[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:24

Heb nog geen contact met de DA gehad, als het morgen nog zo is of erger ga ik hem bellen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:52

Ik vind die half afgeschuurde manen met nog een stuk lang echt geen gezicht. Doe dan maar net als Opisopshop, gewoon lekker kort maken. Dat ziet er veel verzorgder uit.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:58

@opisop_shop; aaaah als ik dat zie dan wil ik dat ook! Maar ik durf het niet haha. :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:25

gewoon DOEN ~~}>

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:38

Als ik op de fiets zit en door zo'n zwerm onzichtbare mugjes fiets (die dus tegen je hoofd aan knallen en in je neus en mond gaan), zijn dat ook knutten?
Die tref ik nu ontzettend veel, normaal zijn die er met schemer ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:40

denk dat die groter zijn dan knutten, want die zijn heel klein.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:18

Er zijn ook grotere knuten...een knut is 1 tot 4 milimeter....
Wat ik hier nog wat mis,is dat een goed weide beheer ook kan helpen.
Een knut heeft stilstaand water nodig om zich voort te planten.
Alles in de omgeving waar regen water in kan blijven staan is dus al een goed begin.
Een knut kan in de volle zon ook niet leven,dus zo veel mogelijk struikgewas wegsnoeien heeft ook een goed effect.
Er wordt wel gezegd dat z.e. aan de kust minder voorkomt,en dat heeft hier ondermeer mee te maken,in zout water heb je weliswaar geen knutenlarven,maar het land is daar ook veel minder beschut zodat de knuten een minder geschikte leefomgeving hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:30

Ik knip in het voorjaar preventief alle manen al af. Meestal een fjordencoupe. Die van mij heeft zo'n pak manen en ook al vlecht ik ze, ze zijn warm. Ook worden ze gewoon vies. Dus ik heb een tinker met sportcoupe en hij lijkt een stuk pittiger zo :D
Het is wel het eerste jaar dat zijn manen zijn uitgedund door de deken helaas.
Soms zit er wel eens aan te denken om zelf een deken te maken. Dat zou dan een RSIH deken worden, maar met een ruime hals van een boett/ pagony deken. Maar die dan wel met RSIH sluitingen. Misschien dat ik dat ook nog wel eens ga doen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:33

papagroom schreef:
Alles in de omgeving waar regen water in kan blijven staan is dus al een goed begin.
Een knut kan in de volle zon ook niet leven,dus zo veel mogelijk struikgewas wegsnoeien heeft ook een goed effect.
Er wordt wel gezegd dat z.e. aan de kust minder voorkomt,en dat heeft hier ondermeer mee te maken,in zout water heb je weliswaar geen knutenlarven,maar het land is daar ook veel minder beschut zodat de knuten een minder geschikte leefomgeving hebben

Dat is prachtig als je de weide zelf in beheer hebt, maar helaas is dat voor velen weer geen optie, omdat ze in pension staan.
Wij zitten hier ook aan de kust, een weide met geen bomen of struikgewas, maar wel heb je hier sloten, daar ontkom je niet aan helaas. En dan zou je denken, wat staan we hier gunstig, zee, wind, kale vlaktes, maar toch die rotknutten. Hadden ze maar zoiets als een knuttenvanger, net zoals dat dazending :D

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:20

papagroom schreef:

Ik sta op pension met een flinke open weide zonder struiken of bomen. Weide staat op een heuvel en er zijn geen sloten in de buurt. Op tien minuten stap afstand begint wel het bos..

Toch heb ik hier best wel last van de knutten. De ene dag meer als de andere natuurlijk.. maar weide beheer is dus ook niet alles..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:29

Heeft het niet gewoon te maken dat het kei en kei en kei veel geregent heeft?
Regen en mugjes gaan graag samen.
En het is nu lekker broeierig.. en klef buiten. Ieder geval hier wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:30

Het was hier al voor de regenperiode verergert.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:37

opisop_shop schreef:
gewoon DOEN ~~}>

Vraagje! Hoelang heeft het ongeveer geduurd voor het weer een beetje 'leuk' op lengte was?
Ik zit er even mee als ik op wedstrijd ga xD haha.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:30

Zorro_ schreef:
opisop_shop schreef:
gewoon DOEN ~~}>

Vraagje! Hoelang heeft het ongeveer geduurd voor het weer een beetje 'leuk' op lengte was?
Ik zit er even mee als ik op wedstrijd ga xD haha.

Daar ben ik stiekem ook wel benieuwd naar :')

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:15

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe snel het haar groeit, daar zit echt wel veel verschil in. Hier een waar het snel groeit, en bij mijn fjord Chris groeit het dus niet snel. bij hem duurt het toch wel een maand of 4 voordat het na het gewoon boog knippen weer hangt ipv alle kanten opstaat. vorig jaar aug. had ik hem voor het laatst netjes geknipt en daarna laten groeien, pas eind januari leek het weer ergens op. nu ivm schuren weer kort.....

Dit bosje hieronder heeft dus meer dan een jaar geduurd.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:29

Bij mijn paard groeit het heel snel. Van Fjordenboog tot manen tot op de schouder heeft hij 1 winter nodig. Van november tot eind februari.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:41

Bij mijn jonge paard groeien de manen ook niet snel. In de opfok hebben zijn manen het flink te verduren gehad. Hij leek wel een punker. Op dit moment is het redelijk aan het groeien maar het duurt nog wel even voor ze weer echt een mooie lengte hebben. Bij mijn andere paard dat wel onder een deken staat groeien ze sneller. Ik merk dat zijn manen wel dat dunner worden maar ik ga ze niet afknippen, zo erg is het gelukkig nog niet.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:25

Nou de knop is om. Dinsdag gaat de schaar erin! Hij lijkt overigens iets rustiger te zijn vandaag met zijn jeuk. Hoop dat het zo blijft.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:28

Bij mijn Chris is de jeuk vandaag uit gebleven....maar weet iemand het antwoord op: hoelang heel veel suikers in een keer kunnen blijven nawerken? (nadat hij nu 4 week geleden heel veel appels heeft gegeten in 3 ochtenden?)Hij heeft dus al in geen 5 jaar last gehad van eczeem nadat hij van NL naar Portugal is gegaan, en nu ineens weer... niet zo ernstig dat hij de hele dag staat te schuren maar wel stukken van manen weg en bovenkant staart is kort. evenals bovenkant billen/rug zitten een paar plekjes. knuten etc heb ik hier echt niet kunnen ontdekken. Die hadden mij in nl ook te pakken....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:31

TeSs2411 schreef:
Nou de knop is om. Dinsdag gaat de schaar erin! Hij lijkt overigens iets rustiger te zijn vandaag met zijn jeuk. Hoop dat het zo blijft.

goed zo....staat toch ook veel netter?! ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, bij Chris (fjord) ook gedaan hoewel maar een kant van zijn manen gekortwiekt was door schuren...(alleen het witte) dus hup...de boel eraf en weer laten groeien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:29

ydnew schreef:
Bij mijn Chris is de jeuk vandaag uit gebleven....maar weet iemand het antwoord op: hoelang heel veel suikers in een keer kunnen blijven nawerken? (nadat hij nu 4 week geleden heel veel appels heeft gegeten in 3 ochtenden?)Hij heeft dus al in geen 5 jaar last gehad van eczeem nadat hij van NL naar Portugal is gegaan, en nu ineens weer... niet zo ernstig dat hij de hele dag staat te schuren maar wel stukken van manen weg en bovenkant staart is kort. evenals bovenkant billen/rug zitten een paar plekjes. knuten etc heb ik hier echt niet kunnen ontdekken. Die hadden mij in nl ook te pakken....

bovenkant rug en billen ook?
doet mij dan eerder denken aan een bacteriele infectie zoals regenschurft.
zou toch kijken of je je paard niet kunt behandelen met een middel daar tegen.
jeuk van appels zou kunnen,maar nu echt niet meer.

heb je daar ook iets van imaverol of kun je de plekjes behandelen met een betadine of soort gelijk?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:40

ellepel schreef:
ydnew schreef:

bovenkant rug en billen ook?
doet mij dan eerder denken aan een bacteriele infectie zoals regenschurft.
zou toch kijken of je je paard niet kunt behandelen met een middel daar tegen.
jeuk van appels zou kunnen,maar nu echt niet meer.

heb je daar ook iets van imaverol of kun je de plekjes behandelen met een betadine of soort gelijk?

De paardenarts komt straks voor een gebitsbehandeling voor een van de andere paarden, ik zal het meteen aan hem vragen of hij een idee heeft wat het kan zijn. betadine heb ik hier wel staan....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:30

arts is geweest...Festa heeft weer een stralend gebitje en Chris heeft "gewoon" eczeem. Volgens de DA is er op het moment een explosie van vliegend ongedierte. veel heftiger dan voorgaande jaren, dus vandaar dat hij er nog geen last van had gehad. Dat wordt dus een deken kopen. (had net die van hem vorig jaar verkocht, want hij had er toch geen last meer van..... :( _-:( ) Maar DA zei ook dat Butox, een vliegen werend middeltje aardig goed zou werken. dus dat zal ik ook bij de farmacia gaan halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:49

zijn zaken zoals eczeemdekens bij jou wat makkelijk te verkrijgen?
ben ook wle benieuwd wat je er eigenlijk voor betalen moet, of het ook goedkoper of duurder is dan hier.

appie loopt nog gewoon onder eczeemdeken, maar 3 van mijn stalgenoten hebben die er al af bij hun.
en die zie ik alweer kriebelen dus niet zo slim van hen...daaaag maantjes!!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:24

paarden spullen zijn hier moeilijk te krijgen, moet er ver voor reizen en de keuze is niet reuze, en alles is duurder. Ik haal eigenlijk alles in NL, en hoofdzakelijk via marktplaats. Dat stuur ik rechtstreeks hierheen of meerdere dingen eerst naar mijn ouders. Ben dus al aan het zoeken gegaan op mp.