spierbevangen raakte (van kleigrond).
Laatst bijgewerkt door Marcella op 18-12-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:08

Spierbevangenheid en PPID, breek me de bek niet open. Gelukkig is de spierbevangenheid sinds een aantal jaren goed onder controle door ze eigenlijk hetzelfde te behandelen als bijv. IR paarden of hoefbevangenheid. Geen suikers en beperkt gras en veel structuur in voeding en veel beweging en waar kan stress vermijden.